Martingaal ja of nee ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anouk_hvj

Martingaal ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 20:01

hoi allemaal,

ik krijg m'n pony niet zo goed aan de teugel en m'n pony loopt altijd heel erg hoog met haar hoofd, op de manege hebben ze me toen een keer gezegt dat een martingaal een idee was, wat vinden jullie daarvan ?? ik zit nu niet meer op de manege .. ivm te weinig tijd ..

Coconut

Re: Martingaal ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:01

hier lopen al heeeeeeeeel veel topics over...gebruik de zoekfunctie!

anouk_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 20:02

ok

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:02

Een martingaal houdt enkel tegen dat een paard z'n hoofd niet in de lucht kan gooien.
Het provoceert verder niets, indien goed afgesteld.
Dus misschien is het een idee. Het verder nageeflijk rijden moet je toch echt zelf doen. Lachen

anouk_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 20:07

ja , dat is wel zo inderdaad, maar mijn pony loopt ook wel eens aan de teugel, maar dan ineens gooit ze haar hoofd weer heel hoog de lucht in, en het is ook zo dat het gewoon niet fijn rijden is met haar hoofd in de lucht. dan moet je je teugels wel héél kort houden.

rakkertje13 schreef:
Een martingaal houdt enkel tegen dat een paard z'n hoofd niet in de lucht kan gooien.
Het provoceert verder niets, indien goed afgesteld.
Dus misschien is het een idee. Het verder nageeflijk rijden moet je toch echt zelf doen. Lachen

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:08

Je kan ook een bijzet gebruiken want als het paard meer op de loodlijn gaat lopen gaat de bijzet loshangen en kan je het zelf aan de teugel rijden. De bijzet zorgt er ookvoor dat hij neit omhoog kan.

anouk_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 20:10

oke Knipoog dankjewel, want ik vind haar echt wel fijn rijden, maar dat in de lucht gooien van haar hoofd is gewoon hartstikke irritant. ik wil haar zo graag aan de teugel krijgen en in ieder geval verder naar beneden en niet helemaal in de lucht

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:12

Je kan ook les nemen of haar longeren met een bijzet:) helpt ook, maar ze meot zich naar jouw hand toe richten:D

anouk_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 20:14

ja, dat snap ik, ik wil ook wel les nemen, maar ik ben er vanaf gegaan, omdat ik te weinig tijd had, ik ben vaak bezig voor school en m'n pony staat gewoon thuis, dan kan ik gewoon zelf de tijd indelen wanneer ik rijd. maar toen ik nog op de manege zat, vertelden ze dus over een martingaal of dat een goed idee was, maar een bijzetteugel lijkt me wel een goed idee.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:18

Ik zou ook voor de slof gaan (bijzetteugel?) Daarmee kun je zelf bepalen hoever je het hoofdje naar beneden wil hebben. Hiermee is het niet mogelijk gat je paard zijn hoofd in de lucht gooit, en kun je hem aanleren om netjes aan de teugel te lopen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:20

lijkt me niet verstandig...je moet wel goed weten hoe je met een slof om moet gaan, voordat je in het wilde weg gaat rijden met slof Knipoog

Of longeer haar eerst een tijd met bijzetteugels of ga daar mee rijden nadat ze het kent aan de longe Knipoog
Laatst bijgewerkt door Coconut op 20-02-07 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

anouk_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 20:21

oke, dankjewel Knipoog

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:21

Een martingaal voorkomt ( mits goed afgesteld ) alleen maar dat je paard zijn hoofd niet te ver omhoog kan gooien, als het hoofd namelijk te hoog is heeft het bit zijn werking niet goed meer en heb je dus geen controle meer via het bit.
Maar het zal je echt niet helpen je paard aan de teugel te rijden, dat zul je echt zelf moeten doen!

anouk_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 20:30

en dan nog wat.
op zo'n site staan allemaal hulpteugels. : slofteugel, martingaal,bijzetteugel, thiedeman, en nog wel meer, maaar wat is nou het beste (bij het leren aan de teugel rijden en in ieder geval niet hoog met het hoofd gaan) en het moet wel zijn bij het RIJDEN en niet aan de longeerlijn

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:34

een thiedeman is ook goed, die kan je later omdoen als je ehbt ingestapt. Helpt ook en je kan m ook nog een sop verschillende standen zetten:D en emt slof is een slecht idee, als je weet hoe je er mee kan omgaan net zoals bij stang en trens. En het is neit echt fijn 2 teugels in je hand dan voel je de mond van je pony slechter, Ik heb ook een weekje emt slof gereden rijd voor geen meter:S Helpt wel maar rijd neit als je neit uitkijkt en hij rukt vliegen zo de teugels uit je vingers en zonder slof blijvne ze zitten.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:35

Alles werkt anders, iedere paard reageerd anders..
Dit kun je beter met een goede instructeur overleggen, zelf gaan zitten uitproberen gaat niet erg goed helpen..

