pony galopeerd over drafbalkjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

quera

pony galopeerd over drafbalkjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 12:07

ik zit nu in de springles al een tijdje en nu rij ik vaak op een welsh, en t gaat hardstike goed ze is snel maar makkelijk te houden .maar als we balkes gaan draven dan gaan ze normaal draven en dan net voordat ze eroverheen moet draven gaat ze in galop ook als ik in stap aankomt springt ze er met een reuze sprong overheen .
ze heeft het alleen met bakjes met normale hindernissen heeft ze dit niet .ze heeft al een martigaal om maar erg veel helpt t niet.
ook als ik priveles heb in dressuur dan gaat de martigaal af dan is ze veel rustiger dan als ik m met een priveles omdoe.
wat kan ik hier aan doen?

we kunnen niet privespringlessen volgen aleen dressuur
Laatst bijgewerkt door quera op 09-04-06 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:09

Wow, dat is 1 heeele lange zin. Het leest een stuk prettiger als je punten en komma's gebruikt in je stukje tekst.

en met die balkjes, tjah geduld houden en belonen als ze het goed doet. Is het je eigen paard?

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:10

je rijdt over een welsh? arm beest:p

quera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 12:10

Tessa_frida schreef:
Wow, dat is 1 heeele lange zin. Het leest een stuk prettiger als je punten en komma's gebruikt in je stukje tekst.

en met die balkjes, tjah geduld houden en belonen als ze het goed doet. Is het je eigen paard?

nee t is een manege pony

inge88

Re: pony galopeerd over drafbalkjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:11

Probeer achter het tempo te lichtrijden kan ik je alleen adviseren en ga niet verlicht zitten over de balkjes. Probeer m misschien ook te kalmeren met hoooo maar... Heb zelf ook dat probleem gehad, en die pony had het na een keer of 5wel door dat draven makkelijker is.

Gr00viejjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:12

missnynke schreef:
je rijdt over een welsh? arm beest:p

Hahaha

Veel geduld hebben en blijven proberen. Ik neem aan dat je wel een instructrice bij je hebt die je begeleid?

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:13

Mijn vorige verzorgpony had dit ook..
ook een welsh k, onder het zadel kon ze het wel maar als ze gewoon los mocht rennen en ik balkjes neerlegde sprong ze er ook over heen..

Ik heb veel er naast gelopen zodat ze er overheen moest stappen aan de hand er over heen draven ze moeten het gewoon doorhebben dat dat wat anders is dan een hindernis

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:21

Stilzetten ervoor en eerst in stap proberen. Als het goed is heb ej dan toch een instructrice die je adviezen geeft? Bij ons houden ze de pony dan even vast totdat hij er een paar keer rustig over is.

quera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 12:28

Tessa_frida schreef:
Stilzetten ervoor en eerst in stap proberen. Als het goed is heb ej dan toch een instructrice die je adviezen geeft? Bij ons houden ze de pony dan even vast totdat hij er een paar keer rustig over is.

in stap lukt het ook niet dan SPRING tie eroverheen . we hebben t al een paar keer met instructrise gedaan maar dan gaat ze er (meestal) wle netjes overheen maar zodra ze weer los is dan springt ze of galopeerd ze eroverheen.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:32

Gewoon rustig (!!!!!) door oefenen en belonen als het goed gaat, niet straffen als het verkeerd gaat want dan worden die balkjes alleen maar enger...

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:33

Zorg dan wel dat de afstand van de balkjes in stap kloppen. Als ze eroverheen springen is het slim om een oneven aantal balkjes neer te leggen.
Die van mij galoppeerd/springt ook vaak over balkjes door joligheid, maar komt er dan meestal snel genoeg achter dat gewoon draven toch wel makkelijker is.
Wat doe je zelf als je draaft over de balkjes? Ga je dan in verlichte zit of blijf je gewoon lichtrijden?

