Vragen over doorrijden jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hiltje1973

Vragen over doorrijden jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 17:07

Ik volg met veel interesse de topics over het rijden van jonge paarden en heb daar ook een paar keer gereageerd.
Nu toch maar even een topic voor mezelf geopend, want ik heb een aantal vragen.

Introductie:
Ik ben sinds ongeveer 2 maanden bezig een Friese merrie van bijna 4 jaar te rijden. Ze was al zadelmak maar daar was ook alles mee gezegd. Ik vind mezelf niet een heel goede ruiter. Er zijn zat mensen die zeggen dat ik best netjes rij, maar het haalt het niet bij veel foto's die ik hier op het Forum zie.
Ik heb altijd op manegepaarden gereden en het stuit me altijd een beetje tegen de borst om daarbij te proberen ze heel erg aan de teugel te rijden. Ik zie bij de manegepaarden veel dat ze in de krul worden getrokken en dat wil ik niet. Gevolg is dat ik die manegepaarden over het algemeen niet aan de teugel rij en daar ook niet naar streef. Ik let vooral op reactie aan mijn been en voorwaarts rijden en veel figuren en verder kom ik niet bij de manegepaarden.

Rijden op het jonge paard:
Met de jonge Fries probeer ik het rustig aan te doen. Dus 4 keer per week stap/draf en sturen en dat gaat steeds beter. Ik zie echter op dit forum veel foto's van paarden die net onder het zadel zijn en al heel netjes lopen. Die paarden lopen netjes met het hoofd naar beneden terwijl mijn Friesje echt wel veel met haar koppie in de lucht draaft en nog veel enge dingen ziet .
Waarschijnlijk ook vanwege mijn terughoudendheid en voorzichtigheid daarin. Ik houd de teugels vrij los (ook volgens mijn instructrice wel eens te los).

vragen

1. Is het verstandig om het jonge paard dat echt bezig is met de basis al te proberen aan de teugel (of in ieder geval het hoofd vrij diep) te rijden (dus behoorlijke contactteugel)? En zoja, hoe doe ik dat dan? Als ik het goed heb moet je haar eerst voorwaarts rijden en dan voor gaan begrenzen zodat ze omlaag komt. Maar ik vind haar eigenlijk nog niet voorwaarts genoeg om mijn handen te gaan gebruiken omdat ik dan misschien de rem erop gooi.

2. Hoe werk je aan de ontspanning bij een jong paard? Ik merk wel dat ze het leuk vindt (oortjes naar voren, goed reageren op beloning) maar natuurlijk is er ook nog spanning en zijn er erg enge hoeken en dan gaat dat hoofd weer omhoog en wordt de hoek afgesneden. Ik blijf maar gewoon geduldig maar misschien zijn er nog meer tips.

3. Naast mij rijden er af en toe ook wel eens anderen op het paard (als ik niet kan en er wordt gezocht naar een tweede verzorger). De afgelopen week heeft ze zelfs 3 (met mij erbij) verschillende ruiters op haar rug gehad) Wat vinden jullie daarvan? Is het erg verwarrend en slecht voor het paard of is het geen probleem (zeker niet als de andere ruiter goed/beter kan rijden).

Voor de volledigheid; ik streef naar niets meer dan naar recreatief rijden en plezier met haar te hebben maar wil het wel goed aanpakken. ( en ik krijg ook les, maar vind het zo leuk dat ik aan een half uur per week feed back niet genoeg heb, en dus ook BOKT wil inschakelen)

Sorry voor het wat lange persoonlijk verhaal maar ben benieuwd naar jullie reacties!!!

Urielle

Re: Vragen over doorrijden jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:58

hiltje1973 schreef:

vragen

1. Is het verstandig om het jonge paard dat echt bezig is met de basis al te proberen aan de teugel (of in ieder geval het hoofd vrij diep) te rijden (dus behoorlijke contactteugel)? En zoja, hoe doe ik dat dan? Als ik het goed heb moet je haar eerst voorwaarts rijden en dan voor gaan begrenzen zodat ze omlaag komt. Maar ik vind haar eigenlijk nog niet voorwaarts genoeg om mijn handen te gaan gebruiken omdat ik dan misschien de rem erop gooi

Mijn mening: Ik vind het belangrijker om een paard eerst lekker voorwaarts aan de hulpen te krijgen. Zodra dat gebeurt zijn bijna alle jonge paarden zelf al bereid om zich naar het bit te laten zakken. Daarvoor is het wel belangrijk dat je zelf een stille (geen stugge) stabiele hand biedt. Bewust naar beneden vragen doe ik niet met een net zadelmak paard, dat resulteert vaak meer in in de krul rijden.

