Geen zin meer!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lautjuh85

Geen zin meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 13:09

Kennen jullie dat gevoel?? Dat je even in een dip zit met je paard?
Ik heb dat nu. Ik heb de laatste maanden helemaal geen zin meer om te rijden. Hij heeft een maand stil gestaan i.v.m. een keelontsteking. Aan de antibiotica geweest enz. Daarvoor ging het met trainen echt goed. Hij was in topconditie en ging met sprongen vooruit. Daarna kreeg hij dus keelontsteking en heeft een dikke maand stilgestaan. Nu ben ik langzamerhand weer wat gaan rijden, maar ik heb het gevoel weer helemaal overnieuw te moeten beginnen. Hij is ten eerste niet meer in topconditie (is te verwachten als je een maand stilstaat) ten tweede loopt hij heel moeilijk in stelling en ten derde geeft hij moeilijker na. Les heb ik op het moment niet meer omdat ik dat niet kan betalen. Alle zuur verdiende centjes gaan naar hem. Soms heb ik gewoon in mijn hoofd om hem te verkopen. Heb er gewoon geen lol meer aan. Ik zie geen uitdaging meer omdat ik ook geen les meer krijg. Ik weet gewoon niet waar ik met rijden moet beginnen. Maar als ik er dan aan denk dat wij met z'n tweetjes zoveel bereikt hebben, kan ik het ook niet over mijn hart verkrijgen om hem weg te doen. Hij is mijn allergrootste liefde. Is er iemand die dit ook heeft gehad, en wat heb je toen gedaan???? Sorry voor het lange verhaal, maar ik weet het gewoon even niet meer.....

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:15

Wat balen zeg. Ik heb dat ook gehad, en hoewel ik het echt nodig had om er even tussenuit te gaan, ben ik heel blij dat ik weer begonnen ben. Heb wel m'n pony verkocht, en daar heb ik nog altijd een beetje spijt van (hoewel hij bij een vriendin staat) Jammer dat je geen les meer kunt betalen. Misschien kun je iemand meenemen die ook verstand van paarden heeft zodat diegene je wat aanwijzingen kan geven? Dat doe ik wel eens als ik geen les heb.

En als het echt te duur is kun je misschien denken over een bijrijder voor een paar dagen, die meehelpt in de kosten.

lautjuh85

Re: Geen zin meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 13:19

Het paard zelf is niet te duur. Dat kan ik wel betalen. Maar om elke week 15 euro neer te moeten leggen voor les wordt wel te duur (aangezien ik nog student ben). Ik zal je tips meenemen, dankjewel...

Solide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:23

Ik denk dat iedereen weleens een dipje heeft met zijn paard. En bij jou is dit nu ook wel begrijpelijk. Het idee dat je weer even helemaal opnieuw moet beginnen terwijl het daarvoor altijd zo lekker ging.
Maar geef niet op, rustig aan beginnen en jullie komen wel weer op jullie oude niveau, gaat zeker wel weer een keer goed komen.

Heel veel succes.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 14:29

tja, men paard heeft in de zomer een koliek operatie had, en dan moest ik 4 maanden wachten om er iets mogen mee doen. eenmaal ik kon beginnen was er iets met haar been, dus weer een maand wachten!! en ja ze was zo vet als het maar kon zijn, en nu ben ik weer een week of twee drie bezig. en t'is ook niet zo leuk ze, ze kan ook niets meer! ik had paar dagen voor haar operatie's prachtige foto's van haar, maar als je het nu bekijkt, amai!
en ik heb ook geen les... maar begin miss met eerst los te rijden, zonder al die aanleuning (ik moet het ook zo doen)
het is natuurlijk stom om te zien dat ze zo veel kon en nu niets meer. maar is het geen uitdaging om het opnieuw te leren, maar nu nog beter!
ik hoop dat je je paardje niet verkoopt... probeer er plezier in te vinden, maak buitenritten ofzo...
greetz

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:30

Ik heb alleen een keer meegemaakt dat mijn paardje 2 weken in de wei stond (was op vakantie) omdat ik een ongeluk had gehad en de pin van de standaard van de scooter in mijn voet had gekregen.
Op het begin is het ook erg moeilijk om de ritme weer te pakken en tsja je moet veel geduld opbouwen want je moet eenmaal weer vanaf het begin beginnen maar als het goed is gaat het nu sneller om hem weer op oud niveau te krijgen want hij weet wat de trucjes zijn die je hem daarvoor al hebt aangeleerd.
Gewoon veel overgangen (bijvoorbeeld in 1 rondje 4 overgangen ofzo) daar word die lekker scherp van en je weet denk ik zelf de rest wel wat je moet doen "ik heb ook wel eens geen zin maar dan denk ik mijn paardje heeft dat ook wel eens dat die geen zin heeft en dan moet ze ook aan het werk als jij op dat moment wel zin hebt om te werken" dus gewoon werken met die handel en daar krijg je zeker nooit spijt van.

