rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shana

rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 17:08

ik vind rechtrichten heel belangrijk om je paard gelijkmatig te leren zen benen te belasten
maar eigenlijk zijn er heel weinig mensen die ik ken die rechtrichten gebruiken , meestal weten ze niet eens wat het is

wie gebruikt het en wie vindt het nonsens ?

Liselot

Re: rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:16

ik richtmijn paard op elke lange zijde recht...

het is net zo goed een onderdeel van het rijden als stelling en buiging vragen in de volte

boefster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:35

dit moet iedereen toch doen??!!!
lees skala van de africhting....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:52

Het rechtrichten van je paard is een heel belangrijk onderdeel voor welke tak van sport die je met je paard ook doet! Het heeft niets te maken met op de lange zijde's je paard recht te maken, maar meer het op twee kanten gelijk en nageefelijk maken van je paard!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 18:02

Wat een suggestieve vraagstelling, AdB aanhanger zeker?

Iedere nette ruiter is daarmee bezig, idd zoals aerdenhout1 zegt.
Rechtrichten betekent ook buigen.
En niet kost wat kost de benen achter elkaar krijgen terwijl er verder kronkels in het lijf zitten.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:30

ik ben geen AdB aanhanger.. ik heb altijd les gehad van 'normale' ruiters en toch richt ik mn paardje recht.. Alleen ik noem het geen recht richten, maar in balans brengen..

Dit is de basis: eerst in balans brengen (dit gaan samen met scherp aan je hulpen rijden) en dan is de nagevelijkheid waarmee je verder gaat..

Dus onzin is het zeker niet! Alleeen niet iedereen doet het op zn alternative wijze als AdB

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:36

Rechtrichten hoort bij het skala en is erg belangrijk,helaas weten maar weinig mensen hoe ze een paard "goed" moeten rechtrichten.Dat is ook niet makkelijk en er ontbreekt daar vaak goede begeleiding bij.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:43

Niemand zal rechtrichten nonsens vinden. WAT ik er wel nonsens van vind, is dat iedereen er over praat, maar niemand het daadwerkelijk doet. En dat begint al in de instructies.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:57

Desiree schreef:
Niemand zal rechtrichten nonsens vinden. WAT ik er wel nonsens van vind, is dat iedereen er over praat, maar niemand het daadwerkelijk doet. En dat begint al in de instructies.

OK dan!

Go jij! Go jij!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:35

Rechtrichten wordt in diskussies en in de praktijk te pas en te onpas gebruikt en vaak misbruikt. Op het moment dat je een paard in werkelijke verzameling laat komen, gaat het paard het lijf in verzameling totaal anders gebruiken dan in de periode daarvoor. Het is ook niet zo dat je van de ene dag op de andere dag denkt, laten we eens gaan verzamelen. Je werkt daar naartoe. De periode voor verzameling moet goed afgesloten zijn. Als dat niet gebeurt, en dat is helaas wat in de praktijk het meest gebeurt, gaat men verder met oefeningen die op een gegeven moment vastlopen. Dat vastlopen komt door fouten in de basis van het rijden. Een paard kan alleen goed op rechte lijnen gaan, als het paard goed op voltes, bogen en gebogen lijnen gaat. Een paard dat dat niet kan, kan ook niet op rechte lijnen of op voltes (links- en rechtsom) op dezelfde manier gaan. De taak is dus om het paard in de voorliggende periode zover te krijgen dan het paard in het lijf los, soepel en ontspannen is in alle richtingen. Dan zal een paard zuiver en recht kunnen gaan. Rechtrichten betekent niet dat een paard op een rechte lijn recht gaat. In de praktijk betekent het dat een paard op een rechte lijn en op een volte (cirkel, gebogen lijn) met de achterbenen symetrisch in het spoor van de voorbenen gaat. Bedenk dat losheid, soepelheid en ontspannenheid haaks staat op kracht ontwikkeling. Hoe meer kracht je ontwikkelt, des te meer zal dit ten koste van de losheid en soepelheid gaan. Omdat het paardenlijf anders gebruikt wordt, zijn er ook grotere krachten in het lijf nodig om het werk te kunnen doen, maar ook krachten die op het lijf van het paard zelf inwerken. Bij een goede training wordt een paard dus sterker, krijgt betere conditie, maar het paard moet zijn lossigheid, ontspannenheid en soepelheid daarbij behouden of zelfs daarin mee groeien. Deze combinatie van souplesse en kracht (sterkte) is het spel waar het uiteindelijk om gaat. We hebben het steeds over een losse soepele rug, maar een paard dat rechtgericht gaat, hoeft geen rechtgerichte rug te hebben...... Ook zijn er momenten in de bewegingsafwikkeling van een paard waarbij de rug los moet zijn, maar ook momenten waarop enorme kracht van de achterhand via het bekken, naar de rug wordt overgebracht en dan naar voren. Dat kan niet op een altijd losse rug. Het is een harmonische beweging waarbij losheid en kracht elkaar periodiek afwisselen om op die manier het paard naar voren te krijgen. Om die reden is wat veel mensen in het allereerste begin rechtrichten noemen, een verkeerde benaming. Je wil dat een paard los, soepel en ontspannen gaat, daardoor taktzuiver gaat en in balans. Dit in alle gangen, tempo's en overgangen. Als je dat beheerst is het paard sterker geworden, met behoud van lossigheid, soepelheid en ontspannenheid. Voordat je aan het echte werk begint ga je het paard rechtrichten, dus de schouders van het paard bewust voor het bekken van het paard zetten, in alle gangen, tempowisselingen en overgangen. Dit is heel wat anders en de invloed op het paardenlijf in deze fase is totaal anders dan wat beginners steeds denken te doen. In het begin is een rechtgaand paard een logisch gevolg van de oefeningen die je doet. Daar zit rechtrichten niet bij, het is een logisch gevolg of een geschenk dat je paard je aanbiedt, waarmee het aangeeft dat je je werk goed hebt gedaan.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:24

