Les aan absolute beginner

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Les aan absolute beginner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 20:50

Ik ben eigenlijk wel benieuwd, wat jullie een absolute beginner zouden leren? (privé, volwassene)

Ik zou zelf gaan voor een stuk of wat longe lessen, als dat zou kunnen, en vertrouwt maken, daarna een beetje op zit en evenwicht van de ruiter gaan letten. Daarna duidelijk maken dat je met je zit veel kunt bereiken.
Ik zou de longe lessen zonder teugels en beugels doen, en daarna nog lessen zonder beugels.

Pas daarna kun je het extra hebben over beenhulpen en vooral dan pas over teugelhulpen.
Ik ga voor overgangen, als het goed is merk je dan ook sterk de invloed van je zit. (Wil ik erin stampen, haha!)

Wat zouden jullie doen?
Ben benieuwd!

Manon

Re: Les aan absolute beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:07

Het verschilt een beetje. De een is nog wat angstig, die hou je wat langer aan de longe en de ander kan al vrij snel los. In het begin vind ik het vooral bij kleine kinderen nog niet zo belangrijk hoe de overgang eruit ziet, die vinden het alleen maar prachtig dát ze hem in draf hebben. Vooral bij kleintje is het belangrijk dat ze het leuk gaan vinden. Later als ze wat meer rijgevoel hebben dan is dat ook veel makkelijker duidelijk te maken, omdat ze ook verschil gaan voelen, in het begin merken ze dat nog niet.

TurdusMerula

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 21:29

Bedankt voor je reactie!

Al gaat het mij juist wel om volwassenen...
(Al maakt dat voor 'jouw punten' niet zo veel uit.)
Laatst bijgewerkt door TurdusMerula op 03-04-06 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:30

Veel longeren (zonder teugels, met beugels in begin, daarna af en toe een stukje uit, zodat ze niet gaan verkrampen). Na een tijdje hen de overgangen laten maken aan de longe zonder teugels (eerst het aandraven, daarna van draf naar stap, later ook met de galop). Pas wanneer dit zowat bevestigd is (als ze stevig zitten en toch al een gevoel hebben om te kunnen vertragen) gaan ze los. Dan met losse teugel leren paard laag instellen naar de ontspanning toe, grote wendingen laten rijden, overgangen met zo los mogelijke teugels, eens halthouden.
En uitbouwen maar dan. Voor mij zijn er 2 basisprincipes: een stevige onafhankelijke zit als basis voor de hulpen en het durven (voorwaarts) rijden.

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 01:03

aan de longe het leren zitten (met beugels) en een hulptouwtje aan het zadel om vast te kunnen grijpen. in stap alvast leren sturen, dit terwijl jij erbij loopt en de longe vast houd. Lichtrijden oefenen in korte stukjes van bv. 2 rondjes aan de longe. als dit goed gaat priveles los

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 01:09

In de groepsles zitten de jonkie's (of terwijl de groentjes) aan een touwtje.
Prive aan de longe.
Teugels zitten er wel aan (niet aan het bit) maar die mogen ze eerst niet vast houden.
En da is het eerst veel gymnastieken..
Dijen liften, armen zwaaien enkels draaien oren aanraken enz.
Dit zorgt voor een goede houding en vertrouwen in het paard.
Daarna gaan we volgens mij (ik geef zelf geen les, maar kijk weleens) leren staan zit in de stap..
Dan gaan we een paar pasjes draven..
Als dat uitgebreid word en lichtrijden lukt gaan we proberen een paar pasjes door te zitten.
Lukt het doorzitten dan word het doorzitten zonder beugels.
(ze moeten in de draf in handen houden alsof ze teugels vast hebben)
Daarna mogen ze de teugels vast houden.
We leren ze sturen, halthouden, aandraven enz..
Dan als het vertrouwd is gaan ze los..
En zo ga je steeds een stapje verder.

EDIT: wij hebben ook een hulptouwtje (sperriempje aan het zadel)

Vanillala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:13

Als ik mijn vriend en een vriendin ga leren paardrijden (wat ze graag willen), ga ik bij mijn vriend in ieder geval niet voor een longe denk ik. Wat dat betreft gooi ik hem liever direct in het diepe. Ik ben niet van mening dat dat kwaad kan voor het paard, en hij leert gelijk hoe het is zonder veiligheidskoortje.

