tips en oefeningen om middenstap te verbeteren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

tips en oefeningen om middenstap te verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 18:50

Ik ben druk bezig met de middenstap te oefenen maar ipv te verruimen gaat mn paard vaak versnellen.
Ik geef hem voor wat meer ruimte, zodat zn neus er meer uit kan komen maar daar maakt ie dankbaar misbruik van door gelijk zn kop in de lucht te gooien. Dit gebeurt niet altijd, ik heb geprobeerd hem wat meer ruimte te geven voor en wat meer been te geven maar dit werkt dus duidelijk nog niet.
Iemand zei iets tegen me over met balkjes proberen maar ik denk dat ie daar eerder zn benen over zal breken dan echt te verruimen.
Wie heeft een tip of oefening zodat we de middenstap kunnen verbeteren???
Groetjes Iris en JoyRider

monsera

Re: tips en oefeningen om middenstap te verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:26

Waarom denk je dat je pony zijn benen gaat breken als je over balkjes gaat lopen?

RolingRoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:28

hier heeft mijn pony ook last van dit ga ik even volgen

Iriscope

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 19:29

de bedoeling was dan om de balkjes wat verder uit elkaar te leggen dan zn normale stap, ik denk alleen niet dat ie hierdoor gaat verruimen, hij gaat eerder om die balkjes heen stappen maar dan dus niet over het balkje maar eerder ervoor. Dan verruimt ie dus nog niet.
Benen breken is even overdreven gezegd;) als ik over drafbalkjes ga tilt ie zn voeten ook op:P

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:48

Je hebt het nog niet geprobeerd als ik het goed lees.Je moet ze ook niet in 1 keer een heel stuk breder leggen als je het heel geleidelijk aan iets breder legt denk ik zeker wel dat het een hele gede oefening is.

verder denk ik wel dat je goed bezig bent maar je moet niet te veel in 1 keer verwachten.Je pony heeft dit nog nooit gedaan en het is best een lastige oefening.Als je pony zijn hoofd omhoog gooit geef je hem iets te veel ruimte probeer goed te voelen hoeveel ruimte je hem moet geven zodat hij mooi nageeflijk blijft.Dan kan hij pas veruimen.Probeer ook niet gelijk een hele zijde dit vol te houden maar begin met 2/3 pasjes als dit goed gaat maak je een pasje meer.Ik neem aan dat je op de wedstrijd ook maar enkele passen moet laten zien.

Iriscope

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 19:57

het gaat mij niet om de wedstrijden. Verder verwacht ik nog helemaal niet veel van hem!!!Ben er al een tijdje mee aan het werk en vind dat je dan wel resultaat mag verwachten, natuurlijk verschilt dat per paard welke oefening hij makkelijker oppikt dan de andere. Ik wil het wel gaan proberen met balkjes, heb alleen geen springbalken meer thuis. Het probleem is ook wel dat ie in de stap al nooit vlot is, ben er dus ook mee bezig hem meer voorwaarts te laten stappen. Stap is echt een van de lastigste gangen haha had ik nooit gedacht toen ik net begon met rijden:P

MirjamN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:58

Interessant topic! Had afgelopen zondag op wedstrijd een 5 en hij was onregelmatig. Dus maandag instructrice gevraagd wat aan middenstap (en ook middendraf) te doen. Omdat ie van mij ook versnelt en niet verruimt, heeft ze mij aangeraden om eerst mijn handen wat toe te staan zodat ie zijn passen langer kan maken en dan aanvullen met mijn benen. Telkens 1 tot enkele passen oefenen, belomnen en terugnemen. Hij moet namelijk ook sterk genoeg worden om het te kunnen doen.

Hoop dat je hier wat aan hebt enne blijven oefenen!