2. Hoe werk je aan de ontspanning bij een jong paard? Ik merk wel dat ze het leuk vindt (oortjes naar voren, goed reageren op beloning) maar natuurlijk is er ook nog spanning en zijn er erg enge hoeken en dan gaat dat hoofd weer omhoog en wordt de hoek afgesneden. Ik blijf maar gewoon geduldig maar misschien zijn er nog meer tips.
Mijn mening: Qua wennen aan enge dingen is het gewoon kilometers maken en veel laten zien. Veel met een jong paard naar buiten, er gewoon op uit trekken. Ik ga niet expres naar enge dingen toe rijden ofzo, daarmee maak ik het voor mijn idee alleen maar spannender. 'Kijk eens, mijn baasje vindt het eng. Nou, dan is het vast heel eng.' Ik rij dus gewoon door alsof ik gek ben en als ze iets echt eng vinden en ze gaan er langs krijgen ze een kriebel op hun nek.

3. Naast mij rijden er af en toe ook wel eens anderen op het paard (als ik niet kan en er wordt gezocht naar een tweede verzorger). De afgelopen week heeft ze zelfs 3 (met mij erbij) verschillende ruiters op haar rug gehad) Wat vinden jullie daarvan? Is het erg verwarrend en slecht voor het paard of is het geen probleem (zeker niet als de andere ruiter goed/beter kan rijden).
Mijn mening: zelf ben ik daar eerlijk gezegd niet zo voor. Iedere ruiter rijdt toch weer wat anders en een jong paard rij ik ook niet dagelijks. Die zou ik eerder een keer aan de longe zetten of losgooien dan door een andere ruiter laten rijden.

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 18:07

1. Zodra ze constant voorwaarts is en blijft zal ze denk ik bijna vanzelf op n licht vragende hand gaan zakken. Ik zou dus zeker niet gaan vragen, maar gewoon doorgaan zoals je doet!
2. ontspanning komt vanzelf wel zoals ik net al zei. En verder gewoon rijden alsof je niet merkt dat zij gespannen loopt, dan is er voor haar vaak ook niks meer aan de hand.
3. ja, dat is een beetje jammer. 3 mensen, 3 verschillende rijstijlen. Zou ik persoonlijk niet doen met n jong paard..

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:24

ik denk dat als je aan een half uur per week niet genoeg hebt gewoon meer les moet gaan nemen en niet teveel anderen op haar rug, een tweede persoon die les neemt van delfde instructeur en meer niet. Anders word het allemaal veel te verwarrend voor het paard! Zoveel verschillende manieren van rijden..

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 08:36

1. Ik sluit me volledig bij Urielle aan.
2. Ik heb zelf wat geoefend met enge dingen in de bak onder het mom van: zie je wel? als ik zeg dat het niet eng is, is het ook echt niet zo eng.
Ook probeer ik zo veel mogelijk met hem te praten, dat stelt hem wel gerust in de enge hoekjes. (behalve tijdens de les, want dan ben ik te geconcentreerd)
3. drie verschillende ruiters vind ik ook wat veel, twee vaste ruiters lijkt me geen probleem.

Ik kan trouwens je onzekerheid over je eigen stijl in vergelijking tot die van anderen met een 3 of 4 jarige wel volgen, heb het zelf ook een beetje. Je ziet inderdaad vaak foto's bij HAW voorbij komen van ukkies met een bekende vader die al lopen alsof ze morgen een M proef moeten starten. Het zegt absoluut niet dat jij niet goed rijdt, of je methode niet goed is, je kiest gewoon voor een andere methode.

