Wat is vriendelijker wielspoor of knopje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Norway_girl

Wat is vriendelijker wielspoor of knopje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 18:39

De tittel zecht het al:
Welke spoor is vriendelijker?

Er zijn een hoop mensen die beweren dat een knopspoor vriendelijker is dan een wielspoor. Of dat een wielspoor vriendelijker is dan een knopje. Wat vind jij en waarom?

Afbeelding
of
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Norway_girl op 12-02-07 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wat is vriendelijker wielspoor of knopje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:40

Wiel, dat rolt over het lichaam (bij goed gebruik dan).

Lindavdwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:56

Ze zijn allebei i.i.g. niet paard-onvriendelijk wanneer je je spoor gewoon goed gebruikt. Welke beter is of vriendelijker zou ik niet weten. Ik rijd zelf met een knopspoor en doen dat op een paardvriendelijke manier.

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:58

heb heel lang met knopspoor gereden en nu overgestapt op wielspoor. ze reageerde er een stuk minder geirriteerd op en miss ligt dat ook wel aan de manier waarop je je spoor gebruikt idd..maar ik ben toch maar over gestapt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:41

ik ben ook benieuwd!
Wielspoor lijkt me vriendelijker, omdat je niet echt meer kunt prikken zodat t 'pijn' doet..
Bij correct gebruik lijkt het me dat geen van tweeen slecht is..
Ik heb wel gehoord dat wielspoor wordt gebruikt voor paarden met een dunne huid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:42

Ik heb bij mijn paard de ervaring dat hij overdreven vliegt voor een wiel.
Dus wat hij prettiger vind is duidelijk Lachen

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:05

Mijn merrie reageert beter op een wielspoor als op een knopspoor of zo, dus tja duidelijk,

maar dat kan voor elk paard schelen, en natuurlijk is het belangrijk dat je de spoor goed gebruikt, en dus niet elke pas.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 22:45

Een wielspoor met geen scherpe uiteinden is vriendelijker dan een knopspoor naar mijn idee. Sommige paarden kunnen dan alsnog meer reactie geven op een wiel, maar dit kan ook te maken hebben met onwennigheid!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 13:33

Ikzelf rijd mijn paard met wieltjes. Hij reageerd daar beter op, omdat ik het zelf ook lekkerder vind rijden met wieltjes. Op wedstrijd rijd ik wel met knopjes Knipoog

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:35

Ik rijd met knopjes ..!
Wieltjes nog nooit geprobeerd maar wil eigenlijk wel eens proberen na al deze reacties.

jenniiferr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 08:57

ik rij ook met knopjes
ik vind dit zelf vriendelijker dan wieltjes
maar ik vind dat wieltjes met stompe uiteinde of gewoon ronde nog wel kunnen maar die hele scherpe vind ik net te.. tenzij je paard echt niet luisterd naar je been

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 10:04

Paardonvriendelijke sporen bestaan niet. Paardonvriendelijke benen wel.
Een ruiter die niet kan rollen is een crime voor een paard, zowel met knopspoor als met wielspoor. Schoppen met een spoor is nooit acceptabel, wat voor spoor het ook is.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:22

jenniiferr schreef:
ik rij ook met knopjes
maar ik vind dat wieltjes met stompe uiteinde of gewoon ronde nog wel kunnen maar die hele scherpe vind ik net te.. tenzij je paard echt niet luisterd naar je been

Het lijkt me niet echt de juiste oplossing om sporen met hele scherpe wieltjes aan te doen als je paard niet luistert naar je been.
Ik heb er eens een meisje haar paard mee zien open rijden, dat is geen prettig gezicht.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:24

Inderdaad, ik vind niet dat je sporen aan moet doen om je paard voorwaarts te krijgen, is je paard dat niet dan zou ik dat eerst op een andere manier gaan oplossen, ipv sporen.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:26

maar dat kan ook gewoon met knopsporen hoor, je paard openhalen, gewoon lang genoeg blijven schoppen.
Misselijk word ik daarvan en ik zal daarom ook nooit een spoor omdoen voor ik hem bij de hogere dressuur echt nodig heb. Ze zijn bedoeld om fijnere hulpen door te kunnen geven, niet om je paard naar de knoppen te helpen.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 15:21

jenniiferr schreef:
ik rij ook met knopjes

Weer erg typisch! Sporen zijn er om de hulpen te verfijnen en NIET om een paard mee voorwaards te krijgen! Als je niet met sporen om kan gaan moet je ze dan ook lekker in de winkel laten liggen...Vraag mij af hoe jij met je sporen rijd Bloos

