Slofteugel, martingaal of .....?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mhagenbeek

Slofteugel, martingaal of .....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 13:20

Hallo,
Altijd als anna er vandoor gaat in het bos, heeft ze echt een trukje dat werkt. Ze doet haar hoofd omhoog en gaat keihard galopperen. Ik wilde gaan proberen om een keer met softeugel te rijden. Omdat martingaal ook een optie is dacht ik laat ik een topic plaaten. wat vinden jullie? Martingaal of slof? Ik zit een beetje met: Een slofteugel is toch best lastig. Voor een haflinger die nog nooit haar hoofd naar beneden heeft gedaan. Miss toch best een grote stap. Aan de andere kant denk ik, Een martingaal zal ik waarschijnlijk veel langer moeten gebruiken. Als ik nou gewoon 1 keer in de week met slof rijd.. Maar ik vraag me echt af of dat wel goed is.. Van mij hoeft ze echt niet heel netjes met haar hoofd naar beneden te lopen.. Nek mooi in de krul enzo. Maar het zou fijn zijn als ik haar wel gewoon aan kan want op deze manier maakt ze zichzelf heel erg sterk. Ik wil het het liefst met rijden oplossen maar omdat ze zo vast zit in de mond krijg ik haar echt met geen mogelijkheid naar beneden. Iemand nog andere ideeen? zijn altijd welkom!!

Cassidy

Re: Slofteugel, martingaal of .....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:22

Wat zou je zeggen van een ander bit? Eentje die ze niet vast kan pakken als de benen wil nemen?

mhagenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 13:22

ik ben trouwens vergeten te zeggen dat ze ook altijd heel erg met haar hoofd naar voren loopt. Echt heel erg lelijk

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:23

Citaat:
Nek mooi in de krul enzo

Begin dus maar niet aan een slof, dit is nl. niet het uitgangspunt waar je een slof voor hoort te gebruiken.

Ideeen? Een martingaal welke op juiste manier bevestigd is qua lengte zal m.i. prima op weg helpen, maar er zal toch zeker ook rijtechnisch wat verbeterd moeten worden.

Krijg je les?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:24

Cassidy schreef:
Wat zou je zeggen van een ander bit? Eentje die ze niet vast kan pakken als de benen wil nemen?

Waarom meteen een ander bit er in gooien wanneer dit alleen gebeurd wanneer ze in het bos is en het paard even wilt uitwaaien? (Dat uitwaaien komt zo op mij over..)

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:25

ikzou dan toch gaan voor de martingaal,,

met een slof kun je een paard behoorlijk verpesten als die niet goed word gebruikt, en als heht paard er vandoor gaat en je begint perongeluk aan de slof te "trekken" als aan de teugels, kun je het paard zo omtrekken dat ie valt.

een martingaal werkt alleen in als het paard zn hoofd idioot hoog heeft, en dus alleen in de gevallen dat ie er vandoor gaat.

thiedeman teugel zit nog eenbeetje tussen een slof en martingaal in,, maar daar ben ik persoonlijk niet zon voorstander van.

ander bit heeft zowieso geen nut, misschien in het begin, maar als ze daarook aan gewend is zal ze zich niet anders gedragen als nu.

verder moet je het probleem ook een beetje met rijden oplossen,, dus hij moet aan je hulpen zijn en licht in zn mond.

mhagenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 13:27

Op dit moment niet ik moet heel erg veel doen voor ik uberhaupt een normaal rondje op de hoefslag kan lopen met haar.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:30

Als je dit bedoeld als antwoord op mijn vraag wat betreft les zou ik toch heel snel een telefoonboek erbij gaan pakken Bloos

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:32

ik raad een slofteugel absoluut af, als je je paard naar de klote wil rijden moet je vooral met een slof gaan rijden. vooral omdat het ook op mij overkomt alsof je niet weet hoe je daarmee moet rijden en dan is het echt funest voor je paard ik raad eventueel een martingaal aan maar hoe ik het voor mij zie denk ik dat een thiedeman ook erg goed zou kunnen werken, maar als ik jou was zou ik je instrutrice om raad vragen als je geen les hebt een bekende die er veel vanaf weet en die ook precies weet waar je het over hebt die het een keer heeft zien gebeuren. veel succes ermee Knipoog
xx jessica

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:32

dus ze is niet aan je hulpen ?

dan zou ik het eerst rijtechnisch gaan oplossen. dus veel overgangen rijden enz. en les nemen is natuurlijk ook belangrijk. zon probleem is er natuurlijk niet van de een nop andere dag, dus zal die er ook nie van de de een op andere dag uit zijn.

