Schrikken van niks

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ClauwieMoon

Schrikken van niks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 19:07

Hallo,, iick zit met probleempje...
Mijn verzorg paard schrikt bij mij graag van dingen die er niet zijn.. ik zal het uitlegggen.
Ik rijd gewoon ergens langs en ze gaat dan kijken of er wat gebeurt, als er niks gebeurt loopt ze verder, maar zodra er wat beweegt, gaat ze er als een speer rond bokkent vandoor. Iik heb al geprobeert met stelling erlangs te gaan, ze doet het dan wel beter maar nog niet helemaal goed. En ik vind het erg vermoeiend om de hele tijd in stelling te rijden. Hebben jullie nog andere tips??
Trauwens, de baas van het paard is veel zwaarder dan iik,, ( 2x zo zwaar:O) dus bij de baas doet ze nooit wat..

XxX*ClauwiejMoon*

mirror666

Re: Schrikken van niks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:48

Ik rijd ook zo'n paardje, kan van het minste geritsel schrikken, terwijl het haar niet uitmaakt als ze met de trekker langs de bak rijden...

Wat je kunt proberen is tegen haar praten op plaatsen waar ze vaak schrikt, en actief bezig houden, dus even middendraf laten doen, of een kleine volte rijden, dat ze haar aandacht echt bij jou moet houden, dit ben ik nu ook aan het proberen, en het werkt erg goed
suc6

NessaX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:19

paardje waar ik vroeger op reed verschoot van spoken

jah de leraar zei dan altijd van, derect terugpakken en er opnieuw langs rijden. maar snel reageren altijd :d

en na paar lessen had ik haar direct terug

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:39

Bezig houden, bezig houden en bezig houden.
Lekker aan het werk zetten zodat ze met dr koppie ergens anders is.

Wat bij een van mijn paarden goed werkt is om een paar keer in een flinke middengalop op de enge hoek aan te rijden en dan net voor de hoek terug naar de arbeidsgalop, dan moet hij zich zo concentreren op het terugkomen dat hij niet meer wegspringt.
Maar dit werkt niet bij alle paarden, ik heb het ook weleens geprobeerd bij een pony die ik weleens reed en die nam vanuit die middengalop de kans om nog harder weg te sprinten.
Dus je moet een beetje aftasten wat het beste werkt.

Succes!

yyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:30

he ken het probleem haha
goed aan het werk zetten hielp bij mij altijd... over balkjes heen veel figuren en overgangen rijden.

gekkesies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:35

Ik ken het probleem, zogenaamd schrikken.
De oplossing is consequent zijn en aandacht blijven vragen.
Geef het paard niet de kans te kijken wat hij mogelijk eng zou kunnen vinden, zorg dat zijn/haar aandacht bij het werk ligt, bij jou.
Dit kun je doen door veel overgangen en figuren te rijden.
Verder met de stelling dit kan natuurlijk voor jou paard goed werken, maar het kan ook zo zijn dat als jij telkens op een 'eng stuk' stelling vraagt het paard dit door krijgt en dan ook echt denkt dat er iets is.
Mijn advies: Zet het paard lekker aan het werk, hou de aandacht erbij en doe net alsof er helemaal niks is om van te schrikken.

En tja, ik kan dit hier nu wel mooi typen, maar ik weet uit ervaring dat het niet zo makkelijk gaat, oefenen oefenen oefenen.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:15

Dit komt me erg bekend voor!
Probeer om vooral niet kwaad te worden op het paard, want dit werkt averechts. Ik probeer altijd om mijn pony lekker aan het werk te zetten. Een beetje extra stelling als ik langs de enge plek rijd enzo. En verder gewoon zo bezig houden dat hij geen tijd meer heeft om iets te zoeken om van te schrikken.

Nimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:19

heb laats ook het advies gekregen om het te negeren... is al helemaal moeilijk, ik heb nl zelfde probleem. bij mij werkt aan t werk zetten heel goed (en goh als ie klaar is is t niet meer eng...)
zorg ook voor veel afwisseling in het werk zodat jij niet voorspelbaar word en succes ermee

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:21

Het paard focust zich in principe de hele tijd op jou. Jij moet haar aandacht houden. Vergeet alleen niet dat paarden enorme voelsprieten hebben als het om angst gaat. Zodra jij op dingen gaat letten en gaat verstijven omdat je denkt: owh daar zal ze wel van gaan schrikken! Dan voelt zij jou verandering en zal idd gaan schrikken dan. Dus besteed er zelf geen aandacht aan, houdt het paard bezig en reageer niet als ze schrikt. Probeer niks te zeggen of te doen, want het is in principe niet meer als alleen maar het uitlokken van negatieve aandacht. Als je die niet geeft en toch probeert (ik weet hoe moeilijk het is) om relaxed te blijven zitten zonder gelijk je teugels strak te pakken, dan zal zij er anders op gaan reageren. Teminste bij mijn paard heeft dit fantastisch geholpen. Succes ermee!

ClauwieMoon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 17:58

Dank jullie wel voor jullie tips,, ik zal het proberen;)

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:14

Vaak komt deze angst van de ruiter zelf, hoeft niet zo te zijn natuurlijk maar let er maar eens op. Zodra je paardje afremt of kijkerig owrdt naar bepaalde dingen krijg je vaak de zenuwen in je kont en ga je automatisch je focusen op datgeen waar je paard naar kijkt. Dit voelt een paard aan waardoor hij denkt van oei baasje vindt het beetje eng ikke dus ook

zelfbeheersing is uitemate belangrijk maar ook zeer moeilijk, als er dus iets engs is focus je op het rijden en niet op de omgeving, dat scheelt al een beetje

tevens heb je paarden die raar kunnen reageren op iets wat bijv anders ligt dan anders en ook zijn er paarden die vaak zand of gras kabouters zien tja enigste oplossing, zelf ontspannen blijven en het gedrag wat je paard vertoont negeren.

Groetjes

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:30

en als je nou een buitenrit maakt? en je MOET blijven stappen.. het is een lange rechte weg.. hoe zorgen jullie er dan voor dat het paard niet wegrent?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:06

gewoon in stap een beetje bezig houden, op beendruk opzij gaan beetje zig-zaggen dus, inhouden in stap, doorstappen... Zo deed ik dat dan meestal werkte het

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:09

inderdaad Gewoon proberen bezig te houden zoals hiervoor al is gzegt zou ik gewoon proberen middendraf aan te nemen en dan weer terug te nemen dan weer ietsjes harden en dan weer terugnemen.
je paard is dan vast wel afgeleid . En gewoon praten mischien werkt dat rustgevend.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:50

Hier heeft mijn paardje ook wel eens last van.
Ik negeer het gedrag rij een volte, houd me binnenbeen eraan en ga er weer langs. Net zolang totdat zij er normaal langsgaat.

Nathazzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:52

Volgens mij stond er van de week een topic op bokt over vervelende bakkabouters! Haha ze waren al zo ver dat er een cursus wordt gegeven over deze bakkabouters die alleen onze paarden/pony's kunnen zien! Misschien handig om die cursus te volgen?

Succes

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:24

Na vandaag kan ik uit eigen ervaring zeggen dat het voor 98% aan jezelf ligt...
Mijn verzorgpaard is dus ook zo, maar die blijft niet rennen, maar heel gespannen snuiven als ze een rondje heeft gerend..
Vandaag ging het super, omdat ik lekker geconcentreerd was, tot het uitdraven, en ik keek naar een vogel en zij keek ook...en ging totaal door het lint... Probeer zelf niets engs te zien, dan denkt je paard er ook niet aan om te schrikken!!

Succes

More

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:20

Als mijn paard iets eng vind (Bv een hoek, de kantineramen waar line dance ofzo is ) dan rijd ik haar er juist hard naar toe dus lekker middendrafje ofzo en goed je binnenbeen erbij en haar op de hoefslag drukken.
Als je paard schrikt zomaar kun je er eigenlijk niet veel aan doen want ze is al geschrokken voordat je iet skunt doen ... maar als je goed bezig bent en veel overgangen, figuren rijd dan let ze meer op jou en kijkt ze nietzo veel meer omzich heen.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:37

dit probleem heb ik ook een klein beetje.
Laatst heb ik wel les gehad toen ging het al veel beter.
Maar het is vooral in hoeken en dan achter in de bak dan rijd ik erop af en soms stopt ze gewoon dus negeren wil dan niet meer..

