help me ponyy gaat veel te hard me springen!!!!!!!!!!!!!!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wie is er fan van anky?

Poll eindigt op

1: ja ik ben een echte super fan
Geen stemmen
2: ja ik ben wel een fan
Geen stemmen
3: ja maar tog niet zo
Geen stemmen
4: nee niet echt
Geen stemmen
5: nee
Geen stemmen
6: neeee zeker niet voor mij geen anky
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

ankythebest

help me ponyy gaat veel te hard me springen!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 00:06

wie weet wat ik moet doe me pony gaat al als ze een sprong ziet heel hard rennen en ik kan der niet tegen houden soms dendert ze door de sprong heen omdat ze zo hard gaat dat ze de sprong niet ziet en zo doet ze de hele tijd als ze een sprong ziet ook al ga ik niet springen soms ben ik echt bang alleen weet ik niet hoe ik dit kan stoppen?
lukt dit met een martingaal???????en me vriendin haar pony gaat ook wel hard maar niet heel hard maar tog weer net te hard (snappen jullie het nog) kan dit ook een beetje tegen gehoeden worden met de martingaal????groetjes samantha

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 06:39

Ik zou altijd een martingaal proberen als ik jou was, want een martingaal kan namelijk geen kwaad hij zorgt er alleen voor dat je pony zijn hoofd niet te hoog kan doen (om gang te zetten).

Verders zou ik veel voltes voor de sprong maken en proberen je pony onder controle te krijgen.
Vergeet niet als je bang bent dat je pony er weer vandoor zal gaan zal hij het juist doen, probeer te ontspannen dus!!!
succes er mee en neem anders een paar springlessen dat kan jou helpen je pony meer onder controle te krijgen.

ankythebest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 09:13

bedankt voor je reactie ik zit ook op springles maar ik durf het nooit te vragen.
en als er mensen nog een reactie willen geven hou je niet in.
xxsjes ankythebes

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 09:29

ankythebest schreef:
bedankt voor je reactie ik zit ook op springles maar ik durf het nooit te vragen.

ik zou het juist vragen op de spingles des te meer heb je er aan

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:54

Heb je prive les? Zo niet, toch eens aan je instructeur vragen wat je hier aan kan doen. Een martingaal kan iets helpen, maar de meeste paarden denderen hier gewoon door heen. Veel dressuur rijden tussen de hindernissen.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:19

Juist tijdens je springles hoor je dit te vragen, daarvoor heb je toch les?! Gewoon doen dus..

En hoever ben je met je pony in de dressuur. Veelal gebeurt het dat ruiters in dressuur nog te weinig overwicht hebben op hun paard, dat die met springen helemaal onbestuurbaar wordt.

Dit los je niet op door parcourtjes te springen, maar door (zoals al gezegd geloof ik) te gaan dresuuren met een sprongetje in de bak. Iedere 5 a 10 minuten neem je een keer dit sprongetje tussen je dressuuroefeningen door. Net zolang totdat je merkt dat je je paard na deze sprong steeds sneller weer terug onder controle hebt. Dan boek je vooruitgang. Je paard moet leren om naar jouw te luisteren, ook als hij zelf enthousiast wordt..

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:20

Gewoon eerst rondrijden door de hindernissen, of voor de hindernis aandraven en dan vlak voor hindernis aangalperen... soms helpt dat

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:59

Bedacht ik me later, hoe reageert je paard op balkjes lopen bv.. Ook dan zo overenthousiast? Want dan zul je eerst met grondbalken aan de slag kunnen, om je paard daar gecontroleerd overheen te krijgen in draf en dan ook houdend in draf.. Pas daarna beginnen met lage hindernissen.. Als je techniek etc. strax eenmaal op orde is, dan lukken die hoge hindernissen vervolgens ook al. Eerst laag aan de techniek werken.. Desnoods zo laag als met grondbalken..

ankythebest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 13:08

nou bedankt voot jullie reacties maar balkjes en voltes enzo helpen niet:(

Walco_Aqua

Re: help me ponyy gaat veel te hard me springen!!!!!!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:23

Ik zou ten eerste veel schakelen met je pony, dus vooruit en terug rijden. Dat is zeker nodig voor het springen, dat je je pony vooruit en terug kunt rijden wanneer je maar wilt, dus eerst dit dressuurmatig kunnen.
Mijn pony was ook weleens te vlug en dan zette mijn instructeur bv. 10 meter voor de sprong een staander of zo neer en daar moest ik dan bij stil gaan staan en dan weer netjes aanrijden op de sprong. En zo steeds de staander verzetten en zo krijg je het onder controle.
Als hij te hard gaat kun je ook een volte draaien maar zeker niet aanrijden op de sprong.
Je kunt ook 2 hindernissen ver van elkaar af zetten, 2 lage hindernissen en dan eerst 4 galopsprongen rijden, dan 3, dan weer 5 enz. dus met het tempo spelen.
En zeker vragen stellen aan je instructeur daar is hij voor en ik denk zeker dat een martingaal wel helpt.
En probeer diep te gaan zitten in het zadel en ophoudingen maken, zeker niet trekken want dan gaat je pony alleen maar harder lopen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:37

ankythebest schreef:
nou bedankt voot jullie reacties maar balkjes en voltes enzo helpen niet:(

Hoe lang heb je dit al geprobeert? Hoe vaak train je dressuur met dit paard, hoe vaak spring je en hoe lang rijdt je dit paard al etc..?

