Té Prestatiegericht?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Djuukiej

Té Prestatiegericht?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 23:13

Halló !

Ik heb volgensmij een klein (groot) probleempje.. Ik ben op wedstrijden te prestatiegericht geloof ik, ik ben nooit te vreden, tenzij ik natuurlijk bij de 1ste 3 zit, of 2 wp haal in 1 proef.. En dat is niet echt handig met die jury sport.. Het ergste nog is dus dat ik nooit tevreden ben.. En dat is niet echt fijn.. Ik bedoel, misschien ook wel een beetje omdat iedereen altijd zegt van; 'Wat moeten we doen met het prijzengeld wat je volgende week gaat halen..??' .. Maar dan als de uitslag er is, merk ik dus dat ik zelf ook helemaal niet tevreden ben..

HELP!
Laatst bijgewerkt door Djuukiej op 07-05-06 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:15

Sorry ik snap je niet helemaal? Zeggen mensen dat over jou?
Omdat je zo goed kunt rijden ofzo?

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:18

Ik denk als bemoediging en een beetje uit de grap.
Je moet gewoon voor de lol rijden. De rest is bijzaak.

Djuukiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 23:18

Nee, dat zeggen ze omdat dat paard M2 loopt, enzovoort. Maar dat gaat er niet om, maar daar bedoel ik alleen maar mee te zeggen, dat ze onbewust toch wat van me verlangen, bedoel ik..

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:19

Wat is je vraag precies?
Zou je willen dat je minder prestatiegericht zou zijn? Of vind je dat je eigenlijk meer punten verdient dan dat je daadwerkelijk krijgt?

Of wil je gewoon laten weten dat je goed kan rijden

Djuukiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 23:20

Ja maar dan neem ik voor om voor de lol te rijden, maar dan merk ik toch dat als de punten tegenvallen (en dat terwijl ik toch winstpunt rijdt) dat ik dan erg teleugesteld ben..

@ Beantje; wat denk jezelf .

masja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:22

Ik begrijp het probleem niet zo goed.

Maar als je bedoeld dat de anderen verwachten dat ej in 4 wedstrijden L bent. Geef dan aan dat het hobby is en je voor je lol rijdt. Je heet geen Anky en je hoeft er niet van te leven. Geniet van de sfeer en alles peoha er omheen. En laat iedereen lekker kletsen

Djuukiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 23:24

Maar het ligt ook niet alleen bij andere hè ..

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:25

Volgens mij voel je druk, omdat je op een M2 paard in de B rijdt...
Mensen hebben bepaalde verwachtingen.
Ik heb eeb Z pony bij de paarden gereden (Had wel 2 jaar niks gedaan) en ik kon nooit rijden in de ogen van mijn omgeving.
Als ik een oranje lintje had dan was het commentaar:"logisch, dat paard is al Z geweest"!!

Als ik geen Wp. had: "Tjong, ze haalt nog niet eens punten met een Z paard".

Dat is het nadeel van starten met een leerpaard wat al vrij hoog geklasseert is geweest...

Je kunt daar idd. flink onzeker van worden.

Djuukiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 23:27

Yvonnelind schreef:
Volgens mij voel je druk, omdat je op een M2 paard in de B rijdt...
Mensen hebben bepaalde verwachtingen.
Ik heb eeb Z pony bij de paarden gereden (Had wel 2 jaar niks gedaan) en ik kon nooit rijden in de ogen van mijn omgeving.
Als ik een oranje lintje had dan was het commentaar:"logisch, dat paard is al Z geweest"!!

Als ik geen Wp. had: "Tjong, ze haalt nog niet eens punten met een Z paard".

Dat is het nadeel van starten met een leerpaard wat al vrij hoog geklasseert is geweest...

Je kunt daar idd. flink onzeker van worden.

Zó dat komt bekend voor!!
Maar dan is het niet alleen die (onbewuste) druk, maar begin ik ook steeds hogere eisen aan mezelf te stellen.. En daar wil ik juist vanaf.. ik wil niet iedere keer als ik niet 2wp'en rijdt teleurgesteld zijn!

Masada

Re: Té Prestatiegericht?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:29

Het lijkt me sterk dat andere mensen er vanuit gaan dat je met de prijzen er van door gaat.
Kent iedereen je dan?
Hoe hoog heb je zelf al gereden dat alle mensen dat van jou verwachten?
Volgens mij heb je pas 1 keer op wedstrijd gereden dus ik snap je probleem niet.
Of het moet zijn dat je hier om complimenten vraagt?
Dus, stop met dromen en rijd voor je lol.
Het is goed om na elke proef nog meer verbeteringen te willen en daar aan te werken maar nog beter is om gewoon eens doodgewoon tevreden te zijn.

Djuukiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 23:33

Ik heb inderdaad maar 1 officiële gereden, maar wie zegt dat dat m'n 1ste wedstrijd was, heb genoeg andere wedstrijden gereden.. (Niet officieel).. En ik ben hier niet om complimenten te halen, want ik zou bij god niet weten waar je een complimentje op wilt geven.. En als je alles gelezen had, dan zou je weten dat het paard M2 loopt, en vandaar de hoge verwachtingen! En het is heus niet dat 20 mensen dat verwachten ..

Djuukiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 23:34

En dat doodgewoon tevreden zijn, dát is het probleem, dat lukt niet.. Al prent ik het me 100keer in, er is toch bij de mindere uitslagen een enorm teleugestellend gevoel.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:41

Aha, dat dit eigenlijk je eerste wedstrijd is, dat had je er niet bijgezegd!
Maar als je op je allereerste echte wedstrijd meteen 2 winstpunten scoort, dan mag je niet klagen.
Nu ben ik toch benieuwd, was je nu ook ontevreden op deze eerste wedstrijd, of ben je bang dat het een volgende keer minder zal zijn?

Masada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:42

Djuukiej schreef:
Ik heb inderdaad maar 1 officiële gereden, maar wie zegt dat dat m'n 1ste wedstrijd was, heb genoeg andere wedstrijden gereden.. (Niet officieel).. En ik ben hier niet om complimenten te halen, want ik zou bij god niet weten waar je een complimentje op wilt geven.. En als je alles gelezen had, dan zou je weten dat het paard M2 loopt, en vandaar de hoge verwachtingen! En het is heus niet dat 20 mensen dat verwachten ..

Ik heb het goed gelezen hoor.
Maar hoe kun je nu na 1 keer op een officieel concours gereden te hebben al te prestatiegericht zijn en te hoge eisen stellen aan jezelf.
Je moest eens weten hoeveel B-ruiters er met een hoger geklassificeerd paard in de B starten.
Het is goed om te weten waar er verbeteringen zijn als je wedstrijd hebt gereden maar ik vind het erg gek dat je na 1 wedstrijd met dit paard met deze vraag komt.
Het is oké om hoge eisen aan jezelf te stellen maar wat is nu eigenlijk je probleem??

Djuukiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 23:44

poppekontje schreef:
Maar hoe kun je nu na 1 keer op een officieel concours gereden te hebben al te prestatiegericht zijn en te hoge eisen stellen aan jezelf.

Omdat het niet alleen bij het officiële was maar ook bij de andere onofficiële!!

@ beantje; Ik was dus nu ook ontevreden.. (en wel niet zo'n klein beetje..)

Djuukiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 23:47

En dat is dus juist het probleem, dat ik daar ontevreden over ben! En dat is dus niet de eerste keer!! (zo ongeveer de 11de keer, heb in totaal iets van 17 wedstrijden gereden)

En dat wil ik juist niet, ontevreden zijn..
Laatst bijgewerkt door Djuukiej op 07-05-06 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

CarmN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:47

Je ziet wel vaker dat mensen veel van ruiters verwachten dat ze hoge punten rijden, omdat hun paard toevallig hoog gelopen heeft.
En die ruiters denken snel: Het paard kan het toch, dus ik moet hogere punten rijden!
Maar je moet jezelf ook eens wat tijd geven..!

Djuukiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 23:48

@ CarmN; Ja, maar hoe kom je dan van die gedachte af?

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:55

Gewoon meer wedstrijden rijden, dan gaat het vast vanzelf over!!!

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 00:02

Probeer wedstrijden te zien als een beoordeling van je leerproces. Het is slechts een momentopname waaraan jij kunt zien waar je beter op kan letten. Wedstrijden rij je niet voor anderen, maar voor jezelf! En wees er trots op dat je dit kunt bereiken, veel mensen hebben die mogelijkheden niet.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:32

Het feit dat jij steeds ontevreden bent komt op mij een beetje verwend over. Niet tevreden zijn met je punten of plaatsing heeft niets te maken met prestatiegericht zijn. Misschien eerder met een onrealistisch beeld van jezelf en je eigen kunnen. Ben je soms gewend dat alles je maar aan komt waaien? Dat je nergens moeite voor moet doen? Als jij geen twee winstpunten hebt, dan zal je wel niet goed genoeg gereden hebben. Dan kun je wel ontevreden zijn over je punten, maar je kunt ook (nog) meer aandacht besteden aan je training. Volgens mij moet jij gewoon leren incasseren en relativeren. Dat hoort nl. ook bij sport.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:46

Hier sluit ik me volledig bij aan.

AliB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 11:08

Herken het helemaal, maar dit is een mooie:
Je ziet wel vaker dat mensen veel van ruiters verwachten dat ze hoge punten rijden, omdat hun paard toevallig hoog gelopen heeft.
En die ruiters denken snel: Het paard kan het toch, dus ik moet hogere punten rijden!
Maar je moet jezelf ook eens wat tijd geven..!

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 11:12

Realistische doelen stellen en die achteraf evalueren! En dan vervolgens je doelen natuurlijk bijstellen. Het wel of niet behalen van doelstellingen zorgt ervoor of je tevreden bent of niet, dat is je maatstaf.