Wisteria (v. Obelisk) voor het eerst echt @ work!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Wisteria (v. Obelisk) voor het eerst echt @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 17:05

en dat kostte op zn zachts gezegd nogal wat moeite

tot nu toe ging altijd alles zooo makkelijk, echt alles vond ze prima
maar een losse bijzet eraan betekende oorlog
nou weet ik dat als wisje iets echt niet wil ze het ook echt niet doet (denk aan achtervoetjes optillen ) maar dat ze zo tekeer zou gaan om een hele losse bijzet dat had ik niet verwacht
flink omhoog, slaan, achteruit, rondjes draaien...alles behalve vooruit
zweep kwam geen reactie op ze bleef als bevroren stilstaan, dan door blijven meppen heeft geen enkele zin, ze snapte het niet
bijzets er weer af, en ja hoor ze liep weer, toen weer zo los als ie kon eraan gezet en het circus begon weer, tot ze doorhad dat het geen zin had en braaf haar rondjes liep, toen de bijzets 2 gaatjes strakker en ze twijfelde even maar ze besloot weer braaf te lopen en daarna natuurlijk volop beloond

maargoed, hier de foto's

ff poseren voor we beginnen, voor t eerst sinds lange tijd weer een zadel op & hoofdstel om maar dat was allemaal geen enkel probleem
Afbeelding

drafje
Afbeelding

Afbeelding

galopje
Afbeelding

Afbeelding

en nog ff een drafje
Afbeelding

Afbeelding

hierna was het ff een kleine oorlog geweest, maar alles kwam goed

Afbeelding

Afbeelding

knappe wis
Afbeelding

Afbeelding

een wat gehaast galopje
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

voetjes van de vloer
Afbeelding

en nog ff een drafje
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en ff stappen
Afbeelding

toen alles eraf en ng even laten stappen en daarna ging ze Quentin vervelen, moest zich even afreageren denk ik

en ja ik weet dat de bijzets zo los geen nut hebben, strakker gaan ze pas als ze dit accepteerd, ze zitten op de foto al 2 gaatjes strakker als ze hebben gezeten voordat ze doorhad dat ze ook met bijzets om kon lopen, maar komt vast goed met wat geduld&oefenen
Laatst bijgewerkt door Renske_ op 29-03-06 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonechi_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 17:08

Ik zie dat jullie zelf al leren dat losse beugels niet zo fijn zijn voor je paard bij het longeren!

Wel een leuk paard. Idd veel geduld en oefenen!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 17:11

losse beugels geeft ze totaaal niets om dat kende ze nog van voor de vorst toen is ze ook een paar keer gelongeed met zadel+losse beugels, moet ze maar aan wennen, zo heb ik dat ook altijd met andere jonge paarden gedaan

vandaag begonnen met beugels omhoog, de ene zakte naar beneden en heb ik dus zo laten hangen
het enige wat ze eng vond waren die bijzets aan het bit, hoe los ze ook zaten ze wilde niet lopen, tot het kwartje viel nadat ik ff aan de hand had gestapt en toen liep ze braaf haar rondjes

MRIIIS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 17:11

Leuk paardje zeg Succes verder!

loez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 17:14

Het is echt dat je er bij hebt gezet dat het ff oorlog was! Anders zou je zo denken dat ze geen stap verkeerd had gezet! Ziet er verder super netjes uit hoor
Leuk ding!!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 17:18

tnx
haha ja ik had ook kunnen zeggen dat ze zoooo superbraaf was, maar dan hadden de bijzets al wel wat strakker gekund, en daar waag ik me nog even niet aan

over een goede maand gaat ze nog even de opfok in, deze zomer wordt ze 3 en dan na de zomer wordt ze echt ingereden, ben zo benieuwd

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 18:25

Erg mooi paard, dat dekje staat goed.
Zitten leuke gangen op.

fargo

Re: Wisteria (v. Obelisk) voor het eerst echt @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 18:42

Wat toevallig dat ik vandaag je post zie! Ik heb gisteren met Whizard (van Obelisk) ook voor het eerst met bijzet geoefend! Ik had al mijn boeken er op nageslagen en daarin werd gezegd om eerst de buitenbijzet aan te doen liefst aan het kaptoom. Nou dat vond ie helemaal niets ook niet in stap ernaast. Dus dan toch maar aan de buitenkant aan het bit koppelen. Daar was ie ook niet blij mee. Ik dacht '' als ik het hiermee maar niet allemaal verknal''. Hij was ook aan het weigeren en aan het denken om te steigeren en ieder geval niets aan het lopen. Zag er allemaal erg ingewikkeld en paniekerig uit. Uiteindelijk toch voorzichtig gaan lopen en daarna ook de binnenbijzet er aan. Dat was wel weer heel eng maar minder eng dan maar 1 bijzet. Bij van hand veranderen eerst weer alleen de buitenbijzet gebruikt (vlgs boek van jennie Lorriston clarke) en daarna weer de binnenkant erbij. Was elke keer weer spannend en uiteindelijk heb ik dus alleen maar met en naast hem gestapt en ze nog een keertje los en daarna na een tijdje weer vast gedaan. Vanavond nieuwe pogingen om dan ook daadwerkelijk te longeren. Ik doe ook even een extra band door het bit om te zorgen dat het op zijn plaats blijft want ik had ook het idee dat hij hem door de ene bijzet een beetje scheef trok. Maar je kunt echt trots op haar zijn, ze doet het ondanks haar angst toch heel netjes. Ik kwam gisteren er niet aan toe en dacht dan maar stapje voor stapje . Mooie foto's hoor en de obelisken lijken echt op elkaar! Ik had de bijzet ietsje hoger aan een schoftje bevestigd, vanavond doe ik het door de stoten van het zadel. Ik moet zeggen door deze foto's krijg ik er steeds meer zin in!

lilykashmir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:40

Daar hebben we Wisje weer ! Ik vind dat je goed gehandeld hebt, dat je zo rustig aan hebt gedaan !!! Ben benieuwd over een halfjaartje ! Maar het gaat volgens mij wel helemaal goed komen met deze mooie dame !