VEEL SUCCES (waar woon je dan anders wil ik misschien wel helpen)

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:32

Ik heb ook wel eens een dip.

Pas nog gehad. Paard liep niet lekker, deed waar hij zelf zin in had, ik kon niet stilzitten, hulpen kwamen verkeerd door, echt alles ging gewoon mis. Heb toen een periode heel weinig gereden en niet meer dressuurmatig, maar met lange teugel. Nu had ik twee weken geleden opeens een opleving, en ging ik de dressuur wat meer oppakken. En nu gaat het weer super, beter dat het eerst ging. Heb nu ook weer zin om te gaan.

Neem even een pauze, dan kijk je er daarna weer heel anders tegen aan.

Rietjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:46

Iedereen heeft er wel eens geen zin meer in. Ik ook. Probeer er het leukste van te maken. maak lekker een releaxt bosritje, gewoon wat leuke buitenritjes totdat je het weer ziet zitten. Dat helpt echt! Op een gegeven moment krijg je vanzelf wel weer zoiets van nu heb ik weer zin om te trainen en bijv. wedstrijden te gaan rijden.

Hopelijk heb je er iets aan

Groetjes Ria

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 16:11

Ravenna schreef:
VEEL SUCCES (waar woon je dan anders wil ik misschien wel helpen)

Ik woon in Bovensmilde (Drenthe)

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:15

tjah, dat heb ik ook wel eens hoor, bijvoorbeeld als het echt zo slecht gaat enzo, en dat ie gewoon de hele tijd aan het ouwhoeren is, maar als k dan weer een dag heerlijk heb gereden is het meestal wel weer over..

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 16:24

Tja dat is het probleem, er is nog geen dag geweest dat ik weer eens 'lekker' heb gereden. Alleen de buitenritjes zijn leuk, maar ik vind de dressuur in de bak op dit moment waardeloos omdat het niet meer is zoals het was, en ik kan nog niet de motivatie vinden om weer lekker aan de slag te gaan. Stom he....Ik vond paardrijden altijd zo prachtig maar nu??

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 18:21

Rietjee schreef:
Iedereen heeft er wel eens geen zin meer in. Ik ook. Probeer er het leukste van te maken. maak lekker een releaxt bosritje, gewoon wat leuke buitenritjes totdat je het weer ziet zitten. Dat helpt echt! Op een gegeven moment krijg je vanzelf wel weer zoiets van nu heb ik weer zin om te trainen en bijv. wedstrijden te gaan rijden.

Hopelijk heb je er iets aan

Groetjes Ria

inderdaad! ik heb dat gevoel zo vaak gewoon niet aan toe geven en inderdaad even wat anders gaan doen, zoals buitenritjes...ineens gaat het weer lekker...echt!

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:23

Wat bij mij altijd helpt is een paar lage hindernisjes in de bak zetten en elke keer een opdrcht voor mezelf verzinnen, als het dan ontspannen is gegaan gaan we over een paar hindernisjes crossen.. ze zijn dan zo laag dat dat wel kan de tip van bosritten was al gegeven dus misschien is dit een idee...

Of geef je paard eens lekker lange teugel en ga rondjes galopperen in de bak, een beetje naar de vogeltjes kijken, mijn paard wordt daar altijd heel lekker ontspannen van en kan ik daarna weer aan het werk (Zijn we weer even vergeten dat het heel slecht ging)

Solide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:36

Lautjuh, ik lees dat je nu de buitenritjes lekker vind. Geniet daar even van, probeer de dressuur rustig op te pakken. Tijdens buitenritten kan je ook wat dressuur proberen.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:55

Heb gewoon nog geduld, je paard moet echt even goed herstellen van zijn keelontsteking. Dit is bij paarden veel heftiger dan bij mensen en ze hebben gewoon meer tijd nodig om te herstellen. Ik geloof echt wel dat het weer goed komt en dan zul je zien dat je met sprongen weer vooruit gaat. Wees lief en geniet van je maatje.

