Ruiter rechtshandig, paard rechts bol?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sjef

Ruiter rechtshandig, paard rechts bol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 14:25

Hallo Instructeurs,

Even een vraagje.
Het valt mij op dat de meeste ruiters die rechtshandig zijn paarden hebben die rechts bol zijn....
Merken jullie dit ook??

Dus kan je het zo stellen??:
Over het algemeen is het paard rechts bol omdat de ruiter rechtshandig is??

Ben benieuwd Clown

Gr Sjefan

Sammie

Re: Ruiter rechtshandig, paard rechts bol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 17:26

Net zoals de bij mensen die meer rechtshandig zijn, heb je dus ook paarden die een makkelijke en slechte(re) kant hebt. Ik weet alleen niet of dit links of rechts is. Bij een paard die rechts bol blijven, willen links dus niet strekken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 18:07

JI --> RT-D

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 18:09

Dit is bij mij en mn paard wel zo. Mijn rechterhand is ook sterker en hij rechts ook.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 18:12

TeeGee schreef:
Dit is bij mij en mn paard wel zo. Mijn rechterhand is ook sterker en hij rechts ook.

Hetzelfde geld voor mij. Ik heb meestal mijn linkerhand meer ontspannen dan mijn rechterhand en ik moet er veel opletten dat m'n paard niet sterk wordt op rechts.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 20:12

Meestal heeft het wel met de invloed van ruiter te maken idd.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 21:04

Daar gaat het denk ik niet zo zeer om, carlijn83. Zoals Sammie zegt hebben paarden bijna altijd een moeilijkere kant. Ik denk dat die kant best wel eens links kan zijn. Dus rechts bol

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 21:06

@ Sjaantje, klopt, dat is waar.

Maar vaak komt toch ook wel het een en ander voort uit een door de ruiter (onbewuste) druk Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 23:32

linkshandig, ben links veel sterker. En toch neemt mijn paard de linker stelling maar moeilijk aan.

Als een paard gelijkmatig getraind wordt zou het niet echt meer een probleem moeten zijn.

Kun je eens uitleggen hoe dat zit met rechtshandig rechts bol.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 23:39

sjaantje schreef:
Daar gaat het denk ik niet zo zeer om, carlijn83. Zoals Sammie zegt hebben paarden bijna altijd een moeilijkere kant. Ik denk dat die kant best wel eens links kan zijn. Dus rechts bol

Ja alleen heb ik altijd een punt waar ik over val.
Als een paard rechts slecht stelling wil geven dat dat paard dan op rechts vast zit, maar in principe kan het paard zijn halsspier links moeilijk strekken (die kan moet dan bol worden) dan zit je toch op links vast?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 01:54

zo zou je het ook kunnen noemen ja, maar zo doet men dat nou eenmaal vaak niet Haha! je hebt wel gelijk.
@carlijn83; als een paard aan een kant enorm sterk is kan dat natuurlijk ook grotendeels veroorzaakt/verergert zijn door de ruiterhand. dat zal ik niet ontkennen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 01:56

Ik zei het eigenlijk nog verkeerd ik zei: als een paard op rechts stelling wil geven, maar dat moet zijn als een paard op rechts GEEN stelling wil geven! hihi

Sjef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-07 09:07

Kafue schreef:

Wat ik dus bedoel is dat het paard rechts veel stugger is, minder buiging wil geven, terwijl hij juist links teveel (verkeerde) buiging zal willen geven en dan ook vaak de buitenschouder willen laten staan.
Hij zal dan dus op links wel flink stelling aan willen nemen, maar de buiging is dan ver te zoeken....
En op rechts zal hij vaak wel buigen, maar moeizaam, alhoewel indien hij daar los laat de buiging wel beter is (door het lijf) dan op de linker hand.

En wat mij dus in dit hele verhaal opvalt is dat het gros van de paarden op rechts 'stugger' is bij de rechtshandige ruiters...
(de bolle kant is dan rechts en de holle kant links)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 09:24

Bij mijn paard wisselt dat altijd in periodes van ongeveer een half jaar. Ongeveer 4 mnd terug was hij nog fijner en makkelijker op rechts te rijden, nu is dat links geworden. Gister had ik er stukken bij dat ik hem rechtsom in draf weer beter gedragen vond lopen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:44

Sjef schreef:
Kafue schreef:

Wat ik dus bedoel is dat het paard rechts veel stugger is, minder buiging wil geven, terwijl hij juist links teveel (verkeerde) buiging zal willen geven en dan ook vaak de buitenschouder willen laten staan.
Hij zal dan dus op links wel flink stelling aan willen nemen, maar de buiging is dan ver te zoeken....
En op rechts zal hij vaak wel buigen, maar moeizaam, alhoewel indien hij daar los laat de buiging wel beter is (door het lijf) dan op de linker hand.

