wel of geen sporen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Svadie_

wel of geen sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 18:51

Ik rijd al een tijdje op een fjord en er waren eigenlijk nooit problemen geweest, maar de laatste tijd durft haar eigenaartje (kind van 9) de fjord niet meer aan te pakken. Fjord luistert nu niet meer naar been en als ik wil dat ze een beetje door loop dan moet ik haar echt heel vaak een tik geven.

Nu zit ik dus te denken aan sporen, maar ben een beetje onrustig met mijn benen.
Zal ik wel of geen sporen doen?

Melia

Re: wel of geen sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:03

Geen, probeer het anders op te lossen, niet zo vaak meer been geven, meer op de stem rijden, veel overgangen of neem les Knipoog

Tenminste......... dit is mijn mening, straks reageert hij ook niet meer op de sporen en wat moet je dan?

_Svadie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 19:06

Les heb ik al en de instructie wordt ook gek. Soms gaat ze ergens stil staan en blijft ze gewoon stilstaan. dan kan je drijven wat je wilt!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:10

consequenter rijden bij geen reactie gelijk zweep! Maar daar is het miss al te laat voor!
Laat anders een ander die wel rustig is met het been eens een paar x goed rijden...

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:22

Ik zou het niet doen.. Als je pony nu niet aan je been is, zal hij dat na verloop van tijd met sporen ook niet meer doen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:25

spastic schreef:
Les heb ik al en de instructie wordt ook gek. Soms gaat ze ergens stil staan en blijft ze gewoon stilstaan. dan kan je drijven wat je wilt!

rare instructrice heb je dan Bloos

_Svadie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 20:28

Henrieke schreef:
spastic schreef:

rare instructrice heb je dan Bloos

daar geef ik je geen ongelijk in...!!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:30

Om je paard van de plaats te krijgen, zijn sporen niet de juiste oplossing, die zijn voor de verfijning van de hulpen.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:33

Nee, geen sporen. Die kan je beter pas gebruiken als je fjord goed aan het been is. Je kan hem beter proberen wat te activeren door schijnovergangen te rijden voor zover dat lukt Knipoog dus een stukje naar voren en weer terug en weer naar voren en weer terug in de gang die je dan rijdt.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:17

Ik zou het anders proberen op te lossen Lachen Volgens mij moet je sporen pas gebruiken als je paard lekker voorwaarts is enz. en zeker niet om je paard meer voorwaarts mee te maken.. Een goede instructrice/instructeur kan je vast helpen Lachen Succes!

frietjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:47

heej,,
ik zou geen sporen nemen, dat heeft niet veel nut, vind ik, parrelli's ofso rijden niet eens met bit, ik zou idd meer overgangen maken en bijvoorbeeld als hij niet naar je been luistert een tikje achter je been geven met je zweep.

Nou veel succes groetjess Frietje

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:50

Als je onrustig met je benen bent, zou ik het niet doen. Want wss reageert ze over tijdje ook niet meer op je sporen en dan heb je dat gezeur weer Knipoog

angela_mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:19

ik zou het niet doen.. want als je eenmaal met sporen rijdt kun je ook niet meer zonder.. ze reageerd dan helemaal niet meer zonder sporen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:57

RUI --> RT-P.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:59

Geen sporen, probeer het anders op te lossen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:02

Ben ik het niet helemaal mee eens.. Hier op stal staat een paard te koop. Die ik nu rijdt omdat de eigenaresse niet meer durft. Dat beest was ontzettend terug gereden en super traag in haar bewegingen. Ontzettend sloom, en beenhulp had ie ook nog nooit van gehoord.. Nu, een maand verder, mét sporen gereden te hebben, reageert ze op de kleinste beenhulp, kent ze schouderbinnenwaarts, galopswissel wijken noem maar op.. Dit zijn allemaal oefeningen waarbij je een actieve reactie op je been nodig hebt. Dit heb ik in een maand bereikt.. Dus het kan zeker. Maargoed, ligt eraan hoe onrustig je bent.. En de manier waarop je been geeft...

en hoezo de instructrice vreemd? Dat volg ik even niet...

