Nowie voorde 2e keer met zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Goldie

Nowie voorde 2e keer met zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 16:26

We hebben Nowie vandaag voor de 2e keer met zadel gelongeerd. Ze vindt het allemaal wel erg spannend en vind het geklapper soms wat eng, maar verder is ze super braaf Lachen
Ik plaats de foto's als link, omdat ze anders te groot waren en ik heb geen idee hoe ik ze kleiner moet maken Clown

Stap:
http://i176.photobucket.com/albums/w170 ... ka0022.jpg
1.

Draf:
http://i176.photobucket.com/albums/w170 ... ka0019.jpg
2.

http://i176.photobucket.com/albums/w170 ... ka0026.jpg
3.

http://i176.photobucket.com/albums/w170 ... ka0008.jpg
4.

anneliesdj

Re: Nowie voorde 2e keer met zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 16:30

Je kunt misschien beter een kaptoom of hoofdstel gebruiken, een halster heeft zoveel ruimte over dat het snel gaat schuren.
Ziet er verder heel netjes uit hoor, ze pikt het goed op zo te zien. Overigens een erg mooi paard, wat is het voor een?

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 16:34

Dank je Lachen
Het is een Royal Highness x Chico

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 16:43

erg mooi beestje ! ze doet het goed zeg ! Lachen
veel plezier met haar ! Haha! en suc6 met het beleren van haar !

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 23:33

succes met het beleren van haar Knipoog

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:18

anneliesdj schreef:
Je kunt misschien beter een kaptoom of hoofdstel gebruiken, een halster heeft zoveel ruimte over dat het snel gaat schuren.

Je hebt gelijk, ik doe het normaal ook niet. Dit halster past erg goed en schuift nauwelijks. Vond hoofdstel niet zo handig, omdat ze dat ook nog allemaal spannend genoeg vindt en als ze dan aan de stuiter was gegaan vanwege dat zadel dan zit je ook nog eens met dat bit in de mond.
Citaat:
Ziet er verder heel netjes uit hoor, ze pikt het goed op zo te zien. Overigens een erg mooi paard, wat is het voor een?

Ben ook heel erg trots op haar Ja Ben erg benieuwd hoe het straks onder het zadel gaat met haar!

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:21

Wat leuk om nowie weer eens te zien!
Ze is groot en veel meer paard geworden, ziet er héél goed uit Knipoog

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:58

Hele leuke foto's! Ziet er al erg goed uit zo.
Erg grappig om te zien dat ze het zadel goed in de gaten houdt! Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:01

gomir schreef:
anneliesdj schreef:

Je hebt gelijk, ik doe het normaal ook niet. Dit halster past erg goed en schuift nauwelijks. Vond hoofdstel niet zo handig, omdat ze dat ook nog allemaal spannend genoeg vindt en als ze dan aan de stuiter was gegaan vanwege dat zadel dan zit je ook nog eens met dat bit in de mond.

Misschien is het dan nog wel een idee om de longeerlijn aan de zijkant van het halster vast te maken, aan de kant waar je longeert. Dan heb je nog minder kans om het scheef te trekken.

Overigens ziet het er relaxt uit. Ik vind het een aansprekend dier.

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:14

vind het gedoe over het halster een beetje overdreven.
wanneer het paard nu als een gek gereageert had op het zadel,
dan hadden we comentaar gehad dat je teveel aan het bit trekt en dus misschien beter een halster had kunnen gebruiken.
het halster aan de zijkant vast maken lijkt mij juist helemaal niet handig aangezien ze nog wel eens om willen draaien als ze nog zo onervaren zijn.
wij doen het zelf altijd wel met hoofdstel,
maar vind het geen gek idee om de eerste keren met het zadel,
een halster te gebruiken.
zo overdreven zal het vast niet schuren van een kwartiertje longeren.
(er zijn trouwens ook mensen die het paard eerst even los laten rennen wanneer ze voor het eerst een zadel gebruiken)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:19

Als je paard nog zo onervaren is dat het durft om te draaien aan de longe ( wat ik echt een verschrikkelijk slechte gewoonte vind ) dan moet je hem nog niet longeren met zadel. Voorwaarts en niet omdraaien zijn de basis van de basis voor het longeren ( voor mij dan Knipoog ). Zolang ze dat niet kennen, krijgen ze niks op de rug/in de mond etc. ).

Edit: ik zit met net af te vragen wat het voordeel is van onder aan het halster vast maken als ze dan wel omdraaien. Je trekt het halster alleen maar schever en de lijn gaat toch over de rug langs de verkeerde kant. Heeft in mijn ogen geen voordelen, eerder nog meer nadelen. Je moet ze toch kalmeren en laten stoppen voor je verder kan. Punt blijft: ze mogen gewoon niet omdraaien!