Bezig houden helpt wel heel erg dat ze echt voor je moet werken ik ga altijd veel figuren rijden, veel tempo wisselingen rijden..

succes ermee

HorseyLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:43

ook ik ken het probleem,
als ik gewoon op de manege in bak rijd doet ze het nog maar minimaal, maar als ik alleen naar buiten ga, of op wedstrijd en dus in een andere bak kom is het weer zover.. heel irritant, en in de ring bij mn wedstrijd kan ik op dat moment weinig meer veranderen

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 13:11

heey

ik heb een eigen pony
die eest heel vaak schrok
toen heb ik op de manege wat rond gevraagt
hoe rex(mijn pony)vroeger was
toen kwam ik er achter dat hij vroeger heel erg verwend was
maar nu gaat het heel goed en srikt hij ook niet meer zo veel

het is nu weer helemaal goed

doei\

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:45

ClauwieMoon schreef:
Hallo,, iick zit met probleempje...
Mijn verzorg paard schrikt bij mij graag van dingen die er niet zijn.. ik zal het uitlegggen.
Ik rijd gewoon ergens langs en ze gaat dan kijken of er wat gebeurt, als er niks gebeurt loopt ze verder, maar zodra er wat beweegt, gaat ze er als een speer rond bokkent vandoor. Iik heb al geprobeert met stelling erlangs te gaan, ze doet het dan wel beter maar nog niet helemaal goed. En ik vind het erg vermoeiend om de hele tijd in stelling te rijden. Hebben jullie nog andere tips??
Trauwens, de baas van het paard is veel zwaarder dan iik,, ( 2x zo zwaar:O) dus bij de baas doet ze nooit wat..

XxX*ClauwiejMoon*

Dat het paard bij de baas nooit wat doet heeft wat mij betreft niet veel met gewicht te maken hoor. Vind het een onzinregel de laatste regel.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:56

Ja die laatste zin is echt onzin.De eigenaar houd het paard wel goed bezig of eigenaar is niet bang en paard schrikt daardoor niet.Een paard schrikt alleen als hij de tijd krijgt om te schrikken.Tips om je paard lekker bezig te houden zijn al gegeven eerder in het topic.

hooi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:11

nou ja, ik ben niet heel origineel, maar t ligt voor een groot deel aan jezelf. Ik ken het hoor, ik rijd vaak op een fjord. Er zat een keer een kat in de bak, en we waren er 5 keer normaal langs gegaan. De 6e keer: knetter knetter en een rondje knoertharde rengalop met het bit tussen zn kiezen!
Ik schrok echt heel erg, daarna zat ik ook bij de minste of geringste spanning in zn rug al helemaal rechtop. Nu ben ik relaxter. Ik weet nu dat ik m toch wel weer terug krijg. Als ik niks door heb en hij toch wegschiet maak ik snel een zo klein mogelijke volte.
Zelf niet spannen, maar wel kijken waar je paard schrikkerig op reageert. En als je er dan langskomt rijd je vrolijk verder. Ik denk niet dat je stelling moet gaan vragen, want dan kan je paard het juist niet meer zien. Als ie t niet ziet is die bakkabouter nog drie keer zo eng. Rijd gewoon door. Niet meer oefeningen doen, niet minder. Verder, wat al gezegd is: niet alleen stelling vragen bij iets engs, want dan associeert je paard stelling met 'eng'!
Wow, dat was een heel verhaal Succes verder!

ClauwieMoon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 19:01

Wan schreef:
en als je nou een buitenrit maakt? en je MOET blijven stappen.. het is een lange rechte weg.. hoe zorgen jullie er dan voor dat het paard niet wegrent?

Euhm,, niet! Maarh, zoals ik al zij is het niet mijn paard, en om ongelukken te voorkomen ga ik dat nii uitlokken!