Pony is langzaam..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DolanLofff

Pony is langzaam..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 19:41

Hallo allemaal,

Ik heb al bijna 3 jaar mijn New Forest pony Dolan, maar ik wil nu wel iets gaan veranderen aan zijn snelheid. Hij is uit zich zelf al erg langzaam en als ik hem been geef komt er geen beweging in..
Ik heb hem al een tijdje gelongeerd maar daar blijkt hij niet echt op te reageren. Misschien hebben jullie betere tips om hem op mijn been te krijgen en hem ook wat meer uit zich zelf voorwaarts te laten lopen.

Alvast bedankt!
-Isabel-

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:58

Misschien moet je is rijden met een zweepje, been is voorwaarts en zoniet een tikje met de zweep. Ook veel overgangen rijden enzovoort!

Veel succes

mariettek

Re: Pony is langzaam..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:58

tja, toch een beetje de standaard tips : Rijd veel overgangen en schijnovergangen. Zorg dat hij direct reageert op jouw been. Doet hij dat niet: een schop of een tikje met de zweep (actie -> reactie).
Rijd hem voorlopig niet zozeer aan de teugel en dergelijke. Laat hem maar los van voren, en houd je alleen maar bezig met het voorwaarst krijgen van jouw paardje.
Belangrijkste regel: consequent zijn, dan gaat het vanzelf lukken! Succes !

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:20

Ik merkte Bij mijn paard (en die is al een tijdje beleerd, ze is namelijk al 15) en mijn verzorgpony, dat hoe vaker ik serieus ging rijden en dingen herhalen, hoe vervelender ze het vonden. *en nu niet denken waar slaat dat op bij mijwas het zo * op een gegeven moment, ging mijn vriendin op de pony rijden, en ik op het paard, ik werd er namelijk te groot voor...
sinds de kerstvakantie rijden we nu bij de buren in de binnenbak, en hebben we met een andere vriendin die daar haar pony heeft gereden. toevallig waren wij alleen met zn 3en in de bak, en toen zijn wij een aantal spelletjes gaan doen die erg geholpen hebben, de paarden werden vrolijk, en wouden graag weer dingen doen, en het hielp ook goed bij de wendbaarheden enzo, de paardjes werden helemaal los.. :::

taliho; (iedereen staat bij een letter. eerst moet je een heel rondje stap tot je weer bij de letter bent, niet draven of stilstaan, dan moe je een (zo klein mogelijk, als hij maar rond is) volte rijden. als je weer bij je letter bent, moet je qaan draven, niet stappen of galoperen, dan moet je volte rijden, als je dan weer bij je letter bent, ga je galloperen, en dan wie het eerste na de galop bij zijn letter is, heeft gewonnen..
daarna gingen we tikkertje doen, dan moet je soms heel hard, en kort bochten, en ze werden heerlijk los en ontspanne, en konden de meest vreemde bochtjes maken!!! en we hadden een loL! wij alle 6!!
annemarietjekoek-koek hebben ook wel gedaan, hele goede oefening om je paard stil te laten staan, en voorwaarts te rijden.!! ( 1 moet met neus tegen de bak rand aan staan, anderen moeten hem aftikken en als degee die hem is omkijkt, moet iedereen stilstraan... )
het werk gaat veel beter als jhe af en toe eens plezier maakt, en je moet niet altijd wililen werken! weest bereid van je plannen af te wijken als je merkt dat die pony daar die dag niet voor in de goed bui is! ga eens lol maken!!

lachen is gezond, voor iedereen.. en probeer helemaal niet op je paard te gaan zitten als je zelf druk bent, en zenuwachtig, voor bijvoorbeeld een toetsweek op school, maar ga eens met hem vrijspringen, of laat hem los in de bak, en laat hem lekker gaan! vinden ze heerlijk

zo dit was mijn *wijze??? * uitspatting van vandaag

Nimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:48

idd als je bezig bent consequent zijn en zorgen voor heel veel afwisseling. als je de mogelijkheid hebt om naar buiten te gaan, ga eens schakelen op een lange rechte weg of laat hem eens flink uitrazen.

