Hoe rijdt jij stelling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe rijdt jij stelling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:57

Leek me leuk om hier een discussie over te starten omdat er heel veel manieren zijn om stelling te rijden.

ik rijdt zo stelling;
Binnenhand laag van de hals, buitenhand tegen de hals, buitenbeen naar achter de singel, binnenbeen op de singel, en dan buiten teugel contact houden en dan met de binnenteugel spelen.

Wat doen jullie?

__elise__

Re: Hoe rijdt jij stelling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:58

binnenbeen aangesloten houden.
en je binnenhand iets van de hals af. af en toe heeft ze niet erg zin en leg ik me hand bijna op me knie.
ze loopt dan wel mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:00

__elise__ schreef:
en je binnenhand iets van de hals af. af en toe heeft ze niet erg zin en leg ik me hand bijna op me knie.
ze loopt dan wel mooi.

Ik ook! dan lopen ze te minste stelling ipv dat ze dan der hoofd kantelt
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-02-07 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:04

naar binnen : binnehand van de hals buitenhand op z'n plek binnebeen op de singel en zachtjes duwen
bij het ene paard gaat het wat makkelijker dan bij de andere

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:33

__elise__ schreef:
en je binnenhand iets van de hals af. af en toe heeft ze niet erg zin en leg ik me hand bijna op me knie. ze loopt dan wel mooi.

Dit zou ik dus nooit doen Huilen .

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:34

binnebeen er goed bij eerst ook goed loswerken en dan binnenteugel iets van de hals en dan heeft ze stelling

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:38

Hebben jullie het nou over stelling of buiging??
Met stelling moet je paard nl recht blijven in zijn lijf.. moet ie om je been heen gaan lopen, dan zijn we op weg naar een buiging.. al dan niet correct.

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:40

zorgen voor reactie op beenhulpen (nu dan dus voornamelijk binnenbeen) en dan hand iets van de hals. En zeker niet tegen de hals of over de manenkam zoals ik zoveel mensen zie doen. Denk dan aan stelling + buiging.

Stelling alleen op bv. lange zijde= tussen twee benen houden en alleen iets hand van de hals. zodat er een lichte buiging ontstaat in de hals.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 16:58

Als ie geen stelling wilt geven:
Buitenhand en binnenbeen (net zoals joycie17 zei, ook zorgen dat ie reageert op je been).

Verder als de aanleuning en stelling goed is ervoor zorgen dat je het paard aan 2 teugels kan rijden (dus geen ongelijke druk). Zit mee met je gewicht (in het midden van je paard en de kant waar je heen wilt).

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:00

euhm.. Buitenhand gewoon hetzelfde houden, binnenhand van de hals..
met binnenbeen zorge dat ze toch op de hoefslag blijft

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:09

jeske333 schreef:
Hebben jullie het nou over stelling of buiging??
Met stelling moet je paard nl recht blijven in zijn lijf.. moet ie om je been heen gaan lopen, dan zijn we op weg naar een buiging.. al dan niet correct.

stelling en buiging valt in bochten altijd samen!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:13

Hoeft niet perse, net wat je wilt.. je kan een paard ook in contrastelling door de bocht rijden.. en in contrabuiging..

Kijk bv maar naar een contragalop in de dressuur.. of naar springruiters, die doen dit met enige regelmaat..

capone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:19

Ik hou op mijn buitenteugel contact maak een halve ophouding met mijn binnenteugel doe iets mijn binnenkuit er aan zodat ze om mijn been heen buigt en mijn buiten been houd ik er ook goed aan zodat ze niet over de buitenschouder heen loopt maar dat een doe ik niet naar achteren want dat is de galophulp. Duivel

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:20

jeske333 schreef:
Hoeft niet perse, net wat je wilt.. je kan een paard ook in contrastelling door de bocht rijden.. en in contrabuiging..

Kijk bv maar naar een contragalop in de dressuur.. of naar springruiters, die doen dit met enige regelmaat..

dat kan uiteraard, maar daar gaat het in dit topic niet over Knipoog

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:22

Voor binnenstelling gewoon paard goed tussen beide benen rijden, buitenhand tegen de hals, binnenhand lichtjes openen. Wanneer paard in de stelling ontspant binnenteugel zo veel mogelijk proberen te lossen.
Om zo tot een paard in stelling te komen zonder getrek en geflos.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:25

bij een goed doorgereden paard gaat dat vanzelf op het moment dat je een beetje binnenbeen geeft en een fractie ophouding binnenhand. Bij een paard dat nog niet zover is, binnenhand van de hals op dezelfde hoogte, buitenhand begrenst de schouder, binnenbeen op dezelfde plaats en drijft wat extra, buitenbeen begrenst de achterhand als die dreigt uit te zwaaien.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:08

