paardrijden in theorie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

paardrijden in theorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 19:22

ik geef dus iemand les op mijn verzorgpaarden.
hij is in de 20, maar op paardengebied wel een leek.
nu zoek ik theoretische informatie over paardrijden, dan niet het gedeelte over lichtrijden en blablabla, maar dan wel meer over het rechtrijden, ontspanning, aanleuning, impuls, etc
als ik les geef is het soms moeilijk om het uit te leggen, omdat ik soms niet weet waar te beginnen. Dus voor zowel hem als mij zou het eenvoudiger zijn als hij het eens kan doorlezen, en de theorie begrijpt, dan is het voor mij ook makkelijker om het uit te leggen.
wie o wie heeft er goede informatieve site/teksten/... waar ik iets mee kan?

Karl66

Re: paardrijden in theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:06

Coby van Baalen heeft samen met Johan Hinneman een boek geschreven. Is niet te ingewikkeld (zelfs voor mijn niet ) en is gebaseerd op het klassieke skala.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 21:53

boeken zijn niet zo handig => hijzelf zal ze niet kopen, en ikzelf heb nu ook geen geld over om boeken te kopen voor iemand anders

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 10:38

heet dat boe de eenvoud van dressuur? (of iets in ien aarf?)zoja, dan heb ik hem al gelezen, ik snap die boek wel, maar voor hem zal het toch wat ingewikkeld zijn, omdat hij zegmaar de basis nog niet onder de knie heeft.

hij weet bv hoe je moet stappen, drvaen en galoperen, en wendingen rijden, figuren rijden lukt ook wel. maar vanaf daar weet hij er niks van, ik wel, maar ik kan het niet zo goed uitleggen.
ik begin bv al over het vanachter naar vanvoor te rijden, begrenzen, en helemaal, maar hij is nog op dat niveau niet ,en ik weet niet hoe je het moet uitleggen, snap je?

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:59

Laat hem eens kijken op paardenbegrijpen.nl erg leuke site over heel veel facetten van het wezen paard!! (kijk maar uit dat hij niet al te "slim" wordt, gaat hij straks jou vertellen hoe je het moet doen!!)

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 11:00

ik zal zorgen dat ik eerst de site doorlezen heb
bedankt!

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:35

Misschien kun je bij de bieb een goed boek vinden? In de bieb staan altijd wel 'simpele' boeken met basispricipes, en als hij die snapt, kun je misschien een wat 'moeilijker' boek proberen?
Paardenbegrijpen.nl is idd. ook een heel goede site!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:43

Als je zelf moeite hebt de dingen goed onder woorden te brengen, ben je zelf dan wel geschikt om een ander te leren rijden?

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 18:53

ik heb al een paar mensen de basis geleerd
bijna elle leden van het gezin, en ook enkele ruitertjes van de manege.
op de manege ben ik door omstandigheden gestopt.
en nu bij men bijrijdpaarden is het enkel die jongen die doorrijdt, de rest had wat weinig tijd, en het paard dat we nu tot beschikking hebben is niet echt geschikt om op te leren rijden, maar we doen het met wat we hebben.
het is dus de bedoeling, eenmaal ik de jonge paarden ingereden heb, we op de manege weer les gaan volgen, zodat hij ook les heeft van iemand anders die veel meer ervaring heeft dan mij.

het gaat wel vrij goed, het lukt ook wel om het wat uit te leggen, maar het is handig als hij een deel achtergrondinformatie heeft.
ik ben soms bezig over ontspanning en rechtrichten, terwijl hij zich afvraagt over wat ik nu in godsnaam bezig ben, als hij dit allemaal es doorlezen heeft, zal hij ongeveer weten over wat ik het heb, en kan hij daarop inspelen...