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:25

Mijn jonge paard vind knopsporen echt vriendelijker,wielsporen heb ik hem 1x mee gereden omdat ie uit dominantie nog weleens wil slaan naar mijn been.Maar tegen die wielsporen wilde ie enorm vechten,terwijl ik hem er nauwelijks mee raakte.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 15:31

Sommige paarden en vooral jonge dieren zijn idd gevoelig(er) voor wieltjes. Dat is natuurlijk verschillend per paard en ruiter. Ik heb mijn paard jaren op knopjes en stompe gereden, maar ben sind afgelopen zomer op advies van mijn instructrice overgegaan op wieltjes van Sprenger (bovenstaande) Ik vind het zelf lekkerder rijden en mijn paard ook Knipoog
Mijn beenhulpen zijn nogal slap en dan mis ik dat met de oefeningen zoals wijken en andere moeilijke oefeningen. Mijn paard reageerd nu beter op mijn hulpen en ik vind het zelf een zelfverzekerd gevoel geven.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:33

Ik vind dat het aan de ruiter of amazone ligt welke vriendelijker is. Lachen

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:41

Idd met 0emmiej0 eens. Ja

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:59

ligt aan de ruiter en het paard
is je beenligging niet rustig , dan geen sporen, welke dan ook
heb je wel die beenligging dan ligt het aan het paard wat die prettiger vind
de 1 reageert goed op knop, de ander op recht, of hamer of wiel of wat dan ook

dat je sporen alleen moet gebruiken om te verfijnen ben ik deels mee eens
andere optie is idd gebruiken om dier beter aan het been te krijgen etc , maar dna moet je wel weten hoe je dta moet doen

Lieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:00

Ik hoor altijd dat wielen vriendelijker zijn, omdat die rollen.

x

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:01

Ik rij mijn pony met wieltjes Lachen

CherrenJessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:08

Ik heb zo ongeveer met elke spoor weleens gereden. Het hangt vaak van het paard af waar hij/zij het beste op reageert. En aangezien het nogal per week kan verschillen wat we aantreffen heb ik niet echt een voorkeur. Mits de ruiter zijn benen netjes stil houdt, niet bij elke pas een paar sporen in de ribben prikt, lijkt het me beide wel oke.
Veel mensen vergeten alleen dat sporen zijn om de hulpen te verfijnen en niet om het paard vooruit te krijgen. Ik krijg bij mijn vaste paardje ook vaak de opmerking waarom ik die hete knol met sporen rijdt, nou omdat ze wel wel m2 dressuur loopt Tong uitsteken

Norway_girl schreef:
Weer erg typisch! Sporen zijn er om de hulpen te verfijnen en NIET om een paard mee voorwaards te krijgen! Als je niet met sporen om kan gaan moet je ze dan ook lekker in de winkel laten liggen...Vraag mij af hoe jij met je sporen rijd

Ben ik het mee eens, totaal. Maar ik krijg ook regelmatig paarden uit de stop voor me neus en dan ben je blij dat je sporen ook kan gebruiken om het paard nog een beetje actief te krijgen voor het been. Zelfde als met de mond. Maar wij bouwen altijd alles af

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 18:43

Amnero, je kan je sporen af en toe wel gebruiken om je paard wát meer aan het been te rijden, maar een hele hoop mensen verstaan onder het voorwaardser rijden, dat ze continue die sporen in de ribben moeten porren. Dat moet dus niet!
Als je je spoor nét wat sterker laat gelden om je paard ff wat meer actief te laten lopen is dat oké. Maar dan alleen 1 keer een kleine por en absoluut niet meer!

Ik doe het als volgt als ik bijvoorbeeld een overgang van stap naar draf wil:
* vraag via de kuit om een overgang te maken
* reageerd het paard niet pak ik mijn zweep erbij om mijn kuithulp te verduidelijken.
* Dan vraag ik mijn paard terug naar de stap.
* Dan moet hij gelijk een overgang naar de draf maken zodra ik mijn kuit er weer aanleg. Reageerd hij dan nog niet krijgt hij een kleine por met mijn spoor en een tik met mijn zweep achter mijn kuit. Ik gebruik de spoor dan zo, dat hij netjes over het lichaam van het paard rolt. Niet erin hakken!

Maar ik gebruik liever alleen het zweepje Knipoog Ik heb vaak mijn spoor niet eens nodig om mijn paard voorwaards te rijden en dat wil ik ook zo houden Haha!