) en hij vind het altijd erg leuk als hij mee mag. Ik vind zelf dat je je paard geen groter plezier kan doen dan een lekkere buitenrit. Ik rij wel eens wat dressuuroefeningen en maak eens een sprongetje. En ik weet zeker dat mijn paard gelukkig is op de manier waarop ik hem rijd. Ik zie op bokt veel foto's van mensen die dressuur rijden in een bak. Ik vind dat best mooi om naar te kijken maar vraag me toch af of dat paard het nou echt voor zijn plezier doet, of dat hij het alleen maar doet omdat het moet. Ik kan me namelijk niet zo goed voorstellen dat het leuk is voor een paard om steeds maar dezelfde rondjes te lopen in een bak.
Ik vraag me dus af hoeveel afwisseling en uitdaging jullie je paard geven. Rijden jullie wel eens buiten? Ga je wel eens met hem wandelen? Doen jullie wel eens aan grondwerk?
En vraag je je wel eens af of je paard gelukkig en blij wordt van het werk wat hij doet?
Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier tegenover staan.
. Maar buiten vind hij wel het leukst !
Afwisseling bied je door het werk zelf interessant te houden en dus niet domweg iedere dag hetzelfde riedeltje af te draaien. Dus ook in je dressuurwerk in de bak bestaat heel wat afwisseling. Door een oefening niet iedere keer op dezelfde manier te vragen maar te varieren in plaats, tempo, buiging etc houd je je paard scherp en geïnteresseerd.