en als je toch een buitenrit wil maken tussendoor dan zou ik dan voor de martingaal gaan.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:35

Ervan door gaan met het hoofd in de lucht tijdens een buitenrit? Martingaal, definitely. Daar zijn die dingen (o.a.) voor.

mhagenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 13:39

Maar het is echt geen sport haflinger kijk maar op mijn profiel. ik rij eigenlijk alleen maar buiten met haar.
Ik heb het best vaak geprobeert om met haar normaal op de hoefslag te lopen. Maar het is gewoon niks voor haar. Dat vind ik niet erg. Ik hoef geen les met haar ik wil gewoon dat ik haar normaal kan houden in het bos en niet dat ze er keihard vandoor gaat. Ik rij met andere mensen samen. Hun fjorden hebben echt trukjes en gaan d'r vaak vandoor. omdat anna heel erg kudde gericht is gaat ze d'r altijd achteraan. Nouja en dan gaat dat hoofd omhoog, kan ik geen kant op met haar en galoppeert ze alleen maar. Het enige wat ik nu doe is wachten tot ik een weiland zie dat zwaar loopt voor haar dan laat ik haar even uitrazen en dan gaat ze flink tekeer. Bokken enzo. als ze dan klaar is gaat het weer goed en kunnen we normaal verder rijden.. maar het kan gewoon soms gevaarlijk zijn.. daarom wil ik hier wat aan veranderen. kennisen raden mij ook een slof of martingaal aan. Dus dan wordt het denk ik toch een martingaal.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:43

Recreatiepaarden zijn leuk, maar ik ben van mening dat een paard ook de dressuur moet kunnen. Als je alleen maar buiten rijd gaat het blijkbaar dus mis. Ga eerst oefenen in de bak, ookal vind ze dat niet zo leuk, om haar goed aan je hulpen te krijgen. Je kan er nu wel een slofteugel oid aanhangen, maar daarmee los je het probleem ook niet echt op. De buitenrit moet voor beiden leuk blijven...

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:45

het hoeft ook geen sport haflinger te zijn om aan je hulpen te zijn of licht in zijn mond, ik rijd zelf ook een trekpaard dressuurmatig en dat kan ie ook prima!. en je kan hier tijdens een buitenrit ook aan werken, maar bedenk je wel, dat ik toch echt eerst dressuurmatig alles een beetje voor mekaar wil hebben voordat je naar buiten gaat. en dan hoeft ie echt niet perfect in de krul of zo, als het paard maar reageert op je hulpen. Het lijkt me anders niet echt veilig voor je paard en jezelf. het klinkt nu alsof het paard meer met jou rond gaat als jij met je paard.

dus ik zou een tijdje les nemen, een beetje aan de basis werken, en daarna weer lekker buitenritten gaan maken.

mhagenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 13:46

Zou ik dan neit beter een tijdje in een bak kunnen rijden en zelf de basis dingen gaan doen en dan pas les nemen?

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:47

ik denk dat je juist beter met les de basis er in kan rijden, en daarna weer lekker naar buiten Lachen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:48

Les nemen betekend niet dat je meteen gaat timmeren aan de weg naar de dressuurtop.
Als jij je paard niet op de hoefslag kunt houden betekend dat dat je geen controle hebt over je paard wat mij toch erg belangrijk lijkt zeker wanneer je buiten gaat rijden.

Wat als je paard straks niet meer over 1 pad wilt, ga je dan ook zeggen och jochie het hoeft niet tot je straks helemaal niets meer kunt bereiken?

@mhagenbeek; als iemand op zoiets ''simpels'' vastloopt zoals op de hoefslag lopen kan ik mij eerlijk gezegt moeilijk voorstellen dat er dan wel aan de rest van de basis gewerkt kan worden door de TS zelf.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:52

vaak maak je toch zelf fouten waar je niet overna denkt, als je iemand heb die je les geeft die corrigeert jou dan. want met dat paard is niks mis,, het ligt meer aan de manier van rijden en wat hem is geleerd en wat de pony zichzelf door een bepaalde manier van rijden heeft aangeleerd.

ik heb eerst ook zelf met een trekpaard aangemodderd die ik zelf heb ingereden, ging opzich prima, maar nu ik les heb merk ik hoeveel dingen ik eigenlijk nog fout doe die ik helemaal niet door had. Het probleem lag duidelijk bij mezelf, maar ik had niet eens door dat ik het fout deed.

