Hengsten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:10

Ik vroeg me af:

Vinden jullie dat je met een hengst gewoon in groep moet kunnen rijden?
Ik heb het nu over bv. in de bak tussen andere paarden, of bv. op een buitenrit. Samen met ruinen, merries en eventueel andere hengsten...

Waarom wel/niet?

Somebody_

Re: Hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:12

Ja hoor, hoort gewoon makkelijk te kunnen. Buitenrit zou ik hem wel voorop laten lopen. Maar in de bak moet makkelijk kunnen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:28

ik ben van mening dat een paard over het algemeen gewoon in de groep te rijden moet zijn.
dus in de bak met andere paarden
en buiten met andere paarden
als je op een paard zit, moet dta paard op de ruiter gericht zijn
of dat nu een hengst, merrie of ruin is
dus goed opgevoed zijn

nu kan het zijn dat hengsten onderling als er andere paarden en vooral merries in de buurt zijn wat opgefokter zijn
maar dan nog moet het dier controleerbaar zijn
is hij dta niet , dan is er iets mis met de opvoeding/graad van africhting

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:31

Waarom niet?

Mijn hengst loopt wekelijks een aantal keer tussen de merries kinderlesjes. Ook met vreemde paarden mee op buitenrit gaat prima, hij is dan wel iets enthousiaster, maar zeker niet vervelend. Moet ik wel zeggen dat mijn hengst gewoon een brave sul is hoot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:18

Dennis schreef:
Waarom niet?

Weet het niet Clown

Heb gisteren een beetje een avontuur meegemaakt op buitenrit omdat er een hengst meereed. Had daar een verslagje van neergezet bij paardenpraat en toen kreeg ik als reactie dat je ook niet met een hengst in groep bij merries moet rijden en dat het dus onze eigen schuld was dat er bepaalde dingen gebeurd waren. Vond dat toch wel een beetje een vreemde reactie...

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:45

[***] schreef:
Ik vroeg me af:

Vinden jullie dat je met een hengst gewoon in groep moet kunnen rijden?
Ik heb het nu over bv. in de bak tussen andere paarden, of bv. op een buitenrit. Samen met ruinen, merries en eventueel andere hengsten...

Waarom wel/niet?

op zich moet dit kunnen, zelf ben ik met onze (dek)hengst sinds vorige jaar lid geworden bij de plaatselijke rijvereniging puur om hem te leren dat hij zich normaal kan en moet gedragen tussen andere paarden in, dit was hij namelijk niet gewent Knipoog in het begin liet hij even duidelijk weten dat hij aanwezig was,maar zo langzamerhand gaat dit steeds beter! Haha! Het blijft (vooral met hengsten die dekken), altijd oplettten geblazen want je hoeft maar een keer je aandacht er niet bij te hebben en het kan behoorlijk mis gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:45

Een paard als Gribaldi rijd ook gewoon los naast een merrie als Sunrise. Maar die hebben ook bekwame ruiters op hun rug.

Of het wel of niet kan is voor een deel afhankelijk van het karakter van de hengst en voor een deel van de stuurkunsten van de persoon die de teugels in handen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:46

Idd jippie dat vind ik ook Ja
Ligt idd aan beide

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:31

Het moet wel kunnen,al rijd ik een ruin waarmee het niet kan,die slaat ieder dominant paard zonder waarschuwing.En word zo heet van andere paarden,dat ie alleen nog maar loopt te passageren en piafferen als ie moet stappen.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 00:15

Wij gingen op buitnerit met zijn 15en.
en er was 1 arabier hengstje mee.
die was super braaf.
alleen beetje druk.
Maar die ging voorop en weer achterop.
dus gewoon de leider van de groep

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 00:39

Zou niet weten waarom het niet zou kunnen.
De hengst waar ik op rijd rijdt ik ook gewoon tussen de andere paarden, hij heeft op dat moment gewoon naar mij te luisteren, hij is hiermee trouwens ook lekker makkelijk, vaak hebben mensen niet door dat hij een hengst is, terwijl hij zichzelf behoorlijk kan uitsloven, maar brult niet en word verder ook niet vervelend Knipoog
Natuurlijk zijn er ook hengsten(maar ook wel merries en ruinen) waarbij je het beter kan laten om tussen andere paarden te rijden.
Verder is het gewoon is de ruiter vaardig genoeg, en ligt aan het karakter van het dier Knipoog

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 00:42

Ik vind het dat het wel en niet moet kunnen.
Het zou wel moeten kunnen, omdat ze zich horen te gedragen,

Maar het ligt ook geheel aan het karakter van het dier,
want met niet alle hengsten hoef je dat te doen,
of ze nou 'opgevoed' zijn of niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 02:28

Ja hoor. Hengstje van mij ga ik gerust mee in een groepje merrie's. Hengstig, niet hengstig, jong, oud, groot, klein, maakt allemaal niet uit! Ze moeten zich gewoon gedragen.

wereldhummel; dat moet net wel. Als dat niet kan is dat een teken dat je de hengst in kwestie niet aan kan. En dat is niet slecht bedoeld! Maar de ene staat gewoon sterker in zijn schoenen dan de andere of met de ene klikt het gewoon beter dan met de andere, als je iemand op hengst 1 zet kan het perfect gaan, zet hem op hengst 2 en dat ding toont hem elke boom die hij tegen komt. Neem persoon twee en die zal het laatste geval misschien aan de hand hebben met hengst 1..

