Hoe boos word jij als een paard iets niet doet ..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quente_

Hoe boos word jij als een paard iets niet doet ..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 17:37

Mijn pony gaat dus zonder zweep amper in galop.
Toch ging ik woensdag zonder zweep rijden.
Ze is gewoon uit eigenwijsheid dat ze niet overgaat in galop.
Na 4x ging ze alleen maar snel draven en niet galloperen dus. Wat je ook deed met je stem,benen of wat dan ook.
Na de 6e x werd ik dus wel wat boos op mijn pony,immers is het niet dat ze het niet kan of durft,maar dat ze het gewoon niet wil .. ze heeft er gewoon geen zin in. Maar zou ik naar haar luisteren en weer overlaten gaan in stap,heeft zij dus gewonnen.
ik had gewoon de neiging om inplaats van gewoon goed te gaan drijven gewoon echt goed hard te gaan drijven,niet onzichtbaar,,maar echt je benen van het zadel afhalen enzo..
Heb ik niet gedaan,maarja..

Hoe boos worden jullie als een paard na een aantal keren het nog niet wil doen ..? Of na de 1e keer al niet doet.. ?

Flew

Re: Hoe boos word jij als een paard iets niet doet ..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:39

Ik word amper boos op mn paard. Ik probeer gewoon net zolang tot het wel goed gaat, als het moet zelfs met korte pauzes, en als het dan éven goed gaat ben ik tevreden, beloon ik, en gaan we ergens anders mee bezig. Lachen Ik bereik liever zo iets dan door boos te worden.

Edit; hierbij moet ik wel vermelden dat mijn pony vrij snel over de zeik is en boos worden alles alleen maar erger maakt.

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:42

Ik bereik ook veel meer als ik net als Flew, even met een 'pauze' weer verder ga, maar soms lukt me dat niet en dan krijgt hij het ook wel te weten dat ik het er niet mee eens ben Bloos.
Maar meestal is het zo dat als het niet lukt, ik eerst weer iets anders doe, ook omdat hij nog jong is en bepaalde dingen nog moeilijk vind.

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:43

Niet, bij mijn paard heeft dat totaal geen nut, daar wordt ze heel onzeker van. Ik werk nu alleen maar door middel van belonen van haar goede gedrag. En dat gaat nu gelukkig heel erg goed Lachen

missyissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:45

ik straf amper behalve als het hij het erg bond heeft gemaakt dan tik eens tegen zijn hals maar niet hard dat doe ik om te laten weten dat het egt niet kan maar dat is egt maar heel soms.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:46

Ach.. echt boos worden heeft weinig zin en zal niet snel door je paard worden begrepen. Maar intussen is het wel belangrijk om te weten wat je doet en consequent te zijn. Ik heb altijd geleerd met hulpen: begin klein, en vergroot ze als dat nodig is. Zodra er reactie is ophouden met druk geven. Heb je overigens een idee waarom ze niet aangaloppeert zonder zweep? Misschien is het haar eerder wel met zweep geleerd, en begrijpt ze gewoon niet helemaal wat de bedoeling is.

hazelnootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:49

Jouw paard wil niet in galop. Snapt je paard je hulpen wel? Heeft je paard wel genoeg energie (misschien krijgt hij te weinig krachtvoer)? Heeft je paard pijn in galop? Anders is het gewoon luiheid van je paard. In dat geval zou ik eens de zweep erbij pakken. Je paard neemt je gewoon in de maling. Geef eerst de goede hulpen, gaat je paard niet, dan geef je een tikje met je zweep. Als je zo een paar keer aanspringt, weet het paard dat als je wil galoperen dat je het ook echt meent en zal hij na een paar keer ook zonder zweep luisteren.

Je boosheid snap ik wel. Als je paard keer op keer iets niet wilt doen is dat heel frustrerend. Vaak is het zo als mensen boos zijn, dat ze hun paard de schuld geven waardoor ze niet meer naar hun eigen fouten gaan kijken en dat is een negatief effect van boosheid. Maar boosheid kan ook positief werken (dat heb ik altijd), je laat je paard te veel toe, na een tijdje word je echt boos, en dat voelt het paard meteen aan. Je concentratie verbetert, waardoor je meer op je hulpen let en dan loopt je paard een stuk beter en ontspannender.

