Wel of geen les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xIngex

Wel of geen les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 09:28

Hey menen

Wat vinden jullie? Als je geen diploma hebt om les te geven. Maar wel ervaring hebt.Kan je dan
een goede zijn om les te geven. Het is niet voor mij. Pling Maar k ben gewoon benieuwd wat jullie vinden, omdat er vaak discussies over zijn.

Barmat

Re: Wel of geen les

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:41

xIngex schreef:
Hey menen

Wat vinden jullie? Als je geen diploma hebt om les te geven. Maar wel ervaring hebt.Kan je dan
een goede zijn om les te geven. Het is niet voor mij. Pling Maar k ben gewoon benieuwd wat jullie vinden, omdat er vaak discussies over zijn.

net zoals er slechte instructeurs zijn mét papiertje, zijn er ook goede zónder papiertje Knipoog

papieren alleen zeggen niets, het gaat om hoe je dingen uit kunt leggen en overbrengen op een ander. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:25

Ik heb liever een goede instructeur zonder papieren dan een slechte met Haha! maar dat zal geen verrassend antwoord zijn denk ik...

xIngex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 10:27

en toch zijn er mensen die alleen een instructeur willen MET papieren...Want dan informeer je en dan zeggen ze maar die heeft tenminste papieren.

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:29

Ik ben geen instructeur maar geef zelf ook wel eens les. (start zels z2 dus heb wel ervaring met paarden)
Ik beperk me dan we tot beginnende ruiters (b-l1-l2), omdat ik zelf vind dat ik nog meer moet leren over lesgeven voordat ik aan ruiters begin die m1 of hoger starten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:40

Er zijn mensen die goed kunnen rijden, maar niet goed kunnen les geven.

Maar er zijn ook mensen die goed les kunnen geven, maar minder goed kunnen rijden. Sommige hebben er gewoon "oog"
voor. Ze zien wat er mis gaat. Ookal zijn er niet veel van deze mensen..ze zijn er wel

Zelf vind ik het belangrijkste dat ik goed les krijg!

Wanneer iemand papieren heeft, is hij verzekerd. Dat is een prettig verschil.

Chiwawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:49

Ik ben zo iemand...

Ik ben relatief vroeg moeten stoppen met zelf rijden, wegens rugproblemen en dergelijke... waardoor ik nooit echt op het niveau heb gereden dat ik zeker en vast aankon...
Wel zit ik nu in de fok en begeleid ik verschillende ruiters op concours... ik heb wat superwoman noemt "oog"... Ik zie wat er misloopt, wat goed is, wat beter kan en geef de desbetreffende ruiters advies en feedback...

Er zijn mensen die argwanend staan tegenover mijn oog en onze manier van werken Knipoog , maar aangezien ik hier in de buurt vaak gevraagd word, wil ik toch geloven dat er mensen zijn die geloven in een goede kennis, die onderlegd is door theorie en ervaring, minder door eigen rijkunsten...

Uiteindelijk heb je weinig aan iemand die zelf goed kan rijden, maar de problemen niet ziet...

Groetjes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:53

Rijden is voelen, lesgeven is "zien" en uitleggen (kunnen uitleggen) Knipoog

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:08

Barmat schreef:
xIngex schreef:
Hey menen

net zoals er slechte instructeurs zijn mét papiertje, zijn er ook goede zónder papiertje Knipoog

papieren alleen zeggen niets, het gaat om hoe je dingen uit kunt leggen en overbrengen op een ander. Lachen

Precies Knipoog Ligt eraan. Is denk ik per persoon verschillend

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:00

Even iets rechtzetten,je bent niet automatisch verzekerd als je papieren hebt voor het lesgeven.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:38

Ga helemaal met Barmat mee.

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:36

Ik ook Ja
Je krijgt gauw genoeg door of degene van wie je les krijgt jouw verder kan brengen of niet, met of zonder papieren. En vaak heb je toch een bepaalde voorkeur voor een bepaalde uitleg. De ene instructeur legt het op de ene manier uit en de andere instructeur doet het weer op een andere manier. Het ligt er maar aan wat jij fijner vindt. En dan kun je nog wel papieren op zak hebben, maar als jij die manier van lesgeven niet prettig vindt, dan kun je misschien beter iemand vragen die geen papieren heeft en waarvan je meer met de uitleg kan!

boefster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:56

ik denk dat degene die lesgeven zonder papiertje goed moeten nadenken bij wat er gebeurt als je leerling eraf valt bijvoorbeeld en ernstig letsel oploopt. hier kun je een hoop trammelant mee krijgen bij je verzekering. je bent namelijk niet officieel bevoegd om les te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 19:30