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:52

Ik vind dat als jij een hengst rijd, dat jij er dan de verantwoordelijkheid voor hebt, of je hem al dan niet onder controle hebt. Je weet dat ze misschien wat uitdoen op andere paarden, en dat ze wat vaker streken uithalen, en het is aan de ruiter of hij het verantwoordelijk vindt om daarmee op buitenrit te gaan.

Ik vind trouwens een buitenrit wel iets anders dan een les. Ik denk dat er buiten eerder iets gebeurd dan in de les.

Overigens rijd ik heel vaak buiten met een hengst, zo met de merries en ruinen mee. Ook lessen/inrijden op concoursen is geen probleem. Maarja hij is dan ook al 17 Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:54

Een hengst behoort gewoon dusdanig goed opgevoed te zijn dat hij overal onder alle omstandigheden te bereiden is. Of dit nu in het bos alleen is, met een groep, of dat nu op het wedstrijdterrein is of thuis in de binnen/buitenbak.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:56

Ligt aan de hengst.
Ik VIND dat iedere hengst het zou moeten kunnen, qua opvoeding e.d.
Maar of het bij allemaal kan is een tweede, voorspelbaar zijn ze niet. Knipoog

hazelnootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:40

Tuurlijk moet dat kunnen. Alleen voordat je dat ook echt kan gaan doen met je hengst, moet jij eerst respect voor jou hebben anders ben je een gevaar voor de andere paarden. De ene hengst zal meteen al braaf zijn en de andere hengst heeft daar een paar jaar voor nodig.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:41

Als jij je hengst onder controle hebt, zie ik niet in waarom je niet tussen de anderen zou kunnen rijden.
Het moet natuurlijk niet te gevaarlijk worden, dan krijg je ongelukken.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:07

Ik vind dat het wel normaal moet kunnen. Anders ook saai Clown

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:59

ik heb op een hengstenstation gewerkt en het blijft uitkijken met ze.
de ene x zijn ze braaf en zo zijn ze niet te handelen Extreme duivel altijd opletten dus Ja
ik zeg niet dat het met elke hengst zo is maar een ongelukje zit in een klein hoekje

nasir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:11

Hoi..
Een hengst in een groep? Hangt van ruiter en van de hengst in kwestie af... heb een hengst gehad die tot z'n 6de een draak!! was... altijd opletten met die jongen.... Rijdt nu een 4jr Andalusier, die hoewel hij véél meer "rijtemperament" heeft, zich heel keurig gedraagt tussen de dames en "niet heren"... maar!! altijd je kop erbij houden. Ik vind dat je als hengstenruiter een verantwoordelijkheid hebt naar je mederuiters/stalgenoten. Ik ben erg consequent in de omgang. Geen gebrul als ik erop zit of ernaast loop! Overigens rijdt ik het lieft achter de groep met een hengst... de meest natuurlijke positie van een hengst in de kudde.....ik kan goed overzien hoe dicht andere paarden in onze buurt komen... en veel hengsten houden niet van paarden vlak achter zich... wat begrijpelijk is.

gr Isisz...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:10

In geval van goedopgevoede hengst en capabele ruiter lijkt mij dat geen enkel probleem.

chantycom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:14

ligt natuurlijk wel aan de hengst, en hoe hij reageerd. ook of hij goed in de handen te houden is

maar als dat allemaal positief is, zie ik absoluut geen probleem! Ja

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:27

Ligt helemaal aan de hengst en de kwaliteiten van de ruiter. Mijn eigen hengst is super braaf en kan makkelijk met andere paarden, ongeacht welke ruiter erop zou gaan. Maar heb ook hengsten gereden waar ik m'n handen aan vol had als ik ze tussen andere paarden reed. Je moet niet voor niks L2+1 zijn om met een hengst te mogen starten.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:19

semir is geen hengst, maar zaterdag reed er een vreemd paard in de bak mee (eigen bak)
en als ik hem niet had tegengehouden, was hij hem aangevallen...

Ik denk dat het meer aan karakter dan aan hengst/merrie/ruin ligt....