doorzit probleempje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

doorzit probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 22:11

hoihoi

aangezien er in de nieuwe proeven meer doorzitten word gevraagd en in de L nog meer oefen ik hierop..
maar ik kan echt niet goed doorzitten, ik hobbel! ookal ontspan ik me, beugels uit ga ik wel meer zitten maar mijn pony valt ook erg terug in tempo, hoe kan ik dit verbeteren? ook raak in de nageeflijkheid kwijt (komt natuurlijk ook omdat ze mij dan voelt hobbelen)

iemand tips voor mijn doorzitten te verbeteren?? en te zorgen dat ze gewoon meer voorwaarts blijft? groetjes

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 22:36

Zitles nemen,als je hobbelt ontspan je toch niet genoeg .Als je zitles neemt doe je verschillende oefeningen hierdoor ga je ongemerkt meer onspannen. Dan zal je ook eerder voelen dat je pony terug komt in tempo.nageeflijkheid heeft te maken met als je pony aan het been is ,dus jij geeft een zachte kuitdruk en daarop moet je pony voorwaarts op reageren .Doet hij dit niet is hij niet aan het been en kan je hem ook niet nageeflijk krijgen . En als de pony niet nageeflijk is gebruikt hij zijn rug niet goed en zit hij moeilijker en zo is de cirkel weer rond. Dus begin bij het begin.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 09:30

andafries schreef:
Zitles nemen,als je hobbelt ontspan je toch niet genoeg .Als je zitles neemt doe je verschillende oefeningen hierdoor ga je ongemerkt meer onspannen. Dan zal je ook eerder voelen dat je pony terug komt in tempo.nageeflijkheid heeft te maken met als je pony aan het been is ,dus jij geeft een zachte kuitdruk en daarop moet je pony voorwaarts op reageren .Doet hij dit niet is hij niet aan het been en kan je hem ook niet nageeflijk krijgen . En als de pony niet nageeflijk is gebruikt hij zijn rug niet goed en zit hij moeilijker en zo is de cirkel weer rond. Dus begin bij het begin.

Amen..

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 22:45

oke bedankt, maar ik wil best met zitles proberen of het beter gaat maar zal toch ook met beugels moeten rijden en het kunnen, zijn er nog tips voor onder het rijden?

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:19

rij eerst even los voor je gaat doorzitten en dan misschien om te oefenen, om en om een rondje lichtrijden en doorzitten... dan kun je elke keer even aan jezelf werken en weer een rondje je pony laten ontspannen

Cobijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 09:31

Als je van je zelf opmerkt dat je er niet ontspannen opzit kun je onder het rijden hardop zuchten.
Klinkt heel vreemd en de omstanders zullen wel dubbel liggen maar het werkt wel om te ontspannen tijdens het rijden.

Hardop inademen en dan hardop uitzuchten. Schouders lekker mee laten zakken.
Natuurlijk niet kei overdreven zuchten met schreeuwen erbij enzo.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 11:11

Cobijtje schreef:
Als je van je zelf opmerkt dat je er niet ontspannen opzit kun je onder het rijden hardop zuchten.
Klinkt heel vreemd en de omstanders zullen wel dubbel liggen maar het werkt wel om te ontspannen tijdens het rijden.

Hardop inademen en dan hardop uitzuchten. Schouders lekker mee laten zakken.
Natuurlijk niet kei overdreven zuchten met schreeuwen erbij enzo.

haha! ik zie het al voor me! maar het is te proberen, ik zal het eens doen, kijken of het helpt, en ik zal niet schreeuwen!

essie79

Re: doorzit probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:49

Als je pony nog zo terugkomt in het tempo, zijn jullie er misschien nog niet aan toe om door te zitten.
Probeer er eerst voor te zorgen dat ze in het lichtrijden beter voorwaarts is en meer over de rug is.
Ik denk dat ze nu op moment dat je gaat doorzitten te veel spanning hebt waardoor je niet lekker kan doorzitten, waardoor je pony nog minder losgaat enz. enz.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:51

Ik kon eerst ook niet door zitten.
Toen ging ik bij mensen rijden, en die hebben het mij geleerd!

Zij hebben mij geleerd om dus een beetje achterover te zitten en dan gewoon met je heupen veren zeg maar! Het lukte mij niet in het begin, maar na een paar keer oefenen wel. Dan gaat het gewoon vanzelf. (en niet je billen aanspannen hé :p)

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 20:33

essie79 schreef:
Als je pony nog zo terugkomt in het tempo, zijn jullie er misschien nog niet aan toe om door te zitten.
Probeer er eerst voor te zorgen dat ze in het lichtrijden beter voorwaarts is en meer over de rug is.
Ik denk dat ze nu op moment dat je gaat doorzitten te veel spanning hebt waardoor je niet lekker kan doorzitten, waardoor je pony nog minder losgaat enz. enz.

ookal zouden we er nog niet echt aan toe zijn toch moeten we het oefenen want in de nieuwe proeven word veel doorzitten gevraagd.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 20:34

Nadine240904 schreef:
Ik kon eerst ook niet door zitten.
Toen ging ik bij mensen rijden, en die hebben het mij geleerd!

