Allemaal rotzooi op je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Allemaal rotzooi op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 19:56

ik zal de titel even uitleggen:

waarom met bandages losrijden op wedstrijd ? je gaat toch zelf ook niet met wollen sokken hardlopen
Waarom je paard voor en achter beslaan(eigenaresse zegt dat het voor de kalkoenen is) Terwijl er geen buitenwedstrijden zijn

Ikzelf hou zo veel van puur natuur maar mijn paard moet voor op kunststofijzers en moet ook een borstuig om anders gaat het zadel schuiven

Hoe denken jullie hierover
barst maar los maar houd het netjes
Laatst bijgewerkt door quera op 22-02-07 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

___Sanne

Re: Allemaal rotzooi op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:57

Bandages misschien niet, maar peesbeschermers kán wel. Als je het met trainen gebruikt...waarom niet met inrijden?

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:57

Als je veel reacties wilt, moet je toch echt met meer voorbeelden komen en een eigen mening Lachen
Gaat nu waarschijnlijk alleen maar over bandages dan Clown
Laatst bijgewerkt door Chocopasta op 22-02-07 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:58

Tjsa...ik vind witte bandages zowiezo niet zo slim. Die worden zo snel vies. En echt wit krijg je ze daarna ook niet zo goed meer. Lijkt wel alsof je voor elke nieuwe wedstrijd dan nieuwe witte bandages moet kopen....

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:59

als ik losrij voor een wedstrijd heb ik nooit wat om de benen. thuis in de training ook lang niet altijd, alleen als ik nieuwe dingen ga oppakken of dingen ga doen waarvan ik weet dat ze die moeilijk vind

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:59

Ik doe er inderdaad ook niet aan mee, Zo min mogelijk een deken, zo min mogelijk bandages,peesbeschermers, etc.

Maar ik ben van plan om ze wel te gaan gebruiken bij het springen.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:00

bandages zijn ter ondersteuning van de benen......snap niet zo goed wat die vergelijking met sokken dr nou mee te maken heeft,sport jij nooit met een steunband ofzo??knieband???

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:01

Ik vindt bandageren prachtig, maar doe het zelf niet omdat ik weet dat ik ze te snel te strak doe. En veel mensen denken daar niet bij na. Overigens hebben bandages ook een beschermende werking net als peeskappen. En ik zie liever witte bandages dan witten kappen, het laatste vind ik namelijk erg lelijk en witte bandages vind ik heel chique staan!

Maar sowieso, waarom niet??

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:01

Met bandages op wedstrijd doe ik ook, en ja ook wit ja Knipoog . Ik train ook veel met bandages en vind het gewoon een mooi plaatje op wedstrijd met losrijden. Meer discussie/meningen voorbeelden zouden leuk zijn!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 20:02

inderdaad voor het mooie doen de meeste het voor het plaatje maar verder niet

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:05

Ik doe dus geen bandages, omdat ik het niet kan, maar vind het wel prachtig. Maar is de TS ook tegen peeskappen dan? Dat vind ik nogal vreemd daar ze de benen van mijn paard beschermen...

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:05

Nou ik rij bijna nooit met bandages of bescherming. Alleen als ze voor de zomer weer ijzers krijgt gaan de springschoenen er weer om, ze wil nog wel een tikken. Als iets niet nodig is rij ik er ook niet mee!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:06

Bandageren doe ik niet, omdat ik bang ben dat ik het verkeerd doe en het dus meer schade dan goeds aanbrengt.
Pees/kogelbeschemers heb ik wel altijd om.
En een leuk setje vindt ik ook wel leuk, al is het alleen maar een leuk kleurtje van het dekje.
Verder doe ik eigenlijk niks bijzonders om, en ze heeft ook geen hoefijzers o.i.d.

Moet trouwens wel zeggen dat ik het wel heel mooi/sjiek vindt als je een wit dekje + bandages omhebt als er bijv. foto;s worden gemaakt, of voor de verkoop.
Maar dan zou ik het om laten doen door iemand die er verstand van heeft en niet zelf gaan zitten klooien.

En mensen hebben vaak witte bandages om op de wedstrijden voor de foto's, of om te voorkomen dat net gewassen beentjes vies worden voordat je de ring ingaat (is iig mijn ervaring)
Laatst bijgewerkt door Karin_deB op 22-02-07 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:07

ja okee...ik vind ook dat het bandageren wel een nut moet hebben...en niet omdat het zo leuk bij ""mijn setjes ""staat,

