wijken!mijn pony wijkt alleen met de voorhand.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amazingstar

wijken!mijn pony wijkt alleen met de voorhand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 08:04

hoi,

mijn pony wijkt alleen met haar voorhand.
zodra ik haar acherhand erbij drijf of iets bij tik gaat ze harder lopen.
ook heeft ze het niet zo opde zweep dus dat is ook geen optie denk ik.
heeft iemand nog ideeen?

gr.amazingstar

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:45

OMG --> RT-P

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:46

eerst in stap proberen daarna in draf en eerst zorgen dat je in stap je achterhand er bij krijgt... En denken oefening baart kunst:D

Safiralief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:33

Het probleem ligt hem er denk ik aan dat je paard niet aan je binnenbeen is!!
Probeer eerst eens voltes te vergroten d.m.v. wijken pasje voor pasje, zo kan je het mooi opbouwen.

groetjes Safira

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:48

buitenhand erbij houden.... probeer de hals van je pony maar heel licht gebogen te houden..

Ook zigzag wijken wil wel eens helpen, zodra ze wegvalt over de schouder duw je haar de andere kant op met je been dat je naar de andere kant gaat wijken.

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:02

neem inderdaad het wijken eerst iets mee vanuit de volte.
MAAR. ik denk dat het probleem niet is van "niet willen wijken", maar denk dat je pony het niet kan vanwege kracht.
als de basis er goed inzit, dan moet het wijken niet zo'n probleem zijn en dan neemt je pony zijn achterhjand wel mee.
basis, dus naar de hand toe gereden, goed op het achterbeen, een snel achterbeen, goed over de rug willen komen, dus de juiste spieren aanspant en ontspant en rechtgericht is, dan moet het zeker weten lukken.

rijd veel overgangen en tempowisselingen, zodat je pony meer op het achtebeen leert lopen en zo word je pony ook sterker en sneller op het achterbeen. als dit alles beter is, dan moet het wijken ook lukken, maar zoals ik hierboven al zei: eerst vanuit de volte.

Gr en succes

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:51

Veel druk op been zetten, denk been iets naar achter verleggen.. eneh beginnen in stap!

amazingstar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 18:07

droefje schreef:
neem inderdaad het wijken eerst iets mee vanuit de volte.
MAAR. ik denk dat het probleem niet is van "niet willen wijken", maar denk dat je pony het niet kan vanwege kracht.
als de basis er goed inzit, dan moet het wijken niet zo'n probleem zijn en dan neemt je pony zijn achterhjand wel mee.
basis, dus naar de hand toe gereden, goed op het achterbeen, een snel achterbeen, goed over de rug willen komen, dus de juiste spieren aanspant en ontspant en rechtgericht is, dan moet het zeker weten lukken.

rijd veel overgangen en tempowisselingen, zodat je pony meer op het achtebeen leert lopen en zo word je pony ook sterker en sneller op het achterbeen. als dit alles beter is, dan moet het wijken ook lukken, maar zoals ik hierboven al zei: eerst vanuit de volte.

Gr en succes

ja dat is het juist dat zit er allemaal top in!
maar vanuit de stap op een volte ga ik eens proberen alhoewel ze in stap wel haar achterhand mee neemt!.

bedankt!

gr. amazingstar

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:07

kijk dat is al een begin. gewoon rustigaan opbouwen. ze moeten het ook allemaal verwerken in hun koppie, maar zorg er ten aller tijden voor, dat je pony voorwaarts blijft denken, dus niet dat je pony trager wordt als je hem iets naar buiten wilt drukken vanuit de volte. als dat zo is, dan direct weer rechtstellen en naar voren.

succes

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:13

Misschien dat je te weinig met je buitenhand opvangt?

Wijk je altijd bij afwenden van C of A naar de hoefslag of anders? Mij is ook wel eens verteld dat wijken op de hoefslag ook een goede oefening is. Daarmee bedoel ik afwenden bij bv A naar F en vlak voordat je de hoefslag opgaat een ophouding maken met je binnenteugel waarna je hem voor je buitenbeen opzij duwt.
Met de voorbenen op de hoefslag en achterbenen op de binnenhoefslag dus. Misschien kun je dat eens proberen, juist dan leg je de nadruk op de achterhand tijdens het zijwaarts gaan en wordt het tempo begrenst door de bakrand waar een paard niet doorheen kan.

Als het er in stap in zit, kun je langzaam eens enkele passen uitbouwen naar de draf misschien.

Succes..

Keukenkast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:10

Bienotje schreef:
Daarmee bedoel ik afwenden bij bv A naar F en vlak voordat je de hoefslag opgaat een ophouding maken met je binnenteugel waarna je hem voor je buitenbeen opzij duwt. Met de voorbenen op de hoefslag en achterbenen op de binnenhoefslag dus.

Heeft bij mij inderdaad ook geholpen. Maar probeer er dan wel voor te zorgen dat je je paard 'recht' houdt. Gewoon klein beginnen, en zelf ontspannen. Of een soort traver hielp ook.

