Hoe train je je paard? Laag en diep of hoog en dragend

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Armani2002

Hoe train je je paard? Laag en diep of hoog en dragend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 15:41

[b]Ik wil weten wat jullie vinden van mensen die hun paard heel laag en diep rijden (met hun neus tussen de voorbenen) of gewoon hoog en opgericht dat hij zijn hoofd draagt?

Ik rij mijn jonge paard in het begin altijd los door hem laag te rijden alleen niet met zijn neus tussen zijn knieen maar mee het halsstrekken idee en daarna pak ik hem op en rij ik hem hoog en met zijn neus op de loodlijd...

Goed of zijn er ook nog andere goede manier voor de afwisseling.........

Pink_Horizon

Re: Hoe train je je paard? Laag en diep of hoog en dragend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 21:23

Verplaatst: VD-RTD

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 21:28

Lang en laag. Vanuit achter naar voren

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:06

Lang met de neus ter hoogte van zn knieen losrijden met t neusje iets erin. Dan meer voor je neerzetten met t neusje op de loodlijn. Dit werkte bij mijn paard altijd het beste. Zo laag rond en diep mogelijk los proberen te werken, en dan de ruimte geven en voor je neerzetten. Maar ik denk dat dat per paard verschilt

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:31

ik rijd bij voorkeur met veel lengte in de hals en het neusje eruit. Absoluut niet laag, diep en rond. deze lengte moet behouden blijven als ik hem oppak maar dan komt het hoogste punt achter de oren, loopt hij dus fijn wat meer opgericht..

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:34

Als je even de zoekfunctie had gebruikt, had je hier al -tig topics over gevonden, meestal met heftige discussies Knipoog

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:38

met losrijden doe ik het altijd lang en laag...vooral van achter naar voren...en als dat lekker gaat pak ik hem erbij en moet hij hogerop..

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:43

Van achteren naar voren, in het begin laag, maar NOOIT achter de loodlijn!!! Hele slechte nieuwe mode naar mijn idee. Dan meer verzameld met meer oprichting, en vooral regelmatig strekken naar voren en naar beneden. En veel variatie. En als 'ie iets heel goed doet: ophouden! Dan blijft dat hangen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 01:07

Ik pas me aan aan de vorm van de dag, het gevoel van het moment.
Dus ene keer lang laag, andere keer iets ronder.
Feit is wel dat ik het paard mijn hand laat zoeken. Dus wel voor het been maken, vlug aan het been, hand opzoeken, aanleuning.
Eigelijk volgens de takt, aanleuning, ontspanning verhaal.
Het laten dragen oke achterbeen moet altijd ondertreden. Maar het resultaat een verzameld paard vraag ik pas na een half uur afhankelijk of het paard het op dat moment aankan of niet.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 12:54

lange teugel (lang dus) en dan steeds korter oppakken maar dat pas als hij mee gaat geven!

Image_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:51

ik rijd mijn paard altijd lekker ontspannen naar beneden Lachen

hazelnootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:58

Mijn streven is om mijn paard voorwaarts neerwaarts te rijden. Ik wil haar van voren laag en rond hebben. Dat hoog en dragend dat komt wel, zodra ze daar aan toe is. Alleen is mijn paard vaak gespannen, waardoor het het heel moeilijk is haar laag en rond te rijden. Als ze erg gespannen is rijd ik met een slofteugel. Na een tijdje loopt ze lekker laag en rond van voren en kouwt ze op haar bit en schuimt ze een beetje uit haar mond. Dan is mijn paard pas ontspannen.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:37

hazelnootje schreef:
Als ze erg gespannen is rijd ik met een slofteugel. .

wat is in jou geval daar dan het positive effect van?

hazelnootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:04

esmir schreef:
Citaat:
wat is in jou geval daar dan het positive effect van?

