Wordt gevaarlijk genoeg dit!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PussInBoots

Wordt gevaarlijk genoeg dit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 22:22

Allereerst, ik heb een geweldig paard, alleen meneer heeft een probleem. Beter, ik heb een probleem met meneer! In de bak is meneer ontspannen lekker door te rijden, goed aan de hulpen. Alleen zogauw ik naar buiten ga is het na 100 meter foute boel. Hij draait zich in één beweging om en wil naar huis rennen. Ik kan hem hier prima in opvangen en hem erdoor heen rijden. Alleen begint hij nu wel erg vervelend te doen. Op geheel onverwachte plekken gaat meneer stijgeren, bokken, en zo idioot doen als maar kan net zolang tot hij zn berijder kwijt is en rent dan naar huis. Het is hem bij mij 1 keer gelukt en vanavond kwam meneer thuis zonder mn bijrijdster! (Hier geen commentaar over aub, is goed afgelopen daar open ik dit topic niet voor) Dochter heeft bijrijdster gezocht, en ik heb hem meteen in de bak even goed doorgereden. Afgezien van het feit dat ik dit voor berijder, eventueel ander verkeer en natuurlijk voor paard zelf nogal een gevaarlijke situatie vindt, zit ik zo langzamerhand met mn handen in het haar. Het ligt niet aan zadel, gezondheid, tanden oid, hij wil gewoon naar huis. Kleine stukjes en dan opbouwen helpt niet is al geprobeert. Aan de hand is het een lammetje en probeert niet één keer weg te schieten.Ik rij af en toe een endurance met meneer dus een beetje training is niet weg. Heb niet vaak de mogelijkheid met een ander paard naar buiten te gaan en ook dan doet hij het trouwens en loopt gewoon bij het andere paard weg. (merrie of ruin, maakt niet uit). HELLUP! Ik weet het niet meer!

Zazoo

Re: Wordt gevaarlijk genoeg dit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:27

je rijdt af en toe endurance met hem maar buitenrijden lukt niet? dan doet ie dus wel normaal als ie geen idee heeft waar z'n stal is? of begrijp ik je verkeerd?

Arlette1991

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:29

ik ken dit probleem heel irritant mijn haflinger is er nu eindelijk doorheen. ik zal gewoon blijven proberen en minimaal een keer in de week gaan want anders krijg je hem er nooit overheen!!

PussInBoots

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 22:30

Precies!!!! Er is hier altijd een wedstrijd vlak in de buurt, een hel de eerste 15 km!! Dan geeft meneer zich over en kunnen we uitrijden, zogauw we verder weg zijn is er niets aan de hand en loopt hij braaf de wedstrijd. En om hem nu elke dag de trailer op te gooien en 50 km verder op te gaan rijden is ook geen optie!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 22:31

Citaat:
ik ken dit probleem heel irritant mijn haflinger is er nu eindelijk doorheen. ik zal gewoon blijven proberen en minimaal een keer in de week gaan want anders krijg je hem er nooit overheen!!

En daar zit m de kneep! Blijven proberen wordt gewoon te gevaarlijk op deze manier!!

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:39

arlette_love schreef:

Uiteraard, maar als je paard zolang doorgaat totdat je er naast ligt?? Dan de benen naar huis neemt? nee sorry ik vind dit ontvrantwoordelijk om in deze situatie daar mee door kan gaan. Zoals de ts zelf al zegt Het is een gevaar voor het paard zelf, voor de ruiter/amazone, en niet te vergeten alle weggebruikers.

Ik zal hier gewoon mee kappen, ik geef ook niet snel op btw, maar zolang mijn paard gevaar loopt en mijn mede weggebruikers ook vind ik het niet best. als me zelf iets overkomt dat intresseerd me niet. maar andere mensen om me heen en me bloedeigen paard?

dit is niet aanvallend naar de ts bedoeld, maar ik zal hier niet mee doorgaan, als je er zelf op naar buiten kan (en je kunt hem goed aan onder protest) dan zal ik gewoon als eigenaar erzelf op gaan, een bijrijdster? niet meer doen in iedergeval niet buiten, moet er ook niet aan denken dat (als ik die zou hebben) mijn bijrijdster daardoor iets overkomt.

of ga inderdaad een end weg buiten rijden (wat me ook eerlijk gezecht geen optie lijkt) of blijf gewoon lekker in de bak afwisselende dingen doen onder het rijden.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 23:04

Mijn paard vertoonde hetzelfde gedrag (iets minder extreem misschien), wilde niet van huis en kwam steil overeind, ook op een andere locatie. Ik ben eerlijk gezegd een hele tijd niet met haar buiten geweest, op een gegeven moment ging het met andere paarden erbij wel goed. Later nog 1x alleen buiten geweest, dat ging ook goed, daarna niet meer geprobeerd vanwege een blessure en mijn eigen zwangerschap. Ik kan echter geen goede reden aanwijzen waarom ze het de ene keer wel goed deed en daarvoor zo extreem omhoog kwam. Ik ga mijn leven er niet aan wagen en zal het straks zeker niet in mijn eentje weer gaan proberen! Ik heb veel met mijn paard gewandeld en ze was aan de hand net zo onvoorspelbaar als onder het zadel. Wat ik ermee wil zeggen is dat het soms niet alleen een kwestie van "maar effe doorzetten" is!

