Goede ruiter.. Geen sperriem nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

Goede ruiter.. Geen sperriem nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 12:23

Ik heb veel mensen horen zeggen, (vooral oudere instructeurs)
Dat een sperriempje bij een goede ruiter niet nodig is!

Natuurlijk vraag ik dan "Hoezo?"

antwoord:
Vroeger had je simpelweg geen sperriempjes!
Dressuurruiters (ZZ of hoger) zie je ook nooit met sperriempje rijden, maar meestal opent het paard zijn mond dan ook niet, dus is het niet nodig.

(natuurlijk niet volledig overtuigd hiervan want het heeft ook voordelen!)
houd bit stabieler (zo staat in boeken)

maar wat denken jullie?

Sica
Moderator Over Paarden

Re: Goede ruiter.. Geen sperriem nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:26

Mijn sperriem is niet omdat mijn paard haar mond open doet tijdens het rijden, maar om de laatste reden: houd het bit stabieler.
Denk niet dat dat te maken heeft of je nou wel of niet een goede ruiter bent, sommige paarden doen hun mond nou eenmaal open met rijden.
Denk alleen dat als je erg sterk word in je handen, die kans wel groter word en dat verschilt wel per ruiter.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 12:27

Inderdaad

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:28

dit verschild van paard tot paard... het ene doet snel zen mond open als je er te veel met de handen aan komt, en dan ander doet t niet
dat t bit stabieler ligt kan ik me wel in vinden

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:31

En dan kan het trouwens wel te maken hebben met beginnende / minder goede ruiters. Dan is het voor het paard prettig als door de sperriem het bit niet door de mond word getrokken.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:34

Het is idd vriendelijker. En inderdaad rijden ze nu zonder spierriempje in het ZZ, je bent simpelweg verplicht om vanaf het ZZ-L met stang en trens te rijden. Hoe hoger je komt, hoe minder druk je uitoefend in de mond. Tenminste, dat wordt verwacht.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 12:42

Zelf ben ik ook niet overtuigd van de reactie wat ik schreef, het is daarmee dat ik vroeg wat jullie vonden.
Ik vind dat het langs beide kante waarheid heeft!
Je zou het inprincipe niet nodig mogen! hebben, maar daarintegen, niet elk paard is zo.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:51

Die ZZ-dressurruiters rijden inderdaad zonder sperriempje, maar helaas zie ik er zoveel rijden met de neusriem (prachtig woord AANSNOERneusriem) zo strak, dat er een bontje onder moet omdat anders de kaak kapot gaat...... de goede uiteraard daar gelaten.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:00

Op zich ook heel logisch idd dat ze in het Z niet met sperriempje rijden, tenzij je je paard echt wilt knevelen ofzo. Als je een sperriempje plaatst bij een stang trens combi dan kun je er zeker van zijn dat het paard bijna geen bewegingsvrijheid meer heeft met de tong. En wat idd hierboven door Mosh word geschreven, het moet in het Z steeds "natuurlijker" gaan. (de vraag wat er onder natuurlijk wordt verstaan, maar dat daargelaten).

Het sperriempje zorgt voor stabiliteit van het bit in de mond van het paard, het paard kan minder snel zijn tong over het bit gooien en daarbij voorkomt de sperriem dat "onervaren" ruiters het bit evt door de mond trekken.

Verder begrijp ik niet echt wat Woest hierboven bedoelt wanneer deze zegt dat je het eigenlijk niet nodig zou mogen hebben.........vind ik een beetje een vreemde opmerking. Kijk maar eens naar de werking van een sperriempje en de normale lage neusriem..........

Waarom zou je dan geen sperriempje nodig mogen hebben. Het verschil tussen de lage neusriem en de neusriem met sper is naar mijn idee de druk welke de dubbele neusriem uitoefent. Het sperriempje fungeert hierbij op eenzelfde wijze als de lage neusriem.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:17

Dat zou inhouden dat je een goede ruiter op ieder groen paard kan zetten en dat dan de aanleuning direct in orde is... lijkt me niet dat dat per definitie het geval is..

Het ene paard vind het fijn, het andere wordt juist onrustiger in de mond door het gebruik van een sperriem.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:22

Nou ik wil niet bepaald zeggen dat ik een goede ruiter ben, toch rijd ik zonder sperriem. Puur en alleen omdat mn paard anders continu met dr hoofd loopt te schudden en met vanalles bezig is behalve met mij. Sperriem eraf en alles is opgelost, dus vandaar een simpele oplossing Clown Overigens heb ik wel een aansnoer, maar die hangt gewoon los, meer voor de mooi dan voor het nuttige. Ik rijd ook regelmatig helemaal zonder neusriem, maar vind het mooier met (een loszittende, dus niet aangesnoerd.)

Ik ben dus ook van mening dat een sperriem niet direct nodig is. Zoiezo een neusriem zou eigelijk al niet nodig moeten zijn.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:50

xtostarlight : maar op wedstrijd zie je haast niemand zonder neusriem rijden.

Ik vind dat het onzin is. Ook al ben je een hele goeie ruiter, Sommige hebben gewoon echt een sperriem nodig.
SOmmige paarden dan he.
Ik zie ook wel paarden die in de Z2 enz lopen die gewoon een sperriem hebben.
Tis gewoon echt een versteviging.
Ik ben het helemaal met sica eens

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:00

Haast niemand? Ik hoop zelfs niemand, dat mag namelijk niet. Neusriem is verplicht.