Ik zou hem dan een beetje rond laten stappen eerst, leren over de zit, teugelgebruik (geen/weinig), dan beenhulpen. Rustig wat rondjes laten stappen, makkelijke figuurtjes laten lopen. Dan aandraven, lichtrijden ook al wil hij dat niet (zegt hij nu), en weer verder met de rondjes rijden, beenhulpen, handen, zithouding. Als hij dan durft, mag hij een gallopje en dan is het wel weer even genoeg. Uitstappen en paard naverzorgen. Ook heel belangrijk, moet hij ook zeker leren voordat hij een eigen paard krijgt.

er van uitgaande dat het een braaf paard is, anders gaat hij gewoon aan de hand eerst.

Maar dat is bij mijn vriend, die durft wel wat en is vrij zeker van zichzelf, ook in de buurt bij paarden. Bij die ene vriendin weet ik het nog niet zo goed, ik denk dat ik bij haar aan de hand begin, die is wat banger ervoor.

Maar eerst maar eens zien wat voor paardje ik uiteindelijk krijg.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:43

Bij mij mogen ze eerst leren wat een paard uberhaupt is, hoe het denkt etc dus eerst een uitgebreide kennismaking met wat uitleg hoe een paard werkt.
Daarna zelf verzorgen en eens freestylen. Pas daarna eens erop. Teugels komen pas 10 hoofdstukken verder. Eerst leren ontspannen, eigen lichaam beheersen. Dan paard aan de praat houden en later pas eens sturen.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:31

Goed leren zitten vind ik belangrijs
zowel in draf stap als galop. Langzamerhand leer je ook de hulpen en later figuren erbij. In het begin aan de longe en later de figuen enzo los.

Maastricht17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:52

Ik zou zelf niet zo snel aan de longe beginnen, bij privelessen is dat mss wat anders dan groepslessen. Maar niet alleen kinderen maar ook volwassenen (mss juist volwassenen) worden juist onzeker als ze los moeten.
Maar zoals ik het eigenlijk altijd heb gezien, eerst in stap, leren hoe je erop moet zitten, teugels vasthouden enzv. Dan eens laten halthouden (voor veel volwassenen is het schijnbaar belangrijk te weten dat er ook een rem op zit). Wat figuren rijden, zoals een gebroken lijn eenmaal of van handveranderen (goh, hèt heeft ook een stuur). En dan idd lichtrijden in stap. En vervolgens wat pasjes draf, bijvoorbeeld van A tot C. En dit steeds uitbouwen. Met zonder beugels en teugels beginnen vind ik vreselijk overdreven, eerst maar eens gewoon balans vinden en vertrouwen erin hebben dat ze het een beetje onder controle hebben. En als ze fatsoenlijk kunnen draven eens gaan denken aan zitlessen aan de longe.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:45

Ik begin wel altijd aan de longe, wel met beugels en zonder teugels, evt. vasthouden aan de voorkant van het zadel. Eerst eens leren diep te zitten in stap, wat lichtrijden in draf en houdingcorrectie. Balans zoeken is al moeilijk genoeg voor de meeste mensen in het begin. Los van de longe en leren sturen doe ik pas als ik zeker weet dat ze kans maken om te blijven zitten als het paard het ineens aftaait.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:21

Maastricht17 schreef:
Met zonder beugels en teugels beginnen vind ik vreselijk overdreven, eerst maar eens gewoon balans vinden en vertrouwen erin hebben dat ze het een beetje onder controle hebben. En als ze fatsoenlijk kunnen draven eens gaan denken aan zitlessen aan de longe.

Eet jij ook patat met zonder mayonaise?

Even serieus: bij ons op de manege gaan beginnende ruiters NIET los sturen voor ze met de armen over elkaar de drie basisgangen beheersen. Pas dan komen er teugels bij te pas, en pas als er een stuur op zit gaat men de groepsles in. Voor die tijd is het ALTIJD longeles.

Overdreven? Hmmmmm bij ons zien ze het als respect richting paard en het belang inzien van gezonde dieren met gevoelige monden...

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:27

oja ik gebruik vaak een soort van voltigeer singel, en heb een brave fjord die op je zit te rijden is en te sturen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 14:56

Ik vind de reacties heel interessant, en ook best een hoop.