DolanLofff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 07:06

Allemaal heel erg bedankt! Maar omdat ik pas een wedstrijd heb gehad kan ik de spelletjes nog niet doen.. Anders gooi ik zijn hele lichaam weer los en dan kan ik hem heel erg stijf maken! Ik wil namelijk echt naar de dressuur gaan maar dat kan niet als je pony niet goed op je been is he??? Maar het gaat al veel beter dan eerst en heel erg bedankt voor jullie tips!!

-Isabel-

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 08:02

Af en toe een keer een spelletje tussendoor voro de afwisseling maakt niet direct je paard stijf hoor. Eerst kun je dan je pony lekker flexibel en los rijden om daarna even een spelletje te doen. Al gedacht aan balkjes lopen ter afwisseling. Buitenrijden? Neem eenns lekker een lang pad dat geschikt is voor galop en zet hem eens aan tot een flinke galop..

Zorg dat je pony er plezier in heeft. En ook als je echt de dressuur in wilt is af en toe een spelletje echt niet verkeerd Eerst heb je inderdaad een voorwaarts paard nodig en als je dat bereikt mbv afwisseling dan lijkt het me minder handig om je eerst op die dresuur te focussen..

Succes en ook tijdens die spelletjes kun je je pony soepel maken. Slalommen om pionnen bv..

beau_diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 15:53

jah helemaal eens met de reacties, maar ook als je pony uit zichzelf gaat draven en je gaf daar geen been voor, gewoon laten gaan en daarna weer terug nemen (maar hij mag geen loopje met je nemen) want hij moet leren voorwaarts te denken.

StOoRzEnDeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:06

inderdaad probeer eens spelletjes hou het leuk voor je ponny en een zweepje en anders mischien sporen maar zorg wel dat je je ponny niet onnodig prikt met de sporen.....

ik hoop dat je er wat mee kan

Sanneh14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:08

Sporen, zijn NOOIT de oplossing om je paard voorwaarts te laten gaan!!! Ze dienen als hulpmiddel, meer niet. Je zult toch echt eerst je pony aan het been moeten rijden!

StOoRzEnDeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:36

ja en ik denkt dat sporen daar bij kunnen helpen ze lossen niks op ze helpen ik bedoel ook niet dat zomaar iedereen sporen om moet doen en wat in de ponny's moeten gaan stampen en voor zover ik het begrepen heb reageert de ponny gewoon niet op de benen en ik denk dat je dan best even een spoortje om mag doen

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 18:33

hoe oud is die pony? Misschien heeftie ook wel last van zun rug.. je kan iniederveval met een zweepje rijden. Niet om hem te slaan maar om ffe op zijn kont te *kietelen*

Veel succes!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 18:36

Oew geen verstand van, mijn new forest is juist veels te snel, moet haar inhouden.

Misschien een zweepje proberen of tja weet niet hoelang hij/zei onder het zadel is. onze haf was ook in het begin vreselijk sloom maar dat kwam vanzelf goed.

En ja sommige paarden zijn gewoon langzaam

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 19:00

je rijd hem drie jaar en vind het nu pas tijd worden om hem aan het been te krijgen??? Ok, veel overgangen rijden, ook schijnovergangen en consequent rijden. Been = reactie!!!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 19:35

Omdat je pony al 3 jaar lang zijn eigen gang mocht gaan zal het moeilijker zijn om het op te lossen.Maar het is wel op te lossen.Ga veel overgangen rijden en vraag direct een reaktie van je pony.Ga af en toe een stukje schakelen in de gangen zelf.Kan in stap,draf en in de galop.Af en toe een paar {3} pasjes naar voren rijden maar ook af en toe een paar {3} pasjes terug laten komen.Vergeet niet dat je aan het trainen bent dus het mag best fout gaan probeer het dan gewoon nog een keer.Ik zie liever dat je pony een keer uit de draf valt terug naar stap dan dat hij gewoon door loopt en helemaal geen reaktie geeft als je hem een paar pasjes terug probeert te nemen.

Verder niet alleen dressuur rijden is erg saai voor je pony maar ook voor de ruiter.Ga eens longeren {vraag dan wel veel overgangen aan je pony},ga eens een buitenrit maken,ga eens balkjes lopen,ga eens een sprongetje maken en spelletjes zijn ook erg leuk om te doen de meeste pony's vinden het ook helemaal geweldig ik zie vaak dat de mijne echt gaat mee denken en me echt helpt.

