bitloos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijlaarsdam

bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 21:54

Hi,
Heb net de bit uit, en daar stond een stukje in over bitten.
Nou ben ik erg benieuwd geworden wie er allemaal bitloos rijd en met welke optoming.

Zijn jullie paarden nog goed te remmen?
Moesten ze er erg aan wennen?
Nou ja,het is wel duidelijk denk ik, ik zit vol vragen
vooral omdat mijn ijslander nog al heet kan zijn en soms de rem even kwijt is, vraag ik me af of het wel iets voor mij is.

Natuurlijk kom ik daan maar op 1 manier achter, maar wou eerst hier kijken wat voor een reaktie's er uit kwamen.
groetjes

CooLLady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 23:36

IK rijd bitloos met gewoon Touwhalster,maar voorafgaand moet je je paardje wel bekend maken met de wijken voor druk-methode anders lopen ze er doorheen..maar ik kan niet meer zeggen dan dat het me goed bevalt ; met bit was mijn paardje namelijk niet te houden en door te trekken aan het bit werd het paard nog angstiger en ging ze alleen nog maar harder rennen. Tis makkelijk aan te leren deze methode Parelli werkt hiermee en andere horsemanship methoden het paard pikt dit ook linearekt op moet ik zeggen hoor.HEt is natuurlijker voor het paard zonder bit voor ademhaling en speekselvorming en die van mij hoefte helemaal niet te wennen,want ze vond het bit toch alniet fijn;-)

Succes ermee,
Gr Milena

morelia

Re: bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:40

zelf rij ik bitloos al een tijd met het hoofdstel van die arts Dhr. Cook welke in het artikel genoemd wordt. Het bevalt prima! Met dit hoofdstel is het gewoon opstappen en wegrijden hoor. Geen speciale training is nodig. Mijn paard kan bij tijd en wijle ook een onwijs heethoofd zijn. Remmen, sturen etc gaat net zo goed of eigenlijk nog beter gezien ze zich niet de hele tijd druk maakt over het bit in haar mond zoals ze voorheen wel deed.

Ik zou zeggen probeer het lekker uit.... voor je eigen gevoel eerst in de bak en daarna pas buiten.

Graag wil ik wel aangeven dat niet alle bitloze optomingen even geschikt en vriendelijk zijn. Zelf heb ik de beste ervaringen met de Cook. Daarnaast is het hoofdtel van Emiel Voest ook een aanrader deze zijn zeer vriendelijk en duidelijk.

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 14:03

ja de cook optoming had ik ook voor ogen,
ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn.
en hoor ook graag mensen die tegen bitloos rijden zijn.
of minder blije ervaringen.
gr.

stoltur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:07

he, ook toevallig, ik ben me ook aan het laten informeren over bitloos, mijn ijsje vind ik ook niet zo lekker meer lopen met een bitje, af en toe als ze erg heet is ze ook de rem kwijt.Ga it dus even volgen,misschien word ik hier ook wijzer van.

Rijlaarsdam

Re: bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 17:24

nou, ik heb gisteren en vandaag op kviek een bitloos ritje gemaakt hoor!
en het ging super!
heb even een eigen creatie gemaakt, dat eigelijk het zelfde is als dat cook hoofdstel.

eerst was ik bang geen controle te hebben, maar dat idee was al snel de wereld uit en voor dat ik het wist zat ik heerlijk ontspannen.

echt grappig dat het zo ook kan ( zonder bit) en ahg ja waarom ook niet?

nou jongens ik ben om

capsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:04

hey ik ben vandaag toevallig eventjes voor de lol een rondje gemaakt door de bak zonder bit maar het ging goed!!hij deed gewn alles dus,,

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 11:43

capsie schreef:
hey ik ben vandaag toevallig eventjes voor de lol een rondje gemaakt door de bak zonder bit maar het ging goed!!hij deed gewn alles dus,,

en hoe heb jij dat gedaan qua optooming?

ben erg benieuwd naar de verschillende werkingen en optoomingen van het bitloos rijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:22

www.jovarna.tk Hier staan een hoop informatie, of anders www.paardnatuurlijk.nl Plaats anders je vraag even bij NH zij kunnen je eenhoop vertellen over de verschillende soorten ect.

Zelf rij ik met een touwhalster en alles gaat echt prima ook buiten zit er een goede rem op.

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 17:20

Afbeelding

hier mijn eigen creatie.