Ik zit er nu over te denken, de aanpak van mensen is toch wel heel verschillend. Misschien zou eerst met beugels toch wel een goede zijn, zodat er eerst wat vertrouwen komt.
Teugels zou ik nog steeds niet gebruiken. Uberhaupt niet, maar juist een beginner zoekt daar ook steun aan. Een riempje vooraan het zadel is wel een mogelijkheid. (Ik rijd daar zelf af en toe ook mee trouwens, maar dan niet om me vast te houden. )

Verder zou ik in het begin echt nog niet te veel draf doen, en denk ik dat lichtrijden in draf zelf (ipv alvast in stap) ook te doen moet zijn, omdat je dan al een beetje je zadel uitgeduwd word.

Maar, absoluut leuk om te lezen, leerzaam!

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:02

je kan misschien wel tegels nemen maar die dan aan de neusriem vastzetten ofzo dat ze wel wat in de hand hebben maar niet in de mond kunnen zitten en zonder beugels is niet zo handig dan hebben ze nergens meet steun.

TurdusMerula

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 15:05

Dat vind ik sowieso een goed idee.

Op de manege waar ik help bv, zitten de teugels standaard aan de neusriem.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:24

Ik begin met de vraag waarom ze van mij willen leren paardrijden! Ik rijd niet op een manege, ik werk niet op een manege, ik hoef er geen geld mee te verdienen! Ik doe het omdat ik het leuk vind!
Als ze om de juiste redenen les willen (en vooral met volwassenen kun je zo goed beginnen), dan is er vanuit mij 1 voorwaarde! Doen wat IK zeg. Ik blijf niet in herhaling vallen en zowel dan is het wat mij betreft gewoon stoppen!

Als dit duidelijk is (klink allemaal heel streng, maar zoals ik al zei, met een volwassenen die echt wil leren is dit duidelijk af te spreken en voor hem/haar ook acceptabel) begin ik met erop zitten en stappen, we gaan dan goed de houding doornemen en tegelijkertijd het motoriek van een paard, van een mens en de combinatie doornemen. Vervolgens wat oefeningen in stap met correcte houding en zit op de benen (teugels wel in de hand maar geen contact).

Het draven begin ik altijd aan de longe...hoeft niet lang, maar de beginneling moet altijd eerst even het gevoel van het draven hebben! hoe voelt dat nu aan, wat is het ritme, hoe werk lichtrijden, hoe voel ik wanneer ik moet drijven hoe kan ik zien wat het goede been lichtrijden is. Als dit gevoel er is, mogen ze van mij gewoon los.

Er ligt hier gewoon ook een hele prominente taak voor de lesgever, constant opletten....op de ruiter op het paard, op de reacties van beide. Daarom is voor mij van belang DOEN WAT IK ZEG.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 15:27

Citaat:
Ik begin met de vraag waarom ze van mij willen leren paardrijden! Ik rijd niet op een manege, ik werk niet op een manege, ik hoef er geen geld mee te verdienen! Ik doe het omdat ik het leuk vind!
Als ze om de juiste redenen les willen (en vooral met volwassenen kun je zo goed beginnen), dan is er vanuit mij 1 voorwaarde! Doen wat IK zeg. Ik blijf niet in herhaling vallen en zowel dan is het wat mij betreft gewoon stoppen!

Als dit duidelijk is (klink allemaal heel streng, maar zoals ik al zei, met een volwassenen die echt wil leren is dit duidelijk af te spreken en voor hem/haar ook acceptabel) begin ik met erop zitten en stappen, we gaan dan goed de houding doornemen en tegelijkertijd het motoriek van een paard, van een mens en de combinatie doornemen. Vervolgens wat oefeningen in stap met correcte houding en zit op de benen (teugels wel in de hand maar geen contact).

Het draven begin ik altijd aan de longe...hoeft niet lang, maar de beginneling moet altijd eerst even het gevoel van het draven hebben! hoe voelt dat nu aan, wat is het ritme, hoe werk lichtrijden, hoe voel ik wanneer ik moet drijven hoe kan ik zien wat het goede been lichtrijden is. Als dit gevoel er is, mogen ze van mij gewoon los.

Er ligt hier gewoon ook een hele prominente taak voor de lesgever, constant opletten....op de ruiter op het paard, op de reacties van beide. Daarom is voor mij van belang DOEN WAT IK ZEG.