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 10:09

Dank voor de reacties,

Volgens mij zit ik wel op de goede lijn met punt 1 en 2. Gewoon lekker doorrijden en nog niet teveel ' doen' dus.
En tja, die drie ruiters vond ik ook niet zo top. Gebeurde beetje buiten mij om (was lang weekend weg en dacht dat 1 iemand er op ging, maar vervolgens waren er meer opgegaan). Dus dat laat ik niet meer gebeuren. (Ben geen eigenaar van het paard hoor, want dan was het uiteraard al nooit gebeurd).

En Odetteke; ik vind jouw paard op de foto's ook al heel netjes lopen en jouw houding echt niet slecht.

Ik zal ook eens foto's van mezelf gaan maken, misschien dat het bij mij toch ook wel erg meevalt. Mijn instructrice zegt in ieder geval dat er natuurlijk nog van alles verbeterd kan worden aan mijn houding maar dat ik het paard echt geen enkel moment stoor met mijn houding en zit.
En ik les ook nog een uur per week op manegepaarden en tijdens dat uur werk ik lekker aan mijn zit en houding ( heerlijk, een paard dat dan vanzelf gaat zodat je je volledig kunt concentreren op je eigen houding).

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:21

punt 1; schakelen, schakelen, schakelen. zorgen dat het paard goed aan je been komt. dan komt het nageeflijke vanzelf, met uiteraard een stille, stabiele hand (nooit vastzetten, blijf luchtig met je handen)
punt 2; probeer je paard te begeleiden naar het halsstrekken toe, vaak kroppen friezen zich behoorlijk op, dus probeer eerst lengte te krijgen in de hals. wellicht kun je met pessoa longeren om die ontspanning en het laag lopen over de rug onder de knie te krijgen zonder dat je je paard in de weg zit.
punt 3; persoonlijk kies ik voor 1 persoon die het paard rijd. iedereen heeft een andere methode met rijden en dat kan behoorlijk verwarrend worden voor het paard en dat is niet goed voor een paard in opleiding. hierdoor ontstaat misschien ook weer stress wat zich weer kan gaan uiten in protest.

hier even een fotootje met wat ik bedoel bij punt 2 over het laag rijden met halslengte;
Afbeelding

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 11:36

Hoi Klomp,

Dank voor je reactie.

Wat een geweldig mooie Fries heb je. Hoop dat ik ook binnenkort zo'n foto van mezelf heb!

Heb zo weer les, en ga lekker mijn best doen!

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:44

veel succes!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:12

heel veel succes!

Friso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:31

Hey wat goed,
ik zit in hetzelfde schuitje als jij maar dan is de Fries en ruintje

Alleen wil hij opzich zijn hals wel strekken, zeker als we al een aantal minuutjes aan het rijden zijn. Ik ben wel de enige die er op rijd trouwens, helaas niet zo heel vaak, maar in de zomer ben ik van plan gewoon 4 keer in de week te gaan rijden.

Maar even een vraagje,
Ik weet niet meer wie dat zei, maar met dat: je moet hem overal mee naar toe nemen, zegmaar..
ga je er dan gewoon mee " op straat" en gewoon op zitten? of loop je er dan naast?
Ik denk dat ik het anders niet overleef en hij wegrent

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:28

Dat was Urielle!
De eerste keren dat je een buitenrit gaat maken is het natuurlijk altijd verstandig om iemand mee te nemen, eventueel met een heel schrikkerig paard uit voorzorg ook een even een touw aan het bit vast maken.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:28

Friso schreef:
Maar even een vraagje,
Ik weet niet meer wie dat zei, maar met dat: je moet hem overal mee naar toe nemen, zegmaar..
ga je er dan gewoon mee " op straat" en gewoon op zitten? of loop je er dan naast?
Ik denk dat ik het anders niet overleef en hij wegrent

Begin gewoon met veel te gaan wandelen aan de hand. Dan krijgt je paard vertrouwen omdat jij er naast loopt (en je bouwt nog een band met hem op ook ), en dan zou ik er zelf voor kiezen om erop te gaan en iemand hem aan de hand te laten nemen, Met een ervaren paard mee kan natuurlijk ook, maar wacht dan niet te lang om alleen te gaan!! Ze moeten niet aan andere paarden gaan hangen, dan kun je later nooit alleen op stap!