Het is echt niet zo dat je na twee een springlesje en drie voltes draaien je paard ineens prima onder controle hebt.. Zodra je het maar goed aanpakt en consequent gaat oefenen komt er echt wel een keer vooruitgang. Misschien moet je wat meer geduld hebben?!

Edit: viewtopic.php?f=8&t=173675

Kijk ook hier eens, zijn al meerdere geeest met hetzelfde probleem waarop al goede hints zijn gegeven (veelal dezelfde als hier, dus misschien is dat dus toch wel de goede aanpak )

Lina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:57

Een martingaal helpt als je pony ook z'n hoofd omhoog brengt,,

Je moet gewoon streng maar rechtvaardig zijn,,
Galopeer of draaf op de hindernis af -gaat je pony rennen zet 'm op de volte en ga gewoon dresure zet 'm aan de teugel maak wat overgangen ,,,als je pony weer ontspannen is dan pas ga je weer op de hindernis af,, -doet je pony het dan weer ,,begin dan weer overnieuw,, op het laatst geven ze zich er wel bij neer..

Wat ook een oplossing is:
Ga eerst balkjes lopen,,
Leg eerst gewoon 1tje neer en draaf erover heen ,,galopeer ,,stap..
dan kun je het steeds verder uitbouwen ,,
Drafbalkjes liggen meestal 1,2m uit elkaar dus leg er bijv 4 neer ,,gaat dit goed ,,haal er dan eens 1tje tussenuit..
Zo moet je ponu dus al opletten,,
Hij moet op jou leren wachten,,
Ga dan eens in galop
Leg de 2 balken uit elkaar (15m)
Probeer telkens iets anders ,,de ene x 6 galopsprongen bijv dan 4
Zo leer je, je pony een beter ritme aan te nemen en op jou te letten,,
Gaat alles goed zet dan achter de drafbalkjes stiekem een mini hindernis ,,als je pony dan telkens dat ritme is gewend zal hij vaak ook een stuk rustigger over het hindernisje gaan omdat hij zo moet opletten wat hij moet gaan doen,,

roosp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 22:23

soms maakt het niet uit wat voor klasse je rijd met dressuur.
ik reed M met mijn pony en ze was klaar voor de M2..
maar met springen werd ze helemaal gek.
( komt door haar bloed )

als je beetje gevorderd bent doe dan een keer een slof om als je gaat springen en zet een laag hindernisje neer.
met een slof kun je hem of haar veel beter in bedwang houden, maak er alleen geen gewoonte van.

rij er met een korte bocht op af.. dus geen lang stuk van te voren want dan heeft ie veel meer tijd om zich sterker te maken en harder te gaan.
als je dan op de hindernis afrijd en je voelt dat ie ervandoor wil gaan neem um dan terug naar de stap en zet hem stil voor de hindernis..
dit blijf je herhalen.. op een gegeven moment zal die geen harde aanloop meer nemen maar je moet er wel concequent mee blijven.

als je voelt dat het beter gaat ga je hetzelfde doen zonder slof en op een gegeven moment zal die dan beter naar jou hulpen luisteren.

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 22:25

paard van een vriendin van mij had presiec hetzelfde, zij vond het ook een beetje eng, dus ben ik er maar eens opgestapt. Ik heb der netzolang voltes voor de hindernis laten draaien totdat ze wel langzaam over de hindernis moest!, en probeer anders eens in stap aan te komen rijden, en vlak voor de sprong aandraven. ik hoor wel of het gelukt is

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 22:26

o sorry, ik had even geen zin om alle reacties te lezen,

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:23

roosp schreef:
( komt door haar bloed )

als je beetje gevorderd bent doe dan een keer een slof om als je gaat springen en zet een laag hindernisje neer.
met een slof kun je hem of haar veel beter in bedwang houden, maak er alleen geen gewoonte van.

rij er met een korte bocht op af.. dus geen lang stuk van te voren want dan heeft ie veel meer tijd om zich sterker te maken en harder te gaan.
als je dan op de hindernis afrijd en je voelt dat ie ervandoor wil gaan neem um dan terug naar de stap en zet hem stil voor de hindernis..
dit blijf je herhalen.. op een gegeven moment zal die geen harde aanloop meer nemen maar je moet er wel concequent mee blijven.

als je voelt dat het beter gaat ga je hetzelfde doen zonder slof en op een gegeven moment zal die dan beter naar jou hulpen luisteren.

