Lange of korte beugels?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yucome

Lange of korte beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 14:05

Hoi,

Ik rij altijd met redelijk korte beugels, eerst sprongen we best vaak maar ik heb nu op maandag dressuur les. Ik wil graag met langere beugels gaan rijden maar ik ben bang dat mijn houding er slechter op word. Of word het er juist beter op?
Ik heb binnenkort dressuur wedstrijd en ik ben nog aan het twijfelen of ik nu met lange beugels of korte ga rijden.

Wat zouden jullie doen en/of raden jullie mij aan?
En als je eraan begint, hoelang moeten ze dan zijn?

Loretta

Re: Lange of korte beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:07

Ik Rijd gewoon met normale maat beugels. Ze zouden langer kunnen maar ook korter. dit rijd voor mij gewoon het prettigst.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:05

Ik rijd liever met lange beugels, mijn houding wordt er juist beter van. Probeer verschillende beugelmaten en kijk wat je het fijnste vind en waarbij je houding het beste is.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:08

wel ff een tijdje proberen als je voor t eerst met langere beugels rijd. want ik vind het altijd heel erg wennen in het begin en dar moet je ff doorheen dan.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:10

Je beugels bij een dressuur zadel moeten ongeveer op je vreef komen.(dan zitten ze goed) Als je bang ben t voor je houding ga dan als het kan zonder zadel rijden dat is heel goed voor je houding.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:13

De juiste beugellengte heeft ook te maken met je zadel.
Je moet altijd rekening houden met je beenligging. Zo is het bijna ommogelijk om met hele korte beugels op een dressuurzadel te rijden. En als je je beugels echt heel lang maakt op een springzadel zul je helemaal geen steun hebben waardoor je houding erg achteruit zal gaan. Ik heb liever dat je met iets kortere beugels rijdt dan met te lange beugels zonder steun van je zadel.
Verbaas me soms ook wel eens als je mensen op een springzadel ziet met enorm lange beugels.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:53

Ik zou je adviseren om een tijdje zonder beugels te rijden, en dan goed opletten dat je je hak laag houdt. Zo krijg je het goede gevoel hoe lang je beugels moeten zijn met de juiste beenligging!

Succes!

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:56

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 28-03-22 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

SAMIERTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:01

Ik denk ook dat je zelf even moet kijken hoe jij zélf het prettigst rijdt.
Als je je beugels langer doet denk ik trouwens wel dat je houding beter
wordt, maar dat moet je zelf maar even ondervinden.
Mijn beugels zijn meestal vrij lang.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:43

Je kunt ook beter met iets te korte beugels rijden, als je je been zelf maar lang houdt. Ik zie vaak mensen met té lange beugels rijden omdat ze denken (ga ik dan even vanuit) dat ze dan beter ze zitten, terwijl ze nauwelijks meer echt zitten in het zadel, maar meer staan Lachen

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:44

dat had ik ook, maar je moet ze gewoon elke keer één gaatje langer doen dan merk je het niet zo !!

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 18:24

Bedankt allemaal! Ik rijd op een vzh zadel.
Ik zal het eens proberen om ze 1 gaatje langer te maken kijken hoe dat voelt. We hebben namelijk nog 2 weken om te trainen voor de wedstrijd.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 22:53

Ik heb altijd op een vzh gereden en reed met korte beugels. Vind ik echt heerlijk, ik zit dan lekker vast en heb het gevoel dat ik veel meer steun heb ( Clown ). En tja, nu rij ik op een dressuur zadel. En dan kunnen die korte beugeltjes niet, want dan steken mijn knieën pijnlijk ver over de zweetbladen heen. Dus langzaam maar zeker maak ik de beugels steeds een gaatje langer. En het valt me reuze mee hoor! Oké, korte beugels zijn fijner, maar hier kan ik op den duur ook best aan wennen, en het zit best lekker. Nu zijn ze nog maar een klein beetje te kort, maar als ik ze op dit moment nog langer maak dan zit ik echt niet lekker meer. Haha!

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 22:54

Beugels moeten wel lang, maar neit té lang. Je meot je benen goed strekken, dat is alleen maar de goede houding.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 17:27

Oke, bedankt!

_Rebekka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 17:35

wij hebben een springzadel maar ik vind het fijnst om met korte beugels te rijden want anders kan je niet echt klemmen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:03

gewoon even kijken wat je lekker vind zitten.. wat voor zadel ligt erop? dressuur of vzh?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 20:44

Japke_Z schreef:
Het is ook erg afhankelijk van de rug van je paard, op een brede rijden lange beugels voor geen meter omdat je niet genoeg contact hebt met je onderbeen, maar op een smalle ga je vaak krom zitten als je beugels te kort zijn.
Kortom gewoon even verschillende maten proberen en aanvoelen wat voor jou het beste werkt.

Aha, daarom heb ik in mijn beugelriemen (normale 'paardenbeugelriemen') DRIE gaatjes erbij moeten prikken, en moet ik om te kunnen springen ook nog een slag erin leggen. Terwijl ik 1.75m. ben...Weer wat geleerd.

__xMariek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 14:19

Volgens mij kan je met lange beugels beter doorzitten. En je gaat er ook wel rechter van zitten. Het is wel oefenen, als je beugels opeens langer zijn Tong uitsteken. Maak ze steeds een klein stukje langer, dan is het makkelijker Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 16:24

Ik rij steeds met een vzhzadel en rij ook meestal vrij kort. Om te springen pas ik ze ook niet aan, ik zit eigenlijk altijd op springmaat. Maar het is idd persoonlijke voorkeur Lachen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 16:32

Over het algemeen rijd ik altijd met lange beugels, dat vind ik het prettigst. Daarom kan ik ook niet goed overweg met een vzhzadel. Al moet ik wel zeggen dat het bijvoorbeeld voor een lang stuk rengalop handiger is om even m'n beugels iets in te korten Knipoog

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 18:29

Heel erg bedankt voor de tips!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:45

Als je met lange beugels goed kan zitten, dan lukt het met korte beugels zeker. Naarmate je beter gaat rijden, kan je de beugels langer maken. Met korte beugels dressuur rijden, is niet het toonbeeld van dressuur.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:47

De meeste dressuur ruiters hebben hun beugels te lang. Vooral als je nog veel lichtrijdt raad ik een gaatje korter aan omdat je dan een stillere beenligging hebt. Als je zover bent dat je vaker doorzit dan kan je de beugels een gaatje langer doen. Dit om te voorkomen dat je op je beugels gaat zitten ipv op je kont.

Tja en springen is kort. Je moet goed uit je zadel kunnen komen

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 13:42

Bedankt! En ik rij dressuur. Ja, heel soms springen we.
We mogen lichtrijden maar we hebben ook wel eens een les dan moet je het hele draf gedeelte doorzitten ofzo.