Afwisseling en uitdaging.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loveyoutoo

Afwisseling en uitdaging.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 21:48

Ik vraag me af wat jullie er aan doen om je paard zoveel mogelijk afwisseling en uitdaging te geven tijdens het rijden. Ikzelf rij altijd in het bos (ik heb geeneens een bak om in te rijden), en ik merk dat mijn paard het geweldig vind. Hij is heel erg voorwaarts (soms te erg Tong uitsteken ) en hij vind het altijd erg leuk als hij mee mag. Ik vind zelf dat je je paard geen groter plezier kan doen dan een lekkere buitenrit. Ik rij wel eens wat dressuuroefeningen en maak eens een sprongetje. En ik weet zeker dat mijn paard gelukkig is op de manier waarop ik hem rijd.
Ik zie op bokt veel foto's van mensen die dressuur rijden in een bak. Ik vind dat best mooi om naar te kijken maar vraag me toch af of dat paard het nou echt voor zijn plezier doet, of dat hij het alleen maar doet omdat het moet. Ik kan me namelijk niet zo goed voorstellen dat het leuk is voor een paard om steeds maar dezelfde rondjes te lopen in een bak.
Ik vraag me dus af hoeveel afwisseling en uitdaging jullie je paard geven. Rijden jullie wel eens buiten? Ga je wel eens met hem wandelen? Doen jullie wel eens aan grondwerk?
En vraag je je wel eens af of je paard gelukkig en blij wordt van het werk wat hij doet?

Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier tegenover staan. Pling

Elisa2

Re: Afwisseling en uitdaging.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:25

Ik rijd 3/4 x in de week dressuur,1x longeren en dan wat grondwerk,en 1x in het bos soms 2 x.En mijn paard heeft gewoon plezier in het werken,hij gaat net zo graag mee naar het bos als naar de bak.Ligt er ook aan hoe je je paard rijd denkt ik.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:27

Afwisseling is zeker belangrijk voor een paard.
Ik rijd zelf rond de 3-4 keer per week dressuur (afwisselend ohz of aangespannen). Om bij mijn bak/trainingsveld te komen moet ik altijd al een kwartiertje rijden. Als ik na 20 minuutjes klaar ben met mijn training (ik vind dat je moet stoppen als het goed gaat en je hebt je doel bereikt) ga ik nog even een rondje over de weg ipv. direct naar huis. Als ik een half uur of langer in de bak heb gereden ga ik wel meteen naar huis.
De andere dagen doen we meestal een buitenrit van minimaal vijf kwartier. Dan probeer ik hem ook nog af en toe te longeren, maar dat schiet er eigenlijk een beetje teveel bij in.

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:50

Afwisseling blijft het belangrijkste voor het rijden. Ook voor het plezier van jezelf is het leuk vaak iets anders te doen.
Ik rijd ong. 2x per week echt dressuur. Daarnaast wat grondwerk, buitenrijden, longeren, sprongetje, balkjes lopen en eens een keer wat wandelen ernaast. Genoeg afwisseling dus. Zo blijft mijn paard plezier houden aan die 2x dat ik in de bak dressuuroefeningen doe.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:23

poeh ik heb op dit moment 2 paarden die ik rijd, 1 van mezelf en 1 die ik verzorg. allebei worden ze echt verschillend gereden

mijn eigen paard, een westfaler. Ze word nu 3 keer in de week gereden, ze is nog niet zo lang onder het zadel en nog erg slap van achteren. Met rijden springen we nog niet omdat ze de dressuur nog niet helemaal onder de knie heeft. wel balkjes lopen !!!. De rest van de week word ze of gelongeerd of we wandelen met dr. Dus eigenlijk de basis is nu op het moment dressuur

dan rijd ik dus nog een tinker bij. Die rijd ik 3 keer in de week, en als het mooi weer is eigenlijk altijd buitenrit. alleen op woensdag heb ik les, en als we dan niet met de les naar buiten gaan dressuur en spring ik dus. Hij heeft echt afwisseling nodig anders wordtie vervelend. Dus bij hem kan ik gewoon bijna niet geen afwisseling hebben anders lig ik met mn kop in het zand Knipoog. Maar buiten vind hij wel het leukst !

