Buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_June

Buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 23:28

Het valt me de laatste tijd steeds meer op dat mensen niet meer buitenrijden met hen paard, vinden het niet nodig/gevaarlijk/eng noem maar op.
Dag in dag uit trainen in een saaie binnenbak, met een beetje geluk komen ze soms in de buitenbak.
Ik vind dat zó dieronvriendelijk. Imo moet ieder paard af en toe lekker mee naar buiten kunnen.
Een keer wat anders zien, een keer lekker op d'r eigen manier lopen zonder allerlei moeilijke oefeningen.

Veel mensen denken dat ze met hen paard niet buiten kunnen rijden. Mijn ervaring is dat wanneer je dat vanaf begin af aan doet er niks aan de hand is (op enkele uitzonderingen na). Na 7 jaar binnenbak een keer een buitenrit is natuurlijk vragen om moeilijkheden.

Wat vinden jullie hiervan?

areke

Re: Buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:31

ik vindt het heerlijk om met mn paard lekker naar buiten te gaan.
we gaan ook als we in de bak hebben gereden lekker buiten uitstappen

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:31

Ben het er volkomen mee eens!
Ik merk het echt wel dat mijn (verzorg) fries het lekker vind om even de benen te strekken buiten de bak. ik ga wel eens alleen, maar met anderen vind ze toch leuker, en ik ook.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:32

Zo hou je paarden lekker fris in het hoofd vind ik, door buitenrijden. Ik stap altijd uit buiten, ga ik lekker blokje om. En dan knort hij er soms lekker over. Maar je hebt wel wat gelijk hoor altijd altijd maar binnen dan is een paard buiten niks gewend.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 23:35

Fijn dat jullie er hetzelfde over denken.
Ik heb de afgelopen week lekker 3x buitengereden met mijn jonkie (4 jaar, sinds 3 maanden onder het zadel). Ze is gelukkig érg braaf buiten. En dan kom ik terug met een fris en vrolijk paard en zie je mensen bezig in de binnenbak met een 7 jarig paard dat nog NOOIT buiten is geweest...

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:43

Ja, dat kan kwalijke vormen aannemen, dat ben ik met je eens. Op de manege waar ik heb leren rijden (vraag niet welke) deden ze niet aan buitenritten. Toen de examens voor het ruiterbewijs kwamen, reden de meeste mensen voor het eerst buiten... Veel paarden waren echt niks gewend, dat merkte je al als we voor het eerst weer in de buitenbak reden (deden we maar een paar maanden per jaar), dan waren alle paarden superfris en werd het vaak een zooitje in de les. Bovendien kregen de paarden maar heel af en toe een "vakantie" op de wei, voor de rest stonden ze volgens mij (op die 3 uurtjes les per dag na) de hele dag in de box.
Dit was (is) een bekende vijfsterrenmanege, maar dat verdienen ze wat mij betreft niet, wat paardenwelzijn betreft

Op de manege waar ik nu soms rijd en ponykampen begeleid, rijden we heel vaak buiten en mogen de paarden regelmatig even uitrazen in het bos. Heerlijk toch? Bovendien is er geen binnenbak, alleen een buitenbak. Dit schrikt misschien mensen af, maar hoe ontieglijk saai is het om je rondjes te rijden in een binnenbak Knipoog

_Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:44

Ik vind niets fijner dan lekker buiten te rijden! De frisse lucht, de andere dieren in het bos. (heb vaak herten enzo zien lopen en heb het een en ander meegemaakt)
Met mijn verzorgshet ging ik minstes 1 keer in de week, want ik mocht niet alleen:S (aan de ene kant ook wel logisch)..
Nu ze is verkocht mis ik het echt om de bossen in te gaan en bij de manege waar ik nu rij, gaan ze niet naar de bossen, omdat er geen bos in de buurt is. Afentoe langs de weg, maar dat gebeurt niet vaak! Eens per jaar gaan ze met een hele grote groep een hele lange buitenrid maken door de bossen. Dit jaar ben ik weer van de partij Knipoog

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:44

Ja, dat vind ik ook zo raar.
Op de manege zie ik dan paarden die altijd maar in de bak lopen.
Ze krijgen een korte poetsbeurt, worden opgezadeld en worden ongeveer een uur gereden en weer terug op stal gezet.