Als je pony echt al stijf word van een spelletje doen moet je hem mss een voedingssupplement bij gaan voeren om hem soepeler in zijn lijf te houden.En heel goed uit stappen neem hier echt 15 minuten voor dit voorkomt ook veel stijfheid van je pony.

Nimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:23

idd van spelletjes worden ze juist meestal erg los, die van mij wel in ieder geval, na even lekker aanklooien en niet in de houding moeten lopen (trek m niet naar beneden, gaat echt wel ontspannen, maar even lekker koppie op zijn hoogte) ontspannen ze juist veel makkelijker.
ik zou idd gewoon regelmatig ongedwongen naar voren gaan eerst voorwaarst en dan de rest weer oppakken (gaat vrij makkelijk)

Saskiaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:40

Gewoon sporen aan, en zet die eens in zijn buik. Kijken wat hij dan doet.

Saskiaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:41

Sanneh14 schreef:
Sporen, zijn NOOIT de oplossing om je paard voorwaarts te laten gaan!!! Ze dienen als hulpmiddel, meer niet. Je zult toch echt eerst je pony aan het been moeten rijden!

Ja, en als dat niet lukt? Dan doe je dus spoortjes om.

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:54

Saskiaatje schreef:
Sanneh14 schreef:

Ja, en als dat niet lukt? Dan doe je dus spoortjes om.

ik vind dat een beetje onzin...
Sporen zijn om je hulpen te verfijnen
om je paard goede hulpen te kunnen geven moet je paard aan het been zijn. dat doe je door je paard actief te proberen te rijden.

Bij mij helpt het erg om gewoon heel actief te beginnen, met een vrij losse teugel, paar rondjes stappen, 2 rondjes draven, rondje galop (beide handen) en dan gaan rijden.
Zo is hij/zij wakker, actief en waarschijnlij kook meteen goed los.

Succes ermee!

Saskiaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:08

ma_rie_tje schreef:

ik vind dat een beetje onzin...
Sporen zijn om je hulpen te verfijnen
om je paard goede hulpen te kunnen geven moet je paard aan het been zijn. dat doe je door je paard actief te proberen te rijden.

Bij mij helpt het erg om gewoon heel actief te beginnen, met een vrij losse teugel, paar rondjes stappen, 2 rondjes draven, rondje galop (beide handen) en dan gaan rijden.
Zo is hij/zij wakker, actief en waarschijnlij kook meteen goed los.

Succes ermee!

Ja, maar wat nou als je een paard hebt dat geeneens aanspringt in galop in die eerste 10 minuutjes 'los'rijden? Leg mij dan eens uit hoe je dat paard voorwaarts krijgt.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:41

Dat is een moeilijk dilemma saskiaatje, maar op een of andere manier is het een ruiter dan al zo gelukt om een paard tot zo traag en slecht voor het been gereden te krijgen dat er zelfs niet eens een normaal galopje vanaf kan.. Dat is echt niet van nature, dat paarden niet voorwaarts willen..

liezzie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:49

lois_fjordje schreef:
hoe oud is die pony? Misschien heeftie ook wel last van zun rug.. je kan iniederveval met een zweepje rijden. Niet om hem te slaan maar om ffe op zijn kont te *kietelen*

Veel succes!

daar dacht ik ook aan, kijk naar je dier. Is dit in korte tijd minder voor het been geworden? En wanneer heb je je zadel voor het laatst na laten kijken door een goed zadelmaker? Hij kan natuurlijk flegmatiek zijn van zichzelf, of lui. maar het is niet verkeerd om hem een keer na te kijken!
succes

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:56

@ saskiaatje Ik zou je willen adviseren om les te gaan rijden.Dit moet echt zo op te lossen zijn.Nu heb je sporen om gedaan en zal het heus wel even beter gaan maar na een tijdje is hij hier ook weer aan gewend en werken de sporen ook niet meer.Wat moet je dan???

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 14:52

Sanneh14 schreef:

Je hebt helemaal gelijk! Ik vind het een beetje zielig! een pony heeft zun eigen snelheid en sporen zijn dus niet de oplossing! Saskiaatje je moet echt op les hoor!

liezzie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:33

laat je zadel nakijken, je pony nakijken en neem les. jij kan niet zien of die echt last heeft ergens van..