Ik rijd zelf met mexicaan, ivm wondjes etc, maar die zit los, andere neusriemen zitten bij mij ook altijd los. Ik zie het nut niet in van een vastgesnoerd paard, kan in mijn ogen nooit ontspannen. (Dan heb ik het dus wel over de mensen die de aansnoerneusriem ook op de letterlijke manier gebruiken Clown)

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 07:45

Ik heb een tijdje zonder sperriem gereden vanwege een wondje op de neus, maar ik rijd anders altijd met. Volgens mij is het nogal een vreemde uitspraak.
De klassieke ruiters gingen vaak met een lage neusriem rijden en die werkt dan weer anders dan een gecombineerde.
En ja, die Z ruiters rijden dan zonder, maar sommige van die aansnoerneusriemen die ik soms tegenkom.. Nou daar komt geen haartje meer tussen.
Het is voor paard en ruiter gewoon fijner met, denk ik.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 09:45

wat ik bedoel is als we het hebbe over het feit dat (wat ze mij vertellen) als je een paard niet in de mond zit, zou hij zijn mond ook niet openen, dus zouden we de sperriem niet nodig mogen hebben (daarbij bedoel ik lichte handen) maar ik zeg dit nogmaals: dat ik het GEHOORD Heb.../°

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:14

ten eerste werd er vroeger vrijwel altijd met een lage neusriem gereden, en een stang en trens hoofdstel kent een kinketting. Tamelijk zwakke argumenten dus Knipoog

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:13

loon_corr schreef:
xtostarlight : maar op wedstrijd zie je haast niemand zonder neusriem rijden.

Ik vind dat het onzin is. Ook al ben je een hele goeie ruiter, Sommige hebben gewoon echt een sperriem nodig.
SOmmige paarden dan he.
Ik zie ook wel paarden die in de Z2 enz lopen die gewoon een sperriem hebben.
Tis gewoon echt een versteviging.
Ik ben het helemaal met sica eens

Ik rijd ook geen wedstrijden en ik weet dat het niet mag. Ik meen trouwens ook dat je vanaf het z met een stang en trens hoort te rijden, daar zit geen sperriem bij. Dit weet ik echter niet zeker, ben niet zo thuis in de wedstrijdregels.

Waarom heeft een paard dan een sperriem nodig? Om zijn mond dicht te snoeren als het pijn doet of weet ik veel. Hoeft dus niet per se aan de ruiter te liggen, maar het is dus waarschijnlijk verzonnen om het plaatje er beter uit te laten zien. Een paard wat met zijn mond open loopt ziet er natuurlijk niet uit. Dan is het dus een versteviging, maar wel om de gevolgen van het bit op te lossen.

Ik heb er verder niet echt een mening over of je wel of niet met sperriem zou moeten rijden, maar ik vind wel dat het niet nodig is. Als je paard zijn mond de hele tijd openspert, mss moet je dan eens aan een ander bit denken? (of bitloos nog beter)

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:11

Waarom is bitloos beter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:14

Mensen die een sperriem of neusriem gebruiken om de mond op elkaar te snoeren zijn simpelweg erg verkeerd bezig.
Een paard opent de mond om te laten zien, hey, er is wat mis met de aanleuning.
Als ruiter moet je daar dus RT aan werken.
De mond dichtsnoeren is alleen maar zorgen dat je het niet meer ziet, het aanleuningprobleem is niet opgelost.

gebruik je een sperriem om het bit stiller te laten liggen is er niets mis mee om er mee te rijden.

Overigens zeg je dat vroeger er niemand mee reed.
Klopt, maar toen reed men met een lage neusriem die ongeveer dezelfde werking heeft als de sperriem Lachen

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:41

bitloos heeft ook best een stevige werking hoor.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:09

Ligt eraan wat en hoe, mijn paard loopt bitloos niet fijn, maar het is wel beter voor de mond en hij zal hem dan ook niet opensperren, daarom bedoelde ik dat Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:24

alleen is de taal van laten zien dat het niet fijn is voor een paard met bitloos veel moeilijker
Daarom ben ik helemaal niet zo'n voorstander van bitloos.
De neus is er gevoelig en het paard kan niet makkelijk mer laten zien, au, het is niet fijn

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 20:54

runningkawa schreef:
Mensen die een sperriem of neusriem gebruiken om de mond op elkaar te snoeren zijn simpelweg erg verkeerd bezig.
De mond dichtsnoeren is alleen maar zorgen dat je het niet meer ziet, het aanleuningprobleem is niet opgelost.

gebruik je een sperriem om het bit stiller te laten liggen is er niets mis mee om er mee te rijden.

Overigens zeg je dat vroeger er niemand mee reed.
Klopt, maar toen reed men met een lage neusriem die ongeveer dezelfde werking heeft als de sperriem Lachen

Helaas ken ik veel mensen die een sperriempje wél gebruiken om de mond dicht te snoeren, bah. Belemmert ook nog eens de ademhaling als het te strak zit.

'Vroeger' reed men trouwens toch ook regelmatig met een Engelse (hoge) neusriem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 13:58

runningkawa schreef:

Klopt wel, en in die zin heeft je instructeur wel gelijk, een sperriem zou niet nodig moeten zijn. Stillere, vriendelijker handen zijn in dat geval de oplossing, een sperriem niet.
Ook het probleem van het bit door de mond trekken, vraagt imo om een rijtechnische oplossing.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:52

De enige functies van de sperriem die ik ken, zijn: mond dicht sperren, bit niet door de mond heen kunnen trekken.

Rijd je met een stille hand, dan opent het paard de mond niet en zal het bit stil blijven liggen. Een goede ruiter kan nooit met een niet-stille hand rijden, dus ik denk dat je stelling wel klopt.