paard angstig --> straffen/belonen/negeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jarrah

paard angstig --> straffen/belonen/negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 08:14

Het valt mij vaak op dat als een paard iets eng vind, mensen het dier vaak overdreven gaan straffen of juist overdreven gerust gaan stellen...IMO bevestig je juist met beide acties de angst van het dier!
Ik zelf negeer het altijd en verleg de aandacht naar een ander punt, pas als mijn paard voorbij het enge punt is krijgt ze van mij een klopje op dr hals...

Hoe pakken jullie dit aan? En met welk doel doen jullie dat?

Armani88

Re: paard angstig --> straffen/belonen/negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 08:19

herhalen, en niet straffen !!

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 08:22

Mijn merrie is soms als haar pet zo staat best kijkerig. Ze komt dan uit de aanleuning. Ik ga haar niet straffen voor de dat wat ze ziet, want ziet ze het nog 80 keer bijwijze van, maar ik ga haar wel terug vragen in de aanleuning, want ze op dat moment wel ongehoorzaam aan mijn hulpen.

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 10:39

Ik straf het nooit, dan wordt het in meerdere gevallen alleen maar erger, dit geldt ook voor het belonen. geruststellen met je stem kan wel, maar natuurlijk in beperkte mate. Naar mijn idee is het negeren het beste, en het inderdaad herhalen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 11:52

Negeren. Hoe meer aandacht je geeft aan het enge voorwerp, hoe enger zo'n paard het vindt, want jij geeft er aandacht aan DUS het zal wel eng zijn Clown . Ik kan wel gewoon eens zeggen 'Niks aan de hand! Is maar een kat..kip..baal plastic..tractor..' terwijl ik gewoon verder rij.

Maar bij schijnkijkerigheid geef ik wel een tik, dat ziet er voor omstanders misschien uit alsof ik oneerlijk met mijn paard omga dan, maar paarden hebben ook snel door dat ze met je voeten kunnen spelen als ze een keer geschrokken zijn en gaan het dan als kunstje uitspelen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 11:55

straffen is het domste wat je kunt doen, dat bevestigd zijn angst alleen maar en zal het alleen maar erger van worden. Ik negeer het gewoon, als het echt heel erg stap ik wel eens af (vaak als hij ergens niet langs wil tijdens een buitenrit) dan loop ik gewoon voorop en komt hij met knikkende knietjes achter mij aangelopen. Maar over het algemeen doe ik het alleen maar als mijn paard echt staat te stuiteren van angst.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 11:59

Het ligt er aan wat ik doen, het ligt eraan wat er gebeurt en welk paard ik onder me heb. Als ik een jong ding rij en ze schrikt, dan zeg ik gewoon rustig iets van 'Rustig maar niets aan de hand' dan neem ik m terug naar de stap om dan rustig langs het enge voorwerp te gaan en ondertussen doe ik een oefening (stelling of iets dergelijks). Is het paardje wat ouder, negeer ik het schrik gedrag en als hij/zij er goed langs gaat dan rustig belonen. Is het paardje gewoon aan het donderen, verhef ik mijn stem en waarschuw haar/hem heel snel op te houden en geef wat extra gas/been.
Nogmaals het ligt geheel aan de situatie.

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 12:00

Inderdaad Visconti...

Straffen moet je nooit doen, schiet je niks mee op. Verder moet je gewoon rustig blijven wanneer zij of hij angstig word.

Zelf ben ik zo ver gekomen dat een veulen nu veel meer deed als eerst....gewoon rustig blijven, en belonen wanneer ze iets goeds doet...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 12:05

idd negeren en aandacht verleggen.
van belonen denken ze dat het angstige gedrag goed is, en bij boos worden worden ze nog angstiger.

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 12:08

Marigold schreef:
idd negeren en aandacht verleggen.
van belonen denken ze dat het angstige gedrag goed is, en bij boos worden worden ze nog angstiger.

Je moet ze imo wel belonen als ze iets goeds doen, dat heeft ons veulen goed door. Ze word steeds minder angstig voor dingen.

Maargoed, denk dat het per paard verschilt.

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 12:12

Je moet het idd zoveel mogelijk negeren, de oefening op dat moment wel herhalen en flink belonen, zodat 't weet dat het goed is.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 12:14

Niet belonon op het moment dat hij anstig is maar op het moment dat hij zijn angst overwind. Dan krijgt hij een prettige ervaring ermee en zal hij de volgende keer niet meer zo bang zijn.

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 12:15

Visconti schreef:
Niet belonon op het moment dat hij anstig is maar op het moment dat hij zijn angst overwind. Dan krijgt hij een prettige ervaring ermee en zal hij de volgende keer niet meer zo bang zijn.