En wat mij dus in dit hele verhaal opvalt is dat het gros van de paarden op rechts 'stugger' is bij de rechtshandige ruiters...
(de bolle kant is dan rechts en de holle kant links)

Dan gaat dat bij ons niet op, mijn paard is momenteel links veel stugger terwijl ik hartikke links ben.

Sjef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 22:12

Kafue schreef:
Sjef schreef:

Dan gaat dat bij ons niet op, mijn paard is momenteel links veel stugger terwijl ik hartikke links ben.

Verward Dan gaat dit toch juist ook voor jou op Verward
Als bij rechtshandige ruiters de paarden rechts stugger zouden zijn, zijn dus bij de linkshandige ruiters de paarden links stugger, dus precies zoals bij jou...

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 22:44

Jippie schreef:
Bij mijn paard wisselt dat altijd in periodes van ongeveer een half jaar. Ongeveer 4 mnd terug was hij nog fijner en makkelijker op rechts te rijden, nu is dat links geworden. Gister had ik er stukken bij dat ik hem rechtsom in draf weer beter gedragen vond lopen.

Zolang het wisselt, vind ik het altijd prima! Dan is het iig op te lossen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 01:35

Ja die van mij wisselt ook..
Mijn vorige instructrise zei dat ze dat heel erg goed vond, want dat betekende ontwikkeling!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:16

Wisselen is altijd beter als constant Lachen
Dan zitten ze iig niet vastgeroesd Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 14:05

dan zou ik 2handig zijn, want 1 paard dat ik rijd is linksgebogen en de ander rechts *LOL*

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 14:14

mijne wisselt ook, maar ik ben toch echt rechts Clown

Ach hoe meer het wisselt, hoe 'rechter' ze worden en dat is alleen maar goed, toch Haha!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:58

Ik ben zelf linkshandig en zowel paard als pony waren rechts gebogen maar wisselen toch met enige regelmaat gelukkig.

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:59

Mijn paard is op rechts heerlijk los, maar op links moet ik hem eerst heel goed los hebben voordat ik extra stelling of buiging kan vragen.
Ik ben rechtshandig en ben rechts sterker, maar omdat hij links zo vast kan zitten ben ik geneigd links te gaan trekken. Hartstikke fout! heb het nu ook grotendeels afgeleerd en kan links al veel beter ontspannen. Sinds gisteren (les) is het weer goed gekomen, omdat ik nu precies weet wat ik moet doen als hij vasthoudt, heerlijk zo'n paard dat zo los is! Lachen

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 00:02

Ik denk dat het er wel mee te maken kan hebben, maar het paard kan om verschillende redenen scheef gaan. Het paard kan scheef zijn door zijn lichaamsbouw. En bijv. net als de mens de voorkeur hebben voor links of rechts. Het paard kan scheef zijn door bijv. verterinaire problemen of been gebreken. Of inderdaad scheef gaan door de ruiter. Doordat de ruiter niet op beide zijden gelijkmatig inwerkt.

Sjef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 10:34

HappyH schreef:
Ik denk dat het er wel mee te maken kan hebben, maar het paard kan om verschillende redenen scheef gaan. Het paard kan scheef zijn door zijn lichaamsbouw. En bijv. net als de mens de voorkeur hebben voor links of rechts. Het paard kan scheef zijn door bijv. verterinaire problemen of been gebreken. Of inderdaad scheef gaan door de ruiter. Doordat de ruiter niet op beide zijden gelijkmatig inwerkt.

De verschillende redenen van scheef gaan weet ik allemaal wel, maar dat is niet wat hier ter 'discussie' staat Knipoog
Is nu het gros van de paarden bij rechtshandige ruiters ook rechts moeilijker dóór die ruiter die niet op beide zijden gelijkmatig inwerkt???