Handen breed of juist niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloess_

Handen breed of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 15:10

Ik heb les van twee verschillende instructrices. Op vrijdag heb ik les van de ene en op zaterdag van de andere.
De ene zegt dat er een vuistbreedte (ongeveer) tussen je handen moet zitten, de andere zegt dat je je handen een stuk breder moet doen.
Voor zover ik altijd heb geleerd moet je het op manier 1 doen zeg maar. Dat vind ik zelf ook het fijnste rijden. Maar hoe staan jullie er tegenover?

_Strawberry

Re: Handen breed of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 15:50

soms als m'n pony lastig is met haar hoofd zet ik m'n handen breed, omdat ik haar dan beter naar beneden kan drukken, maar volgens mij hoor je ze gewoon op manier 1 te houden, zo heb ik het ook geleerd, het staat ook mooier Lachen

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 18:17

inderdaad op de eerste manier..
als je ze te ver uit elkaar zet, gaan je armen ook al snel 'vast' staan. ze moeten gewoon ontspannen langs je lichaam houden en daarbij je handen een klein eindje van elkaar af.
en de eerste manier staat inderdaad ook mooier Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 18:26

Als ik begin met losrijden doe ik mijn handen meestal wat verder uit elkaar en lager. Dat komt omdat mijn teugels dan wat langer zijn, en zo ga loswerken. Dan zit ik niet aan het bit, en gaat mijn paard uit zichzelf ontspannen Lachen . Als ik ga opbouwen, doe ik mijn handen ook dichter bij elkaar en wat hoger en houdt ik contact Lachen .
Dus ik doe beide Knipoog

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:00

officieel moet je de eerste manier aanhouden, maar ik merk bij mezelf dat ik ze ook vaak verder uit elkaar zet, zeker bij paarden die erg stoer aan de voorkant zijn.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:01

Officieel moet je ze dicht bij elkaar houden inderdaad. Met losrijden, en 'uitrijden' heb ik mijn handen altijd breder, tenminste tijdens de training wel. Lachen

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:04

volgens mij moet je idd je handen niet te breed houden. Op de 1e manier dus.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:23

Als jij je handen heel breed gaat zetten, zit je niet meer onafhankelijk.
Handen bij elkaar dus!
En is dat niet supervervelend, want instructrices/teurs spreken elkaar nogal wat tegen!
Dat is wat ik heb gemerkt tenminste.. Voor mij werkte het niet, 2 instructrices (1 in de clubles, 1 prive..) Dus ik heb het bij de (voor mij&het paard) de beste gehouden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:35

In de meeste gevallen dat mensen hun handen breed neerzetten, zetten ze ook meer kracht. Dat is dus fout.
Het voordeel van "even" breed zetten is om te voelen of je evenveel druk op je handen heb. Sommige mensen zijn zich daar minder/niet van bewust.
Wanneer mensen de handen breed zetten,zonder kracht vind ik het niet erg, net wat voor jou fijner is, mits het niet overdreven is. Helaas zie je in de meeste gevallen gewoon meer druk. Verdrietig

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:00

Ik merk altijd dat het paard waar ik vaak op rijd eerder ontspant als ik mijn handen wat breder heb, en aangezien hij een slechte rug heeft,die hij snel vastzet, heb ik het liefst dat hij ontspant, en als dat er iets minder mooi uitziet neem ik dat voorlief (de jury's bij proeven helaas niet Tong uitsteken)

Marloess_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 19:58

@ Smartiej; jij snapt vast wel wie ik bedoel op de zaterdag. Knipoog
Ik heb voor mezelf het gevoel dat mn pony lekkerder loopt op manier 1 zeg maar, dus ik hou dat meestal maar aan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:59

ligt aan de mate van africhting van het paard

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:02

Handen bij elkaar Knipoog af en toe je handen eens wat breder zetten is goed, om hem bijv je hand te laten volgen etc.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:26

Met losrijden heb ik ze wat breder, en als ik mn paard wat meer ga oppakken heb ik ze dichter bij elkaar.

@ TS; hoe breed moet je je handen zetten van de ene instructrice? Zo breed dat de teugels de hals niet meer raken?