Maar ieder mens uit zijn boosheid op een andere manier. Dus probeer weer even rustig op adem te komen, en vooral niet opgeven Pling.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:53

Eerst soms iets te boos, maar ik heb het mezelf afgeleerd, want het was vaak zeer onterecht: dan snapte hij t gewoon niet (door mij) en kreeg hij er nog is op zn donder bij... Boos!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:53

bij mijn pony helpt het niet als je boos wordt, of even een flinke schop geeft, dan wordt hij helemaal gestresst en gaat hij nog harder lopen enzo dus niet handig Tong uitsteken ik blijf gewoon rustig, als het even goed gaat stop ik ermee en doe ik wat anders Lachen

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:55

Als de pony/paard het niet snapt (meestal zo) dan wordt ik niet boos en probeer ik het gewoon vaker.
Als de pony gewoon het niet wil doen, terwijl hij het wel degelijk kan of snapt, dan wordt ik wel wat strenger ja.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:55

Ik moet bekennen dat ik heel snel driftig wordt, zowieso Clown. En dus ook snel als het paard niet meewerkt, maar probeer die driftigheid wel zo te richten dat ik alles zó correct uitvoer dat het paard er niet omheen kan, dan krijgen ze geen cm speling meer van me.
Ik heb ook een driftkikker van een paard, en dit werkt het beste, imo bereik je niets met héél boos worden en gaan slaan etc.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:59

ik word niet boos, maar wel snel gefrustreerd, van het lukt ook nooit Bloos
in jou geval, zal het misschien helpen om stemhulpen erbij te gebruiken, dus met zweep als je dan overgaat naar galop, gaaaalop! erbij roepen.
na een paar keer snapt hij het dan zonder zweep ook wel.
en natuurlijk ook steeds de beenhulpen erbij, dan kan je later misschien de stemhulp afbouwen.
bij mijn paard werken stemhulpen dus echt super goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:59

Kan me niet echt een moment bedenken dat mijn paard iets niet doet wat ik wil.
Alleen buiten durfd hij niet altijd ergens langs, blijf gewoon net zolang wachten tot hij zelf er langs gaat. Hij mag alleen maar vooruit, dus niet draaien of achterwaarts. Binnen 30 sec. zijn we er voor bij, veel efficenter dan me kwaad gaan staan maken.

Als ik al boos word blijf ik wel rustig en geduldig. Als ik kwaad ga doen moet mijn paard onder duk presteren, waardoor hij dat gene niet goed uitvoert, ik bozer zou wordn enz. Heeft dus nog weinig zin ook.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:00

In mezelf wordt ik echt heel erg boos. Maar kan het moeilijk tegenover mijn verzorghaffie uiten. Dan wordt ik echt heel erg kwaad, maar doe verder eigenlijk niet veel. Afgelopen woensdag heb ik voor het eerst Rinse ECHT op zijn sodemieter gegeven. Ik schrok er zelf van. Maar naar mening van verschillende personen ben ik woensdag nog steeds te lief geweest.... Tja, dat is wel een beetje mijn probleem.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:01

Mijn pony krijgt alleen straf als hij het écht verdiend.
Als mijn pony weigerd iets te doen en hij snapt en kan het dan word ik streng ja.
Maar als hij iets niet begrijpt dan word ik niet boos en ga ik iets anders doen en probeer het later nog eens. Lachen

Ik ben heel ongeduldig, dus moet mezelf vaker op me flíkker geven als mijn pony, zodat ik niet oneerlijk tegenover mijn pony ga zitten doen.. Schijnheilig

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:09

Marly_ schreef:
Ik ben heel ongeduldig, dus moet mezelf vaker op me flíkker geven als mijn pony, zodat ik niet oneerlijk tegenover mijn pony ga zitten doen.. Schijnheilig

Heb ik ook heel erg last van Ja

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:17

ik weet dat ik nu heel bokt over me heen krijg :
ik straf mijn paard wel!
mijn verzorghaflinger weet echt niet van ophouden en je kan het blijven proberen .. heb het 1 keer volgehouden zonder straffen ik heb 1,5 uur gereden en het was nog niet gelukt Boos! dan komt bij mij die zweep er toch echt op hoor!
bij haar is het niet niet kunnen maar moeilijk vinden zijn .. schouder binnenwaarts .. ow natuurlijk wil ik je proberen eraf te gooien hoor! Boos!
ze blijft dan bezig en uiteindelijk word ze zo moeilijk dat ik niet goed meer blijf zitten terwijl ik niet snel van haar val .. ben al 1 keer midden in het hek terecht gekomen .. toen was ze toch echt niet jarig .. ben er weer opgestapt (ze krijgt me niet klein) en doorgereden uiteindelijk deed ze het maar echt niet zonder straf hoor!
het licht er wel aan of ik merk dat ze t niet wil of niet kan .. bij springen straf ik haar dus vrijwel nooit omdat ze daar moeite mee heeft maar wel onwijs hard haar best doet Knipoog bij dressuur vind ze veel dingen moeilijk maar kan ze het wel .. dan wil je haar naar achter laten lopen en dat doet ze niet .. maar als je naar buiten wil met haar kan ze het ineens onwijs goed .. zelfs een hele laan rijden (200 meter achteruit .. dan kan ze het toch wel goed)
zonder straffen kom ik er bij haar niet
ze doet het gewoon niet en het duurt onwijs lang voor ze zich eindelijk overgeeft en tegen die tijd is ze zo moe dat je niet verder meer kan rijden!
licht geheel aan het paard of je moet straffen of niet .. bij een jong paard moet je dus echt nooit straffen vind ik .. of het moet echt te bond worden !
[size=9]nu wil ik dus niet heel bokt over me heen van dierenmishandeling .. verder rij ik echt niet gemeen op haar maar als ze iets echt niet doet krijgt ze straf .. daar maakt ze het zelf naar![/size]

