kopschudden..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ELpatcho

kopschudden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 10:21

ik heb sinds 2 maanden een nieuw paard.
hij is nog maar 3,5 jaar oud en ongeveer 4 maanden onder het zadel
ik ben vooral met hem aan het buiten rijden zodat hij zijn balans goed
kon vinden alleen hij blijft maar met zijn kop schudden.. wat kan dit zijn?
en wat moet ik er aan doen.. tot nu toe knijp ik mijn handen vast als die
dit doet en drijf ik extra aan.. maar het lijkt wel of het erger word als je langer
rijd.. en op een keer is het gewoon niet meer fijn rijden..
iemand tips?

VeerenAshley

Re: kopschudden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:18

Gebit laten controleren? Zachter bitje? Past zijn zadel goed? Zit je hem (onbewust) misschien wat veel in zijn mond of rij je met harde hand?

Het zijn maar een paar suggesties, ik heb er zelf geen ervaring mee.

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:20

mm ik kijk even mee, heb ik ook wel eens last van namelijk

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:06

Paardje waar ik op de manege wel eens op rijd heeft dit ook. In het begin is ze beetje kijkerig, dan onspant ze en gaat ze mooi lopen, op het eind gaat ze veel te diep lopen en gooit haar hoofd de lucht in. Heel irritant.. probeer iedere keer als ze naar beneden duikt te drijven, maar vaak gaat ze al redelijk snel. Ophouding maken heeft geen zin, dan gooit ze haar hoofd nog hoger de lucht in (echt met een beweging WHAM de lucht in, zodat je bijna met je neus in haar nek zit).

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 18:23

Wat ik weet is dat paarden met hun hooft gaan schudden als ze last hebben van, Hun rug, Als ze moe worden, Het hoofdstel kneld bij de bakstukken. Last van het gebit, Slecht passend zadel of als het bid tegen de mond lagen aan zit. Misschien zit er wat voor je tussen.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 18:44

bedankt voor jullie tips..

het hoofdstel en zadel passen wel goed.. we hebben het zadel helemaal laten aan meten..
ook rij ik niet met een harde hand, ik rij bijna alleen met mn benen..
ik kreeg advies: Equitop myoplast..
iemand ervaring hiermee?

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:28

Dit probleem kan een medische oorzaak hebben. Laten nakijken door dierenarts of fysiotherapeut is mijn advies.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:30

Ligt je zadel wel goed? Lachen

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 23:21

doet hij dit lang of in het begin maar eventjes. als hij het in het begin maar eventjes doet dan kan het ook zijn dat hij zijn spieren even los wil maken he dat hij eventjes lekker met zijn hoofd schut. maar anders zal ik het niet weten

anouckiie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 23:26

ik weet hier ook geen raad mee eigenlijk, ik heb het zelf ook gehad met me oude pony tijdens het buitenrijden.. ik dreef altijd gewoon aan als ze dat deed en dat hielp meestal en anders liet ik haar gewoon even lang dat ze haar ding kan doen en zo weinig mogelijk in haar mondje doen en veel vrijlaten maar bij ieder paard is dat anders, ik zou wel even naar de oorzaak gaan zoeken ja Knipoog

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 23:28

Dewi schreef:
Dit probleem kan een medische oorzaak hebben. Laten nakijken door dierenarts of fysiotherapeut is mijn advies.

Zoals Dewi al zegt, laat nakijken door een DA dit kan inderdaad een medische oorzaak hebben vriendin haar paard waren haar bijholtes vol en liep tegen een bijholteonsteking aan, daardoor was ze zo aan het kopschudden.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:46

heej,

mijn paard doet dat ook, maar die gooit dan ook haar hele lichaam op. en echt hoog. ik heb vanmiddag mijn kruis wel 6 keer tegen de voorboom gestoten (geen aanrader). ze gaat dan heeeeel langzaam draven en gooit dan op. lijkt wel of ze wil gaan dansen ofzo echt heel vreemd en wij weten niet wat het is. zadel ligt goed, hoofdstel zit goed, gebit is in orde, rug is in orde. het zou spanning kunnen zijn (rijden op vreemd terrein) maar dat is het niet want ze doet het ook al als ik er nog niet op zit maar wel gewoon het hoofdstel omheeft.

wie kan mij helpen dit op te lossen?