quera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 12:54

Vonnie84 schreef:
Zorg dan wel dat de afstand van de balkjes in stap kloppen. Als ze eroverheen springen is het slim om een oneven aantal balkjes neer te leggen.
Die van mij galoppeerd/springt ook vaak over balkjes door joligheid, maar komt er dan meestal snel genoeg achter dat gewoon draven toch wel makkelijker is.
Wat doe je zelf als je draaft over de balkjes? Ga je dan in verlichte zit of blijf je gewoon lichtrijden?

ik geef net genoeg mee zodat ie wle kan draven en ook dat ik m kan inhouden

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:56

Je kunt ook met enkele balkjes gaan werken, zodat het hout normaal wordt voor de pony en dan gaat ie minder snel springen.

quera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 12:58

Bramblerose schreef:
Je kunt ook met enkele balkjes gaan werken, zodat het hout normaal wordt voor de pony en dan gaat ie minder snel springen.

ja dat kan dus juist niet want t is een les met ook andere kinderen

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 12:59

Afbeelding"

hier draaft ie er wel normaal overheen

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 17:38

kan iemand nog tips geven

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:19

Volgens mij zit je in de verlicht zit.Ik zou gewoon blijven lichtrijden en dan met je zit aangeven dat ze niet harder mag gaan.Maar onder jou moet blijven lopen.Vraag ook nog eens duidelijk aan je instructrice waarom zij denkt dat het fout gaat en hoe je het precies op moet lossen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 18:21

monsera schreef:
Volgens mij zit je in de verlicht zit.Ik zou gewoon blijven lichtrijden en dan met je zit aangeven dat ze niet harder mag gaan.Maar onder jou moet blijven lopen.Vraag ook nog eens duidelijk aan je instructrice waarom zij denkt dat het fout gaat en hoe je het precies op moet lossen.

misschien domme vraag maar mji is aangleeerd om bij balkjes /hindernissen in de verlichte zit te gaan

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:33

Bij balkjes kan je gewoon blijven lichtrijden. Bij een sprong moet je wel in de verlichte zit. Ik denk dat het bij dit paard goed werkt als je gewoon blijft lichtrijden (daarom vroeg ik het ook).

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:36

Als ze voor de balkjes in galop gaat er gelijk op de volte rijden, tot dat ze er een keer normaal overheen draaft, en dan uitvoerig belonen.

inge88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:44

Je hoeft niet in verlichte zit als je over balkjes draaft of gallopeert. Bij ons op school zit ik ook gewoon op m'n reet als ik balkjes moet draven of galloperen. Door i verlichte zit te gaan zitten zet je hem alleen maar op z'n voorhand en gaat ie harder

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:57

maylolover schreef:
misschien domme vraag maar mji is aangleeerd om bij balkjes /hindernissen in de verlichte zit te gaan

Geen domme vraag hoor ik heb het vroeger ook zo geleerd.Nu blijf ik altijd gewoon doorrijden.In galop blijf ik ook gewoon zitten als ik balkjes galopeer.Als je een hindernis spring moet je wel verlich gaan zitten maar dan pas als je pony omhoog komt en niet al 3 meter van te voren.Probeer het maar eens ik denk dat dit hel goed kan werken voor jullie.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:00

Vraag eens of je in de les mag oefenen met balken die om de 3/4 meter liggen. Aanrijden en na over de eerste draven direct terug naar het halthouden. Zo een beetje oefenen en leren dat de pony op jouw hulpen en aanwijzingen moet wachten.

Diep zitten helpt ook nog wel eens zoals hierboven al gezegd

Succes..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:16

Ik had het probleem ook met het balkjes lopen als voorstadium van vrijspringen bij mijn driejarige. Ik zat er daar dus nog niet op en kon van een afstand niet zoveel regelen. Daarbij heb ik de balkjes een heel stuk krapper gelegd, veel met mijn stem gewerkt om hem te kalmeren en te belonen als hij aan kwam draven, en nu begrijpt hij dat het ook in draf kan

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 15:19

bij ons kan je niet vragen of we dat mogen doen want we rijden in een les en de anderen willen ook springen daaromen las je de balkjes te dicht bij elkaar ligt springt ze er in 1 x overheen