TurdusMerula

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:15

Dutske, is het misschien een idee of zelf te rijden, en hem te laten kijken? Ondertussen kun je wat dingetjes uitleggen, en kan hij wellicht het verschil zien.
Als hij het een paar keer gezien heeft, weet hij al iets meer wat hij kan verwachten, wat een goede reactie is.
Kijken is minder ideaal dan zelf voelen, maar evengoed leerzaam. En als het een keer gevoeld is, gaat het daarna steeds sneller.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 19:21

ja, dat is nog een gedacht, eventjes afwachten tot we weer een geschikt paard hebben.
voor het moment enkel een 3 jarige boulonnais die niks anders doet dan bokken en tegen het hek aan galoperen.
we kunnen er beide geen weg mee, zondag eens les, en eventueel de instructeur erop, maar als hij haar er niet door krijgt is het gedaan hoor
beetje het nadeel dat we voor het moment enkel een net bevallen merrie, en onbeleerd en een bokkend paard hebben, maakt het er niet eenvoudiger op om les te geven en nog minder om goed te leren rijden...

TurdusMerula

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:47

Tsja, dan moet je voor zolang een andere manier zoeken...

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:23

Wat jij wil is iemand paarden gevoel bijbrengen. Dat kan alleen in practijk. Als het om de termen gaat zou ik zelf juist die termen beschrijven die in de les onduidelijk waren. Schrijf ze op en laat hem ze bij google intypen. Zlef zoeken is de beste leerweg.
Vraag hem de week of de keer erna wat hij heeft gevonden. Zoek zelf ook die termen even op en zo leer je samen.
overigens van achter naar voor werken en rechtrichten ed vind ik niet iets wat je van een beginner moet vragen. gewoon vertrouwen opbouwen en balans van de ruiter. Dat lijkt mij het belangrijkst!!
Echt rechtrichten is niet vor iedereen weggelegd. Als het paard niet recht gericht is kan je niet van een beginner vragen dit te corrigeren.
Welk niveau heeft hij eigenlijk?
Hoe vaak heeft hij gereden. Wat kan hij allemaal wel?

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 11:30

hij is in het begin van de zomer meer beginnen rijden, in de zomer heeft hij toch wel wekelijks gereden, op een paard dat vrij licht aan de hulpen staat en goed te rijden is (wel een trekpaard, maar dat doet er niet toe)

hij beheerst alledrie de basisgangen, kan netjes lichtrijden en doorzitten, soms wel wat moeite in galop, maardaar oefenen we op zodra het paard weer bereden wordt.
de figuren beheerst hij ook, kan netjes sturen, heeft geleerd hoe je het oplost als je paard over de schouder wegvalt, kan aangaloperen vanuit stap (op een kant, de andere kant heeft het paard moeite, en ben ik nog aan op werken)
beheerst verlichte zit => balkjes, een klein sprongetje doet hij ook wel.
hij leert vrij vlug, wil ook leren, maar moet soms eens durven doorpakken

NessaX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:49

ga eens in de bibliotheek kijken
daar haal ik veel informatie ook

xxxLotte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:29

De paarden enceclopedie(of hoe je het moet schrijven)
Dat is echt fijn, en inderdaad gewoon de bieb;)

Pmall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 00:54

Duhelo schreef:
nu zoek ik theoretische informatie over paardrijden, dan niet het gedeelte over lichtrijden en blablabla, maar dan wel meer over het rechtrijden, ontspanning, aanleuning, impuls, etc
als ik les geef is het soms moeilijk om het uit te leggen, omdat ik soms niet weet waar te beginnen. Dus voor zowel hem als mij zou het eenvoudiger zijn als hij het eens kan doorlezen, en de theorie begrijpt, dan is het voor mij ook makkelijker om het uit te leggen.

Is het niet slimmer om de les uit te besteden aan iemand die daar geen boek voor nodig heeft en zelf ook bij die persoon te gaan lessen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 07:27

Pmall schreef:
Duhelo schreef:

Is het niet slimmer om de les uit te besteden aan iemand die daar geen boek voor nodig heeft en zelf ook bij die persoon te gaan lessen?