Ik zou inderdaad zeggen, riskeer niks, doe het alleen op zo'n manier dat je zeker weet dat het veilig is. Er doorheen rijden kan misschien een optie zijn, maar laat dat dan maar over aan de Gert van den Hof's zou ik zeggen!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 23:23

Citaat:
Ik zou inderdaad zeggen, riskeer niks, doe het alleen op zo'n manier dat je zeker weet dat het veilig is. Er doorheen rijden kan misschien een optie zijn, maar laat dat dan maar over aan de Gert van den Hof's zou ik zeggen!

Is er een Gert van der Hoff die zich aanbied?

Nee grapje natuurlijk. Maar ik baal als een stekker! Ik wil me niet gewonnen geven maar ik wil ook zeker geen risico lopen. En een gulden middenweg is er ook niet. (op die weg doet ie het namenlijk ook!!)

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 23:43

Ik heb het opgegeven met mijn haf, ze kwam niet omhoog,bokte niet en sprong niet, iig niet extreem, maar zet het op een rennen,welke kant maakt haar trouwens niets uit.

Op wedstrijden is ze super, bij de haf keuring loopt ze overal doorheen en vertrekt geen spier, maar vanuit stal weggaan is gewoon eng en gevaarlijk, tenzij ik ernaast loop, dan is ze zo mak als een lammetje.

Ik heb geen idee hoe je het weg krijgt, maar ik laat het maar even zo, sta nu op een nieuwe stal waar ik al eens met haar gelogeerd heb, en daar heb ik een buitenrit gemaakt met 2 andere paarden en dat ging goed.
Ze was nog steeds druk onder me, maar aan de buitenkant zag je niets, en de keer erna doet ze het weer even hard als erandere paarden mee gaan,dus dat maakt ook weinig tot geen verschil.

Wil ook mijn medeweggebruikers,mijn paard en mezelf niet in gevaar brengen dus dan maar niet.

Inn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 02:57

Ik heb drie paarden van de zes die dat gedrag vertonen enkel als ze alleen van stal vertrekken. Met de oudste (29j) en mijn eerste paard heb ikzelf geen probleem meer maar minder ervaren ruiters krijgen haar geen 200m ver. De jongste en kleinste van ons stel een Welsh pony gaat dan steeds op haar achterste benen staan en dan leveren we wel even een strijd van wie wordt de baas. Zij geeft het uiteindelijk op en dan is er niets meer aan de hand. Mijn Endurance Arabische volbloed doet het eerder door een trauma in het verleden en draait meestal heel snel 180° wanneer je haar dan terug wilt draaien gaat ze vlak naast een beek, boom of prikkeldraad staan zodat je eigenlijk niets kunt ondernemen op dat moment. Dan moet ik tegen mijn wil even toegeven of afstappen om uit de gevaren zone te raken vooraleer ik mijn wil kan opdringen.
Op andere lokaties of op wedstrijden of wanneer het tempo hoog genoeg ligt is er geen probleem. Zelf geef ik het niet op al moet ik er elke avond een blokje mee om rijden. En het helpt goed want de problemen zijn al veel verminderd. Ze weten nu dat het bij mij niet meer lukt maar jammer genoeg bij anderen nog wel.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 08:59

Krijg je het paard probleemloos op de trailer ?

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:07

Die van mij had het ook, toen heb ik zeker een keer of 20 een douwtraprit gemaakt, dus zeer vroeg, tussen vier en zes uur, dan is er bij ons bijna geen verkeer op de weg. Stang erin en zodra hij wil keren een ruk en een ros met de zweep, als hij braaf is lange teugel. En echt het werkt...na een keer of drie was het over.
Nu rijdt ik buiten aan de lange teugel, maar wel met stang, soms aarzelt hij nog weleens, maar plotseling keren doet hij niet meer.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:12

Je zegt dat je paard wel mee loopt aan de hand. Misschien is het een idee dat er iemand op het paard gaat, en daar iemand naast loopt. Eerst vast met een touw, daarna los. Geen idee of het werkt, maar valt te proberen

Succes ermee!

xxxLotte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:42

Misschien met een grotere groep dan in een rijtje en hem gewoon opsluiten tussen 2 paarden in. Zo heb ik het ook een keer iemand zien oplossen!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:57

