Mexicaanse neusriem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkeeee

Mexicaanse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 09:38

Hallo bokkers ik heb ff wat vragen.

Zelf heb ik een tijdje terug een hoofdstelgekocht met mexicaanse neusriem, maar ik weet niet goed hoe ik hem moet gebruiken daarom nog nooit gebruikt, wel aan de longe.

Wat is precies de werking van een mexicaanse neusriem ?

Zelf wil ik uhm graag gebruiken voor een volbloedje die bij het rijden haar mond vaak open doet en soms de tong uitsteek, merrie heeft een hele gevoelige mond. Hoe hoog hoort ie eigelijks te zitten, kijk vaak naar foto's maar ben nog niet echt zeker hoe ie moet zitten. En ik wil niks vernielen, dus vandaar dat ik het ff aan jullie vraag. Want als ik er niet achter kan komen verkopen ik het hoofdstel maar.

Alvast bedankt voor jullie hulp

gootje12

Re: Mexicaanse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:49

Hoi,
Een mexicaanse neusriem werkt scherp en op drie plaatsen, op het neusbeen, op het kaakbeen , en in de kingroef.
Ook wordt er nog druk uitgeoefend achter de oren,dus het is nog best een straf ding.
Als je een paard hebt met een gevoelige mond, die toch de mond los doet, kan je beter een lage neusriem {africhtings- of hannoverraanse} gebruiken.Die is niet zo scherp en werkt goed tegen het openen van de mond.

Het ligt eraan of je een mex. neusriem heb met metale ringen of zonder wat de hoogte betreft in omdoen.
Met metale ringen moet hoger,de ringen komen op de hoogte van het jukbeen en het kruispunt op de neus ,komt op de plek waar normaal je hoge{engelse}neusriem zit.
Zonder metale ringen, komt de bovenste riem onder het jukbeen,de plek van het kruispunt blijft hetzelfde.
Ik hoop dat ,het een beetje duidelijk is.
Laatst bijgewerkt door gootje12 op 10-04-06 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 09:55

ik had ook al gehoort dat het niet zo'n vriendelijk ding is, toch wel raar want iedereen heeft uhm bijna bij het springen, volgens mij ook gewoon een trand.

dankje voor de tip en info

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:14

Ja, het is weer mode, want als de ``grote`` er mee rijden,wil iedereen er mee rijden.Maar het is echt bedoelt voor een paard wat doordouwd of een paard wat moeilijk te reguleren is .
Ik heb een paard erop lopen ,dat de tong over het bit gooide en dan onstuurbaar wordt. Die heeft ook nog wel eens geen rem,daar is het echt goed voor. Het voordeel is weer ,dat je de neusgaten niet belemmerd,wat je wel gauw doet met een lage neusriem,als die te laag zit.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 10:54

ik wacht nog ff op andere tips en info, maar ik denk er sterk aan om uhm te verkopen.
Ik heb ook wel 2 paarden die door drammen maar ik zal nog ff een paar keer proberen met het rijden bij de andere paarden. Zal vandaag ff proberen en dan zien we wel weer verder, maar ik denk toch dat ik uhm verkoop.

Marije_Dusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:49

gootje12 schreef:
Hoi,
Een mexicaanse neusriem werkt scherp en op drie plaatsen, op het neusbeen, op het kaakbeen , en in de kingroef.
Ook wordt er nog druk uitgeoefend achter de oren,dus het is nog best een straf ding.
Als je een paard hebt met een gevoelige mond, die toch de mond los doet, kan je beter een lage neusriem {africhtings- of hannoverraanse} gebruiken.Die is niet zo scherp en werkt goed tegen het openen van de mond.

Het ligt eraan of je een mex. neusriem heb met metale ringen of zonder wat de hoogte betreft in omdoen.
Met metale ringen moet hoger,de ringen komen op de hoogte van het jukbeen en het kruispunt op de neus ,komt op de plek waar normaal je hoge{engelse}neusriem zit.
Zonder metale ringen, komt de bovenste riem onder het jukbeen,de plek van het kruispunt blijft hetzelfde.
Ik hoop dat ,het een beetje duidelijk is.

dit klopt

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:46

Ik rijd mijn beide paarden met een mexicaanse neusriem met springen en in de cross. Dit omdat ze beiden nogal heet zijn. Hoe hoger je het midden op de neus zet hoe meer druk je erop hebt. Hierdoor worden ze beter stuurbaar en beter te regelen. Ik heb met ringen en deze zitten ter hoogte van de jukbeenderen. Maar je kunt het ook gewoon aan je instructeur vragen hoe je hem moet gebruiken.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 15:01

dat ga ik denk ik ook maar ff doen

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 18:45

ik heb er ook 1 maar dit vooral omdat ze :
1: heel heet wordt in cross en springen
2: ze kan beter ademen door de neus en dat is belangrijk in de cross

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 09:18

Ik gebruik um nu bij me beide springpaarden, maar bij True werkt ie super, omdat ze nogal kan doordrammen

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:18

Mijn schimmel heeft een pollenallergie en dus moeite met ademhalen. Als je een mexicaanse neusriem niet te strak doet, is de inwerking helemaal niet pittig. Ik rij hier al jaren mee en het heeft niets met de laatste mode te maken. Het is een fijne neusriem en als je een drammer hebt heb je hem iets makkelijker onder controle. Liever een mexicaanse neusriem op een dubbel gebroke watertrens, dan een gecombineerde neusriem op een veel zwaarder bit.....

