leren rijden uit een boek wie deed of doet dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

leren rijden uit een boek wie deed of doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 12:51

Heb jij het rijden hoofdzakelijk uit een boek geleerd, of wie vind dat je dat niet kan? Zo ja welk boek vinden jullie goed en welk boek minder goed. Ik heb namelijk fibromyalgie en heb daardoor een paar jaar niet intensief kunnen rijden, Ik heb nu weer les maar door dat mijn benen nog niet veel kracht hebben lukken bepaalde dingen niet. Ik heb daarom een boek gekocht en leer nu veel over de houdingen die belangrijk zijn om iets voor elkaar te krijgen. En heb het vanmorgen in de praktijk gebracht, en het ging echt beter.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:12

Mijn mening: uit een boek kun je veel tips halen, maar een instructeur kan het niet vervangen. En verder is paardrijden een kwestie van heel veel kilometers maken en ervaring opdoen, gevoel krijgen.

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:14

Ik ben het met Urielle eens. Je kunt veel tips uit een boek halen, maar de praktijk is toch het belangrijkste. Een vriendin van mij wil het ook 'leren vanuit een boek', maar wat toch nog het belangrijkste is, is 'zitervaring', dus je aantal rijuren en een instructeur die je kan corrigeren. Merk nu zelf ook sinds ik geen les meer heb dat ik regelmatig dingen aan mezelf kan verbeteren.
Laatst bijgewerkt door MaiMai op 07-05-06 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Vogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:15

Ik heb niet uit een boek leren rijden, maar ik gebruik hem wel om te kijken wat een probleem is en hoe ik deze eventueel op zou kunnen lossen. Als dit niet lukt ga ik dan pas prefessionele hulp vragen. Ook geven ze in een boek vaak goede tips. Maar je kan niet alleen uit een boek leren rijden omdat het inpraktijk bij elk paard anders is. Je kan het wel als ondersteuning gebruiken.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 15:08

Ik heb 1 keer per week les maar kan niet intensief rijden, het boek geeft goede aanwijzingen het ondersteunt wel. Het helpt mij sneller weer om een beetje op niveau te komen zeg maar.

Qazwsxedc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 15:11

Ik vind: Je kan niet echt leren rijden uit een boek, wel theoretisch, maar in de praktijk moet je het ook leren en dan kan niet met een boek. Voor informatie is een boek wel handig.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:41

Boeken zijn heel handig en je kunt er veel uit leren, maar zonder praktijkervaring is het gevaar groot dat je dingen verkeerd interpreteert.

Gebruik in dit stadium de boeken om meer globaal in kaart te brengen wat je met het rijden wilt en zoek daar dan een (of meer) geschikte instructeur (m/v) bij.

Kan je het feit dat je niet veel kracht in je benen hebt niet positief gebruiken? Neem zitlessen aan de longe, waarbij je dus op je zit kunt concentreren zonder aan drijven te denken. Leer goed zitten, zonder van je benen (of armen) afhankelijk te zijn. Nu je minder kracht in je benen hebt, gaat dit wellicht makkelijker...

Succes en veel lees & rijplezier!

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:20

Theoretische achtergrond moet je inderdaad eerst wel hebben vind ik persoonlijk, daar is niets mis mee en als je dat uit boeken haalt, prima. Hoe meer je erover weet, des te beter.

Maar dat moet je om kunnen gaan zetten in gevoel. En dat gaat alleen door het in praktijk te ervaren en begeleid te worden door instructie.

This_is_me

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:52

Kheb de hele bieb verslonden als het om info ging hihi... HEb er heel veel aangehad. Het probleem bij een boek is alleen dat ik dacht dat ik het deed zoals het in het boek beschreven stond. Toen ik eenmaal les nam, moest ik alle af leren en opnieuw aanleren...

sindy11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:05

Hallo,

Een boek waar ik zelf veel aan heb, is centered riding 2 van Sally Swift. In dat boek staan oefeningen die je eerst op de grond oefend en daarna op je paard. Als je eerst het gevoel 'op de grond' hebt ervaren, dan is het gemakkelijker op je paard.
Veel succes!