Ik vind sowieso dat een paard minimaal 4 keer per week naar buiten moet. Ik zelf ga elke dag met mijn paard naar buiten, zelf kan ik er nog niet op rijden ivm zijn leeftijd, maar ik loop wel aan de hand met hem en dan gaat harstikke goed. Hij is ook verkeersmak, nog niet 100%, maar dat is natuurlijk geen 1 paard. Knipoog

hazelnootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:58

Ik zou graag buitenritten willen maken met mijn paard, als het weer een keer meezit (geen wind en regen) ga ik oefenen met het buitenrijden. Ik heb al eerder geprobeert buiten te rijden en ik kwam precies die keren weer in een situatie terecht dat mijn paard de lucht in ging. Zodra ik mijn vertrouwen terug heb, zal ik zeker vaker een buitenritje maken, tot die tijd blijf ik met mijn paard in de binnenbak rijden.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 00:03

hazelnootje schreef:
Ik zou graag buitenritten willen maken met mijn paard, als het weer een keer meezit (geen wind en regen) ga ik oefenen met het buitenrijden. Ik heb al eerder geprobeert buiten te rijden en ik kwam precies die keren weer in een situatie terecht dat mijn paard de lucht in ging. Zodra ik mijn vertrouwen terug heb, zal ik zeker vaker een buitenritje maken, tot die tijd blijf ik met mijn paard in de binnenbak rijden.

Helpt het niet als er de eerste paar keer een wat meer ervaren, braaf paard met je meegaat?
Parkeer de jouwe daarachter als er iets engs aan komt. Scheelt vaak een hele hoop!

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 10:26

Gelukkig kan je bij ons weinig in een binnenbak rijden. Ik rijd dus altijd in een buitenbak en vaak moet ik nog een stuk over de weg heen om er te komen, omdat onze eigen bak aan stal erg slecht is.
Ik ben zelf niet zo'n intensieve dressuur ruiter en maak daarom graag buiten ritten. Helaas hebben we hier weinig groen en het beetje groen dat we hebben ben je met een goede 3 kwartier uitgereden. Maar eer dat ik bij dat groen ben ! is het ook 3 kwartier verder langs drukke wegen.
Gelukkig is mijn pony erg verkeersmak en heb ik enkele paden gevonden waar het wel rustig is.
Ik vind in de omgeving waar ik woon, Gorinchem, het wel meevallen wat betreft weinig buitenrijden. In de omgeving heeft niemand een binnenbak, behalve de manege. Maar bij die manege zit dat natuurlijk gebied en rijden ze dus in de zomer veel buiten Clown

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:38

Ik rij alleen maar buiten. Heb niet eens een bak, dus dressuur doe ik ook buiten.

Ik ben het echt met je eens. Alleen in de bak rijden vind ik niks.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:51

ik heb vandaag weer lekker buiten gereden.
gisteren wedstrijd gehad dus we hebben het zeker wel verdiend vandaag.

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:35

Ik rij altijd in een buitenbak (behalve op les). Met mijn vorige paard ging ik regelmatig naar het strand. Dit was puur voor mijn plezier want mijn paard vond er geen ene bal aan. Buitenrijden was gewoon niks voor hem. In de bak of op gras rijden vond prima, maar echt een hele buitenrit vond ie afschuwelijk. Er zijn dus ook paarden die het gewoon niet leuk vinden. Sinds kort heb ik een ander paard. Daar ben ik nog niet mee naar buiten geweest (op een stukje over straat uitstappen na), maar ik denk dat deze het leuker zal vinden.
Ben het met je eens dat paarden dagelijk buiten horen te komen.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:38

Ik wil niets liever naar buiten!
Maar ik ga haar nu dressuur matig trainen eerst voor dat ik ga. Want wat ze me laatst heeft geflikt buiten wil ik absoluut niet meer. Ben zelfs een beetje bang geworden maargoed, het vertrouwen komt terug. Voordat het gebeurde ging ik nonstop naar buiten, dus ben het volledig met je eens!
Paarden horen af en toe te ontspannen Ja

xxkristy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:39

in de zomer rij ik altijd buiten (behalve op les) in de winter eigenlijk niet dan is de wei een grote modder poel Tong uitsteken Tong uitsteken de paarden komen wel elke dag buiten dus zij missen het buiten zijn eigelijk niet egt

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:41

In een ander topic stond ook dat mensen steeds meer voorzichtiger worden, beugels korter, peesjes toch maar voor de zekerheid, buitenritten overslaan, niet meer eens in volle ren galop in een heerlijke weide.