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:37

nee tuurlijk blijft het punt dat ze niet mogen omdraaien
en met omdraaien bedoelde ik,
ineens recht voor je stil gaan staan en dan de andere kant op spurten (dan heb je geen probleem als je klip onder hangt, maar wel als ie aan de zijkant hangt)
dat kunnen ze zo een hele tijd niet doen,
en dan ineens weer bedenken.
dat is niet altijd een kwestie van afleren en verder gaan met de volgende stap.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:41

Dan vraag ik me af hoe je longeert, want ik geef mijn paard echt geen kans om voorlangs om te draaien. Dan sta je of totaal verkeerd, of je hebt je paard niet voorwaarts, of je bent niet snel genoeg. Je hebt verdorrie je zweep er dan ook nog tussen, ik neem aan dat je hem daar niet langs laat gaan Verward Dan lijkt het me dat je hem toch wel even op andere gedachten brengt. Overigens heb ik het uberhaupt nog nooit meegemaakt dat een paard voorlangs draait.

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:07

hmm het begint een beetje offtopic te raken dus dit is ook mijn laatste bericht wat dat betreft.

jonge paarden laat ik het liefst op een zo groot mogelijke volte longeren.
dan kan het voorkomen dat een paard op de rem gaat en ineens recht voor je staat (hoe snel je ook bent)
aangezien ik in het midden van de volte blijf staan tijdens het longeren (zoals het hoort) ben je op zo'n moment niet achter het paard.
tuurlijk ben je op het moment dat het paard recht voor je staat wel te laat, maar je kunt mij niet vertellen dat ik de enige ben die dat ooit meemaakt..
(over de zweep heb ik het maar niet want die gebruik ik alleen om het tempo te regelen, en deze houd een paard echt niet altijd tegen op een grote volte als het paard toch al in gedachte had om te draaien, aangezien ik mijn longeerzweep niet gebruik om te slaan)
het kan ook zo zijn dat ik het idee heb dat het vaker voorkomt omdat mijn draver hier in het begin erg last van had (willen van nature maar 1 kant om)
maar heb het vanochtend nog zien gebeuren bij m'n nieuwste project (geen draver, gelongeert door iemand anders)

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:12

Wat het eerste in mij opkwam was, waarom je de beugels niet even van het zadel had afgehaald. Want je zei dat ze nog wel eens schrok van het geklapper (ik nam aan van de stijgbeugels).
Als je die er nou in het begin af haalt, kan ze zonder geklapper wennen aan het zadel en kan je later altijd nog de beugels er weer aan doen om aan dat 'geklapper' te wennen.

verder erg leuk beestje!! Haha!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:39

Ik vond het prima gaan zo met halster en het ging helemaal niet schuiven. En voor die paar keer vind ik het geen probleem.

Stijgbeugels zitten goed vast Thagirl, ik denk zelfs dat de zweetbladen zonder die beugels meer klapperen Clown

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:22

Braaf beestje Haha!Nog wel onwennig allemaal, maar ik denk dat de 4e keer het bijna over is met dat kijkerigheid Haha!.
Hoe oud is ze nu? Heb ook een schimmel van 3 jaar en die is bijna nog helemaal zwart, behalve het hoofd waar wat grijze plekken verschijnen Clown

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:53

Ziet er netjes uit! Ga zo door zou ik zeggen Ja

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:15

Wat ziet ze er weer goed uit!!!
Ik vind het echt een heel leuk paardje!
Ze lijkt het goed op te pakken. En zo als ik het zo kan zien lijkt ze er ook erg rustig onder!

Kim_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 14:55

Het ziet er goed uit hoor! Lachen ga zo door ;D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:55

LadyVal schreef:

En vervolgens plaats je wel 3 keer een bericht over dat halster, vraag me toch af wie er dan een punt van maakt. Haha!
Ik heb alleen gezegd dat een kaptoom of hoofdstel minder schuurt maar daarom keur ik dit nog niet af... Knipoog

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:29

anneliesdj schreef:
LadyVal schreef:

En vervolgens plaats je wel 3 keer een bericht over dat halster, vraag me toch af wie er dan een punt van maakt. Haha!
Ik heb alleen gezegd dat een kaptoom of hoofdstel minder schuurt maar daarom keur ik dit nog niet af... Knipoog

als je goed leest gaat alleen mijn eerste reactie over het halster,
later werd het wat offtopic..

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:43

Ze is 5 maart drie geworden Sammie. Ik vind haar ook al behoorlijk licht voor een drie-jarige, maar ze is ook stekelharig geboren en uit de veulenvacht direct grijs geworden dus het zat er wel een beetje in Bloos

Saffier: ze pakt het zeker heel goed op allemaal Ja

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:09

Wanneer ga je er op, Gomir?