1) ik zocht theoretische informatie zodat hij die zelf thuis kon in bijlezen
2) ik heb altijd zelf les gehad
3) dit topic dateert ondertussen van 6 jaar (!!!) geleden (dus ik tem), en is dus absoluut niet meer van toepassing.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 07:44

Ik ben wel benieuwd hoe dit is afgelopen? En hoe kijk je nu aan tegen de lessen die je 6 jaar terug gaf?

geregeld komen we topics tegen van jonge mensen die anderen willen lesgeven maar zelf op zoek zijn naar meer info omdat ze de dingen niet goed onder woorden kunnen brengen. Ben wel benieuwd naar de inzichten die jij inmiddels hebt verworven

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 08:14

Ik eigenlijk ook wel :D :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 10:13

De jongen in kwestie heeft dan nog een hele tijd doorgereden(1 X per zoveel weken, had niet zoveel tijd), zowel onder begeleiding als alleen. En eerlijk gezegd ging het dan eigenlijk wel vrij goed, uiteraard wel op basisniveau. (stap,draf en galopje op beide handen, en wat figuren rijden)
Echter zijn de toenmalige eigenaars uit elkaar gegaan toendertijd, en heb ik geen contact meer met die jongen. Hij is nu wel samen met een meisje dat ook een paardje heeft, dus mss rijdt hij nu verder, maar geen idee kwa niveau dus.

ik denk eigenlijk dat ik niet zo slecht bezig was kwa lesgeven, de basis heb ik nog altijd hetzelfde. (rustige hand, rustige zit, basis van wijken voor druk, stapje terug als het niet lukt).
Natuurlijk lag mijn niveau toendertijd een heel stuk lager dan nu, en wilde ik misschien ook te techisch gaan uitleggen bij iemand die eigenlijk gewoon op het paard wilde kunnen zitten, en hem laten gaan waar die wilde om te kunnen buitenrijden. (terwijl ik wilde uitleggen hoe je een net gereden, rechtgericht paard kon verkrijgen, die niet op de voorhand liep, etc. Bij een leek moet je dan ook alle termen gaan verduidelijken en uitleggen, moet je ook gaan uitleggen waarom, en bij iemand die maar eens in de paar weken rijdt, en zich er niet echt over inlas, is dit héél moeilijk :D)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:48

Net zoiets als je wiskunde wilt gaan uitleggen op de basisschool :D :D . Voor alles een tijd zeg ik altijd maar. Het is al moeilijk genoeg een rustige hand en zit te krijgen als je net begint met rijden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 18:58

inderdaad :D
Ik was toendertijd iets té fanatiek :P

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:17

Hahaha, de leeftijd he? Geef je nog steeds les?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 10:32

ja hoor, heb een hele tijd les gegeven aan een vriend met een probleempaard. (Beest liet zich achterover klappen bij druk in de mond, en eigenaar was net gewend om paarden met veel druk te rijden :D, was zo ver gekomen dat die er niet meer op durfde, dus heb dan een tijd begeleid in grondwerk, dan er weer op, heel rustig aan, stapje voor stapje (LOSLATEN!!! :D ), en uiteindelijk had hij haar wel erg fijn aan het lopen.)
Uiteraard besef ik wel dat ik op basisniveau les geef, dus krijg ze zover dat ze het paard in alle drie de gangen netjes evenwichtig, op eigen benen, netjes nageeflijk en aan de hulpen krijgen. Maar ik zal niet beginnen met bv zijgangen oid aan te leren, simpelweg omdat ik die zelf niet beheers zoals het zou moeten zijn :D
Maargoed, nu begin ik ook weer les te geven aan beginners en halfgevorderd (ja, de basis he), en heb momenteel ook twee paarden ter beschikking die ik kan gebruiken voor lessen, dus dat gaat eigenlijk wel fijn :)