UpToDance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:25

Ik rijd vaak alleen met een halster en halstertouw, mijn paard luistert er heel goed naar maar dat komt ook omdat ze altijd goed luistert en rustig is..

Brammetje16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:30

ik wil ook over gaan op bitloos en stuitte op een side pull! heeft iemand hier ook ervaring mee?

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:35

Ik heb een hackamore en die bevalt erg goed, 't paard snapte het eerst nog niet zo, maar dat was snel over en ze loopt er zalig op. Ik heb hem vooral voor de afwisseling, soms met bit soms zonder

Horsefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:59

Ik heb ooit weleens op mijn vorige verzorgpony met een hackamore gereden. Hij reageerde er goed op, kwam veel beter terug dan op zijn andere bit.

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 15:06

kun je dresuur enzo rijden met een bitloos hoofdstel. mijn pony is best heet soms, en niet altijd even goed te remmen buiten, kan het da wel?

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 16:14

dressuur rijden gaat goed, hier op bokt heeft iemand er foto's van gezet, ik ben niet zo een dressuur ruiter :p
en eerst uit proberen in de bak is veiliger.
in het nieuwe bit schijnt een test te staan waar je mee kan kijken of jij en je paard geschrikt zijn voor bitloos.

gr.

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:54

ok danbk je wel. ik wil hety ckr gaan proberen!!

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:23

ik zie een sportpaard als bijvoorbeeld salinero nog geen piaffe/passage doen en pirouettes zonder bit.. maar datz egt denk ik ook wel wat over de mate waarin zij inwerken in de mond..?! misschien ga ik het ook wel eens proberen, gewoon om te kijken of ik niet teveel inwerk met het bit.. nouja succes in ieder geval iedereen

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 18:15

mmmhh... ja ik weet het niet, ben geen dressuur ruiter, maar toch denk ik dat het wel mogelijk moet zijn zonder bit hoor!

had gisteren weer eens een bit erin gehangen, maare mevrouw is echt veel beter zonder te rijden. ze ging gelijk al druk met wegrijden doen. en ook minder goed tot rust te bekeren.
erg grappig hoe een artikel in een blad je tot ommekeer kan brengen. ( wel jammer had beter me eigen idee kunnen zijn hahah)

Veline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 17:56

Ja ik denk dat een paard best bitloos kan rijden, maar uit eigen ervaring is ze gewoon veels te sterk zonder bit voor mij. En als ik zie dat ze gewoon nog kan eten met bit in, twijfel ik een beetje aan het artikel(Niet dat ik zeg dat het niet waar is).
Ik twijfel alleen een beetje over de pijn enzo, in het artikel staat dat een paard schuimt omdat het niet kan slikken, maar mijn pony krijgt toch echt heel goed eten naar binnen, en dat gaat niet wanneer je je tong niet kan gebruiken, dus heb daar zo mijn twijfels over.

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 17:59

daar ben ik het wel mee eens, want mijn paard schuimt ook ni gewoon nog terwijl ze geen bit in heeft!
en met bit kon ze vroeger ook nog steeds gewoon gras en dat soort dingen eten.
maar ik vond het artikel wel wat hebben en dacht kom laat ik het ook eens proberen.

Veline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:10

Ja ik zou het ook wel willen proberen, er zal best wel veel waarheid in dat artikel staan, nog maar niet te spreken over het trekwerk af en toe in een mond, maar ben mijn pony nu net aan het beleren, zou dat dan verstandig zijn om over te stappen op bitloos rijden of zou ik daar nog even mee moeten wachten(ben nu de dressuurbeginselen aan het leren) heeft iemand hier toevallig ervaringen mee?

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:24

De neus afknijpen is ook niet de allervriendelijkste manier lijkt me, dus zonder bit is niet per definitie fijn.

De grootste angst van ruiters die een touwhalster ofzo willen proberen is dat ze geen controle meer zouden hebben.
Meestal ongegrond en zo niet, dan moet je nog even was basislessen gaan volgen

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:03

In het boek, het paard, het bit en de ruiter staat een (oude) foto van een z of hoger geklasseerde ruiter/paard combi die alleen op een halsring wordt gereden, keurig verzameld en ontspannen!

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:57

ja maar om zou een grand prix proef neer te zetten of een 1.50 parcours te rijden op die hete sportpaarden van tegenwoordig, zonder bit, nou nee dank je