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 09:19

wat je nu zegt kolpt precies, ik heb dus een mexicaanse neusriem met dubbelgebroken trens

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:24

uhms ja daar kon ik over mee praten maar nu niet meer ( ik heb mijn neus riem ook los) maar ik rij sinds kort met pessoa en dan mijn teugels aan de grote bit ring want dus net ietjes meer inwerking heeft dan een gewoon trensje ik snap wel wat jullie er tegen hebben maar mijne dramt niet alleen mijne loopt door mijn handen heen en dan kan je zegge ligt aan je rijden maar dat is denk ik niet zo want ze doet het alleen bij hoge sprongen en anders komen er echt ongelukken van. wat ook is met een pessoa kan ik losser in mijn hand zijn omdat ze dan gevoeliger is en dan kan ik beter met mijn zit gaan doen dus het helpt elkaar en dan kan je zeggen dan krijgt ze stugge mond maar mijn neef bas de recht die rijd hoge rij school met stang en trens en toen ging ik een keer op zijn hengst en je hoefde maar een beetje te doen met je vingers en dat paard liep na beneden terwijl dat ook opzich strenge bitten zijn

larrylurex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:49

Ik heb ook een mexicaanse neusriem, maar mijn paard is ook ontzettend heet. Daar zijn ze perfect voor.
Je moet hem alleen niet te strak aansnoeren maar dat geld voor elke neusriem toch?

Groetjes Lisette

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 20:33

ik kan um bij me ene paard wel strak doen maar bij de andere niet.

Allegandra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:41

ik heb me er pas ook 1 gekocht, mijn paard dramt erg door en hopelijk mindert het hier door, ik heb al eerder met mex. neusriem gereden dus weet hoe het beetje werkt gelukkig:):)

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:53

Ik zou er niet mee beginnen als je zelf niet weet wat de werking ervan is en hoe je hem moet omdoen.
Ik vind dit een van de vreselijkste hoofdstellen die er zijn. Dit dwingt het paard zijn mond niet open te doen, door een scherpe pijn op de neus. Vind het echt helemaal niets.
Doe dan gewoon de neusriem heel strak zodat hij zijn tong niet over het bit kan gooien.
Maar dit is mijn mening, er zijn vast wel mensen die zeggen dat het juist helemaal geen dwingend hulpmiddel is en er fijner mee kunnen rijden.. Maar ik denk dat als je dit gebruikt, het meer zegt over de ruiter dan over het paard

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:24

als je er gewoon 2 vingers tussen kan doen of zelfs meer maakt het echt geen verschil

Nellie01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:39

mijn dochter had ook een mexicaanse neusriem bij haar pony maar dat kwam omdat die een opgezette speeksel klier had waar geen gecombineerde neusriem overeen kon. Maar die pony had er geen last van en ging erg goed, ze deed ook der mond niet open dus werkte niet extra scherp in.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:43

Als je een mexicaanse neusriem niet strak doet werkt hij niet in. Zo gebruik ik hem voor mijn pony. Ze graast er zelfs mee, dus dan werkt ie echt niet in.

Toad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:45

sammie_44 schreef:
Ik zou er niet mee beginnen als je zelf niet weet wat de werking ervan is en hoe je hem moet omdoen.
Ik vind dit een van de vreselijkste hoofdstellen die er zijn. Dit dwingt het paard zijn mond niet open te doen, door een scherpe pijn op de neus. Vind het echt helemaal niets.
Doe dan gewoon de neusriem heel strak zodat hij zijn tong niet over het bit kan gooien.
Maar dit is mijn mening, er zijn vast wel mensen die zeggen dat het juist helemaal geen dwingend hulpmiddel is en er fijner mee kunnen rijden.. Maar ik denk dat als je dit gebruikt, het meer zegt over de ruiter dan over het paard

Zo jij maakt lekker een slimme opmerking. Als je een gecombineerde neusriem strak doet werkt hij veel harder in dan wanneer je een mexicaanse neusriem los doet!!

NoomsJJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:47

Ik heb ook een mezicaanse neusriem gehad.. ik gebruik hem nu niet meer nadat mijn arabier het bit tussen zijn kiezen nam.. verder rijd ik met zachte hand

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:50

Ik rij ook met mexicaanse neusriem, en ik merk geen verschil.
Niks geen scherpere inwerking, druk etc.
Hoe hoger je de neusriem zet, hoe scherper de inwerking zal zijn.

roxiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:52

sammie_44 schreef:

Grootste onzin.
Als het zo "schadelijk" zou zijn waarom gebruiken zoveel mensen hem dan? waarom verkopen ze het dan uberhaupt??
En wat dan je dan van die hackmore ( of hoe die dingen ook maar heten met neusscharen) hoofdstellen, die zijn nog veel erger..

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:56

idd..

ik heb een van mn verzorgpony's ermee lopen omdat ze áltijd gewoon echt HEET is, en dan niet een beetje.. Ik doe 'm nieteens heel erg strak, gewoon enkel gebroken trensbitje, en ze loopt er super op.. eerlijk gezegd, ik heb haar ook weleens op een lage neusriem aan het lopen gehad maar dat was 10 keer niets, voor haar niet in elk geval.. ze liep niet ontspannen.. weet niet waardoor het kwam, zal wel rijtechnisch zijn, maar ik heb haar liever zo lopen dan op een heel scherp bit hoor!! ik rijd met best zachte hand, die wel 'consequent' kan zijn.. op het moment probeer ik af en toe op een touwhalster te rijden en dat gaat super, ze pikt het goed op, maar als ik met hoofdstel rij gewoon mexicaanse neusriem erop, niet zo heel strak..

maargoed, hoe hoog ie moet kun je in een van de eerste reacties vinden