Succes

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:21

Gewoon buitenhand.
Die begrenst de voorkant zodat hij recht gaat!
Probeer het maar eens en kijk in het begin gewoon achterom zodat je kunt zien wat er gebeurd, zodat je het kunt leren voelen.

amazingstar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 21:59

hoi,

allemaal bedankt voor jullie reacties!!!!
ik denk dat ik er veel aan zal hebben en blijf maar komen met de tips;)

gr. amazingstar

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:07

Les nemen, helpt altijd

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 07:19

Safiralief schreef:
Het probleem ligt hem er denk ik aan dat je paard niet aan je binnenbeen is!!
Probeer eerst eens voltes te vergroten d.m.v. wijken pasje voor pasje, zo kan je het mooi opbouwen.

groetjes Safira

zoals hier al gezegd word, is je pony waarschijnelijk niet goed aan je (binnen)been zorg ervoor dat hij hoe dan ook voor je binnenbeen opzij gaat, dan hoef je het eerst nog niet netjes te doen, als die maar opzij gaat, reageert die niet op jou binnenbeen, trap je hem maar even weer vooruit, hij mag niet tegen je been aan gaan plakken maar moet gewoon opzij

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:04

Weet je zeker dat je paard bij voltes openen ook zijn achterhand meeneemt en niet stiekem over de voorschouder naar buiten valt?!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:50

Weet je zeker dat het paard netjes wijkt aan de voorkant, en niet stomweg over de buitenschouder wegloopt? Dat is namelijk erg vaak het geval.
Dat is doorgaans geen kwestie van "niet aan het binnenbeen" maar vaak juist een kwestie van onvoldoende begrenzing aan de buitenkant.

Wat zegt je instructeur er eigenlijk van?

MirandaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 21:24

Wijken langs de bakrand wat Bienotje hierboven beschrijft ben ik ook mee bezig. Mijn paard liep ook leuk over de buitenschouder weg en wijken was helemaal niet ter sprake.
Achterhand werd nooit meegenomen.. Nu ik onder begeleiding op deze manier bezig ben gaat het wijken vanaf de AC lijn ook al stukken beter. Belangrijk is dat je je paard recht houdt en de buitenschouder begrenst..
Het wijken langs de bakrand doe ik nu alleen nog in stap maar zo kan je wel heel goed voelen waar je naartoe moet..en dat is die achterhand meenemen en laten kruizen.

Maysie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:48

verzamel eerst wat en plaats beide handen naar de kant waarnaar je toe gaat wijken..houd je buitenbeen op de singel en binnenbeen erachter.. maar eerst verzamelen. gaje meteen meer beengeven dan gaan meeste paarden snel onder je vandaag lopen omdat je ze niet tussen twee benen hebt..

Shamara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:56

Het is vaak zo als er iemand tegen het achterwerk van het paard vanaf de zijkant duwt, dat het dan ook bij het achterbeen gaat wijken. Laat iemand zijn/haar achterwerk een stukje omduwen zodat het het zo misschien zal leren.

Werkt dit niet? Probeer het dan op te bouwen met voltes verkleinen en vergroten, schoudervoor, schouderbinnenwaarts, achterwerkvoor. Doe dit net zo lang totdat alles goed verloopt. Houdt er vooral veel stelling in bij het achterwerk!!!

amazingstar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 16:59

door jullie tips gaat het al stukken beter en natuurlijk ook dankzij mijn instructrice;)

gr. amazingstar

Bonny4life

Re: wijken!mijn pony wijkt alleen met de voorhand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:06

ik heb ditzelfde probleem!

mijn pony beheerst het ook nog niet voldoende, gister heb ik onder begeleiding geoefend, mijn pony wilde eerst onder het werk uit en wilde steeds onder me vandaan rennen zodra ik maar af wilde wenden. ze had wat spierpijn en dacht ohoh we moeten weer een stapje verder en had daar geen zin in.. we hadden even een gevechtje maar daarna wist ze ook weer dat ze toch echt even aan het werk moet.

uiteindelijk kon ik haar bij me houden en hebben we het wel geoefend. de ene kant is ze makkelijker dan de andere kant op. ik moet ook meer leren die buitenkant te begrenzen maar ook wel voldoende teugel geven dat ze wel opzij kan en dat ik ontspan en haar niet omtrek, veel dingen om aan te werken dus...

ik snap het niet helemaal van a-f dat is dus maar een heel klein stukje of niet? en wat moet je doen als de achterhand eerst gaat met wijken, dat overkomt me ook weleens... ik hoop dat er met veel oefenen (ook niet elke dag hoor, opbouwend) verbetering in gaat komen. we gaan eind deze maand voor het eerst L1, maar het wijken is dus nog niet denderend.

justahorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:36

probeer het eerst in stap
zorg dat je je buitenhand en buitenbeen er goed bij hebt.

wijk elke keer een klein stukje en dan weer gelijk recht uit
en zo elke keer volgen.

dus al hij/zij zijn kont niet meeneemt gelijk buiten hand en buiten been eraan.

Als ze harder gaat lopen maak dan een ophouding met de binnenhand.
als ze daar doorheen blijft lopen zorg er dan voor dat je dat een keer goed duidelijk maakt dat ze gewoon op dezelfde tempo blijft lopen.

Mijn paard deed dat ook maar nu is dat wel over.

Garfield

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 12:38

Jouw pony loopt over de buitenschouder weg. Als je gaat wijken en hij/zij loopt over de buitenschouder weg dan moet je direkt jouw pony weer rechtzetten en rechtuit rijden, is hij/zij weer recht, dan druk je haar weer opzij. Loopt zij dan weer scheef, dan herhaal je het voorgaande. Succes!

Chupa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 15:15

Je pony reageert ten eerste niet op je binnenbeen en ten tweede wijkt ie niet, maar loop ie over z''n buitenschouder weg. In de meeste gevallen is dit nog wel bij te werken, door elke keer als ie z'n buitenschouder wegdrukt hem eerst weer recht te zetten. Werkt dit niet, begin dan weer bij het begin (grondwerk, gewoon aan de hand laten wijken, evt met iemand erbij die zn kont ook bij kan drukken) Zolang het in stap niet goed gaat, ook niet in draf gaan wijken. Je kunt eventueel op de volte oefenen door als het ware op de volte zijn kont naar buiten te duwen met je buitenbeen en het laatste stuk naar de hoefslag te wijken. Succes !