Venetia schreef:
Wat een suggestieve vraagstelling, AdB aanhanger zeker?

* zucht*

Waarom moet dat nou altijd zo?

Ik vind rechtrichten ook belangrijk Ja het kan op vele manieren, verder ben ik het met Desiree eens Ja

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:28

Desiree schreef:

Hier ga ik in mee!! Absoluut de keiharde waarheid Knipoog
Verder ben ik het eens met aerdenhout. heb er ook niks meer ana toe te voegen

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:31

Ik ga ook mee met Aerdenhout en Desiree, rechtrichten doe je inderdaad niet alleen op lange zijdes maar ook op voltes en wendingen, je bent er vrijwel op elk moment bezig en ook wat M3isSi3j dat balans van paard gezocht moet worden, gewicht mag niet naar bepaalde kant belegd worden maar eerst over 4 benen verdeeld worden en daarna ga je eraan werken om meer gewicht op achterhand te plaatsen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:33

ik ben niet persee een aanhanger van A de both, maar ik gebruik wel veel technieken ervan, verder les ik volgens de klassieke manier. rechtrichten is gewoon erg belangrijk! ik neem het altijd mee!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 13:24

Ik weet niet zo veel van rechtrichten, maar ik vraag me toch altijd af hoe een ruiter zijn paard zou kunnen rechtrichten als de ruiter zelf niet rechtgericht is? Want bijna niemand is rechtgericht.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:10

En rechtrichten kun je alleen met gebruik van je BUITENteugel. Ook al zo'n ding waar over gepraat wordt maar niet gedaan wordt. In de les wordt altijd gehamerd op stelling naar binnen, ook als het paard dat te moeilijk vindt en helemaal naar binnenvalt. Door dat hameren op die stelling naar binnen, gaan veel ruiters de binnenteugel te veel gebruiken.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:35

Desiree schreef:
En rechtrichten kun je alleen met gebruik van je BUITENteugel. Ook al zo'n ding waar over gepraat wordt maar niet gedaan wordt. In de les wordt altijd gehamerd op stelling naar binnen, ook als het paard dat te moeilijk vindt en helemaal naar binnenvalt. Door dat hameren op die stelling naar binnen, gaan veel ruiters de binnenteugel te veel gebruiken.

