Steigerende Shet x Welsh

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

studentje1

Steigerende Shet x Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 14:53

Hey lieve Bokt-mensen,
Ik zit met een probleem... Ik heb de zorg op me genomen voor een shetlander x Welsh. Het is een 16-jarige ruin, leuk beest om te zien. De pony was door de eigenaar aangeschaft 'voor de kleinkinderen', hij had zelf al 20 Friezen voor de fokkerij. De pony had op een manege kinderritjes gelopen, en was heel braaf in het begin. Totdat hij de kleinkinderen er één voor één afbokte. Die waren bang voor hem, en Timmie werd weer het weiland in gegooid. Nu, 2 jaar later, probeerde ik het weer op te pakken. Gewoon 'even laten zien wie de baas is', dacht ik, en dan kunnen die kinderen er weer op. Na de eerste paar bokken ging het goed, en heb ik hem stuk of 8 keer leuk gereden. Maar nu begint het gezeik weer, Timmie heeft namelijk iets nieuws bedacht: steigeren! Eerst zat ik ze nog uit, en reed ik weer verder. Nu laat Tim zicht bewust achterover op mij vallen. Ik heb van alles geprobeerd, de lieve manier van 'joh timmie was is er nou' tot 'mormel hoe haal je het in je hoofd' tot 'eerst een half uur longeren' tot 'iemand met minder gewicht erop zetten (misschien heeftie iets in zijn rug?) tot 'in het weiland opstappen' tot 'iemand ernaast die Tim vast houdt'. Maar ben er toch wel achter gekomen dat het gewoon geklier is. Zodra ik opstap en vraag om voorwaarst te gaan klapt hij om. Of ik nou met of zonder zadel rijd, met of zonder hoofdstel, met of zonder zweep. Ik ben echt ten einde raad, de eigenaar ook. Die wil van Tim af, toch wil ik nog even mijn best doen om Tim te redden! Heb zelf al wat gebroken vingers en ribben er aan over gehouden, dus het houdt ergens op! Zijn er mensen die dit probleem kennen, of zich in kunnen leven en mij kunnen helpen? Het zou jammer zijn als Timmy door zijn eigen koppigheid ergens anders belandt, hij heeft het nu zo goed!

studentje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 14:55

Tim heeft verder geen lichamelijke klachten! Gallopeerd hard mee met de Friese veulens in het weiland , trek met veel plezier een karretje, is heel lief in de omgang, vind het leuk om gelongeerd te worden en een sprongetje te maken. Het opstappen lijkt het ook niets te doen, alleen die eerste stap...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:01

Als je HEEL zeker weet dat er niks met 't dier mis is, dan zou ik er alleen nog 1x een zeer ervaren ruiter met probleempaarden wat mee laten proberen en als dat niet het gewenste resultaat had zou ik 'm hoogstpersoonlijk naar de slager brengen.
Veiligheid voor alles. Je moet er toch niet aan denken dat iemand ooit een kind op zo'n beest zet en 't kreng laat zich gezellig even achteroverklappen.... Totaal onverantwoord om dit zo te laten....
Overigens snap ik de eigenaar ook niet dat hij jou er zo mee beziglaat. Zeker geen enkel benul van aansprakelijkheid

Dooortje

Re:

weet je zeker dat timmie niks aan zijn rug heeft?
en is het alleen met zadel op?
misschien is het zadel niet zo goed ofzo en misschien kun je VD met hem gaan doen

Anoniem

Re:

je zegt dat hij heft in het begin al doet, kun je het voelen aan komen? Probeer hem dan voorwaarts te drijven, voorwaarts is niet omhoog kunnen. In iedergeval niet zich achter over kunne gooien in veel gevallen. Is een DA/fysiotherapeut bij hem geweest? Eerst de lichaamelijke klachten voor 100% uitsluiten, dan aan het gedrag werken. Een pony kan in de wei en voor de kar nog zo leuk zijn maar misschien zit er gewoon in zijn rug iets verkeerd ofzo. Als iemand hem longeert als jij er op zit, wat doet hij dan? Les kan vaak ook een hoop werken.