Met mijn gelderse paard Nora (Staat op het moment stil wegens peesblessure) reden we altijd 6 keer in de week en ook afwisselend buitenritten en dresuuur en longeren. Springen vond ze nooit zo leuk, maar werd ook wel gedaan

Ik vind zelf eigenlijk dat je je paard niet elke dag hetzelfde moet laten doen. Lekker afwisseling, dan is het paard het gelukkigst. Tenminste, dat is mijn ervaring met mijn eigen paarden en de tinker die ik bijrijd Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:19

altijd in het bos rijden is ook weinig afwisseling Pling Afwisseling bied je door het werk zelf interessant te houden en dus niet domweg iedere dag hetzelfde riedeltje af te draaien. Dus ook in je dressuurwerk in de bak bestaat heel wat afwisseling. Door een oefening niet iedere keer op dezelfde manier te vragen maar te varieren in plaats, tempo, buiging etc houd je je paard scherp en geïnteresseerd.

en ik ben geen dresssuurruiter pur sang, integendeel zou ik willen zeggen

/edit
typo's

/add
paarden lopen iedere dag op de wei, worden regelmatig gelongeerd, maken graag een sprongetje en hebben daarnaast geregeld crosstraining of wedstrijd. Lijkt me heel wat meer afwisseling en vooral uitdaging dan iedere dag een bosrit Pling Ik zou dus ook TS aanraden eens kritisch naar haar dagelijkse activiteiten met haar paard te kijken.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 15-03-07 09:48, in het totaal 3 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:41

Mijn paard gaat overdag zowel in de paddock ( 's zomers in de wei) als in de stapmolen, daarnaast longeer ik ca. 2 keer in de week en rij ik een keer of 3 dressuurmatig.
Maar dressuur houdt juist NIET in elke keer dezelfde rondjes, mijn paard hoeft geen 6 passen 'niks' te doen, moet er altijd met zijn koppie bij zijn. Zoals Lielle al zegt afwisseling in het werk leggen ipv in het soort werk kan prima. Je kunt 7 dagen per week dressuren en elke dag iets totaal anders doen.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:43

Met mijn paardje wordt erg veel gedressuurd, omdat we met 3 ruiters rijden en dressuur voor iedereen de basis is. Gelukkig rijdt iedereen net iets anders, waardoor het toch afwisselend blijft. Daarnaast gaat 1 van ons 1 keer in de week met m naar buiten, wat ie erg leuk vindt en m vrolijk houdt. Om de week longeert iemand. Mn zusje en ik springen allebei om de week in de les, en dat vindt ie echt helemaal geweldig.
Ik hoef echt niet alle dagen naar buiten met mn paard, hij begint dan moeilijk te doen met van huis weg gaan. Hij werkt graag, en als ie ergens echt helemaal genoeg van heeft laat ie dat duidelijk merken.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 08:50

Lielle schreef:
Ik zou dus ook TS aanraden eens kritisch naar haar dagelijkse activiteiten met haar paard te kijken.

Als je mijn beginpost leest, lees je dat ik ook dressuuroefeningen met hem doe, en eens een sprongetje (en dat kan allemaal gewoon in het bos hoor). En juist door het buiten te doen, zorg je voor afwisseling! Ik denk dat het voor een paard een stuk leuker is om op deze manier de 'verplichte' oefeningen te doen als stelling ed dan in een bak, maar dat is mijn mening Bloos
Als ik om me heen kijk op bokt, leggen veel mensen toch de basis op dressuur, dus dat betekend (bijvoorbeeld) 3 dagen in de week dressuur, 1 dagje buitenrit (als ze dat uberaupt al met hun paard doen). Dus dan zou dat in principe net zo 'saai' zijn voor het paard als elke dag een buitenrit maken Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 08:52

wij hebben ook geen bak. ik rijd altijd buiten. straks met inrijden wil ik eerst in een wei rijden, maar dan al snel naar buiten. niet aleen vor het paard is dat leuker, maar voor mij ook;)

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 08:54

ikenindi schreef:
niet aleen vor het paard is dat leuker, maar voor mij ook;)

