Palmira is 3,5. Thuis met opstappen is er geen enkel probleem. Dan stap ik alleen op in alle rust. Alleen op de manege is ze enorm aan het klieren. Een paar weken terug was het zo erg dat ik eraf ben gevallen en onder haar door ben gekomen met opstappen. M,n moeder hield haar toen vast, ze begon enorm met haar hoofd te schudden, ging in de achteruit, raakte uit balans en zakte door haar achterbenen. Dus met paard en al onderuit
Geen fijne ervaring. Daarna nog een keer geprobeerd en dat ging gelukkig goed. In tussentijd ben ik niet met regelmaat naar de manege geweest. Maar die keren dat ik heen ging, ging het ook heel onrustig. Ene keer beter dan de andere keer. Maar ik zat.
Gister was ze met opzadelen al enorm onrustig. M,n moeder hield haar vast met opstappen. Ze begon weer met haar hoofd vervelend te doen en beukte m,n moeder aan de kant en zette het weer in als een idoot in de achteruit. Ben gelukkig wel blijven zitten, alleen baal enorm.
Op zo,n moment kun je haar gewoon niet houden, begin dan maar eens wat tegen 600 kilo... Op de manege zijden ze dat ik haar een beste schop moet geven. Alleen vraag ik me af of dat de beste methode voor haar is.
Palmira is een paard die weet dat ze sterker is, en niet zomaar iets aanneemt. Ze probeert altijd wel even wat als ze het er niet mee eens is... Zoals mijn hoefsmid ook zegt: een ECHT karakter paard.
Het is ook niet zo dat het een teveel aan energie is op dat moment. (Tuurlijk heeft ze dat dan ook) Als ik haar eerst longeer op de manege gaat ze net zo goed vervelend gedrag vertonen.
De eerst volgende keer moet het gewoon goed gaan. Het is niet alleen vervelend gedrag, veilig is het ook niet..
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Hoe heb je dat opgelost? Of zijn er mensen die ideeen hebben om dit gedrag af te leren?

). Ze heeft tenslotte op jou te wachten en het moet niet zo zijn dat zij haastig op moet stappen omdat zij geen geduld heeft of er zin in heeft.