En oefening baart kunst! Gewoon gaan, rustig blijven, niet meteen de teugels strap nemen en je benen klemmen als jij 'denkt' dat het eng gaat worden, want dan wordt je paard zeker bang! Laat je paard maar lekker veel van de boze buitenwereld zien, daar worden ze stoer van!!

Friso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:13

Haha, oke, leuk
ik ben benieuwd! Nu wonen de mensen waar hij staat wel aan een ja, zo'n echte dorpsweg waar redelijk wat verkeer langs gaat dus ik moet wel even een goed plekje daarvoor zoeken, al zal hij dit toch ook moeten aanwennen.
Ik hoop dat die mensen het goed vinden als ik met hem ga lopen buiten.
Groetjes,

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 17:16

Hee Thanks,

ja, Friso, we zitten in hetzelfde schuitje, zag ook al topic en profiel van jou (zal mijn eigen profiel is gaan bijwerken trouwens want daar staat volgens mij niets).

Heb net les gehad: pfoe pfoe pfoe. Was na 20 minuten echt doodop. Gister een uur op een manegepaard van alles gedaan maar daar was ik lang niet zo moe van.
Ze was vandaag echt weer zoekende (volgens mij toch van afgelopen week toen iedereen er maar op was gaan zitten), ze liep niet goed door en zwalkte veel. Dus dat kost als ruiter 10 keer meer energie. In de stap aan de lange teugel was ze wel ontspannen, neusje lekker naar de grond.

Maar kreeg van instructrice wel complimenten over de manier waarop ik reed (de eerste keren was ik zelf vrij gespannen, maar daar kom ik nu overheen en nu ben ik haar gewoon echt aan het rijden).

Enne..... naar buiten gaan...... ga ik nog heel eventjes mee wachten. Eerst meer wederzijds vertrouwen in de bak.

Ik ben ook aan de hand aan het wandelen, maar dan heb ik er af en toe echt mijn handen vol aan. het vreemde is dat ze voor de koets loopt en dan dwars door het verkeer heen gaat maar dat ze op het terrein aan de hand nauwelijks langs stilstaande auto's wil.

Friso: als je het nog niet helemaal vertrouwt zou ik hem niet aan de hand mee de dorpsweg opnemen. Dan liever eerst de bak volgooien met balonnen, kruiwagens en paraplu's en daar eerst aan de hand en later onder het zadel mee langs. Als dat goed gaat misschien toch onder het zadel met iemand erbij een stukje de weg op.
Als je hem aan de hand los moet laten is hij weg. Zit je erop, heb je misschien net wat meer overwicht (maar dat verschilt per paard en ruiter).

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:07

1. Is het verstandig om het jonge paard dat echt bezig is met de basis al te proberen aan de teugel (of in ieder geval het hoofd vrij diep) te rijden (dus behoorlijke contactteugel)? En zoja, hoe doe ik dat dan? Als ik het goed heb moet je haar eerst voorwaarts rijden en dan voor gaan begrenzen zodat ze omlaag komt. Maar ik vind haar eigenlijk nog niet voorwaarts genoeg om mijn handen te gaan gebruiken omdat ik dan misschien de rem erop gooi.

Ik heb zelf 10 paarden ingereden. Voordat ik begon heb ik ze veel gelongeerd een keer zitten en weer eraf. Dit is bij jou dus al voor elkaar. Je moet inderdaad eerst zorgen dat ze voorwaarts loopt, maar waar je ook voor moet zorgen, is dat ze went aan het contact op de mond. Je kunt haar wel losgooien, maar als je dan dadelijk ineens contact vraagt kan ze tegenstribbelen. Contact wil niet zeggen dat ze meteen omlaag hoeft, je hoeft haar alleen maar te voelen, zodat zij eraan kan wennen. Dit wil dus ook niet zeggen dat je de rem erop gooit, je leert haar alleen een hele lichte druk op de mond, zodat je die later groter kunt maken.

