Mening gevraagt!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sofie123

Mening gevraagt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 17:19

Hallo, ik sta op punt om mijn eerste eigen paard te komen! Maar er is iets met dit paard. Deze kan ongeloofelijk bokken bij het springen. Niet zomaar een bokje voor alle duidelijkheid maar écht bokken! Valt dit af te leren? Hoe moet je daarmee omgaan? Zou ik dit paard wel kopen? Hebben jullie raad!?

titan

Re: Mening gevraagt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:20

als je echt veel met hm wilt springen, zou k er even over na denken.
En mischien dat t wel af te leren valt.(ben niet zo thuis in het springen..)

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:22

ik denk dat dat ook wel afhangt van jou rij ervaring...denk jij zelf dat jij dit paard aan kan,heb je genoeg ervaring ondertussen opgebouwt ,heb je goede mensen om je heen? en wil je er ook daadwerkelijk mee gaan springen ?zoja op wedstrijd niveau of puur voor de lol..ik denk dat je die dingen eerst eens op een rij moet zetten en dan je beslissing moet maken ,vergeet het paard ook niet rontgenlogish te laten keuren,misschien heeft ie wel een rug probleem..hoeft niet natuurlijk maar you never know

BarBosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:24

Ik zou het niet doen. Het zou vervelend zijn dat je met je eerste eigen paard al problemen krijgt. Er zijn heus wel meer leuke paarden en die wel goed/normaal kan springen.
Als ik jou was zou ik nog even verder kijken Knipoog

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 17:29

Pff ik weet het niet meer. Langs de ene kant zie ik hem wel zitten, maar hij kan ook verschrikkelijk irritant doen (mede omdat hij net 4 is en pas geruind) . Ik heb wel goede begeleiding .

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:38

sofie123 schreef:
Hallo, ik sta op punt om mijn eerste eigen paard te komen! Maar er is iets met dit paard. Deze kan ongeloofelijk bokken bij het springen. Niet zomaar een bokje voor alle duidelijkheid maar écht bokken! Valt dit af te leren? Hoe moet je daarmee omgaan? Zou ik dit paard wel kopen? Hebben jullie raad!?

heb je dit paard laten keuren als sport/springpaard? bokken tijdens het springen kan natuurlijk ook duiden op rugklachten!
Knipoog

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 17:42

Neen, maar ik denk niet dat het rugklachten zijn omdat ik er alleen mee over balkjes gedraaft heb! Ligt daar 1 balkje op de grond, springt die er na lang aarzelen als een gek overheen en begint te bokken Clown .

Amani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:12

ik zou niet zomaar nee zeggen hoor! Knipoog
ik rijd zelf ook een 3-jarige die heeel erg enthousiast was bij het springen en ik heb er ook vaak afgelegen Clown . maar dat was omdat hij zo blij was dat ie mocht springen Tong uitsteken
je moet hem gewoon veel vrij laten springen over veel dezelfde hindernisjes zodat hij het allemaal niet meer zoveel voorstelt voor hem. dat hij het een beetje gewoon gaat vinden zegmaar Lachen
met de juiste begeleiding komt het vast wel goed!

Amani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:14

Oja, natuurlijk wel even laten chekken of het niet aan het zadel ofzo ligt he?!
maar daar had je vast al wel aan gedacht. Tong uitsteken

yessi96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:20

maar zeker weten dat hij niks onder de leden heeft doe je het niet dus ik zou hem zowiezo laten checken mocht je besluiten hem te kopen.
verder is het gewoon heel belangrijk dat je goed naar je eisenlijstje kijkt, vind je het leuk om een paard te rijden die wat "lastiger" is of wil je gewoon op kunnen stappen en wegrijden? daarbij moet je ook gewoon eerlijk zijn of je zo'n paard wel aan kan, het zou zonde zijn als je er na een tijd achter komt dat dit toch te hoog gegrepen was voor je of dat je gewoonweg het geduld er niet voor hebt...lastig hoor, zeker als je wel een klik hebt met het paard, succes met je keuze iig!

ps: ik had zelf ook een merrie gekocht die achteraf gezien misschien toch net iets té eigenwijs was en het heeft me zeker anderhalf jaar geduurd voor ik haar een beetje voor elkaar had (had trouwens niet echt behoorlijke begeleiding en die heb jij wel zeg je), maar heb haar nu nog en ben nog steeds blij met mijn keuze! heb errug veel geleerd Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:27

Lijkt me niet verstandig.
Als jij graag wilt springen, koop dan gelijk een "goed paard" en ga niet tobben. Een paard die goed kan springen én het leuk vind.
Straks lukt het niet en kun je wat anders gaan doen óf het paard verkopen....

