paard iets lekkers geven na het rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

paard iets lekkers geven na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 18:37

Ik zat me zo eens af te vragen: geven jullie je paard of pony iets lekkers (pepermuntje, snoepje) na het rijden. En dan bedoel ik niet als je helemaal klaar bent en je paard op stal staat, maar zodra je de teugels lang laat. Ik deed dit namelijk altijd ('noepie...') en merk nu dat als ik maar met mijn hand naar mijn jaszak ga (als ik erop zit) dat meneer meteen stil gaat staan, z'n hoofd naar me toedraait en op z'n 'noepie' gaat staan wachten. 't Is wel een koddig gezicht, dat wel, maar het hoort natuurlijk niet....

Nanouschka_w

Re: paard iets lekkers geven na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:39

ik ben meer van het belonen op stal Knipoog ook omdat ik mezelf steeds meer als levende wortel ging zien als ik naar de reacties van mijn verzorgpaardje keek! Afleren dus....

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:44

Ik doe het ook niet onder t zadel.
Wel bij t afzadelen ofzo
Soms een appeltje, dan weer een snoepje en soms een klontje

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:51

Ik heb mijn paard dit juist geleerd om ervoor te zorgen dat ik een noodrem heb. Haha!
Niet dat ik die nodig heb, maar als het 1 keer van pas komt is dat voor mij al genoeg.

Het is maar net of je er zelf een probleem van maakt of niet. Je kunt er natuurlijk wel rekening mee houden, geen rare fratsen uithalen met je handen als je op de hoefslag rijdt bijvoorbeeld. Als ik mijn hand te ver naar binnen doe met afwenden heeft mijn paard ook ineens erg veel steliing. Haha! Ach ja moet ik m'n hand maar niet naar binnen doen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 18:53

@Esther: hahahaha Haha! Haha!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:54

ja ik doe het wel als ik klaar ben met rijden ...
maar dan staat al wel weer terug in haar stalletje.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:59

ik zowiezo niet met hoofdstel in ofzo, maar na het rijden krijgt ze biks en soms nog een wortel/appel/snoepje.
vroeger kreeg ze ook iets als ik op stal aankwam, maar daar ben ik mee gestopt, mijn paardje is al echt een die alles vast pakt en overal op probeert te kauwen enzo (bijv op jas, veter, whatever). ze is ook altijd best saggo (oren in nek, naar me happen) als ik op stal kom/gewoon er al ben en ze krijgt niets. mijn moeder geeft haar geloof ik vrij vaak iets, en daar zit ik nu mee Boos!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:05

Nop, zolang ik er nog op zit, krijgt hij niks, heel heel zelden. Dit om de redenen hierboven,
stil gaan staan als hij ook maar een snoepje denkt te krijgen, soms is leuk,
maar als hij constant stil gaat staan, gaat voor mij snel de lol eraf. Vork
Wel krijgt hij beloning na het rijden, direct als ik op de grond sta, en op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:07

nooit tijdens het rijden of poetsen, als alles eraf is en pony dus weer ''vrij'' is krijgen ze wel een snoepje of brok (verschilt welk paard Knipoog )

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:27

Ná 't ijden een vitamine koek

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:28

Als ik helemaal klaar ben met alles, afzadelen etc dan wel. Maar nooit als ik net afgestapt ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:30

Soms krijgt hij na het rijden wel wat. Verschilt wanneer, soms als het hoofdstel af is, soms pas als we met alles klaar zijn en hij weer naar buiten gaat.

Hou er niet zo van als ze gaan staan schrooien en bedelen om een snoepje.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:36

Nee, zolang ik er op zit, krijgen de paarden niets!
Pas als ze afgezadeld zijn en ik klaar met ze ben, krijgen ze een beloning. Dat kan zijn in de vorm van wat lekkers of een knuffel.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:49

Zolang ik erop zit krijgen de paarden die ik rij niets. Bij Pearly deed ik het volgende: na het rijden zaldelde ik haar eerst af en verzorgde ik haar verder. Daarna zette ik haar op stal met de deur nog open, dan ruimde ik alles op en pas als ik helemaal klaar was deed ik haar halster af en kreeg ze wat lekkers. Steeds al ze dacht dat ik klaar was hinnikte ze heel lief maar ze kwam haar stal niet uit (had ik haar van begin af aan aangeleerd). Ze wist precies hoever ze mocht komen. Met haar hoofd mocht ze wel naar buiten maar niet met de voorbenen de stal uit. Pas nadat ze een snoepje of iets dergelijks had gehad maakte ik haar staldeur dicht. Ideaal toch? Haha!

