Paard drachtig, tot wanneer nog rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Demone

Paard drachtig, tot wanneer nog rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 15:31

Ik weet niet of mijn berichtje in de goeie klep staat hier, maar ik kon verder niet veel vinden waar het tussenpaste..

Mijn paard is drachtig (nu 6 maand) en ik vroeg me af tot hoelang je nog kan rijden, of tot wanneer jullie het nog doen?

cream_1986

Re: Paard drachtig, tot wanneer nog rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 15:37

Ikzelf zo blijven rijden totdat het gewoon echt te zwaar word voor de merrie, dat geven ze vaak zelf wel al aan. De ene merrie kan het hebben tot 4 maanden, de andere maakt nergens geen punt van en die kan je tot het eind zowat rijden. Het verschilt per paard naar mijn wete, maar ik denk dat je richtlijn wel is tot wanneer het goed voelt!
Ik hoop dat het een mooi en gezond veulen word, succes ermee! Haha!

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 15:37

ik zou persoonlijk ruim 4 maanden van te voren stoppen. Dit voor je paard en haar veulens gezondheid. Haar buik is anders een bhoorlijke belemmering tijdens het rijden. Je kunt wel blijven longeren tot 2.3 maanden van te voren en blijven wandelen tot de zwangerschap het niet meer toestaat.

Iig veel succes en nog gefeliciteerd (F)

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 15:41

Als je zeg maar wel tot bijna het einde rijd, is dat dan niet slecht voor het veulen?

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 15:50

Het KAN schadelijk zijn, maar wie bewijst dat het komt door het rijden?
De merrie geeft meestal zelf wel aan dat ze het niet prettig meer vind.
Ikzelf zou stoppen totdat ze het aangeeft, maar zeker 2 maanden van te voren.
Ik zou zelf ook niet graag hard werken met een zwangere buik Haha!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:49

Ik reed vorige jaar een drachtige merrie tot 2 maanden voor de geboorte,de merrie gaf zelf aan wat ze wel en niet aankon.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:53

ik heb mijn merrie blijven rijden tot ze begon nukkig te doen op de benen. Daarna heb ik haar blijven longeren en op de weide geplaatst, dat ze echt wel in beweging blijft, dat is heel gezond voor de merrie en voor het veulen. Hoe langer dat ze in beweging blijiven, hoe vlotter het gaat om te veulenen...
Je mag ze natuurlijk wel niet meer in het schuim laten werken hé, maar iedere dag haar gezonde beweging geven dat ze lekker los blijft is zeker aan te raden!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 18:46

Ik denk dat je paard dit zelf aangeeft. Sommige paarden geven bij 8 maand al aan dat het niet meer gaat en anderen lopen tot de dag van de bevalling nog mee.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:05

Het hangt helemaal van het paard af.
er zijn paarden die je door kan rijden tot het einde.
Mijn paard stopte ik 4 maanden van te voren omdat ik merkte dat het te zwaar is.
Je voelt echt wel aan je paard of het te zwaar wordt.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:45

Heel verschillend. Mijn mening:
Luister en kijk naar je merrie, die zal het je vertellen.

Merrie gehad die ik tot amper een week voor de bevalling nog makkelijk een lange bosrit kon meedoen, liep zelfs haast voorop te paraderen. Andere merrie ben ik op ca. 10 maanden mee gestopt met rijden (op 8,5e maand overigens al gaan afbouwen, meer recreatief gaan rijden omdat ik merkte dat de stelling en buiging niet zo makkelijk meer wouden, veulen leek in de weg te liggen), toen af en toe nog eens ingespannen gehad, maar die werd duidelijk sneller moe, kortademeriger, die had duidelijk minder puf.
Maar heb ze wel zo lang mogelijk in beweging gehouden. Danwel door te wandelen of los of aan de longe in de bak.

Schadelijk wordt rijden pas wanneer er zoveel energie van de merrie gevraagd wordt dat ze haar veulen niet meer kan voorzien van voldoende bloed/voedingsstoffen/etc. Maar dan moet je het wel erg bont maken.
Een merrie in de kudde moet ook nog vrij makkelijk met een groep mee kunnen komen, indien er gevaar zou dreigen..

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:10

mijn eigen paard heb ik tot en met de 9e maand lekker onder het zadel gereden en vanaf dat moment rustig afgebouwd en tot de einde van de dracht lekker aan de hand wandelen, want beweging is goed voor de merrie i.v.m. het veulenen.
maar niet elke merrie is het zelfde! luister en kijk goed naar je paard.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:26

Inderdaad, gewoon lekker blijven rijden tot je merkt dat ze het er te zwaar mee krijgt.
(al vind ik het overdreven om te blijven rijden tot het veulen er is...)

Vorig jaar kon ik een maand van te voren niet meer rijden. Maar ik klom er nog wel regelmatig op om buigoefeningen te doen in de stap OK dan!
Linkerstelling, rechterstelling, pasje wijken, schoudervoor... etc.
Of een lekkere wandeling aan de hand.
Zodat ze toch nog een beetje op conditie blijven. En hoe fitter de merrie is, hoe makkelijker de bevalling zal gaan (ik spreek nu niet voor alle gevallen... Haha! )

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:31

Wij rijden meestal wel tot het laatst door, hoeveelheid en soort werk wordt dan wel aangepast natuurlijk.
De merrie geeft zelf wel aan wat wel en niet meer kan, het belangrijkste is dat je dat in de gaten blijft houden.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:32

beetje verschillend per paard denk ik.. Ik reed tot 3 weken voordat het veulen kwam nog wedstrijden (L1)
Daarna stapte ik haar 3 keer per week een paar keer rond.. nadat het veulen erwas ben ik er na 2 weken al weer opgestapt en dat ging goed. Ligt denk ik ook een beetje aan het paard... en wat hij aan kan.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:13

Sluit me helemaal bij bovenstaande posts aan; luister naar je merrie!
Toen het zadel niet meer paste heb ik gewoon met een dekentje "gereden" nou ja, lekker gestapt. Draven vond ze niet fijn, een stukje galop juist wel.