Iriscope

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 20:05

Ik sta inderdaad al wat meer toe met mijn handen maar krijg daar helaas niet altijd goede reactie op. Als ik mijn pony ruimte geef gaat ie daar niet van verruimen en ook niet versnellen. Als ik dan vervolgens been geef draaft ie eerder aan en als ik hem dan tegenhoudt gaat ie weer kort stappen, wat ik dus juist niet wil! Maar goed, als ie dus aandraaft laat ik m maar weer geduldig stappen en proberen we het nog een keer... Zucht het komt vast wel goed, de aanhouder wint en t is ook niet zo dat ie er echt helemaal niets van snapt, t is gewoon een moeilijke oefening!

JKiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:38

Wat wij in de les altijd doen voordat we de stap gaan verruimen is tijdens het instappen het paard wat onder zijn normale tempo te laten stappen. Probeer hem wel krachtig te laten lopen, niet sukkelen.
Wat dan gebeurd is dat hij zijn schouder meer zal strekken en losmaken.
We doen dit geen rondjes achter elkaar, gewoon wat korte stukken tijdens het loswerken. We doen het ook wel eens in draf. Als je dit oefent wordt het paard lekker los in zijn schouders en heeft hij ook de mogelijkheid om zijn gang te verruimen en zijn benen te strekken. Als je paard niet los is in zijn schouders is het moeilijk voor hem om te verruimen en zal hij alleen sneller gaan.
Het is echt heel moeilijk maar bij sommige paarden zie je dat 'terugstappen' echt effect heeft.
Succes ermee!

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:54

Probeer hem pas langere teugels te geven als ie nageeft op je bit, je zult zien !

Iriscope

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 09:42

Ik ga het zo gelijk proberen! Iedereen alvast bedankt!

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:46

Ik ben hier ook mee bezig en inderdaad de normale arbeidsstap moet dik in orde zijn wil uitgestrekte of verzamelde stap goed lukken. Ik moet dus in arbeidsstap goed meetellen en dat ritme vasthouden met je kuiten met een gelijk contact op beide teugels. Daarbij blijf je gewoon rustig zitten en laat je vooral niet afleiden doordat hij dan wil gaan draven of zijn neus in de lucht gooit. Weer rustig naar beneden vragen en vooral been eraan! Arbeidsstap ligt qua tempo overigens hoger dan dat vele mensen denken. Als hij deze netjes doet kun je hem wat langer laten worden in de hals zonder van tempo te veranderen. Let wel op dat het contact hetzelfde blijft en hij dus niet achter de teugel komt of zijn hoofd in de lucht gooit. Dan is hij dus eigenlijk niet aan het been! Pas als dit goed gaat, ga je het tempo iets opvoeren. Dan bedoel ik dus niet snellere passen, maar ruimer. Het helpt bij mij heel goed om een beetje voorover in de beugels te komen staan (niet zo extreem als verlichte zit) en een soort meedijnen met de passen. Alsof je een soort meeafzet met je pony. Elke keer als je pony zijn voeten gaat neerzetten ga jij ook mee naar beneden met de druk op je beugels (dan bedoel ik dus niet gaan zitten in het zadel, maar gewoon blijven staan). Laat hem je handen volgen en blijf je kuiten er goed bijhouden. Als je voelt dat hij terugkomt in tempo, ben je dus eigenlijk al te laat met je kuiten geweest om dat aan te vullen. Als je zo staat en meedijnt en dan ook nog eens meetelt, kun je het ritme heel goed in de gaten blijven houden en dat dus ook beter in stand houden. Zoals ik al zei: ik ben er nu ook mee bezig en ik heb haar nu zover dat ze niet meer in draf wil, maar gewoon mooi over haar rug ruim overstapt en haar hals langer maakt en toch goed contact blijft houden op mijn hand zonder te hangen. Ik hoop dat mijn uitleg zo een beetje duidelijk is

samyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:40

Allereerst moet je arbeidsstap helemaal goed zijn. Balken neerleggen is een heel goed idee. Dat moest ik ook. In eerste instantie hebben we gewerkt aan het normaal over de balken stappen, dus nog helemaal niet verder uit elkaar. Geleidelijk aan kun je de balken wat verplaatsen.
Maar het aller belangrijkste is wel dat je paard goed aan je been is. Verder moet je aanvoelen hoeveel ruimte je kunt geven, zonder dat je paard gelijk zijn neus in de lucht steekt. Ik denk zelf dat de stap een hele moeilijke gang is om te verbeteren, dus heb vooral heel veel geduld.