Ik heb vanel nu ongeveer een half jaar onder het zadel, ik rijd wedstrijden met hem, en van mijn instructeur krijg ik vaak te horen dat hij zo lekker ontspannen is. Dit komt vooral omdat ik zelf erg ontspannen ben, en omdat ik mijn eigen niet te druk maak als hij een foutje maakt. Iets wat hij expres doet, wordt natuurlijk gecorrigeert, maar een foutje kan natuurlijk zeker bij zo'n jonkie. Ik rijd vanel altijd het eerste kwartier tot half uur vrij diep. hij kan daar lekker een beetje loskomen en hij ontspant dan helemaal, ik vraag ook vrij weinig van hem, laat hem maar een beetje rustig doen, hij is jong genoeg. ik beloon hem erg veel en praat veel tegen hem, je merkt goed dat hij hier ontzettend goed op reageerd. daarna richt ik hem wat op, en dan ontspant hij daar ook, omdat hij zijn eigen niet druk hoeft te maken. die enge hoeken zijn opzig niet erg, dat moet ze nog leren, en de controle word ook elke keer beter.

Dit is niet slecht, als je maar op 1 lijn zit. het moet niet zo zijn dat de ene het paardje steeds corrigeert en dat de andere het toelaat, anders snapt ze er dadelijk helemaal niets meer van. Het is geod voor het paard dat er een keer iemand anders opzit, zodat ze niet eenkennig word, zorg dus wel dat je met de andere ruiters op 1 lijn zit en dat je consequent bent.

ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen, succes.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:15

Ik ben geen voorstander om met een fries lang en laag te rijden.
Deze paarden hebben een behoorlijke zware hals en worden erg sterk op deze manier.
Op de foto hierboven zie ik duidelijk dat zij meegaat naar voren met de hals van het paard.
\Ik ben er van overtuigt dat dit alleen maar van kwaad tot erger word.
Ik lift ze liever wat op maar dit uiteraard als ze helemaal goed aan het been lopen.
Het nagevenlijkheid komt dan van zelf wel.
succes.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:31

Moniek schreef:
Ik ben geen voorstander om met een fries lang en laag te rijden.
Deze paarden hebben een behoorlijke zware hals en worden erg sterk op deze manier.
Op de foto hierboven zie ik duidelijk dat zij meegaat naar voren met de hals van het paard.
\Ik ben er van overtuigt dat dit alleen maar van kwaad tot erger word.
Ik lift ze liever wat op maar dit uiteraard als ze helemaal goed aan het been lopen.
Het nagevenlijkheid komt dan van zelf wel.
succes.

hahaha...hier moet ik erg om lachen, juist friezen, die zich erg snel opkroppen waar ze om bekend staan, moet je eerst met lengte rijden. zoiezo moet een paard eerst ontspannen over de rug gaan, voordat je uberhaupt aan oprichten kunt gaan denken. simpel; zonder ontspanning in de bovenlijn is er verder geen weg! ik ga idd met mijn bovenlichaam mee naar voren (ook is dit een sta moment van het lichtrijden, maar goed) dit omdat ik niet gelijk de teugels te lang wil laten worden en omdat ik toch wil nageven omdat het paard nageeft op dat moment.
bovendien vind ik dat liften van jou totaal niet mijn ding!!
een paard rijd je van achteruit naar voor en door schakelen rijd je je paard op de achterhand, niet door ze omhoog te trekken van voor!!!

de tekst van jou vind ik echt alles behalve nuttig, het spijt me!

dit stukje tekst is van een fysio die de foto ook had bekeken
zij antwoorde zo;

Ik zie hier een mooi ontspannen dier dat mooi laag wordt gereden.
Het ziet er erg goed uit, en zo te horen heb je ook een erg goede instructrice die weet hoe de anatomie van een paard in elkaar zit en die van ontspannen, lang, laag steeds langzaam een stapje meer gaat naar opgerichter met achterhand er steeds een beetje meer bij, jullie gunnen het paard de tijd zijn spieren te ontwikkelen, en zeer belangrijk ook de tempo wisselingen.
Dit is een lust voor het oog om deze plaatjes te bekijken en de tips van je instructeur/trice ( denk ik tenminste) te lezen, dit kom je niet erg vaak tegen dat er op deze manier wordt gereden en les wordt gegeven. Paarden worden te vaak in elkaar gereden wat erg jammer is.
Met mijn tot nu toe opgedane fysio kennis ben ik blij dat ik weer eens echt goede dingen hoor en zie.
Mijn complimenten, en ik zou zeggen ga zo door en ga niet te snel, gun het allemaal de tijd zolang het maar onspannen blijft in die bovenlijn!