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:32

Inderdaad, een eisenlijstje is zeker niet overbodig en laten checken. Wat ik heb meegemaakt met een pony die ik had ingereden die bleef bokken geen last van zijn rug niet uitwendig toch wees het bloed anders uit waardes waren niet goed enz hadden die mensen toen geweten wat ze nu weten hadden ze dat paard nooit gekocht dus wat ik hier mee wilde zeggen zorg dat je weet waar je over praat voor dat je dit paard koopt kopen kan, verkopen is lastig(als het niet gaat) en van de dierenarts rekeningen wordt je ook niet vrolijk groetjes

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 18:57

Ik ben zelf een recreatieve ruiter. Ik verwacht dat we van elkaar een heleboel leren. Echt wedstrijden rijden is niet echt mijn ding Knipoog maar eens eentje meedoen om ervaring op te doen zal er waarschijnlijk wel bijzitten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:12

Laat er dan een meer ervaren persoon mee weggaan.

Klink romantisch, samen leren, maar het is alles behalve dat.
Veel werk, bloed, zweet en tranen.
Als je pech hebt, wordt je er onzeker van.
Wanneer je onzeker bent, zal het paard ook onzeker zijn, wat serieuze gevolgen kan hebben.

Koop gewoon een paardje wat gelijk bij je past.
Een min-puntje is niet erg, maar bij deze zul je een sprong in het diepe maken.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:00

als het paard fysiek niets mankeert, kan dat bokken afgeleerd worden hoor! ik rij nu een paardje die ook nogal graag bokt, zij doet het bij de dressuur, dus niet bij het springen... nu, na een maand of 3, wordt het beter, heb nu alleen zelf wel een heel stijve rug van al het gebok van haar... nu bokt ze rechtsom nauwlijks meer en linksom ook al minder... (het verschil in kant is omdat een paard een holle en een bolle kant heeft, haar bolle kant is rechts, dus het is voor haar moeilijker om op de rechterhand te bokken, heeft te maken met buiging, daarom doet ze het niet meer rechtsom, kost te veel moeite...)

maar het is zeker met een jong paard nog wel goed te krijgen hoor! ook als hij pas geruind is, dat gaan ze even testen en zeker een 4-jarige gaat nog wel lekker testen tot hij een jaar of 5/6 is hoor... gewoon onder je door laten bokken (vooral niet klemmen met je knieën!) en flink naar voren rijden, leg de balken maar wat ruimer van elkaar en laat hem maar in gestrekte draf gaan... laat bij een kruisje de drafbalk weg en rij die in galop aan... alles moet gericht zijn op voorwaarts gaan (als een paard echt naar voren gaat, dus als hij goed naar voren gaat voor jouw been en zich laat opvangen van voren en dus niet terug komt in het tempo waardoor alle energie eruit loopt, is het moeilijk om te bokken...)

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 20:24

Ik denk dat in hem zondag ook even wat moeër ga rijden. Niet dat hij helemaal op is hoor Knipoog alleen een beetje kalmer! Eerst goed dressuurmatig aan het werk zetten en dan nog eens een drafbalkje proberen.

_smokylover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:26

als je echt voor springen wilt gaan zou ik het beter niet doen ...
wss valt het wel af te leren, ik weet het ni zeker ma ik denk het
da was mijn raad Haha!
-xxx-
veel succes met je keuze

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 01:51

[OMG] > [RT-P]

sternb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:12

een paard wat zo bokt zou ik nooit kopen!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:14

Je wilt je eerste eigen paard kopen, wil recreatief gaan rijden en je hebt nu een 4-jarige op het oog die flink kan bokken.

Daar zou ik sowieso nog even flink over nadenken.

Als ik jou was zou ik een ander paard gaan zoeken en dan eentje van een jaar of 8-10

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:18

misschien vind hij springen niet leuk.. en gaat hij gewoon verveled doen omdat hij het niks vind..
of zijn zadel ligt niet goed of past niet goed..
bitje niet goed, weet niet hoe oud hij is maar als hij nog jong is kan hij zijn tandel wisselen en kan hij vervelend zijn met rijden omdat hij pijn heeft..

als je hem echt leuk vind kun je hem denk ik wel kopen op voorwaarde dat als hij blijft bokken dat hij terug gaat..
laat dit wel vast leggen op papier he anders sta je nergens!!
een paard dat bokt kan ( denk ik) ook wel gewoon doen.. er zal wel wat moeten zijn anders doet hij dat toch niet?? Bloos

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:20

Als ik jou was keek ik ook nog even verder,,
metteen een paard waar je dan problemen mee hebt.
Tenzij je zelf denkt van dit gaat mij wel lukken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:38

Waarom zou je een paard met een "gebrek" kopen? Geen hand vol, maar een land vol!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:40

ik denk als jij dreessur, recreatief wilt rijden en soms een sprongetje zou ik hemgewoon kopen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:49

Gezellig recreatief je nek breken Haha! *LOL*