Goofy44

Re: leren rijden uit een boek wie deed of doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:50

In een les kan niet alles worden uitgelegd, het schiet er bij een groepsles vaak bij in. Ook wordt er veel les gegeven op de automaat, dwz het standaard verhaaltje wordt alsof je een cd afspeelt, afgedraaid. Daarbij een of twee leuke opmerkingen en het lijkt al heel wat. Voor de prijs van 1 - 2 rijlessen, kun je uit een boek, dat halen wat bij rijlessen niet uitgelegd wordt. Het voordeel is dat het in een structuur, wordt uitgelegd, je kan het altijd opnieuw naslaan en nalezen enz. Je kan niet alleen met het lezen van een boek, paardrijden leren. Het maakt wel duidelijker waarmee je bezig bent.

Bij paardrijden is een goede zit een van de geheimen van de smid, daar heb je geen kracht, maar balans voor nodig. Balans kun je oefenen op een paard, maar ook ondersteunen met oefeningen op de grond zonder paard. Je zou kunnen kijken of er een therapeut is die je kan begeleiden om wat oefeningen in een schema voor je op te nemen. Je kan dat misschien ook zelf doen, omdat veel mensen, ook uit de medische hoek, de beperkingen moeilijk kunnen inschatten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 16:44

uit een boek kan je wel het een en ander aan tips krijgen enzo, maar echt leren rijden? Nee dat denk ik niet.
Er moet toch iemand zijn die deskundig is en dingen ziet die je fout doet en je corrigeert etc

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 16:48

Ik heb ook wel veel bijbels gehad, maar theorie is altijd iets anders dan praktijk. Je kunt zelf niet zien of je net zo zit als die vrouw op het plaatje in je boek!!

jonur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:37

Tja uit een boek kan je veel basis adviezen halen maar niks vervangt iemand die echt les geeft en kijkt hoe je rijd en wat je goed/fout doet.

Lins_Vetra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:24

Mijn moeder leest heel veel uit boeken. Ze geeft mij ook les op een niveau dat ze nooit echt heeft gereden, maar ze weet precies waar ze op moet letten!

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:37

Lins_Vetra schreef:
Mijn moeder leest heel veel uit boeken. Ze geeft mij ook les op een niveau dat ze nooit echt heeft gereden, maar ze weet precies waar ze op moet letten!

Dat vind ik erg knap, zou willen dat ik dat ook kon!! Maar mij kun je niet wijsmaken dat je dingen kunt uitleggen, hoe het gevoel moet zijn over oefeningen dat je zelf niet gereden hebt.
Tenminste mijn ervaring is dat ik ook moet kunnen uitleggen wat een ruiter moet kunnen voelen. En dat kun je alleen vertellen als je zelf ervaring hebt en zelf ook gereden hebt. En je moet ook rijtechnisch inzicht hebben vind ik om te kunnen lesgeven, dat haal je niet alleen uit de theorie, daarvoor moet je ook veel vlieguren maken.

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:06

Urielle schreef:
Mijn mening: uit een boek kun je veel tips halen, maar een instructeur kan het niet vervangen. En verder is paardrijden een kwestie van heel veel kilometers maken en ervaring opdoen, gevoel krijgen.
Hier ben ik het mee eens.
Ik heb veel boeken gelezen maar om het in de praktijk toe te passen in je ééntje is toch écht niet handig. Een instructeur/instructrice kan het beter uitleggen en zeggen wat je nu net fout doet.

Ik heb bv. wel een boek gekocht waar oefeningen instaan mbt NH en die pas ik wel toe vanuit het boek. Ze staan erg goed uitgelegd, maar ik geef aan sommige dingen ook een eigen draai. Een beetje op m'n eigenmanier Nhen dus.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:13

Paardrijden is grotendeels gevoel.

Iemand die jou dat gevoel kan uitleggen, is erg waardevol.
Zelf voelen en daar direct bevestiging bij krijgen is imo het belangrijkste bij leren paardrijden.

Je ziet wel of een paard berg op galoppeerd, maar kun je dat ook voelen?
Daar gaat het om
Kun je voelen of de rug ontspant.
Kun je voelen of hij recht loopt?
Kun je voelen of hij achter er goed onderzet?
Kun je voelen als hij net niet rad loopt, zodat je thuis, alleen, direct kunt stoppen?