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:17

Nou als je op klassieke wijze rijd, hoef je zeker een paard niet te liften. Dan krijg je zowel een fries, andalusier of welk paard dan ook netjes gereden. Geloof me bij spaanse rijschool liften ze ook niet!!!
Netjes paard van achteren naar voren rijden. Als je paard gaat liften, ga je hem storen van voren, gaat paard rug wegdrukken en achterhand zal niet ver genoeg eronder komen zodat paard meer gewicht op achterhand kan gaan dragen.
Dat is tenminste mijn persoonlijke ervaring bij lesklant van me. We werken via klassieke rijmethode en paard zit goed in zijn vel, is ijverig in zijn werk en oefeningen pakt hij zeer makkelijk op. Het gaat om rechtrichten, gelijkmatige aanleuning, juiste ontspanning door juiste drang naar voren waardoor paard voorwaarts neerwaarts kan en mag gaan op dat moment. Is paard niet rechtgericht, mag deze zeker niet voorwaarts neerwaarts gaan. Paard moet buikspieren aanspannen zodat rugspieren kunnen ontspannen op dat moment. Het werkt goed in elk geval.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 14:37

sorry hoor maar wie heeft het hier over omhoog trekken???????
Ik heb het over de hefboom methode,daar is helemaal niks mee.
En ik zeg heel duidenlijk dat er eerst ontspanning moet komen ook in de rug dus voordat je aan zoiets kan beginnen.
En ja friezen kroppen zich snel op dan maar als jet goed doet met juiste training kan het ook anders.
En voorwaart neerwaarts waar jullie het over hebben krijg je juist met de hefboom methode.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 14:47

Nou ik kan je zeggen dat we via klassieke rijmethode door recht te richten en juiste drang naar voren, dat je daardoor gelijkmatige aanleuning, ontspanning krijgt, buikspieren aangespannen worden en rug ontspannen kan worden en dat paard voorwaarts neerwaarts gaat. Paard zal blijven duwen/stuwen vanuit de achterhand en kan vervolgens naar oprichting werken. Geweldige methode dat zelfs ook voor Friezen werkt. Zelfs bij jonge!!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 21:52

Moniek schreef:
sorry hoor maar wie heeft het hier over omhoog trekken???????
Ik heb het over de hefboom methode,daar is helemaal niks mee.
En ik zeg heel duidenlijk dat er eerst ontspanning moet komen ook in de rug dus voordat je aan zoiets kan beginnen.
En ja friezen kroppen zich snel op dan maar als jet goed doet met juiste training kan het ook anders.
En voorwaart neerwaarts waar jullie het over hebben krijg je juist met de hefboom methode.

juist bets zo is het maar net !

@ manon; ik doe liever te weinig met mijn handen als te veel. prima dat jij op jouw manier rijd, maar ik doe het liever op deze manier, niks geen liften of hoe jij het ook noemt...als mijn paard te diep gaat dan drijf ik gewoon en vang hem weer op van voor en tada!!! meneer loopt op de achterhand met een lichte fijne aanleuning naar gelang de oprichting. daar heb ik dat gelift niet voor nodig.

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 22:15

Nou, dit vind ik al weer een discussie voor gevorderden .

Het kost mij al moeite genoeg om paarden een beetje lekker te laten lopen. Heb nog nooit op een paard gereden die ik op eigen initiatief ' hoger of lager' kon instellen (ben al blij zat als ze het hoofd uberhaupt lager gaan dragen en op eigen benen blijven lopen).

Mijn Friesje moet maar gewoon lekker vooruit leren lopen en ik hou mijn handen zo stil en zacht mogelijk en dan zien we wel waar we uit gaan komen
We moeten het immers samen gaan leren en dan ga ik op haar dus niet ' oefenen' .

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 01:01

heel verstandig...lekker rustig houden die handen!
succes!

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 09:20

Ik las trouwens ook dat je alleen met stap en draf bezig bent. Heb je ook al gegaloppeerd? en zo ja, hoe ging dat?