Precies Ja

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 12:19

Als mijn pony ergens niet langs durft, buiten de bak dan stel ik hem wel gerust door tegen hem te praten en beetje in zn nek kloppen en aaien. Dan wordt hij rustig, en weet hij dat hij niet bang hoeft te zijn. Als hij ergens bang voor is waar hij bijvoorbeeld iedere dag langsloopt, stel ik hem ook niet gerust dan zeg ik iets op een bozere toon bijv. kóm, dan loopt hij ook gewoon mee.

Jannis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 12:49

Als mijn pony er niet langs durft, praat ik gewoon tegen d'r.
En als ze er langs is, belonen Ja

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 13:09

Sundancer schreef:
Visconti schreef:

Precies Ja

helemaal mee eens.
ik bedoelde ook niet belonen voor angstig gedrag.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 13:39

Waar ik zo'n hekel aan heb zijn mensen die op een paard zitten die ergens bang voor is en boos worden... Gevolg -> Het paard wordt nog banger, begint gigantisch te snuiven. En voila, alle paarden worden bang Hamer AARGH. Je kunt 't toch wel negeren... Is dat nou zo moeilijk? Gewoon aan 't werk zetten en niet boos worden als hij weg springt. Maar lekker verder gaan waar je mee bezig bent. Of laat het paard eerst maar lekker kijken. En zorg dat ie er langzaam heen loopt en klaar.

Braaf paardje. Vork

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 14:41

Tomaatje schreef:
Waar ik zo'n hekel aan heb zijn mensen die op een paard zitten die ergens bang voor is en boos worden... Gevolg -> Het paard wordt nog banger, begint gigantisch te snuiven. En voila, alle paarden worden bang Hamer AARGH.

Ja of mensen die heel overdreven: 'hóóó maar brááf, ga maar even kijken....' gaan zeggen, vaak worden dat echt van die schijtbokken die op een gegeven moment uit gewoonte al ergens niet meer langswillen... Gestoord

Zo had ik vanmorgen nog met mijn paard....voor het eerst sinds máánden (na de dracht en veulen enzo) ben ik weer lekker met dr op het strand geweest. We gingen op een gegeven moment lekker door de zee heen stappen, maar elke keer als er een golf op haar afkwam vond ze dat eng en vond ze het nodig even een halve meter opzij te springen. Ik heb toen mijn teugels op maat gepakt en ben gewoon, al pratend/lachend tegen mijn medebuiterenrijder, rechtuit gaan stappen. Na een paar keer opzij gesprongen te zijn had ze door dat wij allemaal erg relaxt bleven en werd ze zelf ook steeds relaxter, na 5 minuutjes zo gestapt te hebben kon ik mijn teugels weer losgooien en stapte madam zelf door de golven heen...

Ik denk dat het nog steeds gewoon het beste werkt als je zelf lekker gaat fluiten, zingen, lachen, noem maar op, daarbij ben je zelf relaxt, wat je ook overbrengt op je paard...
Bij mij heeft het iig tot nu toe altijd superfijn geholpen Lachen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:12

tomaatje en jarrah, helemaal mee eens!!!

als mijn paard iets eng vind in de bak zet ik hem extra hard aan het werk zodat ie geen tijd meer heeft om ergens naar te gaan kijken! negeer die angst dus compleet en doe of ik gek ben en t paard nergens iets engs gezien heeft Tong uitsteken

gaat het richting aanstellen/klieren kan ie een geust een tik met de zweep verwachten en ff flink wat been erbij om duidelijk te maken dat er niet geklierd wordt zolang ik op zn rug zit

ben ik in het bos aan het rijden en er iets iets 'engs' blijf ik vlot doordraven(die gang kunnen ze het minste uithalen) en ga ik zig zaggend beetje pasjes opzij zetten over de breedte van het pad("wijken" al kent de 3 jarige dat natuurlijk nog niet volgens t boekje, maar iig pasje opzij voor mn been)
is afleiding, tempo blijft van mij omdat het ook begrenzend werkt en er is geen probleem

ben ik op straat en er komt bv een enge auto aan(paard is nog niet verkeersmak) doe ik of ik gek ben, bljjf heeeeel relaxed ga expres niet mn teugels strakker pakken, geef ff klopje op de hals dattie braaf is(doe ik sowieso weleens tussendoor dus dat maakt hem niet attent op iets 'engs' ofzo) en we zien wel hoe we die auto voorbij komen

tot nu toe nog steeds vlekkeloos gelukkig Lachen

hoe drukker je zelf bent, hoe schrikachtiger t paard gaat worden
en ga je overdreven belonen&geruststellen is dat niet alleen gruwelijk irritant voor de ruiters om je heen(sorry ik stoor me daar dus echt aan Bloos ) maar je paard wordt er ook extra flauw van!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:14

ik negeer het. als je erlangs bent beloon ik, maar straffen niet, je paard kan er ook niet heel veel aan doen dat hij bang is!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:15

jarrah schreef:
Tomaatje schreef:
Waar ik zo'n hekel aan heb zijn mensen die op een paard zitten die ergens bang voor is en boos worden... Gevolg -> Het paard wordt nog banger, begint gigantisch te snuiven. En voila, alle paarden worden bang Hamer AARGH.