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:48

Ik ben nu net een week van mn dip af, mn pony deed ook gewoon niet wat ik wilde ik heb dr toen misschien 3x in de week gereden en dan ook heel sukkelig dus gewoon lange teugel en niks van dr vragen en derest van de week gewoon losgooien en niet teveel aandacht gegeven, waar ik toch wel weer spijt van kreeg, toen heb ik dr weer opgepakt en toen ging het super goed, sinds een week loopt ze ook weer super en hebben we binnen een week alweer 3 winstpunten gereden.

TIP: Ga dus gewoon een beetje rotzooien met je paard, niet teveel hameren op de dressuur dat komt vanzelf wel weer goed!

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 17:05

Ik heb een paar keer gelongeerd met bijzetteugels.
Gister ook weer gedaan. Door jullie berichtjes ben ik het wel weer wat positiever in gaan zien. Ben gelukkig niet de enige
Dankjewel alvast....

Ikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:31

Oh ja dat had ik ook eentijdje geleden had helemaal geen zin meer om te rijden en verzorgen, maar gelukkig ben k er weer helemaal uit ga nu met een "happy" gezicht naar me paardje toe:)

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:53

Ik heb precies hetzelfde gehad..!!! Mijn paard was in supertopconditie en was klaar voor de L, op haar eerste wedstrijd valt ze in de vrachtwagen en zit er een scheur in dr kroonrand. 3 1/2 maand stilgestaan en daarna kon ik rustig beginnen met rijden. Het ging allemaal niet zoals ik wou en werd geirriteerd. Heb toen gewoon doorgezet en heb les genomen. Het ging steeds beter en ze begon haar best weer te doen. Heb sinds kort pas weer heel veel plezier in rijden! Ik heb heir ook van geleerd dat je niet meteen te veel van je paard mag verwachten na zo lang rust en alles vergeten te zijn, dat is namelijk erg oneerlijk tegenover het paard. Het is namelijk geen onwil van het paard.
Ik denk dat het echt wel heel belangrijk is om les te nemen.. want zo kom je niet verder en leer je niet om het goed op te bouwen, waardoor je paard beter lopen gaat en jij er weer plezier in krijgt!!! Mij heeft els wel enorm geholpen .
Je moet nog lang niet overwegen het paard te verkopen, eerst verder gaan met trainen en rustig aan doen. Niet boos worden op het paard (wel natuurlijk als het ondeugend is) en met volle moed rijden gaan!

Een andere optie is om een bijrijder te zoeken die ervaring heeft met zulke paarden, en anders iemand die gewoon goed kan paardrijden, die je paard door deze periode heen helpt en jou dus ook.

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 17:00

Ik heb gisteravond weer gereden en ik moet eerlijk zeggen dat het goed ging. Het gaat langzaam, maar ik merk dat het beter gaat.
Omdat hij niet goed meer in stelling loopt wissel ik voltes links- en rechtsom met elkaar af. Ik merk dat dit wel beter gaat. De zwaardere oefeningen komen later wel..... Ik bouw het langzaam aan op. Ik wissel het longeren en rijden ook nog steeds met elkaar af.

lentjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:47

Ik denk dat je gewoon elke dag ffies moet doorzetten en dat je dan vanzelf aanvoelt dat het paard zich ook beter gaat gedragen\zijn best doet wel vervelend die keelonsteking

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:58

Hele goede oefening die je nu hebt gedaan ! MIjn paard heeft dat ook geholpen, want zij nam op een gegeven moment een loopje met me, omdat ik zo voorzichtig met d'r was qua zwaardere oefeningen, die ze eigelijk wel supermakkelijk kon.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:06

Ja, ook ik heb wel eens eens dipje. Geen zin om naar haar toe te gaan, en helemaal geen zin om te rijden omdat het toch allemaal niet lukt.
Ik ga dan een tijdje wat anders met haar doen. Gewoon wat zonder zadel rondhobbelen, wandelen, naar het bos enzo. Dan krijg je er langzaam weer plezier in en dan kun je ook weer serieus aan het werk gaan.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:27

Vraag me af hoe erg een dip is bij de meeste....
Als ik een dipje heb, dan is dat alleen om het rijden..., maar nooit zou ik zonder m'n paard willen.

Als ik 'n weekend weg ga, mis ik m'n knolllen al....
Langer dan een week weg ga ik niet...
Maar kan gerust 3 weken niet rijden als ik daar geen zin of puf voor heb.

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:38

Ik ken je gevoel, heb mijn paard ook een zomer in het land laten staan. en af en toe buitenritje, even de spanning kwijt raken. en weer opnieuw beginne.