D-Trens waar gebruik je die voor

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tita

D-Trens waar gebruik je die voor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 13:40

Ik heb een moeilijke pony die niet wil nageven.
Ik rij hem op een gewoon watertrens die dubbelgebroken is, maar nu vertelde iemand dat een D-trens goed is voor paarden die niet nageven.

Mijn probleem is dat ie op rechts bit vast pakt en op links is ie vreselijk los of wil geen aaleuning.
Vroeger heb ik vaak met correctie stang gereden maar die ik nu niet meer in zijn mond hebben (verlopig niet)

PBA_

Re: D-Trens waar gebruik je die voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:41

Een D-trens ligt naar mijn idee alleen wat stiller in de mond. Kan het mis hebben.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 16:41

een D trens helpt niet als je paard moeilijk wil nageven..., maar dat moet je zowiezo niet met een bit op willen lossen!

een D trens ligt stiller in de mond en geeft dus ook een stillere aanleuning

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:27

Wanneer je wilt dat je paard beter na gaat geven, kan je op een andere manier rijden gaan of veel gaan longeren met touwtjs. Ander bit is niet aan te raden, vooral een stang niet.
Een D-trens is zoals Lissy beschrijft.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 19:09

Ech nou er werd mij jaren geleden dus wel geadviseerd om hem met correctiestang te rijden, omdat ik onzeker werd van mijn eigen kunnen is mijn pony een maand naar een GP ruiter gegaan om te kijken of die het wel kon oplossen.

Ik dacht misschien rij ik wel zo slecht, maar goed die gp heeft hem wel wat gecorrigeerd maar hij wordt gewoon niet zo snel nagefelijk en ook die ruiter had er moeite mee om hem nagefelijk te krijgen.
Het is een kado'tje wat je kunt krijgen, adviseerde om snel te starten en in de Z met stang en trens rijden, ik zelf vind dit nogal beetje grof.
Dus ben ik beetje aan het rond kijken hoe of wat voor bit.
En in dit geval een vriendelijk bit, dus ik zeker niet mijn bedoeling om er weer een correctie-stang er in te hangen

Een stalgenootje van mij der paard pakt ook vast en zij rijdt met een D-trens en zeg dat ie daarom niet meer vastpakt maar mij leek dit onmogelijk vandaar dat ik mijn vraag hier stelde

Longeren doe ik al veel oa met chambon (ik heb hem al 14 jaar hoor en hij is al 14 jaar niet makkelijk nagefelijk)

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:12

LiSSy schreef:
een D trens helpt niet als je paard moeilijk wil nageven..., maar dat moet je zowiezo niet met een bit op willen lossen!
een D trens ligt stiller in de mond en geeft dus ook een stillere aanleuning

Ben het helemaal met je eens. Nageven licht niet aan het bit dat licht aan de ruiter.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 19:16

Is maar hoe je het bekijkt je moet wel wat doen als een paard het bit beet pakt.

Dan moet je het wel oplossen en als een paard af en toe beet pakt is het anders als dat het structureel beet pakt.

Mijn vorige merrie pakte ook het bit vast maar daar kon je er heel makkelijk naar toe rijden en dan liet ze los, deze doet het niet zo makkelijk

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:17

naar mijn idee kan een paard het bit niet vast pakken....

hier een stukje van internet:

Het bit als communicatiemiddel

’ Een bit moet een communicatiemiddel zijn tussen paard en ruiter. Het is een verlengstuk van je handen. ‘Een paard kan praten door middel van verzet.’ Op het moment dat wij een paard wat vragen kan het paard er op reageren door uit te voeren wat wij willen of zich er tegen verzetten. Dit kan uiteraard diverse rijtechnische oorzaken hebben, maar kan ook door een bit met verkeerde inwerking veroorzaakt worden. Vaak wordt er overgegaan naar een scherper bit, terwijl de praktijk vaak leert dat we juist naar een zachter bit moeten. Allereerst moeten we mondproblemen uitsluiten.

Aanleuningsproblemen?

Met behulp van een schedel van een paard liet Versluis zien hoe een paardenmond er werkelijk uitziet en waar het bit hoort te liggen. Problemen zoals kapotte lagen, haken of doppen op de kiezen kunnen mogelijke oorzaken zijn van aanleuningsproblemen. Maar ook de ruiter kan problemen veroorzaken. Denk bijvoorbeeld aan scheef zitten, onvoldoende rijtechnisch inzicht en te snel naar hulpmiddelen grijpen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
soms heeft mijn paard ook dat hij rechts/links vaster zit.. maar dan neemt hij mijn buitenteugel niet aan.. als hij je buitenteugel aan neemt moet hij daar nagefelijk op worden.. en niet op je binnen teugel.. Ik heb toen veel afwisselingen gedaan zodat hij los in zijn lijf werd.

succes

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:01

Bij paarden die niet na willen geven, werkt het het beste om zonder bit te gaan rijden, bijvoorbeeld met een correctiehalster (stalhalster) Die corrigeert de ruiter omdat je dan niet aan de mond kunt gaan trekken. Waarmee je uiteindelijk ook aanleuningsproblemen oplost.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 14:03

Nou dat ga ik echt niet proberen ik zie het al voor me nee das niet voor de mijne weg geglegd Haha!