Ja of mensen die heel overdreven: 'hóóó maar brááf, ga maar even kijken....' gaan zeggen, vaak worden dat echt van die schijtbokken die op een gegeven moment uit gewoonte al ergens niet meer langswillen... Gestoord

Zo had ik vanmorgen nog met mijn paard....voor het eerst sinds máánden (na de dracht en veulen enzo) ben ik weer lekker met dr op het strand geweest. We gingen op een gegeven moment lekker door de zee heen stappen, maar elke keer als er een golf op haar afkwam vond ze dat eng en vond ze het nodig even een halve meter opzij te springen. Ik heb toen mijn teugels op maat gepakt en ben gewoon, al pratend/lachend tegen mijn medebuiterenrijder, rechtuit gaan stappen. Na een paar keer opzij gesprongen te zijn had ze door dat wij allemaal erg relaxt bleven en werd ze zelf ook steeds relaxter, na 5 minuutjes zo gestapt te hebben kon ik mijn teugels weer losgooien en stapte madam zelf door de golven heen...

Ik denk dat het nog steeds gewoon het beste werkt als je zelf lekker gaat fluiten, zingen, lachen, noem maar op, daarbij ben je zelf relaxt, wat je ook overbrengt op je paard...
Bij mij heeft het iig tot nu toe altijd superfijn geholpen Lachen

idd

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:15

Renske_ schreef:
tomaatje en jarrah, helemaal mee eens!!!

als mijn paard iets eng vind in de bak zet ik hem extra hard aan het werk zodat ie geen tijd meer heeft om ergens naar te gaan kijken! negeer die angst dus compleet en doe of ik gek ben en t paard nergens iets engs gezien heeft Tong uitsteken

gaat het richting aanstellen/klieren kan ie een geust een tik met de zweep verwachten en ff flink wat been erbij om duidelijk te maken dat er niet geklierd wordt zolang ik op zn rug zit

ben ik in het bos aan het rijden en er iets iets 'engs' blijf ik vlot doordraven(die gang kunnen ze het minste uithalen) en ga ik zig zaggend beetje pasjes opzij zetten over de breedte van het pad("wijken" al kent de 3 jarige dat natuurlijk nog niet volgens t boekje, maar iig pasje opzij voor mn been)
is afleiding, tempo blijft van mij omdat het ook begrenzend werkt en er is geen probleem

ben ik op straat en er komt bv een enge auto aan(paard is nog niet verkeersmak) doe ik of ik gek ben, bljjf heeeeel relaxed ga expres niet mn teugels strakker pakken, geef ff klopje op de hals dattie braaf is(doe ik sowieso weleens tussendoor dus dat maakt hem niet attent op iets 'engs' ofzo) en we zien wel hoe we die auto voorbij komen

tot nu toe nog steeds vlekkeloos gelukkig Lachen

hoe drukker je zelf bent, hoe schrikachtiger t paard gaat worden
en ga je overdreven belonen&geruststellen is dat niet alleen gruwelijk irritant voor de ruiters om je heen(sorry ik stoor me daar dus echt aan Bloos ) maar je paard wordt er ook extra flauw van!

Ja Ja
Heb ervaring in en kan je vertellen dat je daarin helemaal gelijk hebt Bloos
Gelukkig ben ik opweg naar beter Haha!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:55

Ligt eraan, soms doet hij net alsof hij schrikt, dan straf ik hem overigens niet overdreven, ik zeg gewoon kort en heel duidelijk iets met mijn stem, en dan snapt hij het al.
Als hij verder iets engs vind dan let ik er niet op, negeer het meestal. Als hij echt gaat jammeren en omdraaien ga ik er in draf op af, ben ik ondertussen streng voor hem. Is hij er voorbij krijgt hij een klopje, meer niet, hij moet zich ook niet de 'king' gaan voelen dat hij er voorbij is gegaan Clown

doossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:07

negeren
en er steeds langs gaan
en belonen als ze er niet meer naar kijkt of zo
Tong uitsteken

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:29

Je straft een klein kind toch ook niet..
als die iets eng vind.
Straffen, vind ik zo erg op dat gebied.