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:10

Mooie dame.
Ziet er netjes uit zo aan de longeerlijn.

Mijn merrie heb ik op advies van mijn instructrice ook beleerd met de beugels los aan het zadel. In het begin had ik de beugels vast maar kon ik nauwelijks mijn been verplaatsen. Na een paar keer met beugels los te hebben gelongeerd accepterde ze mijn been veel beter.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:13

Echt een Obelisk!
Qua type en karakter!

Gelukkig dat het uiteindelijk toch goed ging, gewoon veel geduld hebben dan komt het wel goed!
Veel succes nog met Wisje!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 20:32

bedankt voor de leuke reacties ben ook helemaal trots op haar

@Fargo, ik had ook ff zoiets van neeee dalijk verpest ik haar hier gruwelijk mee, maar ik heb sommige jonkies weleens gekker aan de longe gehad dus ik had zoiets van naja ik maak het zo simpel mogelijk en dan doorgaan tot het lukt

ik had ook nog geprobeerd hoe het ging als ik eerst alleen de buiten bijzet vastmaakte, maar dan draaide ze steeds om naar buiten en draaide zelfs tegen het hek aan etc dus toen alle2 heeeel los en aan de hand gaan stappen en toen da goed ging gaan longeren, daarna 2 gaatjes strakker want ik vind dat hele losse best eng en toen dus weer een rondje aan de hand gestapt en weer gaan longeren(kon toen zelfs met 1 hand longeren en met de andere hand foto's maken )
toen het kwartje eenmaal gevallen was ging het prima, maar ze leek het echt niet te snappen, heel raar want gewoon longeren snapte ze vanaf de 1e keer prima
ik gebruik een D-trensje dus het bit bleef gelukkig prima op zn plek zitten, ook toen ze zo tekeer ging
succes met Whizard, hoop dat hij het ook snel snapt

Lisette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:37

Leuke foto's en ziet er idd braaf uit. En door te longeren met losse beugels wennen ze veel beter. Ga je haar zelf inrijden?

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:39

leuke foto's Rens Als ik dit zo zie, gaat het vast helemaal goedkomen met jullie samen

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 21:19

tnx

ik ga haar niet zelf inrijden, mag er van mn ouders niet als 1e op en aangezien ze bij hun thuis staat valt het nogal op als ik er op klim
wilde eerst wim v hooff er op laten gewoon hier aan huis dus, maar die doet het niet meer dus gaat ze in oktober voor 1 of 2 maanden naar beijsens en klim ik er daar zelf ook zsm op

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:01

Hihi het is er wel een met karakter he
Krijg je nog wat mee te stellen straks
Succes met inrijden!!

jollyjoker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:17

Ziet er goed uit!
Belofte voor de toekomst!
Maar ik mis de Q foto's wel een beetje

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:21

nou ziet er goed uit!

Ze doet het braaf op de foto's te zien

ben benieuwd hoe ze onder het zadel gaat doen! maar nog even geduld las ik wel

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 22:24

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:25

nou dit ziet er goed uit en ontspannen als ik hoor hoe ze eerst reageerde.
ben erg benieuwd hoe ze onder het zadel gaat doen

Kel2004

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:32

Ziet er super uit hoor....Leuk he, zo stapje voor stapje
Ik heb met Williena helemaal geen probleempjes gehad, maar ik heb nu nog een W'tje en das echt een tante...Die reageert ook zo zoals jij beschrijft. Veel plezier verder...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 11:51

Ha Renske, gisteren meer succes! Ik heb nog even gekeken naar de gebruikte bijzet (stoffen) en die met de leren variant vergeleken maar die bleek in ieder geval 20 cm langer! Dus die gisteren maar gepakt . En eerst weer aan halster bevestigd ipv kaptoom. Ging al wel beter maar gaan inderdaad iets naar buiten kijken als je niet oppast maar ik heb omheining dus dat scheelt wel! Toen al snel na een rondje of wat aan bit gezet (is ook d-bitje maar wel licht en klein omdat ie nog zo'n smal bekkie heeft; nu inclusief lage hoofdriem en tussenstukje voor bit om alles op zijn plaats te houden!!) En daarna heel snel op 2 beide kanten om en in draf en galop. Geweldig wat een stoere bink is het toch. Ben weer helemaal gerustgesteld, er is niets verknald!
Foto's van Whiz staan op
http://community.webshots.com/user/whizard104
Kan je een beetje vergelijken!! Alleen nog geen bewegend bewijsmateriaal van het longeren die zitten nog op mijn telefoon.

riskjuhruled

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 12:20

mooie foto`s renske! dat gaat helemaal goed komen met jullie! het ziet er al goed uit!

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:15

Ziet er goed uit Renske
Het baby-achtige gaat er nu af, het wordt een echte dame.

Ik heb Wizzard inmiddels ook 2x met een bijzet gelongeerd maar die gaf geen kick, alleen de eerste 2 pasjes ging hij aarzelend voorwaarts, maar daarna was het al goed, maar ja, wizzard heeft wat dat betreft een heel ander karakter dan Wisje.
Wizzard snapt alleen nog niet zo goed wat het doel van een bijzet is, hij test altijd even uit hoe ver je je hoofd nog naar voren en omhoog kan doen tot het echt niet verder kan

Esther_Ziezo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:50

Mooi paard ....

Veel plezier er veder mee