Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Cassidy schreef:Als je geen andere sport beoefend dan paardrijden worden je spieren daar korter van, en wordt je zelf stijver. Een andere sport beoefenen waar je spieren langer van worden en je meer soepelheid van krijgt is niet verkeerd. Maar verder is het echt geen probleem om een opstapje te gebruiken hoor, beter voor de rug van het paard als je er niet iedere keer met je hele gewicht aan hangt...
xjildou schreef:ik heb er ook wel eens last van hoor (mijn pony blaast zich zelf gigantisch op
maar wat je kunt doen is vragen of iemand even aan de andere kant wil hangen aan het zadel en natuurlijk leniger worden!
je hoort zowieso lenig te zijn omdat je anders aan de rug van het paard gaat hangen. dus oefenen oefenen oefenen
Ik rij nu weer intensief sinds een jaar en stijg dus weer regelmatig op, maar ben en zal nooit in staat zijn galant, lenig en soepel op te stijgen.
Paan schreef:Ik zet mijn paard altijd in de hoefslag van onze bak en ga zelf daarnaast staan. Omdat de hoefslag iets uitgesleten is, sta ik dus hoger dan mijn paard en kom ik er makkelijker op..