Blijven oefenen, ook buiten wandelen totdat het een heel normale zaak wordt, en met rust en geduld kom je er wel. Direct resultaat hoef je niet te verwachten, het vraagt tijd. Het paard moet steun bij jou kunnen vinden, want hij is bang/onzeker. (Eigen ervaring is dat je vooral niet je geduld moet verliezen, dat werkt nl. averechts)

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:05

Misschien kan iemand hem op weg helpen door hem aan de longe mee te pakken? Hij kan dan nog wel omhoog en omdraaien maar hij komt niet meer weg dus dan is het in elk geval veiliger voor het verkeer. En omdat je zegt dat hij aan de hand braaf is.
Mijn eerste paard daar kon ik ook niet fatsoenlijk mee naar buiten, die had ook van die spatjes dus ik zit zelf ook nog steeds niet op mijn gemak te paard buiten. Maar die was ook aan de hand aan het klieren.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:06

heel bekend probleem...
die van mij is ook bij mn instructeur gewoon gevaarlijk. Hij is zo bang, hij doet het gewoone cht niet. (en ook oefenen helpt niet, na 1,5 maand elke dag naar buiten was het nog steeds hetzelfde)
Ik moet bekennen: ook ik heb het opgegeven. Ik ga niet onnodig risico's lopen voor mn paard en inderdaad al helemaal niet voor andere weggebruikers.
Die van mij is al eens omgedraaid en vlak voor een vrachtwagen gesprongen (godzijdank dat die kon uitwijken), ik ben volle vaart op een weg afgegaan en kon net op tijd de rem weer vinden, heb op een paard gezeten dat zo flipte dat ik geen contact meer kon maken (dan ging hij recht overeind en van 1.80 spring je ook niet zo even af)
Zelfs met iemand erbij, als hij iets engs ziet vertrekt hij gewoon, of er nou nog iemand aan hangt of niet. Ook aan de hand is dit zo trouwens.

Jammer, maar helaas. Ik wil geen ongelukken. Als je m op de trailer kunt zetten en direct in een bos kan beginnen te rijden is dat misschien een optie? Minder kans op verkeer iig. Het is een lastig probleem, zeker omdat de meest voor de hand liggende optie van doorzetten nu juist zo gevaarlijk is.

moniquebosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:22

ik heb dat probleem ook.
als ik alleen naar buiten gaat word hij helemaal para.nu gaat mijn vriend mee op zijn fiets en vertrouwd hij blind op hem en gaat er zo achteraan.en kom als ik nu alleen gaat ook steeds een stukje verder

PussInBoots

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 11:33

Ja meneer gaat graag op de trailer, is erg rustig dan en lijkt het heerlijk te vinden. Alleen heb ik maar een enkele keer de beschikking over een trailer. Aan de hand meenemen gaat prima, dat is ook niet het probleem, maar zogauw je erop gaat zitten is het hommeles. Ook als er iemand bij is schijnt meneer het wel gezellig te vinden en geeft het geen problemen. Dit is het dus allemaal niet. Aan het begin gaf ik al aan niet vaak met andere paarden weg te kunnen dus das ook geen optie.Ook is het geen angst, meneer is voor de duivel nog niet bang. Zo ongeveer opgegroeid op een bouwput dus compleet bomproof, geen schrik dus. Volgens mij is het puur een dominantie probleem alleen te gevaarlijk om een afdoende oplossing te vinden. En dan te bedenken dat ik mn paardje heb gekocht om lekker veel buiten te rijden!! Kan wel janken!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:47

Kleine doelen stellen, en veel slimmer zijn dan je paard. Dat is de kunst met dergelijke problemen.

Bedenk je eerst waar hij de pest aan heeft in de bak. Liefst iets wat niet in hetgene waarin hij moet presteren gevraagd wordt. mag iets heel kleins zijn. Bv wending om de voorhand maken.
Dit wordt zijn straf.

Dan gaan we een doel bepalen. Hou het klein. Bijvoorbeeld twee straten verderop rijden.

Stap op je paard, en rij naar je doel. Bereik je het? Dan draai je om, ga je naar huis en krijgt hij al beloning verder vrij en iets wat hij graag doet. Bv even het land in, in de paddock etc.

Bereik je je doel niet en gaat hij etterbakken? Dan GERICHT terug naar huis rijden (dus zo netjes mogelijk rijden, aan het werk), de bak in en aan de slag met hetgene waar hij zo de pest aan heeft. Niks van aantrekken dat JIJ het ook niet leuk vindt je gaat ECHT een uur wendingen om de voorhand maken. Paar passen eruit, en WEER die kloteoefening. Daarna zet je je paard zo neutraal mogelijk op stal. Geen extra aandacht, geen knuffels, geen welterustenrituelen etc.