Xx_BiGJOe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:22

Als een paard 7 maand drachtig is mag er niet meer op rijden.
Mijn merrie is ook drachtig en die is 4 maand drachtig en daar rij ik ook nog gewoon op. Maar niet echt zo rijden zoals je normaal ook doet, Je moet wel rustig aan doen.

delete

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 13:50

Bij mijn verzorgpaard ( al 5 jaar terug ong. ) Hadden ze een shetlander gekocht, omdat die andere mensen dachten dat ze nie tmeer drachtig was geraakt. Ze hadden nog wat meer shetlanders, dus wouden ze deze verkopen. Maanden later, was ik op een dag aan het rijden, en ik zou maar is gaan springen ( was nog maar 9 ), en ze was heel vervelend, ging de hel tijd niet meer goed. Wat bleek nou, de volgende dag lag er een super gezond veulentje in de stal. Die vorige eigenaar balen natuulrijk!
Maar dit is natuurlijk puur geluk Ja, jij weet van de drachtig heid af, ik zou gewoon stoppen na ong 4 maanden, dan gaan longeren nog een maandje, niet elke dag natuulrijk. En dan gewoon wat gaan wandelen. maar je zou ook best langer kunnen door rijden, je paard geeft het vanzelf wel aan.
Succes, ook met het veulen Clown

phantom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 20:25

Tligt aan het paard, maar ik denk in het algemeen gewoon tot je paard zelf het zelf aangeeft..

sabrina93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:36

ik heb zelf ook een paard dat drachtig is en wij weten nu niet precies hoelang ze al drachtig is. hoe weet ik nu dan wanneer ik niet meer kan rijden? maar voorlopig rijd ik niet meer omdat ze last heeft van mok en rotstraal. als dat over is kunnen we dan misschien weer rijden??

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 17:42

Ik zit in een iets ander positie; onze shetfokmerrie van 1.03, luxe gebouwd, wordt zowel door een passend ruitertje ohz gereden (serieus dressuur, springen, buitenritjes) en door mij wordt ze vrij intensief voor de kar gereden (normale buitenritjes zijn vaak niet korter dan 2 uurtjes, soms ook middagritjes van 6 uur met pauze) Deze merrie heeft door mijn training in de loop der jaren een superconditie opgebouwd. In principe laat ik het haar zelf aangeven, maar vooral het aangespannen werk vind ze super. Tot nu toe is het zo dat we het rijden ohz vaak eerder stoppen dan het werk voor het koetsje. Ongeveer 2 maand voor de bevalling wordt ze minder intensief gereden, minder lang (ohz weliswaar) en minder galop. Volgens mij stoppen we met het rijden ohz altijd zo'n maand van te voren. Het werk voor de kar gaat echter gewoon door tot aan de bevalling, maar is dan minder lang en intensief. Lekker buiten op rit met het koetsje, en niet al te veel galop, lekkere stukken draf met stap er door.

Ik vind het belangrijk dat ze haar goede conditie houd, ook met oog op de bevalling zelf. Ná de bevalling staat ze voor de kar wel zo'n 2 weken stil, er wordt wel weer rustig na een weekje weer begonnen met rijden en longeren, ook weer om de conditie niet te ver af te laten glijden. Staat ze een aantal weken écht stil (wel 24/7 op de wei) dan staat ze letterlijk te stuiteren van energie. zo'n week na de bevalling doen we eigenlijk alleen maar een kwartiertje beetje rijden in de wei, en daarna 'speelkwartiertje'; ruitertje rijdt dan met merrie ohz door de wei, veulen loopt lekker mee en ontdekt de grote weide, super enthousiast, lekker galloperen, etc. je kunt zien dat zowel merrie, ruitertje als veulen er veel plezier van hebben om even lekker in de wei wat te spelen Lachen

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:01

Ik heb mijn merrie tot in de laatste maand van de dracht nog intensief gereden. Ze had energie voor 10 en liet niet merken dat het zwaar voor haar werd.
Ik denk dat het gewoon aan de merrie ligt. Wil ze niet graag meer in galop, of merk je dat de conditie minder wordt... dan gewoon rustiger aan doen.

nikkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:03

het beste is om zo lang mogelijk door te rijden ( gewoon stappe enzo niet te veel dus)
zo blijft het veulen los in de buik!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:34

nikkl schreef:
het beste is om zo lang mogelijk door te rijden ( gewoon stappe enzo niet te veel dus)

Clown En anders gaat-tie zeker vastzitten ofzo?? Koe

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 19:46

JoyCiej007 schreef:
nikkl schreef:

Clown En anders gaat-tie zeker vastzitten ofzo?? Koe

Waarschijnlijk wel ja! Huilen van het lachen ROFL

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 22:01

Demone schreef:
[

Waarschijnlijk wel ja! Huilen van het lachen ROFL

Haha, ja sorry, maar zo'n opmerking slaat werkelijk nergens op Clown Vork