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:07

Ik ben van mensing dat bandages en peesbeschermers niets toevoegen aan de normale dressuurmatige training van een paard en dat ze alleen schade berokkenen.
De hitte die ontstaat door een bandage of peesbeschermer kan zo hoog oplopen dat het weefsel van de pezen wordt afgebroken. Heb je nooit nagedacht waarom je de benen van je paard afspuit met koud water na de training? Om de schade tegen te gaan.
Peesbeschermers zijn goed bij springtraining en eventing, omdat ze dan dienen om ernstige blessures te voorkomen, maar tenzij je paard zichzelf aantikt zou ik bij een dressuurtraining nooit beenbescherming aandoen, en zeker geen bandages, want die houden nog meer warmte vast dan peeskappen.
Dat hele verhaal van 'steun bieden' slaat nergens op. De pezen in het onderbeen van het paard werken als elastieken; in een gebogen positie zijn ze ontspannen en als een paard gewicht op z'n been zet zijn ze op z'n strakst (e.g. ze kunnen niet meer verder uitrekken). De benen van een paard werken heel anders dan die van een mens. Onder de voorknie en de hak komen geen spieren meer voor en zitten er alleen maar pezen, die de gewrichten ondersteunen op het moment dat er gewicht op het been staat (strakke elastiek is immers ook nauwelijks meer te bewegen, alleen naar een meer ontspannen positie), dus wat valt er te ondersteunen?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 20:08

VIPPIEKIPPIE schreef:
Ik doe dus geen bandages, omdat ik het niet kan, maar vind het wel prachtig. Maar is de TS ook tegen peeskappen dan? Dat vind ik nogal vreemd daar ze de benen van mijn paard beschermen...

niet tegen peeskappen omdat als hij in middendraf zit nog weleens wil aantikken
maar ik rij alleen recreatief buiten dus geen wedstrijden

Fleurr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:08

Ja ik rij in de training ook met peesbeschermers enz. dus ook met losrijden op wedstrijd. Bandages vind ik altijd zo'n gedoe, dus heb ik voor op wedstrijd gewoon witte peesbeschermers en achter ook van die hoge peesbeschermers. Tsja.. je kan het onzin vinden, maar het ene paard heeft het wel nodig en de andere niet. Als ik die van mij zonder rijd, dan heeft ze na de tijd allemaal plekjes van het aantikken. Dus dat voorkom ik liever. Lachen P.s. bandages zijn niet ter ondersteuning bedoeld (niet zoals een knieband bij mensen doet), 't beschermd alleen een groter oppervlak van het been.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:09

Alicia2u schreef:
. Heb je nooit nagedacht waarom je de benen van je paard afspuit met koud water na de training?

Eerlijk gezegd, ik spuit nooit de benen af na het rijden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:10

Karin_deB schreef:
Alicia2u schreef:
. Heb je nooit nagedacht waarom je de benen van je paard afspuit met koud water na de training?

De meeste mensen doen dat wel, maar denken er gewoon niet bij na waarom dan eigenlijk. Dat is een 'natte apen-effect'. :p

Fleurr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:12

Ja dat doe ik ook altijd (en weet wel waarom Tong uitsteken ), of ik doe er coolingsgel op
Laatst bijgewerkt door Fleurr_ op 22-02-07 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:13

Eerlijk gezegd, ik spuit nooit de benen af na het rijden.[/quote]

De meeste mensen doen dat wel, maar denken er gewoon niet bij na waarom dan eigenlijk. Dat is een 'natte apen-effect'. :p[/quote]

Heb er eigenlijk nooit echt bij nagedacht om het elke keer af te spuiten na het rijden. MAar nu ik weet waar het voor is, misschien toch eens proberen.
Als ze tenminste minder bang wordt voor het water, ze is dan echt een watje Haha!

Chaos

Alicia2u; Ik doe het niet omdat ze steun bieden. Mijn paard draagt ze omdat ze jong is welles gek wil doen, en niet helemaal recht in balans loopt. Om te voorkomen dat ze zich aantikt of wat dan ook draag ik de kappen. Bovendien valt de hitte mee hoor, een beetje peesbeschermer ademt prima door, mijn pees beschermers zijn ook nooit helemaal nat van binnen, hoogstens een klein beetje vochtig.. En het afspoelen na het rijden? Dat doe ik niet hoor, alleen 's zomers, maar dan spuit ik helemaal, of ik spuit de hoeven schoon, maar echt niet vanwege dat wat jij zegt..

Karin_deB

Citaat:

Citaat:
De meeste mensen doen dat wel, maar denken er gewoon niet bij na waarom dan eigenlijk. Dat is een 'natte apen-effect'. :p

Heb er eigenlijk nooit echt bij nagedacht om het elke keer af te spuiten na het rijden. MAar nu ik weet waar het voor is, misschien toch eens proberen.
Als ze tenminste minder bang wordt voor het water, ze is dan echt een watje Haha![/quote]

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 20:15

ik heb alleen peeskappen om bij de les( manegepony's)
met springen is dat

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:16

ik rij mn paarden altijd met peesbeschermer. mn pony heeft wat makementjes aan haar benen en de dierenarts heeft het dus aangeraden. mn paard is nog vrij jong en tikt zich som wel eens aan. verders rij ik puur met een zweepje een zadel een dekje een hoofdstel met simpel bitje en dan de beschermers. vrij eenoudig dus