Te zien in het profiel van de TS is ze 12 en rijdt ze in de B-dressuur.Sowieso ben ik er zelf niet happig op om iemand slof aan te raden en helemaal niet iemand waarvan ik niet weet hoe hij of zij rijdt. Er zijn uitzonderingen, maar veelal jonge ruiters hebben moeite met goed gebruik van hulpmiddelen zoals een slof.

Ik denk dat deze hint niet goed toepasbaar is voor het ´probleem´ dat de TS heeft. Meer omdat ik vermoed dat de topic starter teveel gericht is op het springen en te weinig geduld heeft om ook tijdens het oefenen van springen ook de dressuur mee te nemen.

Inderdaad hoeft het niet zo te zijn, dat het paard oncontroleerbaar is als gevolg van een mindere basis in de dressuur. Maar in de praktijk komt het daar wel veelal op neer..

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:36

het is gewoon moeilijk in te schatten, als je ruiter en paard niet kent.

roosp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:41

het is maar een tip.. en ik had ook gezegd dat als ze gevorderd is.
heb het profiel verder niet bekeken.

Relien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:42

Bienotje schreef:
roosp schreef:
( komt door haar bloed )

Te zien in het profiel van de TS is ze 12 en rijdt ze in de B-dressuur.Sowieso ben ik er zelf niet happig op om iemand slof aan te raden en helemaal niet iemand waarvan ik niet weet hoe hij of zij rijdt. Er zijn uitzonderingen, maar veelal jonge ruiters hebben moeite met goed gebruik van hulpmiddelen zoals een slof.

Ik denk dat deze hint niet goed toepasbaar is voor het ´probleem´ dat de TS heeft. Meer omdat ik vermoed dat de topic starter teveel gericht is op het springen en te weinig geduld heeft om ook tijdens het oefenen van springen ook de dressuur mee te nemen.

Inderdaad hoeft het niet zo te zijn, dat het paard oncontroleerbaar is als gevolg van een mindere basis in de dressuur. Maar in de praktijk komt het daar wel veelal op neer..

Ik zou er ook indd zeker geen slof aan zetten want je paard kan onder het springen dan ook Verstrikt raken in de slof

roosp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:46

nou ik rij/help op een springstal en daar word gewoon met slof gesprongen en die jongen is behoorlijk goed.
en over een laag hindernisje kan dat echt geen kwaad hoor.
en het was ook niet om te springen... maar om hem af te remmen.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:09

Eigenlijk niet echt het gebruik waar slofteugels voor gemaakt zijn denk ik

Maar volgens mij zijn we het wel eens dat het gebruik van een slofteugel voor het probleem van de TS niet de juiste methode is om het aan te pakken, toch Roosp?!

roosp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:25

Maar volgens mij zijn we het wel eens dat het gebruik van een slofteugel voor het probleem van de TS niet de juiste methode is om het aan te pakken, toch Roosp?!

nee daar ben ik het niet mee eens.
ik rij nu op een springstal en leer daar veel over het springen en daar word er op zon manier gewerkt.
en ik heb gezegd dat ze er gevorderd mee moet zijn.
dus dat kan ze zelf wel bepalen en dat hoeven jullie niet voor haar te doen.

maar als je altijd gewoon een lief manege paardje heb gereden had je ook geen slof nodig dus vandaar dat mensen er dan nog wel is heftig op reageren.. geeft niet

mymyhorses

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 13:36

gewoon een volte maken voor de hindernis maakt niet uit hoeveel als ei maar afremd! laat er anders even iemand voor de hindernis lopen dan remt het paard meestal goed af. doet mijn instructrice ook altijd bij een ander meisje en het helpt echt!!!! veel succes anders

ankythebest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 20:54

mensen die hebben gezecht dat ik martingaal kon gebruiken dank jullie het hielp hartstikken goed alleen de voltes niet helemaal niet zelfs noe groetjes samantha

cerise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:37

Mijn paard had precies hetzelfde als die van jou.
Ik heb het gedaan door voor de sprong al ie ineens wegsprint een volte in te zetten en probeer dit net zo lang totdat ie er rustig op af gaat ik weet heel moeilijk maarja bij mij heeft het ook 2 jaar geduurt.
bij mij hielp het ook een sprongettje van 20 cm neer te zetten en daar dan in verzalmelde draf op af en als ze dan een sprint ging nemen zette ik gewoon de volte weer in.
groetjjs