Ik leer niet uit een boekje zien of een paard rad loopt, dat gaat niet uit een foto.

Zo kan ik wel op blijven sommen
Dat zijn allemaal dingen die je moet leren voelen.
En dat kan imo alleen met veel vlieg uren.

De theoretische kennis is zeker nodig, maar alleen de theorie, leert je nooit voelen.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:33

runningkawa schreef:
Paardrijden is grotendeels gevoel.

Iemand die jou dat gevoel kan uitleggen, is erg waardevol.
Zelf voelen en daar direct bevestiging bij krijgen is imo het belangrijkste bij leren paardrijden.

Je ziet wel of een paard berg op galoppeerd, maar kun je dat ook voelen?
Daar gaat het om
Kun je voelen of de rug ontspant.
Kun je voelen of hij recht loopt?
Kun je voelen of hij achter er goed onderzet?
Kun je voelen als hij net niet rad loopt, zodat je thuis, alleen, direct kunt stoppen?

Ik leer niet uit een boekje zien of een paard rad loopt, dat gaat niet uit een foto.

Zo kan ik wel op blijven sommen
Dat zijn allemaal dingen die je moet leren voelen.
En dat kan imo alleen met veel vlieg uren.

De theoretische kennis is zeker nodig, maar alleen de theorie, leert je nooit voelen.

Ja dit bedoelde ik precies, jij haalt de woorden uit mijn mond!!!!

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:40

Daar heb je gelijk in runningkawa paardrijden doe je op gevoel dat kun je niet uit boeken leren. Ook niet zonder goede instructie .
Maar theorie is wel heel belangrijk om te weten hoe het paard in elkaar zit , zintuigen , beenzettingen en zo kan ik nog wel een hele rij opsommen . Als ruiter moet je weten waarom een paard vaak schrikt -vluchtdier . Daar wordt vaak weinig aandacht aan besteed . Dus ik denk dat het een goede combinatie is . En als je moeite hebt met zitten , neem dan een paar zitlessen aan de longe , want paardrijden mag geen krachtsport zijn .

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:49

Ik ben het helemaal met jullie eens. Paardrijden leer je in de praktijk, maar theoretische kennis is ook onontbeerlijk. Omdat dat vaak in de les vergeten wordt, is dat goed uit een boek te halen! Paardrijden is 'logisch' maar het waarom moet je wel goed begrijpen.

Welk(e) boek(en) vinden jullie eigenlijk geschikt voor de theoretische achtergrond?

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:50

Boeken zeggen veel en kunnen je helpen om een juiste aanpak ergens voor te verzinnen, maar elke ruiter heeft een kenner nodig aan de kant die hem alert houdt en controleert of de geleerde kennis uit een boek wel in de praktijk goed wordt toegepast..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:54

Een goede instructrice zal je ook leren hoe de beenzetting is.
Waarop ze bijvoorbeeld vraagt, zeg eens wanneer het rechterachterbeen naar voren gaat?

Ik kan daar ook de theorie wel weten, maar voel ik ook wanneer dat is?
Kan ik die theorie omzetten in gevoel?
Daar speelt goede les op in.
Theorie met gevoel samen.

Idem als een paard schrikt, hoort je instructeur toch te zeggen dat je alleen meer paniek veroorzaakt door gillen, trekken of gespannen in elkaar kruipen. En je paard alleen maar meer gaat vluchten.

Dat er helaas lesgevers zijn die er weinig aandacht aan geven, moet ik helaas beamen...
Maar dan is er eigenlijk maar 1 ding te doen...op zoek naar een ander.

Verder staan er in de boek vaak wat gemiddelde dingetjes, maar welk paard is er nu gemiddeld?

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:09

Inderdaad ik ben het helemaal met je eens wederom . Maar hoeveel instructeurs weten zelf de beenzetting nog ?

poll

Re: leren rijden uit een boek wie deed of doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:37

leren rijden kan niet uit een boekje. maar tips en informatie winnen zeker wel. Ik denk dat de combinatie van die 2 het beste is.