Dit topic gaat over hoe stelling te rijden, en niet of het wel of niet naar de goeie kant is, en al dan niet of er buiging plaats vind.. en een contra is ook een vorm van stelling/ buiging.. en mag dus gewoon mee in deze diskussie..

jerdjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:20

Ik vind dat je het nauwlijks mag zien als er stelling gevraagd word(sommige kunnen zo overdreven hun hand van de hals of zelfs omhoog doen).maar inderdaad een kleine op houding met je binnenhand en begrenzen aan de buitenkant en vergeet natuurlijk je binnenbeen niet>

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 14:50

Ik leg mn binnenknie in het zadel en stuur met mn buitenteugel het paard de bocht in, als ik al wat met mn binnenhand doe, dan gaat die een tikkie omhoog... zelden omlaag. Door deze iets omhoog te doen rij je je paard rechter de wending door en krijg je meer druk op je buitenteugel.

@jerdjess, een ophouding op de binnenteugel?? Dat vind ik vreemd, een ophouding is bij mij om je paard als het ware iets te verzamelen alvorens een oefening in te gaan. Dat doe je nooit op je binnenhand als je met diagonale hulpen (binnenbeen/buitenteugel) rijdt.

jerdjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:57

wil jij dan niet dat jouw paard in de hoek draagt op zijn binnenachterbeen dan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:58

dat moet die vanzelf doen, daar is geen ophouding meer voor nodig als ze redelijk bevestigd zijn.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:10

Stelling en sturen er zit nog al een verschil in en het is veel simpeler dan de meeste mensen uitleggen!
- Stap 1: Leg je binnenhand tegen de hals (niet van de hals want dat is sturen en ook niet naar achter want dat is trekken.)
- Stap 2: Doe je buitenhand iets naar voren.
- Stap 3: Leg je buitenbeen achter de singel (klein verschil maar niet overdrijven)
Dat is stelling rijden.

Jong paard wat het niet kan. Vraag je het naar de muur toe zodat hij nooit om kan vallen naar binnen. Wees blij in het begin met klein stukje.

Wat is dan sturen?
- Stap 1 doe je binnenhand van de hals (als of je je hand voor fiets uitsteekt)
- Gelijk tijdig doe je buitenhand stukje naar voren.
Rest is zelfde als stelling. Let wel blijf niet trekken aan je binnenhand als paard niet reageerd. Doe dan je hand een keer snel terug en opnieuw. Moet jij eens op letten hoe soepel je paard de bocht neemt.

Dat is nu het verschil in stelling en sturen wat vele ruiters niet weten. Neem dit aan van een jury lid.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:13

in de basis wel correct, maar bij een doorgereden paard een stuk subtieler Ja

het risico van je binnenhand tegen de hals leggen in de stelling is ook een terugwerkende hand, en ik mis het binnenbeen voor de buiging.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:54

Binnenhand tegen de hals zie ik om die reden ook niet graag Lielle. Ik gebruik die binnenhand overigens ook om te controleren of mn paard aan mn binnenbeen is door deze in een oefening van de hals af naar binnen te doen. Zijn ze niet aan je binnenbeen, dan vallen ze direct door je been heen.

Mijn stelling en sturen hulpen zijn nagenoeg hetzelfde met het subtiele verschil dat mn binnenknie/been meer/minder inwerkt in combi met meer/minder buitenteugel.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:22

Kostolany schreef:
Stelling en sturen er zit nog al een verschil in en het is veel simpeler dan de meeste mensen uitleggen!
- Stap 1: Leg je binnenhand tegen de hals (niet van de hals want dat is sturen en ook niet naar achter want dat is trekken.)
- Stap 2: Doe je buitenhand iets naar voren.
- Stap 3: Leg je buitenbeen achter de singel (klein verschil maar niet overdrijven)
Dat is stelling rijden.

Jong paard wat het niet kan. Vraag je het naar de muur toe zodat hij nooit om kan vallen naar binnen. Wees blij in het begin met klein stukje.

Wat is dan sturen?
- Stap 1 doe je binnenhand van de hals (als of je je hand voor fiets uitsteekt)
- Gelijk tijdig doe je buitenhand stukje naar voren.
Rest is zelfde als stelling. Let wel blijf niet trekken aan je binnenhand als paard niet reageerd. Doe dan je hand een keer snel terug en opnieuw. Moet jij eens op letten hoe soepel je paard de bocht neemt.

Dat is nu het verschil in stelling en sturen wat vele ruiters niet weten. Neem dit aan van een jury lid.

ga helemaal met je mee.. hou het simpel en gemakkelijk, duidelijker voor het paard fijner voor de ruiter :J