Dat valt mij ook op, imo is een buitenrit het leukste wat je kan doen. (iedereen z'n eigen interesses) samen geniet van paard en natuurlijk.

Mijn paard zie ik ook echt opklaren als we naar buiten gaan. (en dat doen we zoveel mogelijk)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:51

Ik vind het best eng om naar buiten te gaan, ik blijf de eerste keer maar uitstellen.
Helaas kan ik echt alleen maar over de weg en ik weet dat de rem op mijn paard alleen werkt als zijn pet er naar staat. Aan de hand stapt hij eigenlijk heel braaf mee aan een los touwtje maar zodra hij iets engs ziet gaat hij gelijk 90 graden omhoog en zakt daarbij door de achterbenen omdat hij zichzelf nauwelijks kan houden. Onder het zadel is dat nog niet gebeurt, maar als hij dat doet gaan we om en word ik geplet tussen paard en asfalt.
Ik vind het dus enorm eng om voor de eerste keer weg te gaan.
Mijn paard wordt van andere paarden alleen maar drukker, aan de hand loopt hij dan naast me te passageren, of hij nu voorop of achteraan loopt.
Ik denk erover om hem van de zomer in de trailer mee te pakken naar een stuk duinen oid, waar we de ruimte hebben en ik in elk geval in het zand lig als hij omslaat.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:01

Ik rij ook alleen maar buiten en ik en mijn paard vinden dit allebei het leukste, mijn zus daarentegen rijd bijna nooit buiten, als ze dan een keer met die van haar met mij naar buiten gaat dan maken die twee er een wedstrijdje van wie het hardste kan schrikkken van de ander, niet altijd handig maar wel lachen als je allebei je paard aankunt. Jonge paarden of paarden die nog niks gewend zijn zou ik eerst aan de hand meenemen over straat. gewoon lekker wandelen en aan het verkeer wennen en zo. als dat goed gaat met het zadel erop en dan in een rustig gebied pas opstappen en op de drukke weg ernaast, en zo steeds een stapje verder. Zo heb ik het Sonja ook geleerd, ze was op 5 jarige leeftijd ook nog niet verder gekomen dan de bak en longeerhal, en ze vond logischerwijs alles eng. Door veel aan de hand te stappen, of iemand ernaast en eentje erop heeft ze het geleerd, en nu heeft ze een hekel aan de bak, maar dat mag heb ik namelijk ook last van.

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:02

Begrijpelijke angst Urielle. Ik moet zeggen dat ik dat stiekem ook wel heb. Mijn paard is braaf, maar erg pittig. Of de rem goed werkt buiten betwijfel ik. Het is inderdaad wel een goed idee om ergens anders heen te gaan. Op vreemd terrein vertrouwen ze vaak toch wat meer op de baas.

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:01

Daarom zou ik juist zoeken naar iemand die een braaf en betrouwbaar paard heeft om het zo proberen op te pakken. Ik snap ook best dat je het eng vind en je paard het daardoor ook enger vind. En het is ook best lastig als je omgeving niet mee werkt, zoals bij mij, wij moeten voornamelijk door woonwijken heen rijden. Daarom ben ik juist blij dat ik een braaf paardje heb Clown

Athiinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:03

Ik ga soms mee met de buitenrit .. Haha! Altijd leuk en gezellig ..
Ik ga ook een keer naar de hei in Ede Haha! Word kei gaaf!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:04

ik vind ook dat een paard wel lekker mee moet kunnen op buitenrit, zeker als hij vaak in de bak wordt getraind.

ik vind buitenrijden echt heerlijk en dan vooral in het bos of in een mooi natuurgebied

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:06

Eerste voorwaarde voor mij als ik een paard zou kopen of leasen, is dat ik er vertrouwd mee buiten kan rijden. Buiten het feit dat ik het zelf heerlijk vind, vind ik het ook voor het paard wel zo fijn om lekker naar buiten te komen. Alleen dressuur zou ik gek van worden. vind t wel leuk hoor, maar ben toch meer een recreatieruiter.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:09

Heerlijk om buiten te rijden..minimaal twee keer per week gaan we lekker het bos door.. zo lekker... lang teugeltje en lekker hobbelen... paardje geniet er echt van...baasje trouwens ook