Overigens schrijft Angela_mij dat ze dan zonder helemaal niet meer reageren. Maar als je met sporen bereikt dat je ze fijner voor het been krijgt, dan lukt dat zonder ook.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:03

Sporen + onrustig been = afstompend, volgens mij.
Zou het dus niet doen, tenzij onder begeleiding van instructeur.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:36

Ik zou geen spoortjes gebruiken, ze moet maar gewoon naar je benen luisteren.
Ik reed ook altijd een vrij sloom paard, die ook absoluut niet aan het been was en ook niet erg onder de indruk van de zweep.
Nu ben ik er super consequent in gaan worden. Ik dreef aan; paard reageerde niet = flinke knal. Dan was ik even niet zo lief meer. Maar het heeft wel geholpen, telkens als hij niet op mijn been reageerde, kreeg hij een flinke tik achter mijn been. Het duurde ook niet lang of hij reageerde wel gewoon goed, en dan was ik dus ook tevreden en dat liet ik merken met mijn stem maar ook door niet de hele tijd te zitten schoppen.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:52

Utrolig schreef:
consequenter rijden bij geen reactie gelijk zweep! Maar daar is het miss al te laat voor!
Laat anders een ander die wel rustig is met het been eens een paar x goed rijden...

hierin ga ik helemaal mee. Ik ben zelf ook gestopt met sporen te rijden omdat ik bang was mijn fjord te veel af te stompen omdat ik niet zo'n hele stille beenhouding heb. Wil dit eerst oplossen voordat ik die sporen weer om doe. Inderdaad geen reactie meteen tik met zweep erbij. Fjorden zijn slim dit hebben ze na een paar keer wel door hoor. Als je maar consequent bent.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:14

Sporen zijn geen oplossing het paard wordt dan alleen maar feller op het been. Er is een paard bij mij op de manege en die hapt alleen maar naar het been van zijn baasje omdat die met sporen rijdt, en nu ze minder met sproren rijdt gaat het al stukken beter. Maar het blijft altijd nog je eigenkeuzen en je eigen verantwoordelijkheid. Maar de meerderheid op dit forum zegt niet. En hoe kan het eigelijk zo fout zijn gegaan of is het altijd al zo geweest?

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:30

VIPPIEKIPPIE schreef:
Ben ik het niet helemaal mee eens.. Hier op stal staat een paard te koop. Die ik nu rijdt omdat de eigenaresse niet meer durft. Dat beest was ontzettend terug gereden en super traag in haar bewegingen. Ontzettend sloom, en beenhulp had ie ook nog nooit van gehoord.. Nu, een maand verder, mét sporen gereden te hebben, reageert ze op de kleinste beenhulp, kent ze schouderbinnenwaarts, galopswissel wijken noem maar op.. Dit zijn allemaal oefeningen waarbij je een actieve reactie op je been nodig hebt. Dit heb ik in een maand bereikt.. Dus het kan zeker. Maargoed, ligt eraan hoe onrustig je bent.. En de manier waarop je been geeft...

en hoezo de instructrice vreemd? Dat volg ik even niet...

Overigens schrijft Angela_mij dat ze dan zonder helemaal niet meer reageren. Maar als je met sporen bereikt dat je ze fijner voor het been krijgt, dan lukt dat zonder ook.

dat heb je ff mooi gedaan...

jeannet1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 22:57

soms is het wel nodig om er mee te rijden maar ik zelf rij er niet mee
ik moet dan zo stil zitten met me benen nou dat kan ik echt nog niet hoor

frietjeee schreef:
heej,,
ik zou geen sporen nemen, dat heeft niet veel nut, vind ik, parrelli's ofso rijden niet eens met bit, ik zou idd meer overgangen maken en bijvoorbeeld als hij niet naar je been luistert een tikje achter je been geven met je zweep.

jeannet1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 22:59

oke hoor is goed ik ben het ook nog aan het uitzoeken hoe het moet hoor maar op een gegever moment lukt het wl hahahahah
frietjeee schreef:
heej,,

Jess89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 17:49

Nee ik zou geen sporen gebruiken, ik denk dat dat op dit probleem niet van toepassing is.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 17:54

Als je onrustig bent met je benen NOOIT sporen gaan gebruiken. Je zult dan toch eerst een rustige beenlegging nodig hebben.

Probeer veel overgangen te rijden. Hierdoor word hij sneller voor het been. Laat hem dus niet constant in 1 bepaald tempo lopen.
Als hij dan toch echt een tik met de zweep nodig heeft, geef hem dan ook echt een tik en geen aai.

Succes!