Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
__elise__ schreef:binnenbeen aangesloten houden.
en je binnenhand iets van de hals af. af en toe heeft ze niet erg zin en leg ik me hand bijna op me knie.
ze loopt dan wel mooi.
__elise__ schreef:binnenbeen aangesloten houden.
en je binnenhand iets van de hals af. af en toe heeft ze niet erg zin en leg ik me hand bijna op me knie. ze loopt dan wel mooi.
. jeske333 schreef:Hebben jullie het nou over stelling of buiging??
Met stelling moet je paard nl recht blijven in zijn lijf.. moet ie om je been heen gaan lopen, dan zijn we op weg naar een buiging.. al dan niet correct.

jeske333 schreef:Hoeft niet perse, net wat je wilt.. je kan een paard ook in contrastelling door de bocht rijden.. en in contrabuiging..
Kijk bv maar naar een contragalop in de dressuur.. of naar springruiters, die doen dit met enige regelmaat..
Kostolany schreef:Stelling en sturen er zit nog al een verschil in en het is veel simpeler dan de meeste mensen uitleggen!
- Stap 1: Leg je binnenhand tegen de hals (niet van de hals want dat is sturen en ook niet naar achter want dat is trekken.)
- Stap 2: Doe je buitenhand iets naar voren.
- Stap 3: Leg je buitenbeen achter de singel (klein verschil maar niet overdrijven)
Dat is stelling rijden.
Jong paard wat het niet kan. Vraag je het naar de muur toe zodat hij nooit om kan vallen naar binnen. Wees blij in het begin met klein stukje.
Wat is dan sturen?
- Stap 1 doe je binnenhand van de hals (als of je je hand voor fiets uitsteekt)
- Gelijk tijdig doe je buitenhand stukje naar voren.
Rest is zelfde als stelling. Let wel blijf niet trekken aan je binnenhand als paard niet reageerd. Doe dan je hand een keer snel terug en opnieuw. Moet jij eens op letten hoe soepel je paard de bocht neemt.
Dat is nu het verschil in stelling en sturen wat vele ruiters niet weten. Neem dit aan van een jury lid.