Als mijn paard erg gespannen is en ik haar probeer laag te rijden (zonder slof), loopt ze wel een beetje rond van voren, maar zet ze haar nek heel erg op en kan ik haar onmogelijke laten uitschuiven van voren. Met gevolg dat ze haar rug spant. En als mijn paard niet ontspannen is, valt er niet echt mee te rijden.

Als ik de slofteugel er aan hang, dan krijg ik haar makkelijker naar beneden. En dat doe ik niet door de slof strak te houden hoor. Met slof lukt het mij haar binnen no time rond te rijden en ze word lekker lang in de nek (dus niet meer een opgekropte houding). Doordat ik haar goed aan me been heb, word ze voorwaart neerwaarts. En dan gaat mijn paard kouwen en zie je schuim op haar lippen staan, wat een teken van ontspanning is. Op dat moment laat ik mijn slof wat losser, waardoor de slof geen werking meer heeft. Schikt mijn paard weer en is de ontspanning weer weg, neem ik de slof er weer wat bij en begin ik weer opnieuw.

Wat ik er wel bij wil zeggen is dat ik nooit meer druk op de slof heb staan als op de gewonen teugel. Je rijd altijd met je gewone teugel, en een lichtelijk contact met je slof zodra je paard uit de gewenste houding gaat.

Het mooie aan de slof is, dat je hem kan loslaten wanneer je wilt. Als je paard bijvoorbeeld gaat hangen in een thiedeman moet je eraf gaan om hem losser te doen. Gebeurt dit bij een slof, kan je de slof onmiddelijk losgooien en verder gaan op alleen je gewone teugel.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:07

ok, dankje, was benieuwd..

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:09

Tijdens het inrijden rij ik haar laag, voorwaarts neerwaarts, en na de stap draf en galop, pak ik haar op en ga dan echt aan het werk.

hazelnootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:51

esmir schreef:
ok, dankje, was benieuwd..

Oke Haha! , ik was bang dat je een verkeerde indruk van mijn slofteugelgebruik zou hebben Bloos.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 23:09

haha, weet je , ik zou er nooit voor kiezen, maar ik heb nooit een uitleg gehoord van iemand die (fanatiek) met een slofteugel rijd. ik vond dit wel duidelijk. maar zou er zelf nogsteeds niet voor kiezen.

Armani2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 23:28

Barmat schreef:
Als je even de zoekfunctie had gebruikt, had je hier al -tig topics over gevonden, meestal met heftige discussies Knipoog

Kan zo zijn maar ik heb me eigen tpoic geopend om te kijken wat mensen van mijn rijstijl vinden en te kijken wat ze er op zeggen niet erg toch lijkt me

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 23:45

Klinkt misschien wat vreemd, maar ik vind het fijn om bovenin te beginnen en vanuit daaruit wat uit te bouwen naar beneden, naar beneden vind ik braaf, dus zeg maar naarh et laag en diep toe. Aangezien maya een haflinger is, ben ik erg blij wanneer ze haar hals echt gebruikt en deze lang en laag brengt.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 23:49

Allebei een combinatie: Namelijk eerst lekker voorwaarts neerwaarts rijden en goed losmaken. Van achter naar voren werken. Naarmate 10-15 min. te hebben losgereden pak ik haar op en ga dan meer aan de serieuze werk, maar af en toe ga ik weer richting voorwaartneerwaarts. Maar meestal werk ik gewoon dragend. Naderhand gebruik ik ook 5-10 voor cooldown.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:51

Heel afwisselend, vaak longeer ik voor het rijden met een slof als bijzet om lekker laag en over de rug te laten ontspannen. Longeren is van groot belang en doe ik zeker 2x in de week en meestal dus ook voor het rijden. De slof gebruik ik met rijden nauwelijks, maar is zoals hazelnootje omschrijft een erg goed middel als deze juist gebruikt wordt. Tijdens het rijden begin ik laag en rond voor de ontwikkeling van hals en rug en rij hem daarna hogerop. Hierbij wel altijd voorwaarts werken. Minimaal 2 keer in de tijd dat ik rij laat ik hals strekken afwisselend in stap en draf als beloning. Wanneer hij goed ontspannen is laat ik ook halsstrekken in galop zodat hij weet dat hij op zijn eigen benen moet lopen en ook weer als beloning. Later afwisselen met voorwaarts rijden en verzamelen en weer voorwaarts om hem attent aan mijn been te houden. Hierbij ook weer af en toe laag en rond ter bevestiging. En tenslotte flink uitstappen, liefst even buiten langs de weg als het weer en het paard het toelaat.