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:23

Agja, je kan niet alles op je paard afschuiven. Openstaan voor andere manieren is juist goed.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 14:24

nee ik zou dat echt niet durven...gaat dat koppie in de lucht en weg is ie

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:18

volgens mij ligt het meeste aan de ruiter.. als een paard iets niet doet, legt de ruiter het niet duidelijk aan het paard uit. Dat zie ik bij mijzelf ook heel vaak terug. Dan doet mijn iets niet.. dan zegt mijn instructrice JIJ doet het verkeerd, eerst een oplossing bedenken. Als ik maar de goede aanwijzingen geef volgt hij ze op en gaat het vlekkeloos. Je zult je paard dus actiever door moet rijden zodat hij nagefelijk word voor je binnenbeen -> buitenteugel. Je binnen teugel is een beetje voor het richting aanwijzen [ natuurlijk niet trekken ]. En anders misschien les nemen ?
Je neemt zo te zien hier de tips niet aan, dus kunnen wij je denk ik ook niet verder helpen Knipoog

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:20

Rechtrichten is voor jou het sleutel woord.
Zijn al veel topics over Lachen

Met een D trens heb je dat he een klein beetje stuurt met de bitringen, omdat deze een beetje tegen de zijkant van de mond aandrukken

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:42

tegen mij zeiden ze altijd:
hoe beter je eigen hand (stil en rechtvaardig) dan kan je met bitten met 'draairingen' dus gewone watertrensen rijden...
een bustrens of D trens is vriendelijker voor het paard omdat deze stiller ligt... dus ook al rijd je zelf niet helemaal lekker en heb je een beetje wiebel handen (moeite met stilhouden) is het misschien wel aan te raden een 'vast' bit te nemen....
bij 'losse' ringen voelt het paard ieder 'hulpje' dat je met je handen geeft (dus ook beweegt!!) want dan draait de ring gelijk ietsje..... dit heeft dus een hardere doorwerking.... dit raden ze vaak aan bij gevorderdere ruiters zodat een paard niet zo snel 'hard' in zijn mond wordt!!!
verder is het altijd uitproberen waar jouw paard het lekkerste op loopt.....
Uniek loopt op een 'danger'bit... dit is een dubbelgebroken watertrens die niet helemaal dubbel kan klappen, maar richting een stang-werking nijgt....

Ellemijn248

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:59

ik weet niet of je dit al doet maar ik heb mijn Haflinger ook geleerd dat als ik met mijn linkerbeen (alleen mijn linkerbeen en dan moet ik mijn rechterbeen heel goed stilhouden) in haar buik 'duw' gaat ze ook naar links en dan is ze ook wel nageeflijk. ik heb alleen geen idee hoe ze dat geleerd heeft omdat ik haar heb gekocht van de manege en daar kon ze dat al.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:02

tita schreef:
Nou dat ga ik echt niet proberen ik zie het al voor me nee das niet voor de mijne weg geglegd :D

tita schreef:
nee ik zou dat echt niet durven...gaat dat koppie in de lucht en weg is ie

Voordat je roept dat je weet hoe je paard gaat reageren, heb je het al geprobeerd? Paarden kunnen namelijk soms heel onvoorspelbaar reageren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:03

Dit topic is uit 2007. :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:06

De essentie van mijn reactie blijft ongewijzigd. Vul voor de ts ieder ander in die niet gewild is om ook maar iets te proberen en meteen begint te schreeuwen dat het toch niet werkt. Ook niet als dingen volgens het boekje zouden moeten werken. Paarden hebben namelijk dat "theorieboekje" niet gelezen.

Dus ook als je denkt te weten hoe je paard gaat reageren, of roept dat dingen toch niet gaan werken: doe eens gek en probeer het eens.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:07

Je schrijft dat hij met correctie stang wel goed ging... is dat dan een stang of ongebroken trens?
Ik rij mijn ouwe met ongebroken trens met tongvrijheid omdat hij maar bleef klooien met zijn dubbel gebroken watertrens... en daar is hij veel rustiger van geworden in zijn hoofd.

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:22

Een D-trens heeft ook een hele lichte hefboomwerking.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:57

Fritt_J schreef:
Een D-trens heeft ook een hele lichte hefboomwerking.

Dat is dikke onzin daar de teugel gewoon los kan bewegen aan het bit

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:06

Ik begrijp uitje verhaal dat je juist ook opzoek bent naar een fijner en prettiger bit voor je paard.

Zou als ik jou was eerst goed kijken naar wat je paard doet met het bit.
Is hij heel los en beweegt het bit veel zoek dan een stiller ligend bitje, bijvoorbeeld een D trens of een met van die lange pinnen als bot ringen knevel bit dacht ik zo..

Heeft je paard het bit strak in de mond en speelt ie er niks mee zoek dan iets wat het spelen bevordert.

Probeer een bit langer uit dan 1 dag en kies dab wat het prettigst ligd voor je paard.

Veel succes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:07

LuckyLuna schreef:
Ik begrijp uitje verhaal dat je juist ook opzoek bent naar een fijner en prettiger bit voor je paard.

Ik hoop voor ts dat ze dat inmiddels heeft gevonden want de originele op was van 2007.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:08

Haha oud topic xD

Denk dat het probleem al lang is opgelost!