tips gevraagt?!! met foto's!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mukkes

tips gevraagt?!! met foto's!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 17:18

Mijn fjordje is 3jaar en sins juli onder het zadel.
maar nou is dus mijn probleem dat hij maar met zijn hoofd hoog in de lucht blijft lopen!
hij is naar mijn weten niet gespannen, maar hij blijft gewoon zo lopen!
ik rijd hem nu met martingaal, zodat hij zijn hoofd niet zoo hoog doet dat hij bijna tegen mijn neus aan botst. (is dus al een keer gebeurt) hierdoor luistert hij niet veel naar mijn hulpen (hij doet het wel) en leeft hij soms in een heel andere wereld dan mij.
hij hoeft van mij echt niet aan de teugel te lopen ofzo maar ik zou wel graag willen dat hij eens lekker met zijn neusje naar beneden ging lopen.
ik krijg 1x in de week les! en rijd hem dan verder nog 3x zelf in de week.
Ik wil er wel even bij zeggen dat ik hem zoveel mogelijk op beenhulpen rijd, en erg veel overgangen maak, en voltes maak enz enz.. hij word dan erg dwars

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

graag jullie hulp!!! dat ik er dan wat aan kan doen! en hebben er meer fjorden last van dit probleem??

smano

Re: tips gevraagt?!! met foto's!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 17:21

Je hebt toch les wat zegt je instructrice ervan dan. Je zou hem eens kunnen longeren met bijzetjes. ( en je neusriem zit te laag) Kan hij onbelast eens wat meer dalen met het neusje.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 17:24

Misschien heeft hij zijn balans nog niet gevonden en loopt hij daarom met de neus in de lucht?

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 17:25

Ik rij zelf ook altijd op een fjord, en met het inrijden dan heeft hij ook altijd zn hoofd in de lucht, maar als die zich eenmaal op de oefeningen moet concentreren gaat ie vanzelf met zn hoofd naar beneden. Maar die van mij blijft niet de hele tijd met zn hoofd in de lucht lopen Tong uitsteken

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 17:26

smano schreef:
Je hebt toch les wat zegt je instructrice ervan dan. Je zou hem eens kunnen longeren met bijzetjes. ( en je neusriem zit te laag) Kan hij onbelast eens wat meer dalen met het neusje.

nou je het zegt idd mijn neusriem zit te laag zal hem gelijk omhoog zetten als ik d'r ben!!
mijn instructrice doet er niet echt wat aan! eigelijk! Vork

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 17:29

Mukkes, je hebt al een topic geopend op RT. Dubbelpost is niet toegestaan. Aangezien je al meer reacties hebt in dit topic verplaats ik dit naar RT en sluit ik het andere topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 17:31

mukkes schreef:
smano schreef:

nou je het zegt idd mijn neusriem zit te laag zal hem gelijk omhoog zetten als ik d'r ben!!
mijn instructrice doet er niet echt wat aan! eigelijk! Vork

Dan zou ik gelijk een andere instructrice nemen !
Logisch dat hij een sterrenkijker is als je instructrice er niks van zegt

Je zou hem ook kunnen longeren met pessoa of met bijzet

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 17:35

Misschien is het een lichamelijk probleem?
Ik ken een paard dat het gewoon niet kán..
Maar dat komt trouwens ook maar heel zelden voor!
Verder zou ik het niet weten, heb er niet zoveel verstand van, maar iniedergeval veel succes ermee!

smano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:16

Inderdaad van instructrice veranderen het is toch de bedoeling dat jij en je paardje daar wat van leren.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:02

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 27-03-22 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:06

ik zou er geen hul;pteugels ofzo aan hangen.
ik zou hem op een bitloos hoofdstel gaan rijden, en lekker met lange teugel, stappen enzo.
mijn ervaring is dat ze dan na een tijdje beginnen te briezen, en dan even later met de neus naar beneden gaan lopen.
misschien vraag je nu te veel van hem.
dus ik zeg, gewoon los die teugels.
en rustig aan, niet te veel tempo.

Kirsten01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:37

Ik heb hetzelfde probleem met mijn verzorgfjord ongeveer

TakeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:00

Rijd hem met elastiek een tijdje?

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:12

evelien_d schreef:
Rijd hem met elastiek een tijdje?

Een elastiek gaan ze alleen maar tegen in lopen hangen, teminsten dat heb ik bij meerdere paarden gezien.

Ik zou op zoek gaan naar een goede instructeur die je kan helpen je paard zijn balans te vinden zodat hij een betere hals/hoofdhouding kan vinden

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 10:28

Ik zou hem idd zoals gezegt met passoa/bijzets longeren, dan leert hij wat de druk inhoudt. Daarna zal het makkelijker moeten gaan en gaat dat niet (evt. met andere instructrice), zou ik toch zijn rug laten checken!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 10:34

Ik zou EERST zijn rug laten checken, hij houdt hem zo vast!!! Dan zou ik hem vaak gaan longeren met pessoa o.i.d. dan kun je zien of het wel in hem zit om rond te lopen. En zeker een andere instructrice zoeken!!!!!