xMK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:09

Wij hebben een 'nieuwe' mevrouw op stal met ontzettend veel geduld, en zij rijdt een erg moeilijk paard, maar door dat geduld lukt het haar wel! Ik heb veel te weinig geduld en kan erg boos worden, dan moet ik echt even stappen anders ben ik tot best veel in staat, dus ga ik gewoon even stappen Tong uitsteken

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 23:06

ik heb weinig geduld met mijn paard en weet ook dat dit een zeer zwak punt is van mijzelf. van de week weer, ze heeft sinds kort dat ze continue met haar hoofd schud omdat haar manen bij de oren kriebelen. en dan schud ze zo hard dat de teugels je handen uitvliegen.
na een keer of 6 ben ik het zat en gaat er gewoon een knopje om in mijn hoofd en ben ik alles behalve aardig als ze het weer doet. mijn instructrice heeft hier een handig truukje voor bedacht, gelijk teugels lang, 4 rondjes afkoelen en opnieuw beginnen met warmrijden.
tegen die tijd ben ik weer blij en mijn paard en kunnen we gewoon rijden.
ik heb ook een tijdje gehad dat ik van het paard afging en even ergens tegenaan ging schoppen, maar dat ging soms moeilijk,bv tijdens de clublessen valt zoiets erg op Clown
maar voordat men denkt dat ik alleen maar uit agressie besta ofzo, ik ben ook heel vaak wel lief en geduldig voor mijn paarden hoor Haha!

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 23:13

in het begin werd ik heel snel boos als mijn paard neit deed wat ik wilde, maar dat werkt dus niet bij haar, dan doet ze helemaal niets meer. Rustig helpen werkt dan het beste, en dan het net iets duidelijker vragen en blijven volhouden en zodra ze het goed doet gelijk belonen, anders vertikt ze het de volgende keer..

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 10:28

Ik word echt nooit meer boos, heb echt megaveel geduld. Ik denk altijd maar: dan moet je de hulpen maar zo geven dat ze je snapt. Ook al probeert een paard je uit dan is het nog aan jou om dus betere hulpen te geven. Imo ligt de fout altijd bij de ruiter, een paard doet slechts wat hem is opgedragen of wat hem het beste lijkt in de situatie .

@Smurffie (ik kan het niet laten, sorry): nee dat is lekker, je pony vind het moeilijk en dus straf je haar? En je beschrijving van achterwaarts gaan ("naar achteren lopen") doet mij vermoeden dat je wellicht de hulpen niet correct geeft. Uit zichzelf achterwaarts gaan of op vraag van de ruiter is heel wat anders. En net zo lang doorgaan tot ze niet meer kan? Boos! . Ik zou zeggen, leer consequenter zijn en betere hulpen geven, ipv domweg met de zweep erop, daar leren ze niks, maar dan ook helemaal niks van! Nee, jij kwam echt niet op mijn paard!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 10:31

Hangt het er vanaf of ze het niet snapt, of als ze iets expres niet doet om mij te pesten....
Bij het tweede kan ik boos worden ja.. en ik vind dat je je paard neit moet laten winnen Clown. zo kan die het vaker gaan doen/gebruiken

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 10:36

als hij iets niet snapt bijvoorbeeld als je wijken aan het leren ben en het gaat nog niet helemaal heb ik daar alle gedult voor .
maar als ze bijvoorbeeld niet in de gallop wil gaan terwijl ze het normaal altijd doet dan wijs ik er haar wel op door een tikje

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 10:41

Als ze iets vertikt wat ze (makkelijk) kan, ja dan krijgt ze het met mij aan de stok (zo heeft ze een periode gehad dat ze nog niet over een balkje wou stappen, laat staan een laag hindernisje springen, ja toen ben ik boos geweest. Er was geen enkele reden om NIET over een balkje te willen/kunnen stappen.) Doet ze iets niet omdat dit nieuw en onbekend is dan word ik niet boos, daar kan ze niks aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 12:18

Ik wordt nooit boos maar blijf juistheel rustig. Ik ga er vanuit dat wanneer mijn paard iets niet doet hij daar een reden voor heeft:
- hij begrijpt niet wat ik van hem verlang;
- hij is niet in staat [fysiek] het gevraagde uit te voeren.
Met die kennis ga je op zoek naar een andere manier om je paard te benaderen.