Bovendien longeren met een hulpteugel leert wel het paard op eigen benen lopen, als je met rijden zo'n vraag moet stellen kun je misschien beter eerst zelf leren hoe je zelf een paard aan de teugel gereden krijgt..

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:37

Was erg moeilijk om jou berichtje te lezen Suusje.
Met een slofteugel moet je leren rijden. Ik vind het heel fijn werken. Je moet het dan wel samen met een instructice leren. Niet zomaar zelf aan beginnen als je niet weet hoe het werkt.

anouk_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 20:39

oke, dus een thiedeman vind jij het beste ?
het is niet zo dat ik daar altijd mee wil blijven rijden, het is alleen
een hulp voor in het begin, om mn pony te leren NIET omhoog te lopen.
als ik langer heb gereden dan went ze er steeds meer aan en dan gebruik ik
het steeds minder en op het laatst laat ik 't weg ...

Suusje92 schreef:
een thiedeman is ook goed, die kan je later omdoen als je ehbt ingestapt. Helpt ook en je kan m ook nog een sop verschillende standen zetten:D en emt slof is een slecht idee, als je weet hoe je er mee kan omgaan net zoals bij stang en trens. En het is neit echt fijn 2 teugels in je hand dan voel je de mond van je pony slechter, Ik heb ook een weekje emt slof gereden rijd voor geen meter:S Helpt wel maar rijd neit als je neit uitkijkt en hij rukt vliegen zo de teugels uit je vingers en zonder slof blijvne ze zitten.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:40

ik weet wel hoe het werkt alleen het zit neit fijn in de hand:P Ja sorry ik typ snel en dat vergeet ik dat ik typfouten maaky1 zal er voortaan op letten;)

anouk_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 20:41

ik heb geen instructrice om me ermee te helpen, omdat ik niet méér op een manege zit

Risje80 schreef:
Was erg moeilijk om jou berichtje te lezen Suusje.
Met een slofteugel moet je leren rijden. Ik vind het heel fijn werken. Je moet het dan wel samen met een instructice leren. Niet zomaar zelf aan beginnen als je niet weet hoe het werkt.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:42

anouk_hvj schreef:
oke, dus een thiedeman vind jij het beste ?
het is niet zo dat ik daar altijd mee wil blijven rijden, het is alleen
een hulp voor in het begin, om mn pony te leren NIET omhoog te lopen.
als ik langer heb gereden dan went ze er steeds meer aan en dan gebruik ik
het steeds minder en op het laatst laat ik 't weg ...

Suusje92 schreef:

de beste 2 optie's zijn bijzet en thiedeman:) ik rijd zelf soms met thiedeman:) omdat die van mij de neging heeft om in plaats van naar boven te gaan hellemaal te gaan strekken naar beneden:s daar helpt een thiedeman ook voor:) een bijzet kan je in elke optie instellen als je zlef wilt en anders zoek je wat info op internet.

anouk_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 20:48

oke, maar kan je een bijzet alleen bij het longeren gebruiken of ook bij het rijden ??
een thiedeman is dus ook een goede optie, maar ...

bij ons op de manege zeiden ze weleens dat een thiedeman iets (uhm hoe zeg je dat) harder was voor de pony ofzo, meer pijn deed, ik weet neit meer precies hoe ze dat zeiden, maar zoiets ...

anouk_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 20:49

dan bij een martingaal

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:53

Het doet alleen pijn als je meteen bij het opstappen m op zij strakst zet. Je moet m gewoon aan het begin zetten. Een bijzet kan je ook tijdens het rijden gebruiken. Als je me vast maakt kan je m vast maken aan de singelstoten onder het zadel of aan de d ringetjes aan je zadel ooooof:P aan het draadje waar de singel door heen moet onder aan het dekje(weet niet hoe het heet) Je begint bij de maantop achter de oren en laat het zo naar beneden lopen en dan doe je m door het bit heen en maak je m onder de teugel niet boven langs maar onderlangs van de teugels vast aan de gewenste plek:D

anouk_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 20:57

Oke Knipoog nou bedankt voor de uitgebreide omschrijving Tong uitsteken hahaha, maar wat zou je zelf doen als je mijn verhaal zo hoort, de bijzetteugel of de thiedeman ?