Gelukkig bij mij tegenwoordig niet meer. Heb het voor mijn huidige rijpaard wel altijd gedaan (is op de manege 'aangeleerd', een strenge binnenhand (begonnen met: naar beneden rijden met je binnenhand (ophoudingen) en buitenhand laten rusten, zodat je uiteindelijk sterker en strenger inwerkt met binnenhand), wendingen met binnenhand rijden, etc. En het is na die jaren jaar oo zo moeilijk om het af te leren. Ik weet van mezelf dondersgoed dat ik van die binnenteugel af moet blijven, maar consequent blijven is (voor mij tenminste, met dit) heel moeilijk.. Gelukkig heb ik nu een instructrice die mij daarin helpt en helemaal vanaf het begin af aan begint.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:46

Desiree schreef:

Ben het helemaal met je eens. Is mij ook al eerder opgevallen dat veel mensen alleen maar bezig zijn met stelling naar binnen vragen, waardoor er alleen nog maar met de binnenteugel gereden wordt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:53

Tja...maar je zal toch eerst lossigheid moeten hebben op "binnen" voordat je paard naar de buiten teugel en niet te vergeten je buitenbeen toe loopt. Wat de meeste ruiters doen is inderdaad, als het paard nageeft, door blijven vragen op binnen.Ik laat mijn lessers af en toe zichzelf controleren door de binnen teugel eens helemaal weg te gooien.Blijven ze dan in lichte stelling lopen met contact op buiten dan doen ze het goed. Maar ook de contrastelling is een goede manier om je paard recht te krijgen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 23:49

Persoonlijk zie ik het als een soort basis dat een paard goed recht gericht kan lopen, het recht richten van een paard is dus ook iets waar ik zeker zorg en aandacht aan besteed!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 13:13

aerdenhout1 schreef:
Tja...maar je zal toch eerst lossigheid moeten hebben op "binnen" voordat je paard naar de buiten teugel en niet te vergeten je buitenbeen toe loopt. Wat de meeste ruiters doen is inderdaad, als het paard nageeft, door blijven vragen op binnen.Ik laat mijn lessers af en toe zichzelf controleren door de binnen teugel eens helemaal weg te gooien.Blijven ze dan in lichte stelling lopen met contact op buiten dan doen ze het goed. Maar ook de contrastelling is een goede manier om je paard recht te krijgen.

OK dan!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 10:01

Venetia schreef:
Iedere nette ruiter is daarmee bezig, idd zoals aerdenhout1 zegt.
Rechtrichten betekent ook buigen.
En niet kost wat kost de benen achter elkaar krijgen terwijl er verder kronkels in het lijf zitten.

Inderdaad.
Wat heb je aan een scheef paard ?
Eerst zorgen dat het paard lekker door zijn lijf loopt en recht is, voordat je het van alles gaat vragen !

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 10:06

Goof schreef:
Desiree schreef:

Ben het helemaal met je eens. Is mij ook al eerder opgevallen dat veel mensen alleen maar bezig zijn met stelling naar binnen vragen, waardoor er alleen nog maar met de binnenteugel gereden wordt.

Dat is echt de schuld van de instructeurs! Die hameren daar zo op! En op elke manege wordt deze fout gemaakt.
aerdenhout1 schreef:

Ben ik het niet mee eens. Laat ze eerst maar met de buitenteugel leren rijden. DAn moet het paard maar even naar buiten lopen in de stelling, daar lijdt ie niets van. Het paard moet die buitenteugel namelijk aannemen. En vanuit dat punt kun je pas fatsoenlijk met je binnenteugel stelling naar binnen vragen.

Adil18 schreef:
Persoonlijk zie ik het als een soort basis dat een paard goed recht gericht kan lopen, het recht richten van een paard is dus ook iets waar ik zeker zorg en aandacht aan besteed!

Nog zo'n loze en lege kreet. HOE dan?

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 12:19

Wij zijn er op de manege ong. elke les mee bezig en stelling enz. Ik vind het wel belangrijk eigenlijk. Lachen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 12:39

Desiree schreef:
Adil18 schreef:

Nog zo'n loze en lege kreet. HOE dan?

Chill..... Knipoog Niemand vroeg om een uitleg van hoe (zie titel) maar ik wil best wel zeggen waar ik op let...!

Ik heb een aantal dingen waar ik op let tijdens het recht richten van een paard. Het belangrijkste vind ik mijn eigen houding, je kunt immers niet van een paard verlangen dat hij recht moet lopen wanneer je zelf niet eens recht zit....Ik let erg op de druk op mijn zitknobbels, of daar ong. evenveel druk op staat of niet. Verder natuurlijk erg balgrijk de houding van de benen en handen. Het paard moet daar recht tussen kunnen lopen...

Verder dan dit kom ik eigenlijk niet realiseer ik me nu, het is gewoon echt een gevoelskwestie....