Morgen hetzelfde programma, maar stel je doel op een fysiek andere plaats. Zelfde aanpak.

Binnen 2 weken heeft praktisch elk paard door dat etterbakken buiten vreselijk kl*te is, en dat je beter braaf door kunt lopen. Want dan mag je op een zeer redelijk moment lekker naar huis, krijg je je beloning etc.

Je moet wel een verrekte dom paard hebben wil dit niet werken.

ponymeid1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:58

En een hoop zelfdiscpline ook.

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:58

Wow, klinkt als een groot probleem. Ik kan me goed voorstellen dat je hier flink van baalt!
Als jouw paardje braaf is als er iemand mee is (ook op de fiets?) laat er dan iemand mee gaan. Steeds grotere afstand tussen jullie, en proberen of hij het uiteindelijk ook alleen doet. Misschien kun je hem foppen als de fietser/voetganger zich nog af en toe laat zien.
Verder heb ik helaas geen oplossingen... de standaard trucjes (met hem meelopen, kleine stukjes rijden, vaak herhalen) werken helaas niet. Heel erg veel succes met jouw paardje! (en anders gewoon lekker binnenrijden )

(ik lees net de laatste reactie, die klinkt erg goed! Lijkt me een mooie manier om de touwtjes weer in jouw handen te krijgen!)

Edit: ik bedoel de reactie van Sonja!

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:18

Ik kan je helaas geen tips geven, zit een beetje met het zelfde. Heb altijd niets anders gedaan buitenritten maken, echt heeeeeerlijk. Helaas ging mijn paard dood, en na een poos een ander paard gekocht, maar bleek geen buitenrittenfan te zijn. Helaas pindakaas, dan maar rondjes draaien in de bak, was met hem al moeilijk genoeg en buiten de bak werd hij gewoon link, leek wel of hij een waas voor zijn ogen kreeg.
Na een tijdje een paard erbij gekocht en had gehoopt de buitenritten weer te kunnen oppakken, maar dit is 1x gelukt, de keren daarna begon steevast met tig galoppirouettes midden op de weg en als ik ze dan eindelijk naar voren kreeg, liep ze zo te krabbelen en als ik even niet oplette, dan floep, omdraaien en naar huis.
ik heb heb opgegeven, in de bak rijden is leuk maar niet dagelijks, maar als het paard er zo weinig plezier aan lijkt te beleven, dan hoeft het voor mij ook niet. Commentaar dat ik mijn paard tekort doe door alleen in de bak te rijden, leg ik maar naast me neer, diegene die het beter kan/weet mag het komen proberen en tot nu toe heb ik nog geen aanmeldingen gehad....
Mijn buitenritten bestaan nu uit rijden in de wei ipv de bak of overal en nergens op het terrein een beetje stappen met een lang teugeltje, was ook doodeng in het begin, maar lijkt ze nu wel leuk te vinden. Ik hoop nog een keer op de hei te komen met d'r, daar heeft ze de ruimte en kan ze naar hartelust scheuren en omdraaien, komen we in ieder geval niet onder een auto of trekker terecht.

Dus helaas geen tips, alleen maar het relaas van een lotgenoot. Maak er geen halszaak van, er zijn genoeg paarden die absoluut geen plezier beleven aan buitenritten, het heeft denk ik weinig zin om dat af te dwingen. Als je het heel erg graag wil, dan zou ik eerder mijn heil zoeken bij een gedragstherapeut of een Emiel Voest-achtig persoon die jou wat tips & trics kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:25

labe schreef:
Maak er geen halszaak van, er zijn genoeg paarden die absoluut geen plezier beleven aan buitenritten, het heeft denk ik weinig zin om dat af te dwingen.

Ik ben ZO blij dat ik doorgezet heb! Ik doe er namelijk aardig wat voor om paarden te kunnen houden, dus wil ook echt genieten van de dingen die ik leuk vind. EN.... mijn paard is ook echt van het buitenrijden gaan houden. Terwijl dat 1 ellendig en supergroot drama geweest is om haar zo ver te krijgen.

IMO is het zonde om je te beperken in het genot van het paardrijden omdat je paard iets niet wil. Mooi moment om daar aan te werken en hem te leren dat het WEL leuk kan zijn. De MEESTE (niet alle, er zijn altijd uitzonderingen) paarden leren er wel van genieten.

astrea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 13:21

Als krijg je soms gevaarlike situaties het paard mag nooiten te nimmer de baas zijn jij bent en moet de baas blijven. Denk zelf dat je met de traings methode van Sonja een heel eind kan komen. Wat alleen in de bak rijden daar heb je hem niet voor aangeschaft je wou buiten rijden en dat moet je doel blijven, hoe klein ook in het begin. Mocht het steigeren te erg worden dan doe je hem even een slof aan heb je net iets meer te vertellen. Voorzichtig en Succes!