Vind ik ook! Pling
Bij het inrijden van mijn paard heb ik eerst 2 keer in de wei gereden. De derde keer reden we al in het bos Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 08:57

dat is bij mij ook de bedoeling. ik ga nu al vaak met haar naar het bos, maar dan gewoon aan de hand. ik vind haar nog te jong om op te rijden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 08:59

als jij stelling e.d. als een ´oefening´ziet, praten we over volkomen verschillende dingen. Dan zal dressuurwerk in de bak al snel als saai worden gezien. Terwijl je dar zo enorm veel afwisseling in kan aanbrengen dat je weken achter elkaar thuis kan trainen zonder dat het saai wordt. Want ik mis in jouw verhaal nog steeds de uitdaging voor je paard.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 09:12

De uitdaging voor mijn paard (IJslander) zijn het verbeteren van de gangen, het soepeler worden in de rug, het plezier in het buitenrijden... Ik kan me niet voorstellen dat er een paard is die liever in de bak loopt, figuren te rijden, dan lekker buiten in het bos loopt. Ik geloof niet dat paarden het als een uitdaging zien om telkens weer die dressuuroefeningen te doen. Ik vind het onnatuurlijk om een paard telkens in de krul te zien lopen. En ik geloof wel dat een paard het plezierig vind om vaak buiten te rijden. We moeten blij zijn dat er de mogelijkheid is om op paarden te rijden, laten we het dan ook een beetje leuk voor de paarden zelf maken!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 09:34

Met je laatste zin ben ik het volkomen eens, maar dat houdt niet dat niet kan door te dressuren. En ik ken zet paarden die dressuurwerk een uitdaging vinden, maar dan moet je dat als ruiter wel zo kunnen aanbieden.

IMO ben je te veel ervan overtuigd dat dressuur rijden in een bak saai is. En dan heb je nog nooit echt goed dressuurwerk gedaan. Net zo goed als je een buitenrit leuk kunt maken (want anders is het ook maar dom stukjes lopen) kun je dat met je werk in de bak. De uitdaging is niet de locatie maar de manier waarop je het werk aanbiedt.

Voor alle duidelijkheid, mijn hart ligt bij het crossen Haha! maar ik rijd ook fanatiek dressuur.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 09:38

ik rijd nu op een paardje van 22. zij vond het eerst ook maar eng buiten en wilde liever terug. nu soms ook nog wel aan het begin, maar na 5 a 10 minuten zie je ineens dat ze het door heeft. oren gaan naar voren en ze kijkt honderduit. als je buitenrijdt kom je steeds andere dingen tegen, dus dat lijkt mij al minder saai dan steeds dezelfde bakrand. verder kun je tempo`s ook afwisselen buiten hoor:P stelling vragen kan ook buiten, en netjes lopen ook;) dus al veel afwisseling ook boij het buitenrijden dus;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 09:43

Weet je hoeveel afwisseling je kunt brengen in alleen maar het rijden van de middellijn?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 10:01

Hahahahahhahahh dressuur SAAI??????

Wat een misvatting wordt hier even neergezet. Ik denk dat ts sowieso tegen dressuur is. Tenminste, dat voel ik een beetje aan je berichten te lezen. No offence hoor, maar dressuur is ZO uitgebreid en als je goed traint, zoals meerderen al zeggen, dan is elke keer dat je traint weer volkomen anders dan de vorige keer. Dit omdat je steeds uitgaat van het paard, wat biedt die aan, waar reageert ie het beste op, hoe loopt ie het fijnst, en omdat je met een dier met spieren te maken hebt, is dat alweer elke dag anders. Als ruiter hoor je daar op te anticiperen, zodra je alleen maar rondjes rijdt,ben je niet eens aan het trainen, maar aan het rondjes rijden. Rondjes rijden is saai, maar vindt een IJslander het dan niet vreselijk saai om alsmaar rondjes te rijden op een ovaalbaan?

Tolt en telgang doen ze in de wei ook,dus wat is er dan zo vernieuwend aan onder de man dat doen?

Elke dag bos gaat ook vervelen, daar zit ook geen uitdaging meer in voor het paard.

