'tikkende achterhoeven' wat is dit volgens jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

'tikkende achterhoeven' wat is dit volgens jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 09:43

Bij sommige paarden hoor je in draf regelmatig dat ze aantikken met de hoeven. Dus voor en achter raken elkaar. Ook bij goede sportpaarden neem ik dit wel eens waar.
Waar wordt dit door veroorzaakt volgens jullie?

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:44

de paarden strekken dan zodanig hun benen en lopen dan zo ruim....dat ze de hoeven raken...

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:45

Maar de oorzaak... geen idee

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 10:21

Dat ze té ruim lopen

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 10:22

Of te veel op de voorhand waardoor het voorbeen niet snel genoeg weg is.

sandradeboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 10:49

Cyntje schreef:
de paarden strekken dan zodanig hun benen en lopen dan zo ruim....dat ze de hoeven raken...

ze maken hun passen dus goed af, dat was mij ook al duidelijk. Maar waardoor dan toch dat tikken.

sandradeboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 10:50

Djilan schreef:
Of te veel op de voorhand waardoor het voorbeen niet snel genoeg weg is.

Het laatste paard wat ik recent zag, liep niet op de voorhand, liep in een mooi horizontaal evenwicht op 2 teugels etc.

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 11:20

tuigers doen dit ook vrij snel, en paarden kunnen zo ook snel ijzers er onder uit tikken...

Rapiti

Re: 'tikkende achterhoeven' wat is dit volgens jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:45

Je hebt ook paarden die gewoon 'kort' in het lichaam zijn, die tikken zich zelf ook sneller aan. Het heeft idd ook heel vaak te maken met het op de voorhand lopen. Ik had een jong paard die het ook deed, maar nu haar evenwicht en balans beter wordt, hoor ik het bijna nooit meer.

eva92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 14:19

Dit doet mijn haflinger ook als zei te snel gaat en haar benen maar ergens naar toe gooit.
Bij haar komt het gewoon doordat ze zo hard wil en dan niet weet waar ze haar benen neer moet zetten dat ze zich zelf aantikt daarom gebruik ik ook gewoon springschoenen zodat ze niet elke x haar ijzers kwijt is

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 14:59

Sjors doet het ook als hij op de voorhand loopt in draf. Als ik hem goed op het achterbeen heb, hoor je het niet. In stap wil hij het ook wel eens doen. Dan omdat hij zo ruim stapt, dat zijn voorvoet niet snel genoeg weg is .

Mloes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 15:01

Heeft mijne ook. Heb altijd heb idee dat als ik haar lekker lang en hard laat draven, ze dan beetje vermoeid wordt, en dat ze dan soms tikt. . ?

Mloes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 15:02

@shelltje; Ik heb dus ook een haflinger Denk dat mijne dan ook niet zo gauw weet waar ze dr benen moet neerzetten ofzo, klinkt wel aannemelijk want mevrouw is nogal slungelig haha

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 15:03

Die van mij tikt ook af en toe... maar dan gaan we hard en loopt ie wijdbeens om nog harder te kunnen (sommige dravers doen dat om harder te gaan zo ook die van mij) en soms raakt ie zn voorvoeten

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 15:19

Die van mij doet het ook! Dan tikken de paarden met de voorkant van hun achterhoef tegen de onderkant van de voorhoef aan. Die van mij treedt achter heel goed onder.
Toen hij nog jong was tikte hij omdat hij geen raad wist met zijn voorbenen, toen was ie dus gewoon niet op tijd. Na verloop van tijd gaat dit eruit. Nu moet ie achter veel harder werken en veel meer eronder treden. Dit vind ie moeilijk, nu treedt ie wel eens zover onder dat ie weer tikt!

Palma_Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:05

Mijn haf doet dit als ze een gekke bui heeft en lekker hard wil lopen en ruim gaat lopen

sandradeboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 20:43

Anoukie schreef:
Sjors doet het ook als hij op de voorhand loopt in draf. Als ik hem goed op het achterbeen heb, hoor je het niet. In stap wil hij het ook wel eens doen. Dan omdat hij zo ruim stapt, dat zijn voorvoet niet snel genoeg weg is .

COOLE SETJES HEB JE

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:58

Bij mijn pony is dat ook. Bij het paard niet.

Kiss heeft zelfs een hele tijd blauwe plekken op haar hoeven gehad (ze heeft witte hoeven, dus dan zie je dat) .
Ze stapt als ze sloft al zo'n 20cm over, dus daar komt het door!
(als ze actief stapt/draaft tikt ze niet altijd aan, maar soms gewoon wel)

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:11

Een paard dat ontspannen, losgelaten en soepel is en daarbij in balans gaat en waarbij de spierontwikkeling harmonisch is, zal de voorbenen niet aantikken. Als het paard met de achterbenen de voorbenen aantikt, is er geen sprake van harmonische beweging. Als je een paard verkeerd rijdt, is dit iets wat je er heel eenvoudig inrijdt, terwijl het niet de bedoeling is. De moderne verzamelde arbeid geeft ook eerder aanleiding tot dit soort problemen, omdat de verzameling anders en sneller wordt gevraagd.

Je kan heel eenvoudig controleren of een paard correct over de rug gaat. Vaak gaat de achterhand in grotere passen dan de voorhand bij tempowisselingen omlaag of een overgang naar een lager tempo. Achter de rug in de lendestreek voor het bekken, vangt het paard de overgangen verkeerd op omdat het paard op die plek in de bovenlijn vaak niet goed ontwikkeld is. Bij stappen is het aantikken dan vaak goed te horen. Als een paard verkeerd in verzameling wordt gebracht, en gereden, ontwikkelen zich de verkeerde spieren. Een van de bij effecten is dan het aantikken van de voorbenen door de achterbenen.
Aan een longeerlijn is eenvoudig te controleren, of het paard de spieren op de goede manier gebruikt.

Ook de bouw van het paard kan de oorzaak zijn, of een probleem in de rug. Als het paard in orde is, wordt het probleem door verkeerd rijden veroorzaakt. Er is dus iets aan te doen. Vaak zie je dit bij paarden die schijnbaar ontspannen, los, soepel en in balans gaan. De overgangen omlaag laten dit euvel zien. Zo ook de stap.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:23

Helder en duidelijk verwoord Goofy

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:01

Mijn paard deed het juist veel meer toen ik hem pas net had (toen was/werd hij nog weinig gereden), nu doet hij het juist bijna nooit meer. Hoe is dat dan te verklaren?

Nouvel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:26

Anoukie schreef:
Mijn paard deed het juist veel meer toen ik hem pas net had (toen was/werd hij nog weinig gereden), nu doet hij het juist bijna nooit meer. Hoe is dat dan te verklaren?

Volgens mij is het juist vaak (niet bij alle paarden...)meer een kwestie van nog niet sterk genoeg zijn en voor niet snel genoeg weg kunnen komen...

Hoe sterker een paard dus wordt en hoe meer het op z'n eigen benen gaat lopen (of op achter gaat lopen) hoe minder je dit gaat horen...

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:03

Goofy44 schreef:
Ook de bouw van het paard kan de oorzaak zijn.

Toch wel?

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:26

Jonge paarden doen het vaak. Meestal verbeterd het wanneer een paard achter sterker wordt en meer balans vind. Wat ook een oorzaak kan zijn is een voorijzer met te weing opzet, hierdoor kan het paard de beweging in het voorbeen minder goed 'afmaken'. Door een flinke opzet in het ijzer de smeden wordt het paard vlugger in het voorbeen.

curly2day

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:30

En lange "tenen" achter, daar kan het toch ook wel door komen ???