)Ik ben benieuwd of er iemand een geniale ingeving heeft waar ik zelf nog niet opgekomen ben.
Ik krijg mijn paard gewoon niet fijn aan de gang zonder slofteugeltje, blijf constant met hem aan het touwtrekken als het ware. Kan hem wel gewoon sturen en tempo controleren, pasje opzij etc, maar met paardrijden heeft het weinig te maken en hem fijn aan het werk zetten lukt al helemaal niet
Als ik er een slofje aan heb dan is hij heel simpel te rijden. Dan krijg ik wel die ontspanning en een fijne aanleuning terwijl het slofje er meestal maar gewoon wat bijhangt.
Op zich stoor ik me niet zo heel erg aan dat slofteugeltje, maar ik vind het zo'n gedoe iedere keer. En doordat ik vanmorgen zonder gereden heb en het oude probleem de kop weer eens opstak erger ik me er nu toch stiekem wel weer even aan dat ik mijn eigen paard niet fijn zonder hulpteugel kan rijden

Een iets scherper bit in mijn dressuurwerk heeft niet de uitwerking die ik gehoopt had en een goede instructeur heb ik ook. Als er iemand nog andere suggesties heeft hoor ik het graag

, dat kan al met stem en even een flinke schop als hij niet reageert op het been.Van een zweepje wordt hij enorm loperig en daar heb ik niets aan.
, binnen 20 seconden gepiept!