als ik een overgang rijd naar stap of galop ( vanuit de draf dus ) ga ik doorzitten zoals logish, maar ongemerkt heeft ze zichzelf aangeleerd dat doorzitten of galop op stap betekend. dus ik had dat als ik gewoon moest doorzitten zonder een overgang te rijden, dat ze gelijk onder me vandaan rende in een idioote draf of gelijk terugviel in stap. nu ben ik dit aan het oefenene, en nu kan ik weer gewoon doorzitten zonder tempo te wisselen. maar kleine foutjes van jezelf sluipen er zo in bij het paard.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:56

Les nemen is nooit slecht, ookal ben je niet van plan om echt dressuurmatig te gaan rijden. Knipoog
Verder zou ik absoluut geen slofteugel gebruiken!
Als je een martingaal gebruikt en stelt die goed af qua lengte (niet te strak dus!) e.d. heeft je paardje er geen last van, het enige wat hij niet kan is z'n hoofd omhoog gooien en dan het bit vastpakken en er vandoor gaan.
Is dus heel wat vriendelijker dan een slofteugel.
Maar ik denk wel dat je goed moet weten wat je aan het doen bent en waarom...

mhagenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 13:57

Het is echt neit dat ik zo slecht rijd dat ik niet een paard op de hoefslag krijg hoor.. Maar ik heb d'r gewoon te weinig tijd aan besteed. Ga ik nu zeker doen. morgen kan ik niet rijden. maar vrijdag wel. dan ga ik zeker een bak in. ik zal ook echt pas stoppen als ze de bak normaal rond loopt. Maar ik ging wel eens met haar een klein sprongetje maken en dan kwam ik langs een bak. gewoon buiten en dan probeerde ik het wel eens.. Maar ze gleed uit, en ze kwam de bak echt niet normaal rond. Het klinkt nu misschien alsof het echt een wild beest is dat niks kan. Maar dat is echt niet zo. Ze is echt lief. Alleen ze heeft af en toe gewoon streken. maar dat heeft elk paard toch?

ik heb echt geen problemen met haar verder als ik alleen rijd gaat het prima. Maar met andere gaat ze d'r gewoon achteraan. Dan wordt het een wedstrijdje en nouja dan snappen jullie het zelf ook wel. Die andere heeft een pasoa dus die heeft haar paard wel stil. Maar anna gaat nog rustig een tijdje door.. Ik doe echt mijn best dan. Probeer haar gewoon op de volte te zetten.. dat werkt wel maar ik vind dat het nu wel een keer afgelopen kan zijn met dat wedstrijdje. een stukje gallop moet toch kunnen een keer?
Laatst bijgewerkt door mhagenbeek op 07-03-07 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:04

zeker, en die moeten ze houden ook,, zolang het maar leuk en veilig blijft!

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:05

mhagenbeek schreef:
ik ben trouwens vergeten te zeggen dat ze ook altijd heel erg met haar hoofd naar voren loopt. Echt heel erg lelijk

Nouja zeg, laat ik wijs zijn en mn mond houden...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:08

Klinkt naar een heel stijf paard dat niet aan de hulpen staat. Mijn advies voor een ander bit heb ik eigenlijk ook gegeven in de veronderstelling dat je les hebt en het paard in de rijbak onder controle hebt. Nu blijft dat je alleen buitenritten maakt, zou ik idd even teruggaan naar de basis. Ook bij een buitenrit kun je je paard gymnasticeren en kan hij aan de teugel lopen...maar dat dan zonder hulpmiddelen.

mhagenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 14:13

LilianR schreef:
mhagenbeek schreef:

Nouja zeg, laat ik wijs zijn en mn mond houden...

vind je het mooi dan als ze met haar hoofd helemaal naar voren loopt? ik vind dat niet mooi hoor. Misschien had ik het anders moeten zeggen. Daar heb je gelijk in. Het ziet er uit alsof ze constant probeert de teugels uit mijn handen te trekken(is niet zo hoor)

mhagenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 14:13

Cassidy schreef:
Klinkt naar een heel stijf paard dat niet aan de hulpen staat. Mijn advies voor een ander bit heb ik eigenlijk ook gegeven in de veronderstelling dat je les hebt en het paard in de rijbak onder controle hebt. Nu blijft dat je alleen buitenritten maakt, zou ik idd even teruggaan naar de basis. Ook bij een buitenrit kun je je paard gymnasticeren en kan hij aan de teugel lopen...maar dat dan zonder hulpmiddelen.

Ze is inderdaad best stijf.