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:50

Waarom hoord dat niet ?
Als ik mijn jaszak inga blijft ze ook stil staan en kijkt ze naar mij . Daar heb ik helemaal geen problemen mee .
Wat is daar verkeerd aan ?

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:52

Zolang het alleen gebeurt als je je hand echt in je jaszak steekt zie ik er niet echt een probleem in. Vind het zelf alleen niet zo fijn om mijn paard met een bit in en de neusriem/sperriem vast wat te eten te geven.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 22:33

Bij mij is het probleem ook nog een keer dat mijn paard kampt met een peesblessure, en ik dus niet 'echt' mag rijden. En om het stappen een beetje leuk te houden (als ik er zo af en toe op zit) ben ik dus snoepjes gaan geven...met dit resultaat... Haha!

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 23:38

Als ik naar me paard ga en de box instap geef ik haar een brokje en na het rijden op stal krijgt ze een handje brokjes als beloning....Ik heb het ook geprobeert met opstijgen omdat ze niet echt blijft staan maar dat was geen succes ze hoefde maar wat te horen of ze ging stilstaan en draaide haar hoofd naar me toe Bloos Haha! ....dus dat doe ik niet meer ze blijft nu trouwens wel gewoon staan zonder beloning,heeft toch wel wat opgeleverd Haha!

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 23:40

Altijd!

Ik geef als ik net opzit een snoepje.
Omdat hij aantal jaar geleden nooit stil wilde
staan met opstappen, en vooral buiten.
Nu weet hij dat als hij stilstaat, en mij rustig op laat
stappen en blijft staan totdat ik het zeg hij een
snoepje krijgt!

En na het rijden krijgt hij altijd zodra ik afstap voor stal
ook een snoepje!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 23:57

Als ik op stal kom, pak ik eerst altijd een snoepje voor haar. Die krijgt ze als ik de stal inga. Verder krijgt ze pas lekkers als we klaar zijn met rijden, en ze afgezadeld is. dan krijgt ze muesli van me. Voordat ik naar huis ga krijgt ze ook altijd nog een wortel o.i.d. van me, als afscheid. Haha!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 00:01

nee niet gelijk na t rijden. Wel als hij helemaal klaar is en op stal staat. Dan krijgt ie paar penen en plak hooi. Als ik m losgooi en laat lopen enhij is klaar dan komt ie wel naar me toe om paar biks korreltjes te halen Haha!

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 00:04

De mijne kan niet eens wat eten met het hoofdstel in, heb in het begin wel eens wat gegeven maar spuugde ze uit omdat ze het niet weg kreeg ( en nee, niet omdat de neusriem e strak zit Knipoog) dus goede rede om niets te geven.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 00:04

Absoluut niet. Ze worden er heel verwaand van, en voordat je het weet staan ze naar je jaszak te happen. Ze krijgen gewoon een aai en een lief woordje. En daar zijn ze best tevreden mee.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:27

Zelfde als Scum eigenlijk.
Met lekkere dingen geven ben ik heel zuinig.
Ze hebben het zo snel door en voor je het weet heb je zo'n bedelaar. Vreselijk vind ik dat.

Soms geef ik ze wel eens een appeltje ofzo, meestal als ze onder het solarium staan na het rijden.
En anders als ze alweer in hun box staan, en dan krijgen ze het in hun voerbak.

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:31

Ik beloon als ik rij mijn paard met de stem of een klopje op de hals. Maar geef eigenlijk mooit snoepjes, hoogstens als ik hem uit de wei haal neem ik een snoepje mee. Omdat je er zoals je al omschrijft er niet gewenst gedrag mee veroorzaakt. Ik geef wel altijd na het rijden wat in de voerbak. Clown