Piaffe tussen de pilaren.
Ik ben even op internet gaan rondkijken en jawel: dit is blijkbaar een vaker beproefde methode:

Nou is mijn vraag: hoe kan een paard op deze manier goed leren om meer buiging en gewicht bij/op zijn achterhand te krijgen? Ik kan me voorstellen dat een paard het gemakkelijker leert zonder een ruiter op zijn rug, maar toch kon ik niet ontkomen aan het feit dat deze hengst zijn achterhand niet meer ging dragen, maar alleen zijn voeten op ging tillen en juist zijn rug erg stijf hield. Ik ging er trouwens vanuit dat die metalen kettingen bedoeld waren om het paard te trainen zo te gaan lopen als hij dat gewicht van de kettingen voelde en het gerammel hoorde, daar ik een paar weken later iemand met een Andalusier rond zag paraderen met dezelfde kettingen om zijn benen. Daar waren ze trouwens aan het wandelen (paard was dus meer aan het passageren) en ik kreeg de opmerking dat de pilaren oefening bedoeld was om " het paard stabieler te maken, zodat men er rustiger op kon blijven zitten."
Ik ben niet van plan dit in de toekomst te gaan doen, hoef ook geen tips hoe het moet, maar ben reuze benieuwd of dat mijn ergernis over ouderwetse praktijken toen eigenlijk niet had gehoeven... Hoe gaat dit in Nederland?

je legt zeer terechte vergelijkingen namelijk.