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:03

Ik vraag me nu af of zijn rug wel heel goed is nagekeken? Want tijdens de kar trekken doet hij het blijkbaar niet en hij gaat in dat geval toch wel voorwaarts?

studentje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 15:05

Neej ik rijd eigenlijk altijd zonder zadel! Maar Timmie wordt inderdaad steeds gevaarlijker... de eigenaar vond het in het begin wel leuk dat bokken met mij derop, ik kon der lol er ook wel van in zien! Maar nu hij echt gaat steigeren heeft de eigenaar al meerdere keren gezegt dat dat beest echt naar de slager moet! Want zo'n paard verkoop je natuurlijk niet. Tim heeft wel zijn oortjes naar voren als ik op zijn rug zit, dus het lijkt me niet dat hij pijn heeft anders zou hij dat denk ik wel aangeven toch?

studentje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 15:07

ik heb paar weken geleden ook kunnen rijden in de bak, een half uur zonder probleem dat hij mij droeg en rond showde... Ik voel het inderdaad aankomen, ik weet dat op het moment dat ik mijn benen aanspan of 'voorwaarst zeg' of alleen maar een klikje met mijn tong geef dat hij omhoog komt. Ik heb de eigenaar de teugels goed laten vasthouden maar hij trekt zelfs hem gewoon om!

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:08

Toch een keer na kijken, kan geen kwaad lijkt me.
Misschien toch wel goed idee om een zadel er op te leggen en hem goed straffen als hij steigert!
(hoe je hem straft, kun je beter aan mensen vragen die er ervaring mee hebben. )

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:09

nja.. naar de slager lijkt me wat overdreven aangezien het ook goed een gezelligheidsdier zou kunnen zijn voor een groot paard, en aangezien hij ook zonder problemen voor de kar gaat. Genoeg mogelijkheden toch nog. Die streken.. ik denk niet dat je dat hem nog af zal leren, hij is toch al 16.. ik denk niet dat hij dat nog af gaat leren.. succes. maar de slager? zet hem op internet, marktplaats, sporthorses als gezelligheids dier, voor niet te veel geld, wedden dat je hem zo kwijt bent!?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:10

En als je met zadel rijd? Sowieso verstandiger denk ik op een paard dat steeds stijgert en zich laat vallen.

Een paard laat niet altijd zien dat hij pijn heeft. Mijn paard gaat stevig door en laat zich absoluut niet uit het veld slaan. Zo hebben we net ontdekt dat hij een hoefzweer heeft gehad maar heeft hij nooit latenmerken dat hij last van zijn hoeven had. Ook zat zijn hele rug verder vast, wel altijd braaf oortjes naar voren ect. Maar wel steeds op een rare manier bokken. Alles, maar dan ook daat werkelijk alles zat vast en deed zeer. Eigenlijk geeft je paard wel aan dat hij last heeft door te stijgeren en te bokken.

studentje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 15:10

Ook heb ik geprobeerd met gewicht op zijn rug of hij daarop reageerde. Ik heb een zak zand op zijn rug neergezet, hij liep gewoon vrolijk voorwaarts. Ik heb er zelfs een pop opgezet haha! Eerst dacht ik dat het om mij ging, dus heb ik er een ander meisje op laten rijden maar die donderde er net zo hard af! Maar idd, misschien even een dierenarts naar laten kijke. Kan nooit kwaad ... en inderdaad een zadeltje erop... ja met straffen heb ik ook van alles geprobeerd. van boze stem tot tik op zijn neus tot mep met de zweep op zijn kont.. nix werkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:10

Maar Scholiertje, hoe groot is dat dier eigenlijk? Shet x Welsh kan nooit idioot groot zijn. Jij zit in 5 VWO dus zult ook geen heel klein smurfje meer zijn.
Laten we elkaar even geen mietje noemen (Pennys graag NU uitschakelen): wat gebeurt er als je 'm direct omtrekt (langs hals heen met 1 hand keihard schuin omlaag 1 kant op) en daarna ongelofelijk hard voorwaarts schopt?

studentje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 15:13

Ja das is waar, dat je paard aangeeft dat er iets niet goedzit als hij steigerd/bokt. Denk je dat ik zo'n paard kan weggeven/verkopen? stel nou dat iemand tóch zijn kind erop zet tegen beter weten in?

studentje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 15:16

Ik denk dat Timmie 1,25 m is ofzo.. Ik dacht in het begin ook dat het aan mij lag, dus ik zette mijn buurmeisje van 12 er ook een x op maar die werd er afgegooid. Misschien moet ik inderdaad dat truckje eens gebruiken. T klinkt heel grof, maar als hij het daarmee afleert kan hij nog jaren leuk mee! Maar hij valt echt om, dus ik probeer niet te veel aan de teugels te zitten want dan trek je hem uit balans toch?