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 10:35

Vooral ook omdat je schrijft dat hij erg dwars wordt als je voltes ed maakt met hem, in combinatie met dat hoofd zo hoog, zal ik hem idd zoals eerder is gezegd hem zowiezo laten checken of hij medisch niks mankeert.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 10:44

Op beide rijfoto's vind ik de teugels vrij strak.
Een jong paard moet op "zijn eigen benen" leren lopen. Dat doe je o.a. door in het begin zonder teugeldruk te rijden. Probeer hem eens wat losser te laten (zelfs met boogje in de teugels).
Het lijkt nu alsof hij steunt op de teugels.

Het blijft wel moeilijk om van een foto te beoordelen.
Ik ga overigens mee met het zoeken van endere instructie.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 10:54

Nieuwe instructie zoeken, die er wel iets aan wil doen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 10:55

Longeren met bijzetten met bijv. een touwtje kan wonderen doen. Als je handig bent, longeren met dubbele longe. Wat wel belangrijk is dat je hem voorwaarts houdt.
Verder zou ik als ik jou was iemand zoeken die je hier gericht mee helpt onder het zadel. Je paard is niet aan het been, er is geen nageeflijkheid voor het been naar de hand toe. Dat is heel moeilijk uit te leggen op een forum. Je moet daar in de praktijk mee aan de gang met iemand die je daar ter plekke mee kan helpen.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:02

Ik ga ook mee met hetgeen wat raket zegt. Overigens lijkt het dat je de martingaalstopjes aan de verkeerde kant van je martingaal heb zitten. Ze behoren aan de kant van het bit te zitten.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:08

Idd zoek een goede instructeur die je kan helpen met dit soort dingen, dit soort advies op internet geven is gewoon heel moeilijk.

Als eerste moet je altijd al het lichaamelijke uitsluiten, rug, tanden, ligt het zadel wel goed, ligt het bit fijn in de mond. Verder het is een jong dier. Die moeten nog balans krijgen met een ruiter op zijn rug, dit heeft simpelweg tijd nodig. Hang er echt geen hulpteugel aan. Als je correct rijdt, voorwaards, dan komt de ontspanning, balans en nageefelijkheid wel. Maar hiervoor zou je op zijn minst een goede instructeur langs de kant hebben moeten staan.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:21

Ik denk dat als jij je teugels nog even losser laat in plaats van hem zo dicht bij je te houden, hij vanzelf meer gaat ontspannen. Hij is nog jong, het is ook moeilijk voor hem om evenwicht te vinden met een ruiter op zijn rug. Mijn fjord is nu vier, het gaat al wat beter, maar in galop in de bak gaat hij liefst ook nog met zijn hoofd in de lucht plat door de bochten. Hij kan zijn evenwicht dan niet bewaren en zet dan maar flink gang er in om overeind te blijven. Buiten, rechtuit, is er geen probleem.
Rustig rijden dus, ontspannen blijven.
Verder: leuke pony, wat een heerlijke manen!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:27

Ludora schreef:
Idd zoek een goede instructeur die je kan helpen met dit soort dingen, dit soort advies op internet geven is gewoon heel moeilijk.

Als eerste moet je altijd al het lichaamelijke uitsluiten, rug, tanden, ligt het zadel wel goed, ligt het bit fijn in de mond. Verder het is een jong dier. Die moeten nog balans krijgen met een ruiter op zijn rug, dit heeft simpelweg tijd nodig. Hang er echt geen hulpteugel aan. Als je correct rijdt, voorwaards, dan komt de ontspanning, balans en nageefelijkheid wel. Maar hiervoor zou je op zijn minst een goede instructeur langs de kant hebben moeten staan.

Helemaal mijn idee. Je pony is nog jong en moet nog zoveel leren. Misschien ligt het bit niet fijn in de mond, te dikke tong, last van tanden, rugproblemen. Eerst het lichamelijke laten onderzoeken en niet met allerlei hulpteugels aan de gang.
Begin maar eerst met vooruit rijden, rechte lijnen aan een lang teugeltje. Veel stappen, zodat je pony kan leren ook jouw gewicht goed te dragen.

Succes.

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 12:04

nairtje schreef:
Ik ga ook mee met hetgeen wat raket zegt. Overigens lijkt het dat je de martingaalstopjes aan de verkeerde kant van je martingaal heb zitten. Ze behoren aan de kant van het bit te zitten.

ik heb de martingaal wel goed hoor ik denk dat het gewoon wat vertekent op de foto!