Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

runningkawa schreef:WD-V --> RT-P
:P 

runningkawa schreef:Dat is een afkorting van dat het verplaatst is van
[WD-V]Wedstrijd, Vragen en discussies,
--> (pijltje) naar
[RT-P] Rij Technisch, Praktijkproblemen
ik ebn hier alleen nog niet zolang daarom..

Eleandra schreef:Mijn paard Leandra heb ik nu sinds februari. Ze is pas 3 en ik heb haar met hulp ingereden. Maar nu heb ik problemen! Als ik op een buitenrit ben zonder andere paarden dan wilze gewoon niet lopen!
*** Waarschijnlijk gebrek aan vertrouwen. Niet vreemd, en zeker niet voor zo'n jong dier.
Zelfs met andere paarden staakt zevaker of wil ze gewoon niet galoperen. En als ze alleen is dna gaat ze allen in stàp met veel moeite in draf en blijft ze ondertussen vaak ook nog stilstaan.
*** WIL ze niet galopperen of KAN ze nog niet goed galopperen onder de ruiter? Stilstaan kan ook uit onzekerheid komen omdat ze bang zijn om het evenwicht te verliezen.
Ze staat in Spanje en ik ben er nu nog 4 weken. Die 4 weken heb ik de tijd om haar normaal te leren lopen. Anders wordt ze verkocht.
*** Hoe komt je paard in Spanje? En wat gebeurt er over 4 weken als het je WEL lukt dan? En WIE beslist dat JOUW paard verkocht wordt als het dier in zo'n belachelijk korte tijd maar volwassen en volledig beleerd moet zijn????
En in Spanje zitrten ( bijna ) alleen maar mensen die paarden mishandelen, nu denken jullie misschien 'goh die kan overdrijven zeg' maar het is gewoon echt zo ( ik spreek niet uit horen maar zien.)
*** De Spaanse manier van paarden houden is inderdaad ehhhh nogal 'anders' dan die van ons ja... daar heb ik wel een gevoel bij.
Kan dus iemand me helpen, tips geven om haar normaal te laten lopen en met plezier ( liefst zonder zweepgebruik! )
*** Wat dacht je van RIJLES?
Ik vind het maar een raar verhaal eerlijk gezegd, ik snap er niet veel van.

Issy schreef:çVertouwen is geen probleem ik weet dat ze me heus wel vertrouwt namenlijk. En ze is er eigenlijk ook nooit mee weggekmoen ik heb altijd doorgezet maar dat motiveert haar er niet toe sneller te gaan..Niet alle spanjaarden mishandelen hun paarden hoor, beetje kort door de bocht om dit zo te stellen. en je paard wordt toch niet zomaar verkocht als het niet alleen op pad wil? Volgens mij is er een dominantie probleem, het paard weet dat hij ermee weg komt ( of hierme juist thuis kan blijven) en heeft zijn zin. Jij zal dominanter moeten zijn en het paard moet jou vertrouwen dat het jouw hulpen moet volgen.

oosterhoff schreef:ik heb er idd ook op gelet omdat ik d8 dat het van belang was maar ze toont geen reactie van echte boosheid angst of vermoeidheid. het lijkt puur koppig en lui.. maarja dat kan ik natuurlijk ook verkeerd zien.Je paard is jong. Heb je enig idee waarom ze stil gaat staan? wat voor emotie toond ze? Boos, bang moe? Dat is namelijk nogal belangrijk om ons te laten helpen.

Armaris schreef:Ik zou als ik jou was eens het paard laten onderzoeken op evt lichamelijke problemen

barbar schreef:Belonen gebeurd in overvleod bij elk klein stapje naar voren.Het paard is nog jong en onzeker
gewoon veel oevenen en met elk klein dingetje dat ze goed doet flink belonen

Mendiej schreef:Ja dat deed ik voordat ik aan he tbuitenrijden begon dat ging wel goed.Je paard is waarschijnlijk nogal onzeker ja. Heb je al geprobeert om aan de hand langs de weg te lopen?

Sonja schreef:Eleandra schreef:Mijn paard Leandra heb ik nu sinds februari. Ze is pas 3 en ik heb haar met hulp ingereden. Maar nu heb ik problemen! Als ik op een buitenrit ben zonder andere paarden dan wilze gewoon niet lopen!
*** Waarschijnlijk gebrek aan vertrouwen. Niet vreemd, en zeker niet voor zo'n jong dier.
Zelfs met andere paarden staakt zevaker of wil ze gewoon niet galoperen. En als ze alleen is dna gaat ze allen in stàp met veel moeite in draf en blijft ze ondertussen vaak ook nog stilstaan.
*** WIL ze niet galopperen of KAN ze nog niet goed galopperen onder de ruiter? Stilstaan kan ook uit onzekerheid komen omdat ze bang zijn om het evenwicht te verliezen.
Ze staat in Spanje en ik ben er nu nog 4 weken. Die 4 weken heb ik de tijd om haar normaal te leren lopen. Anders wordt ze verkocht.
*** Hoe komt je paard in Spanje? En wat gebeurt er over 4 weken als het je WEL lukt dan? En WIE beslist dat JOUW paard verkocht wordt als het dier in zo'n belachelijk korte tijd maar volwassen en volledig beleerd moet zijn????
En in Spanje zitrten ( bijna ) alleen maar mensen die paarden mishandelen, nu denken jullie misschien 'goh die kan overdrijven zeg' maar het is gewoon echt zo ( ik spreek niet uit horen maar zien.)
*** De Spaanse manier van paarden houden is inderdaad ehhhh nogal 'anders' dan die van ons ja... daar heb ik wel een gevoel bij.
Kan dus iemand me helpen, tips geven om haar normaal te laten lopen en met plezier ( liefst zonder zweepgebruik! )
*** Wat dacht je van RIJLES?
Ik vind het maar een raar verhaal eerlijk gezegd, ik snap er niet veel van.

monya schreef:Aan de lange lijenn/ dubbele longe doe ik al regelmatig dingen, hierop reageerd ze goed. Ik probeer het id met consequent zijn en vandaag leek ze vooruitgang te hebben gemaaktJonge paarden die niet lopen hebben bijna altijd fysiek ongemak. Daarnaast kan het zijn dat ze niet zelfstandig genoeg zijn, het beleren niet goed begrepen hebben en dus maar niets doen in plaats van iets. Ik zou met zo'n dier eens kijken wat ie met het werk aan lange lijnen zou doen. Loopt ze namelijk aan de longe wel? Kun je gewoon met haar wandelen? Kun je er in de men-opstelling achteraan lopen en loopt ze dan wel? Niet willen lopen kan duiden op balansproblemen, pijn in de rug, te weinig kracht, pijn in gewrichten etc. Als fysieke pijn is uitgesloten is alleen zeer consequent handelen afdoende. Niet slaan met de zweep, dat werkt averechts, je vraagt namelijk iets te doen en dan krijgt ze klappen, niet bepaald motiverend. Wat je wel kunt doen is elke positieve reactie (stappen voorwaarts) uitbundig belonen.
Dit heb ik natuurlijk heeeeel uitbundig beloond. Fysieke pijn is door de dierenarts uitgesloten.