En waarom heb je les van 2 verschillende mensen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:39

Handen wijd, laag en uit elkaar heeft bij mij geholpen om de paarden waar ik op reed laag te laten lopen...
Oh, en ik rijd western, de teugels raken de hals niet...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:45

Handen boven de schoft naast elkaar als je paard gewoon fijn nageeft en je hem bovenin wil hebben lopen. Met wat lager losrijden of als een paard even wat sterk wordt kun je je handen wat breder zetten. In het geval dat een paard wat sterk wordt zet je dan inderdaad ook wat meer druk. Maar als een paard even niet wil nageven is er volgens mij niet zoveel mis met even wat meer druk zetten (aangevuld met been) totdat hij nageeft. Op het moment dat hij nageeft ontspan je meteen. Zo beloon je een paard voor 'het juiste'. Ik merk ook dat ik dan later als hij er wat meer doorheen is, gewoon met een lichte aanleuning een paard bovenin kan rijden met mijn handen netjes naast elkaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:46

Idd, weerstand biedende hand. Blijven drijven met handen laag tot je reactie krijgt, krijg je die, paard belonen door de druk acuut en compleet te laten varen...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 08:47

[als ik hem diep instel doe ik mijn handen wat breder zodat ik hem wat ruimte geef, maar als ik echt losgereden heb en aan het dressuren ben doe ik mijn handen bij elkaar

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 08:57

Cassidy schreef:
Idd, weerstand biedende hand. Blijven drijven met handen laag tot je reactie krijgt, krijg je die, paard belonen door de druk acuut en compleet te laten varen...

Hier wil ik wl ff bij vermelden dat het niet de bedoeling is om een soort handrem te maken.
Dat zie ik helaas vaker voorkomen. Voordat het hierboven, verkeerd wordt begrepen.
1 van mijn paarden gaat echt springen, als je op 2 teugels teveel druk geeft. Haha!
slim paard Tong uitsteken Hij is een zachte hand gewend Bloos
Laatst bijgewerkt door superwoman op 13-03-07 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 08:59

En mijn paarden zijn zo ingereden.
Bij de western is het de bedoeling dat je uiteindelijk op een hand met een correctional gaat rijden.....

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:10

Ik probeer toch wel type 1 te doen als mijn tuigertje los is.
Bij onze draver reed ik altijd met mijn handen hoog bij elkaar.
Dit was een hanger eerste klas zeg maar.
Als ik bij mijn tuiger mijn handen zo hoog hou gaat ie echt met zijn hals erop lopen.
Die moet je echt een beetje stimuleren om te gaan zakken.

Ik ben wel het meeste voor gewoon netjes type 1 Haha!

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 21:03

Het ligt er gewoon een beetje aan hoe je paard loopt. Mijn paard heeft nog wel eens van die dagen dat hij zijn hoofd eruit wil gooien en zijn rug weg drukt dan zet ik mijn handen wat lager en breder om dat te voorkomen. Loopt hij daarna goed, zet ik ze weer op de juiste positie....

Heb niet heel dit tropic gelezen maar hoop dat je nog wat aan deze info. hebt. Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 07:59

KiWiKo schreef:
ligt aan de mate van africhting van het paard

Wou het net gaan zeggen. Mijn mijn 4 jarige rijdt ik wel tamelijk breed. En dan voornamelijk in de wending. Binnenhand zo'n beetje op mijn knie, maar wel ontspannen. Buitenhand goed begrenzen. En dan met mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel toe rijden en mijn buitenbeen achter de singel. Het gaat heel goed, maar nog niet goed genoeg. De goede stukjes zijn nog vrij kort. Als hij sterker wordt en meer in balans gaat lopen merk je vanzelf dat je je hand weer terug kan zetten.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 08:03

Inderdaad, bij een jong paard zet je je handen wat breder, omdat je wat meer de weg moet wijzen met je hand.
Overigens zie ik vaak ruiters die met een brede handhouding hun paard naar beneden proberen te dwingen. Dat vind ik echt een naar gezicht. Als je je handen breed hebt, moet je er extra op berekend zijn dat je jezelf niet vast zet.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 14:03

Handen bij elkaar houden. Lachen

Toen ik mijn paard ook nog maar net aan de teugel kreeg, legde ik mijn handen ook altijd heel breed, soms zelfs op mijn bovenbenen. En als je dat aangeleerd hebt, is het moeilijk om weer te veranderen. Gelukkig doe ik dat op m'n lespony eigenlijk nooit meer, maar op een andere manegepony is het lastiger om mezelf er aan te herinneren je handen bij elkaar te houden.