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:18

dan heb je toch gewaarschuwd? jij hebt je plicht gedaan, je hebt het verteld en gewaarschuw dat zon mensen dan stronteigenwijs zijn en dat kind er tóch op zetten.. tjaa..

en als je terwijl je voelt dat hij begint te steigeren ál wat je geleerd hebt (maar dan ook écht héééél erg hard) been geeft, dus met allebij de benen tegelijk, flínk met die hakken er in.. misschien dat het hem de eerste paar keren lukt maar dat zal hij misschien toch wel afgeven uiteindelijk heb ook een keer op zon paard gereden, hij was het zo afgeleert..

studentje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 15:20

Het rare is dat hij 8 jaar lang in manege-lesjes heeft gelopen! Hij heeft nu gewoon zijn vrijheid geproefd, 2 jaar lang in de wei met zijn vriendjes. Zet je hem nu aan het werk doet hij er alles aan je eraf te gooien, toen ik zijn bokken leerde uitzitten kwam hij met iets nieuws. Nu hij doorheeft dat ik er op blijf zitten met steigeren valt hij gewoon achterover om.

studentje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 15:21

Zijn er geen hulpteugels tegen steigeren? Niet dat ik denk dat het lang erg veel nu zal hebben want hij zal heus weer iets nieuws uitvinden... een lijn van het bit naar de singel ofso?

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:22

zijn creativiteit raakt vanzelf een keer uitgeput hoor.. van singel naar bit heeft geen zin.. zijn middenrif gaat ook omhoog dus ik denk niet dat het veel nut zal hebben, en ik denk dat als je zn kin op zn borst trekt (dmv zon touw) hij weer zal gaan bokken, dat is dan het enige wat hij nog kan.. touw aan de grond zou beter helpen maarja, daar heb je nix aan.. pff.. ik zal nog s ff nadenken..
Laatst bijgewerkt door DL_ op 19-04-06 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:22

Dan dondert hij maar eens om, pech voor hem. Tenminste, als je er naast loopt doet hij het dan ook? Zo ja, geef maar eens een ruk aan het touw hoor. Maar ook als je er opzit en hij komt om hoog, laat iemand , of jij zelf, een ruk opzij geven. Wij hebben ook een welsje gehad die dit deed, alleen als iemand er op zat. Hij was helemaal na gekeken, we hebben er iemand op gezet en als hij omhoog kwam opzij getrokken. Dan valt hij niet om maar raakt hij uitbalans en komt hij omlaag, hoogst waarschijnlijk met zijn voorbenen een stuk opzij waat hij is begonnen.

edit, als hij echt wil stijgeren loopt hij weldoor elke hulpteugel heen hoor.

studentje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 15:26

Hij steigert alleen met iemand op zijn rug. Je kan de gekste dingen met hem uithalen als je er naast loopt, hij zal nooit omhoog komen. Maar misschien moet ik gewoon es echt heeel streng worden, en met flinke kracht een keer een ruk geven. Ik geef hem wel een ruk en een schop hoor, maar heb dat omtrekken nog niet geprobeerd.

studentje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 15:28

Jannickee schreef:
misschien is het zadel niet zo goed ofzo en misschien kun je VD met hem gaan doen

VD is vrijheidsdressuur?

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:32

Als je heel zeker weet dat ie niks heeft, geef dat beest toch eens ontieglijk op zijn flikker.
Gewoon een keer zó ontzettend boos worden..

Dooortje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:33

scholiertje schreef:
Jannickee schreef:

VD is vrijheidsdressuur?

ja

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:36

hij moet gewoon weten wie de baas is, misschien VDproberen? Ik vind het wel apart, hij staat wél normaal voor de kar maar weigert bereden te worden :S vreemd dat hij zomaar opeens omsloeg.. van leuke kinderpony naar vervelend mormel.. (niet aanvallend bedoeld )