Zij hebben mij geleerd om dus een beetje achterover te zitten en dan gewoon met je heupen veren zeg maar! Het lukte mij niet in het begin, maar na een paar keer oefenen wel. Dan gaat het gewoon vanzelf. (en niet je billen aanspannen hé :p)

ik ga al jullie tips proberen ik hoop dat het snel als vanzelf gaat!

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 22:15

Veel succes en hoop dat het je lukt!!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 23:30

Nadine240904 schreef:
Veel succes en hoop dat het je lukt!!

dankje!

djoois

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:21

Ik kan zelf ook voor geen meter doorzitten, helemaal niet omdat mijn paard dan harder gaat lopen en ik daardoor nog meer ga stuiteren. Het helpt wel een beetje om mn buikspieren aan te spannen, dan lukt het in arbeidsdraf toch wel steeds beter!

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:44

Ik heb het geleerd door veel zonder zadel te rijden. Telkens korte stukjes en dan steeds langer.
Kan je ook gewoon zonder beugels doen, beter een paar passen ontspannen zitten en dan weer ff lichtrijden en zo opbouwen.

Succes!

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 18:58

Om te ontspannen kun je ook liedjes gaan zingen (gegarandeerd dat mensen dan nog vreemder op kijken dan bij het zuchten ). Succes!

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 19:03

Heb je je bekken wel goed gekanteld?
(in een kom -vorm)
(Dus op je kont zitten ipv je doos)
verder ben ik het met de rest eens. steeds maar een paar pasjes doorzitten.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 14:42

superwoman schreef:
(in een kom -vorm)

haha ik probeer al extra op mijn kont te zitten. mijn zitbeenknobbels te voelen zeg maar (zo noem je ze toch? ) dus ik zit niet op mn doos. dat van die paar passen ga ik gewoon proberen, ik hou julllie op de hoogte of er wat vordert!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:26

superwoman schreef:
(in een kom -vorm)

'k heb het al vaker op bokt gezegd, maar daar ben ik het echt totaal niet mee eens!

Theorie: je zit op de driehoek van je beide zitbeenderen en je schaambeen. Niet je stuit!!!

Als je je bekken continu sterk kantelt, heeft dat nogal wat nadelen:
- je zet je bekken vast waardoor hij niet meer 'veert'. Juist door die veerbeweging vang je de schokken op.
- je kunt niet voor in het zadel blijven maar zit op de lepel
- je rug trekt bol, je schouders gaan naar voren, je spant je bovenbenen en je trekt je knieeen en hakken op. precies wat je niet wilt! (geloof je het niet? probeer het maar eens in stilstand om met ontspannen bekken je been lang te maken en probeer dat dan maar eens te houden als je je bekken sterk kantelt!)

Moraal van het verhaal: standaard zit je rechtop, dus met de normale holling in je rug.

Draf doorzitten (galop trouwens ook): Op het moment dat je paard opgeeft, vang je deze beweging op door idd je bekken te kantelen, maar zodra de paardenrug weer naar beneden gaat, kantel jij ook je bekken weer terug. Zo houd je contact met je zadel. Je bovenlichaam blijft stil en je onderrug/bekken vangt de schokken op.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:58

Ik ben zeker met je eens dat je je bekken moet bewegen...
Toch gaat het vaak fout dat mensen rechtop willen zitten en dus op hun doos zitten...

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 00:13

Eerlijk gezegd zie ik veel meer mensen met een kromme/bolle rug dan met een te holle rug.
Veel meer mensen zitten in stoelzit dan in split.

Desalniettemin: ik denk dat je wel degelijk op je d**s zit. hoe moet ik anders de driehoek zitbeenderen-schaambeen invullen? ik heb niks anders daartussen...

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 00:15

100 euro onder de kont leggen! Blijf je wel zitten

Nee ff serieus ik ken het probleem, maar bij mij verschilt het nogal per paard... ik heb een tijd een tinker gereden, leek wel een stoel, ik kwam geen centimeter uit het zadel, maar op het paardje wat ik nu wel eens rijdt kan ik niet eens doorzitten

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 09:25

beantsje schreef:
Eerlijk gezegd zie ik veel meer mensen met een kromme/bolle rug dan met een te holle rug.
Veel meer mensen zitten in stoelzit dan in split.

Ik zie in mijn (kleine) omgeving ze vaak met een holle rug rijden

Kimdj19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:41

Schouders onstpannen naar achteren houden. Je moet met je onderbuik te proberen ademen en daarmee te rijden. Wat ik eerst deed is mijn schouders een beetje verkrampen en mijn bovenlijf ging helemaal mee. Maar je moet je schouders onstpannen en je zwaar maken en met je onderlijf mee gaan. Adem van uit je buik.

phantasia3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 22:45

Nog een zo,n gekke tip !
Ik las in een boek van anky van grunsven dat ...
Als je je gezicht ontspant,dan ontspan je automatisch heel je lichaam.Ik heb het geprobeert,en het werkt echt!
Kijk ook maar eens bewuat naar iemand,s gezicht als ze rijden,dat zegt al genoeg.
Succes