Persoonlijk krijg ik toch liever les van iemand met papieren, al is het alleen maar om de versekeringskwestie. Maar niet iedereen met papieren geeft ook goed les, lesgeven heeft ook te maken met zien wat er fout, en wat er goed gaat, en beide benoemen. Het kunnen motiveren, de les leuk maken, wat je instrueert ook kunnen demonstreren. Plus dat een goede instructeur ook de manier moet kunnen zien waarop zijn leerlingen leren, sommige mensen leren door te zien, anderen door uitleg, weer anderen leren uit een boek. Een goede instructeur moet dat zien en gebruiken.
Ik hoor heel vaak instructeurs alleen maar roepen: "Je zit op het verkeerde been!"
"verkeerde galop!!!"
Veel instructeurs benoemen alleen de negatieve dingen, en nog afgezien van het feit dat het niet leuk is om zo les te krijgen, is het ook niet motiverend, na verloop van tijd krijg je het idee dat je een zeer beroerde ruiter bent, en dat werkt niet bevorderend voor de rijvaardigheid. Dat is geen lesgeven, dat is iemand afkraken, en daar leert geen mens iets van.

Niet iedereen die goed kan rijden geeft goed les, hoor. Maar ik vind wel dat iedereen die lesgeeft, ook moet kunnen rijden op het maximale niveau waarop die persoon lesgeeft, anders kan de instructeur niet laten zien wat hij/zij bedoelt.
En dan nog iets: rijles krijgen is duur, ik verwacht dus ook voor het geld wat ik eraan spendeer, een goede en leuke les te krijgen. Natuurlijk wil ik op mijn fouten gewezen worden, ik wil echter ook de dingen horen die ik goed doe.

NimmyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 19:51

Voor de verzekering is het idd beter om iemand met papieren te hebben.
al heb ik zelf ook liever dat iemand me helpt die een rijstijl en manier van lesgeven heeft waar ik me in kan vinden. ik hoef echt niet elke keer te horen dat iets netjes gaat, maar op t moment dat iets echt goed gaat wel graag.. en wil ook graag kritiek tijdens mn les.. wil er wel verder mee komen.

maar met lesgeven denk ik ook dat in de meeste gevallen oefening ook nodig is...iemand die net begint moet je niet van verwachten dat die alles al meteen ziet en goed kan verwoorden..

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:05

Net zoals er slimme mensen zonder diploma zijn Lachen

Zegt genoeg toch.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 22:16

Sonja schreef:
Ik heb liever een goede instructeur zonder papieren dan een slechte met Haha! maar dat zal geen verrassend antwoord zijn denk ik...

Hier kan ik alleen maar in mee gaan Haha!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:30

Ik heb nu al jàren les van dezelfde, maar ik heb eigenlijk nog altijd geen flauw idee als ze papieren heeft Haha! . Dus voor mij maakt het helemaal niets uit, zolang die persoon me maar vooruit kan helpen, en toe nu toe heeft ze daarin nooit gefaald.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:37

Karoliefje_ schreef:
Net zoals er slimme mensen zonder diploma zijn Lachen

Zegt genoeg toch.

idd, goed gezegd! Vork
Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

spanceRonald

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 12:15

Het ligt helemaal per persoon.. De een met papier vind ik vreselijk beroerd lesgeven en een ander zonder papier weer niet

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 12:18

Boev schreef:
Ik ben geen instructeur maar geef zelf ook wel eens les. (start zels z2 dus heb wel ervaring met paarden)

Maar dat je Z2 start wil niet zeggen dat je het ook op anderen over kan brengen. .Nou zeg ik niet dat jij slecht bent, want ik ken je niet, maar het is even een "voorbeeld"
En wie zegt dat instructeurs MET papieren goed zijn en zonder slecht.. Papieren zeggen in mijn ogen op dit gebied niet zoveel.

blackfoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 12:21

Ik heb echt een super goede instructrice gehad, 3 jaar les van gehad, en heeft me echt heel erg geholpen, hele goede visie, rustige manier van lesgeven, en heel motiverend. Zij had geen papieren, maar ik kan me geen betere instructrice voorstellen. Toen ze was gestopt met lesgeven, had ik naar een nieuwe instructeur/ice gezocht, waarbij ik ook een proefles van iemand had gehad met zeer veel diplomas, ervaring met bekende ruiters, e.d, maar dat werd helemaal niks, mijn paard werd er zelfs gek van.
Dus het ligt maar net aan de persoon, papiertje doet er (behalve op formeel terein) niets toe.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 12:22

maakt mij niks uit, als de persoon het maar kan zien en overbrengen Haha!

black_velvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:05

heb ook liever iemand die het duidelijk kan over brengen met of zonder papier maakt mij niet uit alleen die cursussen voor instructeur die je kunt volgen zonder dat je hoeft te kunnen rijden zelf in die mensen heb ik geen vertrouwen en zal ik niet zo gauw bij gaan lessen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:39

als iemand goed kan les geven vind ik prima alleen met een diploma ben je er bevoegd voor en zonder niet. diploma heeft wat meer voordelen met verzekeringen etc