Dit mag dan streng klinken, ik vind het prima klinken, omdat je weet dat je hier te maken hebt met iemand die mensen écht dingen wil leren.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:32

Ik heb zelf nooit les aan de longe gehad, ben gelijk in het diepe gegooid (wel met teugels aan de neusriem vast) En dat werkte voor mij juist beter, ik vond het wel fijn dat ik zelf verantwoordelijk was voor het paard en niet iemand die de longe vasthield. Volwassenen kunnen die verantwoordelijkheid wel aan. En gelijk de goede houding erin rammen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:49

Ik ben ook los begonnen als 7jarige gewoon de rij in. Pas ruim 8 jaar later leerde ik echt DEFTIG zitten toen ik met een jong paard 2 weken aan de longe aan de slag ging. Sindsdien kan ik zitten. Ervoor mocht men alle commentaar geven, het ging gewoon niet. Aan de longe hoef je alleen op je zit te letten. Ik ga nu regelmatig nog aan de longe trouwens.

greens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:18

Sowieso beginnen aan de longe, en werken aan zit, houding en het gevoel van paardrijden krijgen. Evenwichtsoefeningen, voeten uit de beugels, allerlei kanten op buiten etc. Ik denk dat het belangrijkste is dat een beginnende ruiter het 'gevoel' krijgt, zeker de eerste paar lessen!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 19:27

Citaat:
Ik ben ook los begonnen als 7jarige gewoon de rij in. Pas ruim 8 jaar later leerde ik echt DEFTIG zitten toen ik met een jong paard 2 weken aan de longe aan de slag ging. Sindsdien kan ik zitten. Ervoor mocht men alle commentaar geven, het ging gewoon niet. Aan de longe hoef je alleen op je zit te letten. Ik ga nu regelmatig nog aan de longe trouwens.

Ik ben ook als 7-jarige zo begonnen, en de les zelf was ook niet echt hoogstaand. Wel er altijd plezier in gehad, al was ik soms bang.
Nu rijd ik veel serieuzer, maar het is nog steeds niet zo serieus als ik graag zou willen. Ik hoop dat volgend jaar te kunnen gaan doen, en dan wil ik ook heel regelmatig longe-zitles nemen.

Ik denk dat 'in de rij' beginnen best kan, maar als je écht serieus wilt leren rijden, het niet de ideale manier is.

poes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:26

Nu ja, ik was ook vaak bang, omdat ik geen idee had dat er naast teugels ook nog andere mediums waren waarmee je kon remmen.
Pas toen ik aan de longe leerde een paard met alleen je zit van een flinke galop naar stap te brengen, kreeg ik meer vertrouwen.

Prrrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:35

Hmmm - ben het eens met Urielle: balans is al moeilijk genoeg!

Een extra band om de hals waar iemand zich in geval van nood mee in het zadel kan houden heeft nut; ook wanneer voor het eerst de teugels erbij komen kan een beginner nog steun zoek bij die band, zodat hij niet in de mond van het paard komt te hangen.

Eerst balans en zitten, dan voorzichtig aan een beetje sturen en remmen, en dan pas los in draf. Je wil ook geen ongelukken veroorzaken; volwassenen onthouden een slechte ervaring aanmerkelijk beter dan kinderen

BiBaMi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:50

Ik ben zelf oo kbeginner. .heb zins 2 maanden een pony.. we zijn dr eerst een paar keer gaan longeren, toen gelijk de weg op. nou jah, in de berm.. mn lesgeefster, buurvrouw, die liep ernaast met de longeerlijn.. de keer daarna zijn we gelijk door het dorp gegaan..en daarna wir gwoon in de natuur gereden.. dan leert ze me draven ondertussen en alles.. en ondertussen is het voor je paard ok egt leuk en die leert ook de omgeving kennen.. ik rij zelf , de 3e keer, al los op de weg...mr wel in rustige omgeving dan... mr het is ook een verkeersmak beest opzich.. superleuk.. mr ook gelijk in het diepen, al heb ik wel vaker op een paard gezeten, mr nooit alleen gereden echt. ik vind dit goed werken.. als mn paard wegschiet, dan heeft zij evt nog de longeerlijn.. en kan ik tog zelf rijden. .ze gaat nu gwon met de fiets ernaast rijden. gaat egt supergoed allmeaal! superleuk.. ( sorry voor de typfouten enz.. ) groetjes!