Citaat:
Zoals Katoo71 al aangaf is langjarige rijervaring niet relevant bij het beleren van paarden...jonge paarden beleren is een kunst, met een hoofdletter K, en daar komen heel andere dingen bij kijken dan het doorrijden van een paard waar al knoppen op zijn gezet.
dat is wel zo, maar ééns moet idd toch de eerste keer zijn?
Als je van jezelf weet dat je een goede, rustige, consequente ruiter bent die niet bang is, maar ook weer geen grote risico's neemt.
Je een paard voor zover mogelijk kan begrijpen, kan inschatten en jezelf in dat plaatje kan zetten plus dat je ook nog begeleiding hebt,
dan kan je wat mij betreft een paard inrijden hoor.
maar al heb je 3223789 jaar ervaring, je gevoel of intuïtie moet gewoon goed zijn, als er ook maar een mini twijfel ergens zit, moet je het al niet doen.
En daarin moet je heel eerlijk zijn tegenover jezelf.
Ik vind overigens niet dat je een paard zomaar verpest hoor, dan zou inrijden alleen weggelegd zijn voor de dure dressuur en africhtingsstallen, terwijl de dingen die daar gebeuren soms ook niet door de beugel kunnen (vind ik)
Ik bedoel iemand die 50 paarden heeft ingereden, is in mijn ogen nogniet iemand die dat ook daadwerkelijk kan.