Steeds nieuwe dingen aanbieden, al aangeleerde dingen net iets anders vragen, de ene keer wat harder werken dan de andere keer. De enige paarden die ik ken die de bak saai vinden zijn manege paarden, omdat die doorgaans echt alleen maar rondjes sjokken. Maar dat heeft niks met dressuur te maken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 10:19

Lielle schreef:
Weet je hoeveel afwisseling je kunt brengen in alleen maar het rijden van de middellijn?

de zelfde hoevewelheid als buiten op het fietspad of in de berm;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 10:20

ikenindi schreef:
Lielle schreef:

Ja dus wat is dan het verschil met in het bos dressuuroefeningen doen? Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 10:23

Mindfields schreef:

van wie ga jij uit? het paard of de ruiter? en hoe zie jij of het paard het wel of niet saai vind?

even voor duidelijkheid: ik ben niet TEGEN dressuur, maar kan het zelf gewoon niet:P en rijdt zelf liever buiten. ik denk alleen dat het voor een paard ook wel eens leuk is om naar het bos te gaan. maar niet altijd. ik rijd nu 1 keer per 2 weken ongeveer naar het bos met haar. verder gewoon korte stukjes buiten of gewoon de boomgaart in. lekker lngs de andere paardjes rijden(goede oefening voor t paard. die moet op mij blijven reageren en niet met de andere paardjes mee gaan rennen;))ook dat gaat niet altijd goed natuurlijk;)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 10:24

Mindfields schreef:
ikenindi schreef:

Ja dus wat is dan het verschil met in het bos dressuuroefeningen doen? Knipoog

de omgeving;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 10:27

ikenindi schreef:
de omgeving;)

Als je elke dag in het bos rijdt is dat net zo 'saai' als elke dag de bak hoor. En nog maar een Knipoog haha

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 10:28

ik heb het ook niet over alleen naar het bos. ff goed lezen;)

maar kga verder nie mee in discussie over wel/niet, want dan komen we niet echt verder;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 10:33

ikenindi schreef:
Mindfields schreef:

van wie ga jij uit? het paard of de ruiter? en hoe zie jij of het paard het wel of niet saai vind?

even voor duidelijkheid: ik ben niet TEGEN dressuur, maar kan het zelf gewoon niet:P en rijdt zelf liever buiten. ik denk alleen dat het voor een paard ook wel eens leuk is om naar het bos te gaan. maar niet altijd. ik rijd nu 1 keer per 2 weken ongeveer naar het bos met haar. verder gewoon korte stukjes buiten of gewoon de boomgaart in. lekker lngs de andere paardjes rijden(goede oefening voor t paard. die moet op mij blijven reageren en niet met de andere paardjes mee gaan rennen;))ook dat gaat niet altijd goed natuurlijk;)

Ik combineer NH met dressuurrijden en vind het het ALLERbelangrijkste dat het paard zich lekker voelt. respect, gevoel en vriendelijk en duidelijk zijn staan bij mij voorop.
Je zegt: Het paard moet op jou blijven letten en reageren, en dat is dus eigenlijk al dressuur. Alleen gaat dressuurrijden er ook om dat je het paardzo sterk en los maakt dat het jou met gemak kan dragen en door veel belonen en ontspanning af te wisselen met wat harder werken, NOOIT dwingen, maar vragen stellen en het paard leren welk antwoord je daarop graag ziet(door dus te belonen met je stem, en ontspanning geven na een goed antwoord) is dressuur echt niet vervelend voor een paard. Want je vraagt mij hoe ik weet dat paarden dressuur leuk vinden, hoe weet jij of paarden het leuk vindenomvan hun vertrouwde stal af te gaan tegen zijn natuur als kudde-dier in?

Natuurlijk zijn er heel veel mensen die verkeerd dressuur rijden, en straffen en dwingen, maar ik weet zeker dat er in de NH net zoveel mensen zijn die denken dat ze aardig zijn voor hun paard, maar dat helemaal niet zijn. Bijvoorbeeld door te denken dat bitloos rijden zoveel vriendelijker is dan een bit. In elke discipline heb je mensen die hun paard totaal verkeerd behandelen.