arinda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:43

goeie antwoorden!
heel bruikbaar

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:39

Idd, balkjes stappen is een hele goede oefening Ik ben daar zelf ook mee bezig. Mijn paard vind de stap ook heel moeilijk, ik krijg op wedstrijden vaak ook een 4 of een 5 voor de middenstap, maar door het oefenen is het toch al een heel stuk verbeterd.
Maar, denk dit niet een een week of twee op te lossen, dit gaat echt maanden duren.

Iriscope

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 20:35

Aan het been is ie gelukkig wel! Ik heb hard geoefend en vandaag op wedstrijd bevestigd gekregen wat ik al dacht: Zn middenstap is nu ruim voldoende, had geloof ik een 6 dus ben dik tevreden! Toch fijn die wedstrijden, hoor je tenminste eens van een ander hoe het gaat!

samyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 22:03

Unika schreef:
Idd, balkjes stappen is een hele goede oefening Ik ben daar zelf ook mee bezig. Mijn paard vind de stap ook heel moeilijk, ik krijg op wedstrijden vaak ook een 4 of een 5 voor de middenstap, maar door het oefenen is het toch al een heel stuk verbeterd.
Maar, denk dit niet een een week of twee op te lossen, dit gaat echt maanden duren.

Ja, met Samyr heb ik dat probleem ook. Ik heb nu anderhalf jaar les van iemand anders, we zijn nu dus anderhalf jaar verder en zijn van een enorm onregelmatige stap naar een stap gegaan die in ieder geval regelmatig is en zelfs een aantal pasjes middenstap kan laten zien. Maar niet meer dan een zesje hoor... Dus tijd heeft het zeker nodig!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 22:25

interessant topic, die van mij verruimt ook bijna niet in stap en draf, ben benieuwd hoe ik i.p.v versnelling verruiming kan krijgen, wat zijn de beste oefeningen?

_RobinA_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 22:43

@samyrah: idd, mijne stapte ook heel onregelmatig: kort-lang kort-lang, nu stapt ie na 6 maanden wel al regelmatig maar het verruimen blijft moeilijk!

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:12

Wat ook helpt om een regelmatige ruime gang te krijgen is veel buiten over de weg rijden (als je paard daar natuurlijk rustig is anders worden zijn passen korter van opgefokt doen). Vaak maken paarden buiten ruimere passen, omdat ze het daar leuker vinden en meer te zien hebben. Als je dan op het asvalt stapt/draaft heb je een regelmatige ondergrond wat de regelmatigheid van de passen ook bevordert. Kortom vaker uitstappen over de weg nadat je gereden hebt. Al je paard het tempo er niet inhoud, moet je dat zelf natuurlijk aanvullen, want het heeft geen zin om over het asvalt te sukkelen. Dan bereik je natuurlijk niets.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:07

hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn pony in middenstap,draf en galop meer verruimt ipv alleen maar versnelt? ik moet meer bodem pakken stond er ook op mn coupon.

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:10

Een stuk of 10 balken achter elkaar leggen, en dan niet op een normale afstand van een meter, maar eerst kijken wat die afstand is van zijn stap, en van die afstand steeds wat meer afstand er tussen stoppen.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 13:47

kan het ook met 5 balken? helaas hebben we er niet zoveel..

_RobinA_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 21:10

Ik gebruik 4 balken en dat werkt ook hoor!

pykarla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 21:12

Die van mij kon het eerst ook niet maar naar lang oefenen lukt het nu een klein beetje maar ze gaat automatisch nog wel iets harder en ze komt wel met dr hoofd de lucht in hoe kan ik dat nog veranderen dan