Daphne

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:49

Zoals ik al zei, dit kan een medische oorzaak hebben, paarden kunnen ook bijholteonsteking krijgen, Alles wat ze doen doet gewoon pijn en gaan daarom kopschudden, Zelfs als ze aan het rijden zijn en nagefelijk moeten lopen, als ze aan het eten zijn, kuil op de grond bijv.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:31

als ze in de stal of in de wei is doet ze dit niet, toen ik vanmiddag op de terugweg haar supererg in de krul reed heeft ze het in 20min maar 1 keer gedaan. terwijl als ik haar gewoon ''normaal'' in de krul rijd ze het soms wel 7x per min doet. dus iets medisch.... lijkt me niet. en dan zou ze ook niet zo vrolijk zijn lijkt mij. tenminste.. ik heb nu ook holte-ontstekingen en ben ook niet vrolijk. okee stom voorbeeld

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:49

Wellicht kan je toch voor de zekerheid een afspraak maken met DA om gebit te controleren, rug te controleren etc. etc. etc. gewoon zoeken naar de oorzaak van het probleem net zo lang tot je het gevonden hebt. Zelf ben ik zo'n 3 jaar aan het zoeken geweest naar de oorzaak van het hoofdschudden van mijn paard, uiteindelijk bleek hij headshaker te zijn en hier is niets aan te doen, wel rijtechnisch te onderdrukken.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 23:27

okee.
ja misschien dat we het hebben gevonden maar dat weten we morgen. ik vond namelijk dat het bit nogal laag hing en aangezien ze dit pas is gaan doen sinds ik nieuwe bakstukken had gekocht, maarja met rubberen bitringen die ervoor zitten zie je niet in een oog opslag van ow het bit zit te laag Bloos . maar we zullen het morgen gaan ondervinden. Vork

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 00:03

@Vicky sorry hoor maar daar kom je dan wel laat achter vind je zelf ook niet?

verder doet mijn paard het alleen onder het rijden.. mijn instructeur dacht aan spierpijn omdat ik hem nu wel meer aan het oppakken ben (jong paard) We laten hem nu een week stil staan.. en masseren en lekker buiten lopen. dan moet over een week de spierpijn weggetrokken zijn, en dus lekkerder gaan lopen..

als dat niet zo is gaan de we naar de DA

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 22:31

ja, weet ik, maar als je met rubberen bitringen rijd valt dat niet op, snap?
maar het was indd het probleem, ze heeft het vanmorgen maar 4 of 5 keer gedaan (in een uur) ipv 7x per minuut.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 20:42

tja ik rij met 1 paardje thuis ook met bitringen.. maar die hebben we eraf gehaald toen we het hoofdstel op maat maakte Tong uitsteken
hopen dat dit voor jou de oplossing is.. niet voor mij het bit hangt bij ons goed..

peehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 20:47

daar had ik ook last van Tong uitsteken
ik heb het opgelost met het appelbit

ik hoop dat je er wat aan hebt
groetjes my

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 14:37

ze deed het vrijdag dus al een stuk minder, en gister ging het ook heel erg goed. ze doet het nog wel maar ik denk dat het is opgelost en dat ik nu de ''afkickverschijnselen'' er gewoon uit moet rijden, heb in elk geval niet meer mijn kruis gestoten Haha! Cool want nu schud ze alleen nog met der hoofd en gooit ze niet meer der hele lichaam op. Vork

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 17:10

Noujah.. gelukkig dat je het gevonden hebt Lachen
Mischien de volgende keer toch iets beter op letten met het op maat maken van het hoofdstel Knipoog

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 17:49

Mijn paard doet het als hij begint te zweten. Zijn hals, hoofd en borst gaan dan jeuken en dmv slaan met het hoofd probeert hij dan te 'krabben'

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 07:14

@ Ktink: ja indd. mja gebeurd is gebeurd weet je en het kan iedereen overkomen. nou na vandaag te hebben gereden denk ik toch niet dat dat alles was want het begint weer een beetje op gang te komen. Boos! balen. denk je net dat je het hebt gevonden... maar nee hoor toch niet helemaal.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:44

semir had ook er heeel veel last van...
ik had een nieuw bit ( stang gebogen) zodat z; n tong er onder bleef...
ik reedt weer een tijdje met z'n dubbelgebroken, maarre geen succes.. de hele tijd kop schudden, ik been geven etc. maar geen reactie, want hij kon ook in harde draf kopschudden ( in galop trouwens ook)

nu rij ik weer met stang.. (zachte hand ) en hij doet het niet meer...