Jenny_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:00

ik due het alltijt lekke met rust
Pling

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:22

Dat verschilt per paard!!

Mijn pony is iets overbouwd en vind het daarom makkelijk om op de voorhand te duikelen. In dit geval begin ik juist met hoog te rijden, niet eens zozeer rond. Eerst hoog en daar aan het been, zodat ze goed onder gaat treden en op het achterbeen komt. Vanuit daar maak ik haar wat ronder, wel met de neus voor de loodlijn, en zorg ik dat ze netjes haar achterbeentjes erbij houd. Loopt ze daar fijn, dan laat ik haar soms zakken naar beneden, zodat ze wel haar rugspieren ontspant en op lengte houd. Maar ik blijf altijd alert dat ze er niet induikt!!

Een paard/pony dat juist erg omhoog is gebouwd begin ik door lang en laat te rijden. Wel met aanleuning en aan het been, maar zodat het paard fijn rond over de rug wil lopen. Daarna krik ik zo'n paard op, maar let er wel op dat het paard netjes rond blijft en niet zijn rug weg wil drukken.

Ik kijk dus wat het paard zijn problemen is en aan de hand daarvan ga je aan de slag. Daarbij is denk ik niet zozeer iets goed of fout, maar moet je kijken of het past bij je paard. Vraag je af WAAROM je iets doet bij een paard, dan ben je (IMO) goed bezig Knipoog

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:35

Laag, diep én dragend! Laag en diep wilt niet zeggen dat het paard zichzelf niet draagt. Het is juist de kunst om een paard wat écht rond in de rug en onder de massag treedt zichzelf te laten dragen. Als hij dat kan dan ben je bezig met krachttraining en kan het paard in welke houding dan ook gedragen en uitgebalanceerd lopen. Het gaat niet zo zeer om de hoofd- halshouding maar of het paard onder de massa beweegt en het zijn achterhand zo onder brengt dat de rug boller wordt en vanuit de schoft ronder. Als dat in orde is, is de hoofd- halshouding vanzelf in orde.

Alleen vergeten veel mensen dat aangezien je zintuigen automatisch afgeleid worden door hoofd en hals. Je zicht en tast in je hand zijn sterker dan je gevoel in je kont om het even cru te zeggen. Je ziet de hoofd- halshouding en je handen zijn extreem gevoelig wat tast betreft waardoor je je automatisch gaat concentreren op het gevoel in je handen. Terwijl wanneer je echt naar de achterhand en de rug gaat luisteren en je het lukt daar je gedachte en je gevoel naar te verplaatsen dán begin je pas te rijden vanuit de achterhand en opeens merk je dat het gevoel in je hand heel vanzelfsprekend en ontspannen wordt.

Een ontspannen gevoel in de hand wilt niet zeggen dat het paard over de rug loopt. Paarden gebruiken zoveel manieren om niet hard te moeten werken omdat het ze te moeilijk is of omdat de ruiter niet duidelijk genoeg is of omdat (beide) niet begrijpen wat de bedoeling is. Door bijvoorbeeld de achterhand omhoog te drukken, door zichzelf heel lang te maken, door met de achterbenen uit te zwaaien, door scheef te lopen etc. etc. en tóch kan het zijn dat je paard ondanks alles fijn in de hand aanvoelt, terwijl het voor de rest niks waard is.

Daarbij is het ook heel afhankelijk van de bouw van het paard wat goed voor het paard is, als ze maar rond in de rug zijn, de hoofd- halshouding komt vanzelf goed!